Permalänk
Medlem

Bättre AMD paket eller detta Intel?

Jag hade tänkt mig den här datorn, har en maxbudget på 9 000 kr. Kan man bygga en bättre med en AMD processor eller är detta det ultimata?

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

Vill du inte ha ett bättre grafikkort så, ja. det ser bra ut.

Permalänk

Jag tycker du ska prioritera äkta windows 7. Vad ska datorn användas till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sehr gut gå ner till en 930 och köp ett gtx470. Skulla ja gjort iaf

Permalänk
Medlem

För spel AMD eller i5 CPU och minst GTX 460 i SLI ger mer spelprestanda per krona.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Om jag köper en i5 760 så har jag ungefär 1 000 kr extra att lägga på grafikkortet. Alltså totalt 3 000 kr på ett grafikkort, lönar det sig inte att köpa ett 460 och sedan uppgradera det senare till ett bättre eller kanske köra SLI?

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Skrivet av Roserud:

Om jag köper en i5 760 så har jag ungefär 1 000 kr extra att lägga på grafikkortet. Alltså totalt 3 000 kr på ett grafikkort, lönar det sig inte att köpa ett 460 och sedan uppgradera det senare till ett bättre eller kanske köra SLI?

Om du inte känner att det är något speciellt grafikkrävande spel som du vill köra just nu, så skulle jag nog säga att det lönar sig bättre att köra 950 och GTX 460, för att sedan byta upp grafikkortet eller köra SLI.

En 950 kommer räcka länge (över att antal grafikkortsbyten i alla fall) och när den känns lite slö, så kan du ju klocka upp den till närmare 4GHz relativt enkelt.

AMD's representant i klassen är 1090T, som i dagsläget ger en något sämre prestanda, trots två fler kärnor (eller nåja, skall man räkna HT-kärnor, så har 950 två "kärnor" mer) och lite högre klockfrekvens.
Ärligt talat så tror jag inte att man märker speciellt stor skillnad mellan de två och det blir billigare med 1090T (moderkorten är dessutom billigare), vilket ger mer pengar över till grafikkort. Dock kan du inte köra SLI på AMD moderkort i dagsläget, tyvärr.

Svårt val...men här är en liten jämförelse:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av contra:

Sehr gut gå ner till en 930 och köp ett gtx470. Skulla ja gjort iaf

I7 930 kostar ju lika

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Om du inte känner att det är något speciellt grafikkrävande spel som du vill köra just nu, så skulle jag nog säga att det lönar sig bättre att köra 950 och GTX 460, för att sedan byta upp grafikkortet eller köra SLI.

En 950 kommer räcka länge (över att antal grafikkortsbyten i alla fall) och när den känns lite slö, så kan du ju klocka upp den till närmare 4GHz relativt enkelt.

AMD's representant i klassen är 1090T, som i dagsläget ger en något sämre prestanda, trots två fler kärnor (eller nåja, skall man räkna HT-kärnor, så har 950 två "kärnor" mer) och lite högre klockfrekvens.
Ärligt talat så tror jag inte att man märker speciellt stor skillnad mellan de två och det blir billigare med 1090T (moderkorten är dessutom billigare), vilket ger mer pengar över till grafikkort. Dock kan du inte köra SLI på AMD moderkort i dagsläget, tyvärr.

Svårt val...men här är en liten jämförelse:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Man kan visst köra sli på AMD moderkort. Som han säger köper du en AMD så får du mera pengar till grafikkort.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Har du hårddisk samt dvd sedan tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roserud:

Jag hade tänkt mig den här datorn, har en maxbudget på 9 000 kr. Kan man bygga en bättre med en AMD processor eller är detta det ultimata?

http://img408.imageshack.us/img408/6992/namnlsog.png

Skippa Asrock

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Har du hårddisk samt dvd sedan tidigare?

Ja, jag har hårddiskar så att det räcker och hade tänkt att köpa en SSD vid jul när dom sjunkit lite i pris och jag får mer pengar, då det inte är något som är bråskande, eller ja det är egentligen inte någonting då jag har en dator som är helt okej men man vill ju vara med i utvecklingen och jag har börjat gilla att spela CoD och kommer köra Black ops och andra spel så som Crysis så en snygg grafik är något som prioriteras, även när jag redigerar bilder och filmer.

Jag har även en DVD brännare sedan tidigare.

Skrivet av zeagan:

Skippa Asrock

Varför det? Vilket kort bör jag ta istället om jag inte ska köra med det jag valt?

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av reader:

Man kan visst köra sli på AMD moderkort. Som han säger köper du en AMD så får du mera pengar till grafikkort.

Då måste man dock ha ett Nvidia chipset, på ett X58 med SLI så finns det ju stöd för båda tekniker.

