Killen som hängde sig live - idag på flashback

Permalänk
Medlem

Det är väldigt lätt att vara efterklok är väl det jag har att säga till dom som gnäller på folk som inte uttryckte sig på bästa sätt i början av tråden.

Permalänk
Medlem

oavsett om det är ett troll eller inte, skämt eller inte.
Så finns det en gräns hur man beter sig.

Oavsett så är det fel ett "hetsa" till självmord även om nu han skulle ha skämtat.
Sorligt att det gick som det gick.

Beklagar verkligen sorgen för dom anhöriga,sen dom som "hejade på" har ju ett par hjärnceller för lite.
Finns som sagt lite vett och ettiket om vad man skämtar eller driver om.
Ta aldrig något förgivet, bevisat nu att när det gäller självmord så är det inget att skämta om.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Hade inte förändrat något om folk hade bett honom att inte göra det. Det hade ändå hänt. Men håller med att det är sjukt att säga sådana saker, men vi vet hur internet är. Hade det inte gjorts på flashback hade det hänt på ett annat forum.

Håller delvis med.
Man startar inte en självmordstråd i nyktert tillstånd på flaskback om man är fundersam/osäker på om man skall ta livet av sig. Antingen driver man med folk eller så har man bestämt sig.

Hade han startat tråden på annat forum så hade det nog varit ett tecken på att han inte varit så säker på om han verkligen ville ta livet av sig. Då tror jag det snarare handlat om ett rop på hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Alla tidningar utom Svd och TT har skrivit om det, det har varit debattprogram och inslag på tv och hundratals bloggar om det. Skulle det hänt tidigare skulle man väl i alla fall hört något om det? Om inte annat skulle en film valsa runt på nätets skummare sidor som visar det svenska självmordet? Jag trodde att du visste att det hänt tidigare i Sverige. Tills något tyder på att det gjort det är jag säker på att det här var första gången i Sverige det hände.

Som sagt så var det unika i detta fallet att så många såg det som hände. Men det finns flertalet sidor som behandlar ämnet som är mkt mer "underground" (har gjorts dokumentär om tidigare som visats på TV). På dessa forum och chattar förekommer både det ena och det andra, utan vetskapen ifrån vanliga Svenssons. Jag må inte kunna luska reda på några "bevis", men vet vad jag pratar om ändå. Lustigt nog förekommer det ofta troll där med, även om de oftast blir bannade relativt fort.

Skrivet av Rich:

Man kan alltid rikta kritik mot svensk sjukvård, sveriges regering etc etc, det är sååå himla lätt. Oavsett vad som görs eller vad som kommer göras är det alltid lätt att rikta kritik.

Visst, kritik är lätt att rikta - men det finns ju en grund till påståendet.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Stort suck på "hetsades till självmord" rubrikerna... Går man in och läser forumet så är det en kille som har LurifaxLurifix eller något liknande som säger att han tänker ta livet av sig med massa smiley... Visst är det väldigt tragiskt när folk tar livet av sig... Men att någon hetsade till självmord är endast aftonhorans sätt att sälja sin själ..

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Avstängd

Nån av dom som såg han hänga sig spelade in det! nu ligger det på nätet!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

Nån av dom som såg han hänga sig spelade in det! nu ligger det på nätet!

Det måste väl vara precis vad han ville? Ska man inte hedra en människas sista önskan?

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

Nån av dom som såg han hänga sig spelade in det! nu ligger det på nätet!

Men du .. materialet har legat uppe som timelapse-film sen i måndags kväll ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultent3:

Stort suck på "hetsades till självmord" rubrikerna... Går man in och läser forumet så är det en kille som har LurifaxLurifix eller något liknande som säger att han tänker ta livet av sig med massa smiley... Visst är det väldigt tragiskt när folk tar livet av sig... Men att någon hetsade till självmord är endast aftonhorans sätt att sälja sin själ..

direkt copy från tråden:

"Du kommer aldrig våga, du är för feg. "
"Dumfan, strypning är inget nöje.
Har du ingen bil .. koloxoid äger "
"Lycka till ts!
Men borde det inte finnas bättre sätt att ta död på dig själv på, tillexempel skjuta dig^^ "

detta är dock ingen hets, men att folk sitter och väntar:
"Är det långt kvar? Jag ska åka och jobba snart nämligen.... "
"Bra, världen klarar sig utan problem som honom. "

Snacka om att folk är totalt jävla vrickade i hjärnan oavsett om man hejar, sitter och väntar på att det ske eller är nöjda att en till är borta ur världen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av getskägg:

Men du .. materialet har legat uppe som timelapse-film sen i måndags kväll ..

