Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
12345
Registrerad
Aug 2010

Liten htpc/surf. Är det möjligt?

Hej,

Tänkte sätta i hop en liten HTPC som jag skall kopplas till projektor och tv via recivern.

Egenskaper för Asus M4A88T-I Deluxe Asus M4A88T-I Deluxe med inbyggda Radeon HD 4250.

Har även en athlon x4 630. samt 2 eller 4 gb ddr3 minnen.

Jag tittar på detta chassit Ace Sonay 150W (Svart) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mini-ITX-chassin Ace Sonay 150W

Första frågan: Klarar nätagget på 150 watt driva dessa delar?
Andra frågan: Klarar denna maskinen galant att spela 1080p utan problem?

Vad tror ni, tacksam för hjälp

Kanske att jag la denna i fel del av forumet. Var snälla och flytta tråden i så fall.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Dina komponenter är overkill för att spela upp 1080p. Processorn klarar av att spela upp 1080p utan hjälp av grafikkretsen och
om grafikkretsen används för att hårdvaruaccelerera uppspelningen så skulle en mycket sämre processor duga gott.
Jag skulle dock inte använda ett nätaggregat från ACE, då de suger. Ditt system drar mindre än 150W, men ACE nätaggregat är för det mesta grovt överspecificerade och klarar inte av att leverera vad de är märkta med. Vissa av deras chassin är trevliga dock (bara vissa modeller). Jag skulle köpt en pico PSU och enbart köpt chassit. Det blir både tystare och stabilare.

~Pelle~

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
12345
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av WrongTarget:

Dina komponenter är overkill för att spela upp 1080p. Processorn klarar av att spela upp 1080p utan hjälp av grafikkretsen och
om grafikkretsen används för att hårdvaruaccelerera uppspelningen så skulle en mycket sämre processor duga gott.
Jag skulle dock inte använda ett nätaggregat från ACE, då de suger. Ditt system drar mindre än 150W, men ACE nätaggregat är för det mesta grovt överspecificerade och klarar inte av att leverera vad de är märkta med. Vissa av deras chassin är trevliga dock (bara vissa modeller). Jag skulle köpt en pico PSU och enbart köpt chassit. Det blir både tystare och stabilare.

Okej, skulle du kunna länka till pico psu, mini-itx.se?

Men om jag byter till en AMD Athlon II X2 250 för 600kr, så behåller jag min 4-kärniga i min andra dator. Då denna processorn är ytterligare snålare, endast 65w, så borde väl agget ändå fixa det, nätet ingår i detta chassit. Så det är där skon klämmer lite. Har en stram budget på 3.ooo kr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av sandefjord:

Okej, skulle du kunna länka till pico psu, mini-itx.se?

Men om jag byter till en AMD Athlon II X2 250 för 600kr, så behåller jag min 4-kärniga i min andra dator. Då denna processorn är ytterligare snålare, endast 65w, så borde väl agget ändå fixa det, nätet ingår i detta chassit. Så det är där skon klämmer lite. Har en stram budget på 3.ooo kr.

Jo med en X2 250 så hamnar du under 70W under filmuppspelning skulle jag tippa (TDP är ju ett ganska teoretiskt maxvärde som är svår att komma i närheten av vid normalanvändning), så då skulle t.o.m ett ACE aggregat funka (det är när man börjar närma sig märkeffekten som de brukar ge upp, vid halva märkeffekten bör det fungera bra).

~Pelle~