Om du spelar mycket så hade jag nog valt en billigare processor, AMD eller Intel, och satsat på ett GTX470, det är ett rejält hopp i prestanda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Jag ska inte säga att jag spelar mycket, men en del ibland och jag har klarat mig på mitt Nvidia GeForce 9800 1 GB men vill nu köra spel på bättre grafik än låg

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Skippa Asrock

Overclock3D :: Review :: Asrock X58 Extreme3 Review :: Conclusion

Det är varför... Annars är det ett bra system så länge du inte är en FPS-nörd. Jag har ett GTX460 och är väldigt nöjd. Själv hade jag iofs gjort som mig och köpt en Phenom II X6 1055t, klockat skiten ur den och köpt ett bättre grafikkort. Men du kan i stort sett glömma SLI med Amd då du då måste köpa ett nForce-moderkort, och ja, dom har väl inte direkt bra rykte om sig

För 8800 kr hade jag köpt en 1055t. Notera att dom är exakt likadana och överklockar till runt 4 GHz bara du har kylning! Ingen mening att köpa en 1090t över huvud taget! Sen hade jag köpt ett Gigabyte 870A UD3 (880kr och rena stölden så länge du inte ska köra två grafikkort, överklockar även grymt bra för det priset!). Med samma låda, samma minnen och samma nätaggregat har du då råd med ett Gigabyte Gtx 480!
Det blir en burk som är grym på att rendera och kompilera film samtidigt som det kommer köra allt i spelväg. Den kommer ju även att låta en aning mer

Alternativet hade väl varit att köpa 1055an, ett 890fx och ett 5850 för att senare uppgradera till Crossfire. Men vad jag läst så kan två Gtx460 i SLi slå två 5850 i CF så det är väl inte direkt en upphetsande lösning...

Lite tankar bara... Fast, när man tänker på det så är nog din inköpslista den bästa... Tyst, nog snabb för dagen och lätt och billig att i framtiden få nära på dubbelt så mycket grafikprestanda... it's a go... nu ska jag åka hem ifrån jobbet! Tung natt i natt

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Heatm, jag måste tacka för din kommentar jag det fick mig att tänka om lite men som du säger så är det paket som jag redan valt väldigt bra. På fredag har jag 9 000 kr så kan beställa då, borde jag vänta på ATI's nya kort eller köra med Nvidia GTX 460?

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

Om du ska spela så köp intel I5 750, eller valfri amd phenom II x4 samt två stycken gtx 460. Kolla bara såmoderkoortet stödjer 8x/8x sli. Alternativt väntar du någon vecka tills amd lanserat sina nya grafikkort, vilket gör att priserna antagligen kommer rasa hos båda amd och nvidia

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Som sagt, grafikkorten kanske kommer bli någon hundring billigare när väl 68xx-serien släps. En I5 760 är ett bra val som Devrer skrev och kan efter lite trixande göra att du får råd med två gtx460. Billigare moderkort, t.ex. Asus P7H57D-V Evo, som med en i5 760 kommer kunna köra Sli. Dock bara i x8 läge men det är en försvinnande liten skillnad mot för x16.

Men det är om du absolut måste ha prestandan idag. Ett xtx460 räcker iaf för mig idag och jag maxar alla spel utom dom mest krävande dx11-titlarna så som Metro 2033... Dom spelen suger iaf så vem bryr sig!? Sen piskar ju i7an i mer cpu-tunga applikationer plus att den är överklockningsvänlig... över 4,2 GHz ska inte vara något problem så länge du har riktig kylning.

Jag skulle nog gått på din ursprungliga konfiguration bara du är medveten om att det är grafikkortet som kommer vara flaskhalsen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Heatm, härligt att höra att det är så. För grafikkortet är ju det som är lättast att byta när det blir dåligt, eller köpa ett extra då jag köper ett moderkost med stöd för SLI och CF så jag kan ju köra SLI med ett till 460 senare, eller om det kommer något väldigt bra kort som är billigt och piskar dom så kör man med ett singel. Men ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, kommer det klara att köra CoD: Black Ops i upplösningen 1920x1080 med högsta inställningarna eller vilka inställningar kommer jag kunna köra med det kortet?

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

kör på gtx 460 sen uppgraderar du till SLI, fyfan vilken jävla bang det ger alltså.. maxxar tamejfan allt!

Permalänk
Skrivet av Roserud:

Heatm, härligt att höra att det är så. För grafikkortet är ju det som är lättast att byta när det blir dåligt, eller köpa ett extra då jag köper ett moderkost med stöd för SLI och CF så jag kan ju köra SLI med ett till 460 senare, eller om det kommer något väldigt bra kort som är billigt och piskar dom så kör man med ett singel. Men ett Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, kommer det klara att köra CoD: Black Ops i upplösningen 1920x1080 med högsta inställningarna eller vilka inställningar kommer jag kunna köra med det kortet?

a det borde det, dom ska använda samma motor som i mw2 så och mitt gtx 260 ligger på capen 93 fps hela tiden i den upplösningen max grafik i mw2 så

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk
Medlem

Låter kanon! Nu har jag bestämt mig helt och jag har funderat några dagar på alla delar och jag har alltid gillat Nvidia och kommer köra på deras kort ännu en gång efter att mitt Nvidia GeForce 9800 har varit min trotjänare mig i några år nu och jag är så nöjd jag bara kan bli, har absolut inte någonting att klaga på så jag orkar inte vänta på att ATI släpper sina heller. Men kommer det att bli någon stor skillnad i pris tror ni på 460? Kommer dom pressa priset lite eller är det en betydlig summa?

