Permalänk
Medlem

Eltax Mercury

Tjena

Har kommit över ett surround system och undrar nu om det är något att ha med dagens mått?

Högtalarna är av märket Eltax, kan ingenting om högtalare så vet inte vad det är riktigt... Systemet har namnet: Mercury. Knappt använda, 40-50 timmar effektiv användning eller vad man ska säga.

Produkt information finns här: http://www.eltax.com/imgdb/docs/ba_eltax.com_1512.pdf

Kommer användas för tv och film.

Frågan är alltså hur dessa högtalare presterar? Är ljudet acceptabelt eller bör jag köpa nya för 4-5kkr?

Tackar för hjälp.

Permalänk

Jag har ett par Eltax Millenium 400 golvhögtalare. De duger "för mina mått". De kommer från Danmark. Eltax grundades i Eltax 1957 eller nåt sånt, det står så på mina högtalare i alla fall. Och det verkar som att de fortfarande tillverkar högtalare, så nog har de lång erfarenhet av att designa högtalare. Så det bör inte vara något större problem med dessa, förutsatt förstås att de är i bra skick och inte har spelats sönder vilket man sällan vet med begagnade högtalare som man inte har hört.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Alltså när jag tänker på "Eltax" så får jag upp bilden budget/skräp sedan ifall de gjort bra högtalare och förstärkare vet jag inget om

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Högtalarna följde tydligen med när pappa köpte en projektor på Dustin för ett par år sedan. Har ju så gott som aldrig använts då mamma tyckte de var gräsliga, håller nog med om det men det går ju åtgärda med lite svart färg.

Någon som kan tipsa om en bra sub som skulle passa bra till högtalarna? Vet inte riktigt vad en hyfsad skulle kosta men har inte lust att betala allt för mycket då högtalarna inte är några värstingar precis.

Permalänk

Rättelse: Eltax grundades 1959, inte 1957.

Skrivet av sinned89:

Alltså när jag tänker på "Eltax" så får jag upp bilden budget/skräp sedan ifall de gjort bra högtalare och förstärkare vet jag inget om

Och de är alltså budget eller skräp bara för att du inte känner till märket? Det är vad du säger i alla fall. Du erkänner själv att du inte vet om de gjort bra högtalare eller förstärkare, vilket är det essentiella i hela diskussionen, men ändå måste du få slänga ur dig att "Eltax" klingar budget/skräp i dina öron.

Om jag säger Sonab så säger du väl också då "budget/skräp" bara för att du inte vet något om deras produkter och inte känner till märket.

Men apropå budget/skräp högtalare, du säger väl att Dynavoice också är skräp? De står i alla fall inte högt upp på listan bland alla audiofiler. Men det betyder inte att de inte gör bra högtalare.

Det är egentligen lönlöst att diskutera det här när du inte vet något om dessa tillverkare och deras produkter, det har du själv sagt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Rättelse: Eltax grundades 1959, inte 1957.

Och de är alltså budget eller skräp bara för att du inte känner till märket? Det är vad du säger i alla fall. Du erkänner själv att du inte vet om de gjort bra högtalare eller förstärkare, vilket är det essentiella i hela diskussionen, men ändå måste du få slänga ur dig att "Eltax" klingar budget/skräp i dina öron.

Om jag säger Sonab så säger du väl också då "budget/skräp" bara för att du inte vet något om deras produkter och inte känner till märket.

Men apropå budget/skräp högtalare, du säger väl att Dynavoice också är skräp? De står i alla fall inte högt upp på listan bland alla audiofiler. Men det betyder inte att de inte gör bra högtalare.

Det är egentligen lönlöst att diskutera det här när du inte vet något om dessa tillverkare och deras produkter, det har du själv sagt.

Okej Eltax kanske inte är skräp men i sverige verkar Elgiganten bara sälja deras sämsta plastigaste högtalare, Komplett sålde även deras förstärkare innan som många hade haft problem med (kom inte ihåg exakt men det var "surr" i högtalarna osv). Så Eltax i Sverige är skit då!

Hittade en recension på nätet där en skrev att frontskydden gav ett knakande ljud ifall man drog på volymen lite, vilket borde säga en del.

Men för att veta ifall högtalarna är bra måste man spela lite med dem för att avgöra, leta upp en redig förstärkare och spel lite bra musik så vet du rätt snabbt ifall det är något att ha (helst ska det vara inspelade ca 50-100h) och vem vet kanske spelar eltax bra trots sitt utseende.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sinned89:

Okej Eltax kanske inte är skräp men i sverige verkar Elgiganten bara sälja deras sämsta plastigaste högtalare, Komplett sålde även deras förstärkare innan som många hade haft problem med (kom inte ihåg exakt men det var "surr" i högtalarna osv). Så Eltax i Sverige är skit då!

Hittade en recension på nätet där en skrev att frontskydden gav ett knakande ljud ifall man drog på volymen lite, vilket borde säga en del.

Men för att veta ifall högtalarna är bra måste man spela lite med dem för att avgöra, leta upp en redig förstärkare och spel lite bra musik så vet du rätt snabbt ifall det är något att ha (helst ska det vara inspelade ca 50-100h) och vem vet kanske spelar eltax bra trots sitt utseende.

