Permalänk
Avstängd
Skrivet av Printscreen:

Säger killen som använder 90% av hela sweclockers smilisar

Det hör inte till sakfrågan!:D Finns ingen anledning att ifrågasätta Crazy Ferret's uttalande avseende varken språk, förlovning, seder och bruk etc.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Det är den klassiska definitionen, men om du inte har märkt det så får begrepp ständigt nya innebörder. En stor andel av befolkningen anser i högsta grad att man kan förlova sig utan det etymologiskt påbjudna kravet om giftermål. Vem är du då att säga att det inte finns något "som heter 'Vill du förlova dig med mig'"?

Ledsen, men varken språk eller seder är såpass statiska som du vill försöka måla upp.

Alltså, giftermål har ju aldrig varit ett "etymologiskt påbjudet krav" för förlovade, giftermål är att "etymologiskt påbjudet krav" för den som friat och den som sagt ja. Förlovning är ju snarare bara namnet man sätter på stadiet i vilket förhållandet är när man friat och fått ja, men ännu inte gift sig. En förlovning är en biprodukt av ett frieri, inte en handling i sig.

Folk kommer alltid hitta på egna definitioner på begrepp, men om jag tycker det är en korkad omdefinition så tänker jag inte bara gå med på det utan åtminstone EN protest.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasc:

Alltså, giftermål har ju aldrig varit ett "etymologiskt påbjudet krav" för förlovade, giftermål är att "etymologiskt påbjudet krav" för den som friat och den som sagt ja. Förlovning är ju snarare bara namnet man sätter på stadiet i vilket förhållandet är när man friat och fått ja, men ännu inte gift sig. En förlovning är en biprodukt av ett frieri, inte en handling i sig.

Folk kommer alltid hitta på egna definitioner på begrepp, men om jag tycker det är en korkad omdefinition så tänker jag inte bara gå med på det utan åtminstone EN protest.

Plus att förlovning var den tid som [någon i] församlingen kunde invända mot förlovningen och prästen frågade församlingen om någon hade något emot att X och Y skulle gifta sig.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Någon nämnde i tråden att de tog den ring de "hade råd med".:) Det jag undrar helt stillsamt är hur det kan komma sig att folk tänker så? Är det "Martin Timell"-tänket som slår till igen eller? Vill man inte som par - utan att det för den skull behöver vara den dyraste ringen - känna att: "vi vill ha förlovningsring X och alliansring Y" och så sparar man ihop (istället för att köpa den billigaste/den ring man anser sig ha råd med) till de ringar man vill ha istället för att kompromissa - vill man kompromissa om en sådan viktig sak?:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Någon nämnde i tråden att de tog den ring de "hade råd med".:) Det jag undrar helt stillsamt är hur det kan komma sig att folk tänker så? Är det "Martin Timell"-tänket som slår till igen eller? Vill man inte som par - utan att det för den skull behöver vara den dyraste ringen - känna att: "vi vill ha förlovningsring X och alliansring Y" och så sparar man ihop (istället för att köpa den billigaste/den ring man anser sig ha råd med) till de ringar man vill ha istället för att kompromissa - vill man kompromissa om en sådan viktig sak?:)^^

Du satt och funderade på det här och kom ändå inte på att folk kanske prioriterar olika saker?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

förlovade efter ett år nu 4 år senare ligger ringen på havets botten...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasc:

Du satt och funderade på det här och kom ändå inte på att folk kanske prioriterar olika saker?

JO förstod det men känns så trist att "Martin Timell"-syndromet *alltid* ska drabba alla Svenssons så fort de ska göra något viktigt i sitt liv. Visst: valet av dörrmatta kan jag förstå att man inte prioriterar högt.:) Men valet av ringar borde inte ligga på samma nivå som valet av dörrmatta (och JA jag anser att folk sällan väljer unika ringar som symboliserar deras kärlek utan mycket är standard. Jag har ofta problem med att "ge beröm" till någon som visar upp sin standardring, men när detta händer dyker tillhörande standardfraser upp;):P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

förlovade efter ett år nu 4 år senare ligger ringen på havets botten...