Jasså! det ser man! råka springa på filmen när jag surfa på diverse sidor! ursäkta att jag inte är uppdaterad!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

Jasså! det ser man! råka springa på filmen när jag surfa på diverse sidor! ursäkta att jag inte är uppdaterad!

Det får ju fram en viktig poäng, om hur mycket sjuka människor det finns.. Vem fan vill se det?

Värst är det väl för släkt och vänner som har sin sons/väns självmord i bild överallt på nätet..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt också sett filmen och jag vet inte hur man skulle få honom att ändra sig helt ärligt, gör man det på det viset han gjorde det har man verkligen bestämt sig. Förmodligen hade han bestämt sig förra året och samlat mod i ett år. Sjukt är ordet :/

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MasteraCe:

Det får ju fram en viktig poäng, om hur mycket sjuka människor det finns.. Vem fan vill se det?

Värst är det väl för släkt och vänner som har sin sons/väns självmord i bild överallt på nätet..

alltid nån som vill se det! dock inte jag!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Skrivet av MasteraCe:

Det får ju fram en viktig poäng, om hur mycket sjuka människor det finns.. Vem fan vill se det?

Värst är det väl för släkt och vänner som har sin sons/väns självmord i bild överallt på nätet..

Eh, vadå poäng om sjuka människor? Han sa ju att om FTPn blev nedtagen så var det fritt fram att ta backup. (Vilket jag tolkade som en uppmaning till att det var just det han ville)

Vilka är sjukast, egentligen? Det var riktigt dåligt att ta livet av sig, att sen dokumentera och uppmana (enligt mig) till att spara det ifall FTPn blev avstängd är väl om något ännu sämre.

Till er andra, om någon kommer in i, låt oss säga, en IRC-kanal ni hänger i. En person ni aldrig pratat med tidigare. (Flashback är inte direkt litet..) Det första han säger är "Goddagens, jag ska ta livet av mig :P".
Skulle ni då ta denna personen på fullt allvar? Jag skulle, med handen på hjärtat, tyvärr inte tro på honom ett dugg. Det är trots allt internet. Folk driver om det konstigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Till er andra, om någon kommer in i, låt oss säga, en IRC-kanal ni hänger i. En person ni aldrig pratat med tidigare. (Flashback är inte direkt litet..) Det första han säger är "Goddagens, jag ska ta livet av mig :P".
Skulle ni då ta denna personen på fullt allvar? Jag skulle, med handen på hjärtat, tyvärr inte tro på honom ett dugg. Det är trots allt internet. Folk driver om det konstigaste.

Nej jag skulle verkligen inte tro på människan med tanke på alla jävla muppar som finns på Flashback där det skapas en tråd av ett troll varje minut tror också det är därför alla vettiga människor inte kom på tanken att skriva eftersom det med största sannolikhet inte ligger någon sanning bakom.

Permalänk

Sen om man gör en sökning på lurifax på flashback får man upp denna tråd: HJÄLP!!! Försök till självmord! [Vill göra ett självmordsförsök] innehållande:

Citat:

jag har funderat och funderat... jag vill liksom inte att det ska fungera.. vill bara försöka, make a statement. Vet inte hur jag annars ska synas..

Hur går man inte för långt i själva självmordsförsöket? Tänkte testa att överdosera samarin, men jag vet inte om det funkar..

Detta av användaren "lurifax1" skrivet i Mars detta år. Väldigt underligt att folk tog det som ett troll denna gång.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

I försvar till de som "hetsade" till självmord. Det är ganska många som trollar om sådana saker, det blir lite vargen kommer över det hela.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mo0rbid:

I försvar till de som "hetsade" till självmord. Det är ganska många som trollar om sådana saker, det blir lite vargen kommer över det hela.

Jo vi vet det och jag förstår dem också.. Men ändoch, känns som att det inte är ok iaf ":P"

Permalänk

Jag tycker inte att de gjorde nåt fel, det är trotsallt internet. Det som däremot är vidrigt är alla dessa skämtbilder, har folk ingen som helst respekt för kvarvarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmanman:

Sen om man gör en sökning på lurifax på flashback får man upp denna tråd: HJÄLP!!! Försök till självmord! [Vill göra ett självmordsförsök] innehållande:

Detta av användaren "lurifax1" skrivet i Mars detta år. Väldigt underligt att folk tog det som ett troll denna gång.