Alltså det enda jag vill säga är att du bör vara mer försiktig i din, i det här fallet högst subjektiva, bedömning av produkter som du inte känner till. Du bör också vara mer kritisk till andras personliga åsikter. Det här är inte bara riktat till dig personligen, det gäller oss alla. Det är därför det finns HiFi tidningar som gör oberoende tester av alla slags högtalare.

Ja, jag vet att Elgiganten är en av få återförsäljarna av Eltax högtalare i Sverige. De är den enda stora återförsäljaren av Eltax högtalare egentligen, här i Sverige. Men bara en sån sak att Elgiganten har valt att ta upp deras produkt i sitt sortiment är en stor sak. Har du själv provat att lansera en ny produkt på marknaden någon gång? Det är inte helt lätt. Man går mot en brant uppförsbacke och måste hela tiden bevisa sig som företag och bevisa att produkten duger. Kanske är det just därför jag brukar föredra mindre kända märken för att jag vet att de anstränger sig mer än den "etablerade" eliten.

Att Elgiganten verkar bara sälja deras enklaste högtalare är ju lite synd. Men det beror väl mest på att folk har förutfattade meningar om Eltax och väljer hellre att köpa högtalare av andra mer "kända" märken. Det säger mer om oss och om Elgiganten än om Eltax. Det är sällan märket eller utseendet som gör bra högtalare, högtalare av lägre klass och "fula" högtalare kan ofta överraska positivt. Men det är märket som säljer, förstås. Och det som säljer det tar butikerna in i lagret. Själv är jag mer öppen för att prova nya produkter, oavsett märke.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga som jag ser direkt är att de är ganska svårdrivna, så om du vill komma upp till någon hög ljudnivå så skulle det nog vara bra med en ganska kraftig förstärkare. Så om du inte har en förstärkare ännu och väljer att köra på de där så är det nog smart att köpa något lite tyngre. Men om du köper helt nytt kan du nog köpa lite mer lättdrivna högtalare och då lägga ut mindre på förstärkaren i sig.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

ElectroGeeza har du lyssnat på andra högtalare i ca 1-3k klassen som du kan jämför dina Eltax med, kanske t.o.m skriva en minirecension så man vet vad man kan förvänta sig av Eltax?
enlight us!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Det enda jag kan säga som jag ser direkt är att de är ganska svårdrivna, så om du vill komma upp till någon hög ljudnivå så skulle det nog vara bra med en ganska kraftig förstärkare. Så om du inte har en förstärkare ännu och väljer att köra på de där så är det nog smart att köpa något lite tyngre. Men om du köper helt nytt kan du nog köpa lite mer lättdrivna högtalare och då lägga ut mindre på förstärkaren i sig.

Ungefär hur mycket måste jag lägga ut på förstärkare, om jag ska ha något tyngre som sagt?

Om högtalarna ger ifrån sig ett brusande ljud vid drift (stiger med volymen), är det då högtalarna, förstärkaren eller kablarna som spökar?

Permalänk
Medlem

Eltax ÄR ett budgetmärke.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calcutta:

Ungefär hur mycket måste jag lägga ut på förstärkare, om jag ska ha något tyngre som sagt?

Om högtalarna ger ifrån sig ett brusande ljud vid drift (stiger med volymen), är det då högtalarna, förstärkaren eller kablarna som spökar?

Allt fungerar från inköpsmodellerna (runt 3000kr) men jag tror inte du hittar en intresserad människa på den här sidan som skulle rekommendera en sådan modell någonsin. Men jag är inte heller så duktig utan kör på studentbudget och kör på bäst för lite pengar så du får fråga någon som är bättre på sådant här tror jag.För jag vill inte att du ska lyssna på mig om sånt jag inte är så bra på.

Frånsett det jag sa nyss så har jag själv en Onkyo TX-Sr308 och har ett Dynavoice Challenger M-65 EX paket som drivs av den och med en XTZ bas till. Fungerar fint för mig (men känsligheten på M-65 är bra mycket högre än dina du hade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har tittat lite efter nya högtalare och fastnade lite för dessa:
Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Skulle ni rekommendera dessa paket? Skulle jag bli nöjd om jag köpte dessa? Mycket bättre än mina Eltax?
Någon som beställt något från fynda.se förut?

Jag har en Andersson r1 som förstärkare som man tydligen fick med högtalarna, men har hört att Andersson också är ett budget märke så det det är väl lika bra att köpa ny förstärkare också..

Har även tittat på subs, behöver jag en aktiv eller passiv till paketen jag länkade?

tackar för hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calcutta:

Har tittat lite efter nya högtalare och fastnade lite för dessa:

Skulle ni rekommendera dessa paket? Skulle jag bli nöjd om jag köpte dessa? Mycket bättre än mina Eltax?
Någon som beställt något från fynda.se förut?

Jag har en Andersson r1 som förstärkare som man tydligen fick med högtalarna, men har hört att Andersson också är ett budget märke så det det är väl lika bra att köpa ny förstärkare också..

Har även tittat på subs, behöver jag en aktiv eller passiv till paketen jag länkade?

tackar för hjälp

Jag gillar verkligen min Onkyo förstärkare så jag skulle rekommendera det paketet. En aktiv förstärkare pluggar du in i väggen också och in i en förstärkare en passiv får bara kraft från sin förstärkare. Så till de där ska du ha en aktiv subbas (titta på XTZ 99 w.10)

Visa signatur