Permalänk
Medlem

BSOD, Vilket RAM ska jag köpa?

Hej gott folk! Har haft helt random BSOD ett tag nu, med meddelanden som "IRQL NOT LESS OR EQUAL" "MEMORY_MANAGEMENT" "NTFS.SYS" "NETIO.SYS" "ATIKMPAG.SYS". Alltså olika hela tiden.

Tog i morse ut en RAM sticka (för jag orkar inte köra memtest så jag testar mig fram). Nu har den fungerat felfritt hela dagen och jag börjar spana på en ny RAM sticka på 2GB. Det som sitter i är en Corsair XMS2 DDR2 800mhz 1.90V 2GB. Ska jag köpa en exakt likadan eller går det bra med vilken 2GB DDR2 minne som helst?

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Har exakt samma problem, tog bara ur en sticka och nu har det funkat i flera dagar utan blåskärm

Permalänk
Medlem

Testa nu att ta ut den fungerande sticken och sett i den som är "trasig" och se ifall det fortfarande fungerar. Bara för att säkerställa att det är fel på den första stickan du tog ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Man brukar rekommendera att om möjligt matcha minnena helt, dvs samma tillverkare och serie. Det brukar dock oftast gå att blanda som man vill i praktiken. Tänk på att det inte är någon idé att köpa snabbare minne, eftersom den snabbare modulen kommer köras i samma hastighet som den långsammare ändå. Specifikationerna anger bara vad modulen maximalt ska klara. Om du köper en 2GB XMS2 från Corsair så kommer du inte få några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Hej gott folk! Har haft helt random BSOD ett tag nu, med meddelanden som "IRQL NOT LESS OR EQUAL" "MEMORY_MANAGEMENT" "NTFS.SYS" "NETIO.SYS" "ATIKMPAG.SYS". Alltså olika hela tiden.

Tog i morse ut en RAM sticka (för jag orkar inte köra memtest så jag testar mig fram). Nu har den fungerat felfritt hela dagen och jag börjar spana på en ny RAM sticka på 2GB. Det som sitter i är en Corsair XMS2 DDR2 800mhz 1.90V 2GB. Ska jag köpa en exakt likadan eller går det bra med vilken 2GB DDR2 minne som helst?

Varför skulle det vara fel på minnesstickan? Det kan ju lika gärna vara BIOS-inställningarna som behöver ändras.

Nollställ först BIOS-inställningarna.

Du får tänka på att det är 2 minneskanaler från processorsockeln till minnesstickorna. Sätt ett minne i vardera kanal och så långt från processorn som möjligt.

Se sedan till att du kör i "unganged mode" (gör att minneskanalerna blir frikopplade från varandra) och "command rate" = 2T. Kolla så att minnestimings stämmer och att minnesspänningen ligger på 1,9 V. Höj spänningen till minnet och minneskontrollern vid behov.

Lite svårt att veta vad saker och ting heter i BIOS:et på ditt moderkort. Ha din moderkortsmanual till hands.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W