Det är lätt att vara efterklok, inte så att folk sitter och ödslar till genom att gå igenom folks historik för att få fram sanningen, dom få som försökte stoppa kanske är undantagen eller så trodde dom bara på tråden.

Skrivet av Bluetiger:

Jag tycker inte att de gjorde nåt fel, det är trotsallt internet. Det som däremot är vidrigt är alla dessa skämtbilder, har folk ingen som helst respekt för kvarvarande?

Det går inte att komma bort ifrån, läst massor med skämt och bilder om tex Ängla eller Anna Lind. Som sagt hela samhället är samlat på Flashback och det inkluderar bottenskrapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

I försvar till de som "hetsade" till självmord. Det är ganska många som trollar om sådana saker, det blir lite vargen kommer över det hela.

Äntligen var det någon som nämde det! Med tanke på den fabeln så har jag förståelse för varför medlemmar svarade i den tråden som de gjorde. Troligen hade jag nog gjort likadant som flera av dem.

Angående skämtet som finns på YTMND så är det en aning osmakligt ja. Dock måste jag erkänna att jag själv log när jag såg det men det är ju för att jag samtidigt ändå gillar osmakliga skämt. De som inte gillar osmakliga skämt det bör absolut inte se det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte påstå att jag kände honom, men jag har pratat med honom vid enstaka tillfällen och har flera vänner som känner honom och gått i samma skola som han. Jag uppfattade killen som trevlig och skämtsam. Den här händelsen var det sista jag skulle tro om honom, men så är det väl alltid. När jag fick höra vad som hänt mådde jag riktigt, riktigt illa. Det är alltid tråkigt när sådant här händer oavsett om personen var bekant eller ej men när det händer i ens närhet tvingas man stanna upp och fundera en stund.

Jag anklagar ingen för vad som hänt. Exempelvis hänger jag själv en del på flashback och vet hur det brukar gå till och hur många självmordstroll som faktiskt uppenbarar sig.

Må han vila i frid.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmanman:

Sen om man gör en sökning på lurifax på flashback får man upp denna tråd: HJÄLP!!! Försök till självmord! [Vill göra ett självmordsförsök] innehållande:

Detta av användaren "lurifax1" skrivet i Mars detta år. Väldigt underligt att folk tog det som ett troll denna gång.

Sen om du kollar användarens övriga inlägg så pekar det på att det är en tjej.

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Skrivet av H3Nc3:

Sen om du kollar användarens övriga inlägg så pekar det på att det är en tjej.

Jag syftade inte på att det var samma användare. Jag syftade på att det finns flertalet användare med liknande namn (lurifax, lurifaxen00 lurif4x) som skapat mängder av "jag ska ta självmord"-trådar. Flashback är fyllt av dom och oftast är det troll.

Tycker bara det är illa av media och moraltanterna på forumet att säga att dom "hetsade" till självmord.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergmanman:

Jag syftade inte på att det var samma användare. Jag syftade på att det finns flertalet användare med liknande namn (lurifax, lurifaxen00 lurif4x) som skapat mängder av "jag ska ta självmord"-trådar. Flashback är fyllt av dom och oftast är det troll.

Tycker bara det är illa av media och moraltanterna på forumet att säga att dom "hetsade" till självmord.

Jag håller med, det är ju ganska uppenbart att han inte blev hetsad det minsta. Folk skrev hetsiga saker men det har ju inget som helst att göra med resultatet. Han var väldigt målmedveten och vad folk tyckte tror jag inte gjorde varken från eller till. Han valde ju en metod som han när han ville under ett givet tillfälle under processen kunde rest sig upp och avbryta när helst han känner. Det krävs en vilja av järn för att göra på det där viset det tror iaf jag. Gör man så då är det inte upp till debatt han tänkte ta sitt liv och ville att andra skulle se helt enkelt.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Ja, har man sett filmen förstår man att han inte skulle ändra sig. Han hade bestämt sig sen länge.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Filmen var förvånansvärt odramatiskt. Inte vackert men inte heller särskilt skrämmande. Verkade vara en ganska intressant kille - hade varit kul att snacka med honom över en öl.

I alla fall dog han inte med en massa slangar utstickande ur kroppen, med cancer eller hög ålder, fullproppad med droger och ingen familj som bryr sig. Jag misstänker att de flesta av oss kommer att dö en död som är mindre vacker och värdig än hans.

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Jag misstänker att de flesta av oss kommer att dö en död som är mindre vacker och värdig än hans.

Hur man dör spelar mindre roll, utan det är hur man levt som visar värdighet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |