Val av moderkort och prosessor med integrerad grafik.

Permalänk
Medlem

Val av moderkort och prosessor med integrerad grafik.

Hej!

Är i behov av en ny dator. Då min nuvarande dator byggdes var integrerad grafik ingenting att ha. Nu verkar det vara annorlunda?

Tips på ett moderkort och en prosessor uppskattas. Dator kommer till mestadels att användas till att surfande och filmtittande men det STÖRSTA kravet är att datorn skall klara av Football Manager 2011 utan problem

Alltså ett moderkort med integrerad grafik (Klarar dessa kort av lättare spel som FM?) och en passande prosessor.

Vad skall man titta på när man väljer moderk.?

Tack

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Vilket nytt moderkort som helst med inbyggd grafik funkar. Komplett.se - Uppgraderingspaket

Skulle inte hålla med om det, det finns fortfarande nya socket 775-kort som säljs med Intels förra generation ("GMA") som är rent ut sagt usel, även för "enklare användning".

Skulle föreslå
+ AMDs senaste generation (78xG eller 88xG).
+ Intels senaste generation (i3 och i5 med integrerad grafikdel).

För surf/film skulle jag föreslå minst två kärnor, Football Manager 2011 bör vara multitrådat och kunna utnyttja fler ärn 2 kärnor, så för ditt bruk kanske...

AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se
Gigabyte GA-880GM-UD2H - Inet.se

Permalänk
Vila i frid

Specen för FIFA säger att det räcker med gamla G-kretsar ur Intels 800-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Skulle inte hålla med om det, det finns fortfarande nya socket 775-kort som säljs med Intels förra generation ("GMA") som är rent ut sagt usel, även för "enklare användning".

Skulle föreslå
+ AMDs senaste generation (78xG eller 88xG).
+ Intels senaste generation (i3 och i5 med integrerad grafikdel).

För surf/film skulle jag föreslå minst två kärnor, Football Manager 2011 bör vara multitrådat och kunna utnyttja fler ärn 2 kärnor, så för ditt bruk kanske...

AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz - Inet.se
Gigabyte GA-880GM-UD2H - Inet.se

Fortsätter...
- Hur vet jag om processorn har en integrerad grafikdel?
- Vad gör det för nytta om den har det?
- Samarbetar det integrerade grafikkortet med processorns "grafikdel" vilket resulterar i högre prestanda?
- Kan man vid ett senare skede koppla in ett grafikkort ifall att man inte är nöjd med det integrerade kortets prestanda?

Många frågor blev det

Permalänk
Medlem

Märker man av skillnader vid användning av det kort som fqvarfort nämnde, GA-880GM-UD2H och nästa stegs kort gigabyte-ga-890gpa-ud3h. Är det värt de extra slantarna?

Permalänk
Skrivet av ado:

Fortsätter...
- Hur vet jag om processorn har en integrerad grafikdel?
- Vad gör det för nytta om den har det?
- Samarbetar det integrerade grafikkortet med processorns "grafikdel" vilket resulterar i högre prestanda?
- Kan man vid ett senare skede koppla in ett grafikkort ifall att man inte är nöjd med det integrerade kortets prestanda?

Många frågor blev det

Med processorns grafikdel menar jag ett integrerat grafikkort som idag kan finnas i processorn istället för att finnas på moderkortet. Intel har flyttat in grafikkortet i processorn, AMD kommer göra detsamma i deras nästa generation processorer ("Fusion") som släpps Q1 2011.

Hos inet står det i specifikationen om processorn har en integrerad grafikdel..

"Intel Integrated Graphics Ja "

Intels integrerade grafikkort har tidigare varit undermåliga även för enklare bruk, det är först när de plockat in den i processorn och kunnat kyla den aktivt som man skulle kunna klassa den som bra. AMDs integrerade grafikkort är dock fortfarande bättre, trots att deras fortfarande sitter på moderkortet och är passivt kylt.

Det går att sätta i ett diskret ("separat") grafikkort om moderkortet har någon expansionsport (PCI-express) ledig, man deaktiverar i så fall bara det integrerade i BIOS.