Allt jag är lite osäker på just nu är vilket av nätaggregaten jag ska välja, om jag även kanske ska köra med SLI i framtiden? Räcker ett Corsait TX 650 W eller borde jag välja något annat? Jag har en budget på 9 000 kr och jag har 1 000 kr kvar till nätaggregatet, vad rekommenderar ni? Borde jag köra med ett modulärt eller inte, jag tror att man kan gömma de överblivna kablarna utan att köra modulärt i chassit ganska så bra, har jag rätt eller borde jag köpa ett modulärt? Här är en bild på hela kalaset utan nätaggregatet:

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

Modulärt är överskattat, så länge du kan gömma dom bakom moderkortsplåten är det lugnt. Eller i en 5,25"-plats. Har själv modulärt, (OCZ's billiga 500 wattare) och det slutar ju med att man måste hålla rätt på vart fan man lägger kablarna Iofs kan man ju gömma undan den lilla väskan med kablar i burken så vet man vart den är. Kan iaf rekomendera Corsairs Tx-serie. har byggt med 450 och 550 watts versionerna och dom är stabila som berg. En lina med ampere nog att få driva en smältugn...
Mycket kablar blir det så klart men R3-chassit är ju inte genomskinligt så Du kommer lätt kunna driva två gtx 460 med 650 watts versionen. Ett system med ett grafikkort ligger på runt 300 watt i full load så då har du så det blir över till ett till grafikkort. Problemet är ju ljudnivån. Den kommer inte vara något problem så länge du kör med ett grafikkort. Med två kommer du förbruka runt 500 watt vilket gör att fläkten garanterat kommer börja varva upp. En 750 wattare kommer vara tystare och antagligen även svalare. Sånt som jag tänker på på min fritid...

Ett alternativ är ju XFX Core Edition på 750 watt. Dom ser lite fjantiga ut, tycker jag iaf, men har fått bra betyg som fan. Både corsairs 750 wattare och XFX's kör med en 12V-lina och båda ligger på över 60A har jag för mig.

Notera att det finns andra märken, en del till och med lite billigare, men då får du bara 3 års garanti och t.ex. OCZ ModXStream som jag köpte har inte enbart japanska kondensatorer, vilket brukar vara en garanti för kvalité och lång livslängd. Och ett nätaggregat ska kunna hänga med över många datorbyggen!

Nu ska jag ta mig en till öl och gå över till grannen... lycka till och skriv gärna en kommentar när du väl köpt grejorna!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tja!
Tycker att du ska byta moderkort till Asus nya Sabertooth, verkar vara riktigt fint istället för asrock.
Sen borde du satsa på ett 750W iaf om du ska köra SLI sen och modulärt är nästan ett måste om man ska köpa nytt

Här har du:

Permalänk
Medlem

Varför ett Asus Sabertooth istället för det jag har valt? Allt är samma, det är inte någon skillnad på dom? Allt är att Asus Sabertooth ser så jävla fult ut enligt mig, men det är ju upp till var och en men ändå. Varför ett modulärt? Några säger att det är onödigt och vissa säger att det inte är nödvändigt till någonting när man kan gömma allt i chassit.

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

Asus är mer pålitligt Jag själv tycker att det är bättre för att de blir inte en stor kabelbunt som stör luftflödet, mycket mer ordning, men smaksak, kostar inte mycket extra

Permalänk
Medlem

Det kostar ju 500 kr extra för ett modulärt 850W än om man inte har det modulärt, det är jag inte villig att betala så det blir ett Corsair TX 850W.

Vad menar du med att Asus är mer pålitliga? Man har ju alltid garantin om något skulle gå fel, eller vad menar du med mer pålitliga?

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem

Corsair TX 850W 80+ kostar 1069:- medan Corsair HX 850W 80+ kostar 1434:- alltså skiljer det 365kr. Båda är 80+ certifierat men HX är 80+ Silver

Sen när det gäller pålitlighet gällande moderkortet så är det väl samma sak som när det gäller nätagg, Du vet vad du får när du köper ett Corsair jämfört med ett ACE nätagg. kanske lite skillnad i pris i jämförelsen men jag tror du vet vad jag menar

Permalänk
Medlem

ASUS TUF Sabertooth X58 review

Sabertooth är bra skit... notera framförallt strömförbrukningen! Nästan som UD9an och 20W mindre än Asrocken...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770