[OpenSuse 11.3@VirutalBox] Useradd/Adduser/Chmod fungerar inte i terminalen!

Permalänk
Medlem

[OpenSuse 11.3@VirutalBox] Useradd/Adduser/Chmod fungerar inte i terminalen!

Precis som topic lyder, dessa kommandon vill inte fungera. Får bara "Command not found".

sudo useradd användarnamn
- sudo useradd hirsch
- <xxxx> Commando not found!

Jag kör med Gnome och har inte installerat något mer än det som följde med på skivan och några uppdateringar. Efter lite googlande verkar det som att jag måste installera ett Bash Shell? För mig som är nybörjare innebär detta frågetecken då jag i princip bara har kört Ubuntu och ubuntu är ju väldigt likt Windows i den mån att man inte behöver pilla själv!

Hjälp uppskattas, tack på förhand!

Permalänk

Jag tror att felet ligger hos sudo. Hittade denna länk på google Why does "sudo" not work?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Jag tror att felet ligger hos sudo. Hittade denna länk på google Why does "sudo" not work?.

Grymt! Tack för hjälpen, det fungerade dock bara nästan.

su/sudo spelade ingen roll. Men när jag istället skrev "- sudo /usr/sbin/useradd username" så fungerade det alldeles utmärkt! Frågan är nu bara hur jag löser det? Hade varit väldigt trevligt att bara kunna skriva useradd username! Antar att jag kan lösa det igenom att skapa ett alias? Men visst ska det normalt sett fungera att bara skriva "- sudo useradd username" utan en massa modifikationer?

EDIT:
Fick lite experthjälp på MSN av en polare. Min $PATH är fel, så mitt första uppdrag imorgon blir att försöka redigera denna!

Godnatt

Permalänk

Det har inget att göra med din path. För att kunna lägga till användare måste ditt id antingen vara med i 'sudoers', eller så kör du som root. Binärer som ligger /usr/sbin har normalt sätt inte vanliga users med i sin path.

Skriv 'su - ' och ange lösen för root. Kör sedan 'useradd' som vanligt. Alternativt (som root), kör kommandot 'visudo' för att lägga till ditt id så du kan köra 'sudo' för detta kommando.

stavn.
Permalänk
Medlem
Skrivet av sockmonkey:

Det har inget att göra med din path. För att kunna lägga till användare måste ditt id antingen vara med i 'sudoers', eller så kör du som root. Binärer som ligger /usr/sbin har normalt sätt inte vanliga users med i sin path.

Skriv 'su - ' och ange lösen för root. Kör sedan 'useradd' som vanligt. Alternativt (som root), kör kommandot 'visudo' för att lägga till ditt id så du kan köra 'sudo' för detta kommando.

Okej, ska testa detta först! Tycker att detta borde stå någonstans, exempelvis i Kommando-guiden på OpenSUSE egna hemsida?

"Alternativt (som root)..." menar du då att jag ska skriva (och i sådana fall, var hittar jag mitt id?):

"su -"
"rootlösenord"
"visudo ID"

Tack

Permalänk

Jag tycker personligen att det smidigaste är att lägga till din user i gruppen 'wheel'. Låt mig förklara...

Som root (su -), skriv bara 'visudo' och tryck på enter. Detta kommer editera filen sudoers med din favvo editor.
I den filen finns det en rad som ser ut exakt så här:

# Uncomment to allow people in group wheel to run all commands %wheel ALL=(ALL) ALL

Ta bort '#' tecknet framför den raden och spara sedan filen och avsluta. (Bara raden som börjar med %)

Sedan (fortfarande som root), skriver du detta:

groupmod -A dittuserid wheel

Det lägger till din user i gruppen 'wheel', som behövs för att kunna köra kommandon som root direkt från din vanliga användare. Allt som behövs är nu bara att skriva t ex:

sudo useradd

Tryck på enter och ange lösen för root och du är klar

Man kan även editera filen sudoers så man slipper ange lösen för root, men det tycker jag är lite för risky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockmonkey:

Jag tycker personligen att det smidigaste är att lägga till din user i gruppen 'wheel'. Låt mig förklara...

Som root (su -), skriv bara 'visudo' och tryck på enter. Detta kommer editera filen sudoers med din favvo editor.
I den filen finns det en rad som ser ut exakt så här:

# Uncomment to allow people in group wheel to run all commands %wheel ALL=(ALL) ALL

Ta bort '#' tecknet framför den raden och spara sedan filen och avsluta. (Bara raden som börjar med %)

Sedan (fortfarande som root), skriver du detta:

groupmod -A dittuserid wheel

Det lägger till din user i gruppen 'wheel', som behövs för att kunna köra kommandon som root direkt från din vanliga användare. Allt som behövs är nu bara att skriva t ex:

sudo useradd

Tryck på enter och ange lösen för root och du är klar

Man kan även editera filen sudoers så man slipper ange lösen för root, men det tycker jag är lite för risky.

Testar nog på det sen, tycker su - fungerar väldigt bra att använda!

Tack så jättemycket i vilket fall!