Okej? Tappade du den när du fiskade eller?:O :/ Vad synd att du inte hittade den.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Lycka till!:D<3 Både med ringköp och framtiden framgent!:)^^

Tack!
______________

Och ja, har hittat mig en RIKTIG karl, en norrlänning som är född 100 mil ifrån mig, som nu blivit Blekingebo ;P Dock har vi planer på att flytta uppåt i landet när tiden kommer ^^,

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Alltså, giftermål har ju aldrig varit ett "etymologiskt påbjudet krav" för förlovade, giftermål är att "etymologiskt påbjudet krav" för den som friat och den som sagt ja. Förlovning är ju snarare bara namnet man sätter på stadiet i vilket förhållandet är när man friat och fått ja, men ännu inte gift sig. En förlovning är en biprodukt av ett frieri, inte en handling i sig.

Folk kommer alltid hitta på egna definitioner på begrepp, men om jag tycker det är en korkad omdefinition så tänker jag inte bara gå med på det utan åtminstone EN protest.

Vet du ens vad ordet 'etymologi' betyder?

Ta en titt igen på ordet 'förlovad', dela upp det i dess två delar (för- och lovad, det är dagens stalltips) och kom sedan och säg mig att du i citerat inlägg inte beskrev just den denotativa (ordagranna) betydelsen av ordet.

Till Printscreens tafatta försök till argument gällande språkbruk har jag bara lust att skaka på huvudet, men jag ska, trots att det bär mig emot, besvara frågan

Skrivet av Printscreen:

ameh då tkr jag att man får stava hur sm hälst bara för att alla gör d, lr? va tkr du sj?

Om du inte visste det så får man stava bäst fan man vill. Däremot bör det finnas en referensram kring hur ett språk brukas av dess användare av den enkla anledningen att det annars blir väldigt lätt att missuppfatta varandra. Vi har referensramar för detta i form av grammatik som beskriver hur ord böjs och hur meningar konstrueras för att vi ska förstå vilken funktion olika satser har, samt att vi har ett (hyfsat) gemensamt vokabulär med tillhörande "stavningsregler" (vilka egentligen inte är regler, endast rekommendationer för att underlätta förståelse).
Såväl grammatiken (vilken inte är ett regelverk, endast en referensram) som ordbruk ändras betydligt snabbare än vi tror. Nu talar jag inte om de klassiska exemplen som Rinkebysvenska och slang, snarare om vad som så populärt talas om som 'rikssvenska' (vad som är rikssvenska är en helt annan historia som inte kommer att tas upp här, av mig i vart fall). Leta upp några nyhetssändningar eller debattprogram som är från olika decennier och jämför språket så kommer du se att många uttryck ändras på en relativt kort tid.
Jag ska inte tråka dig med exempel som du riskerar att inte förstå, men jag ska ta ett exempel på hur ett ords konnotativa betydelse förändras vilket jag tror att de flesta läsarna här på forumet kan förstå:
Dagens exempel är verbet "att surfa".
För 20 år sedan hade begreppet huvudsakligen en mening (kan ha funnits något slangbruk som inte har nått min kännedom också, men det är för exemplet icke relevant), nämligen att på en surfingbräda fara runt på vattnet. Majoriteten av de som surfade gjorde just detta och dess konnotativa innebörd var synonym med dess denotativa dito.
Idag är de som våg- och vindsurfar i minoritet jämfört med de som i första hand tänker på internetrelaterat surfande vid initial kontakt med begreppet utan prefix etc.
Vilket är korrekt? Självklart är inget av dessa två mer korrekt än det andra förrän du sätter det i en kontext - man kan inte ta förgivet att någon som "surfar en hel del" gör vare sig det ena eller andra utan att känna till mer om dennes vanor - men så fort du har given kontext så är det endast en konnotativ betydelse som är den korrekta.
Ordet "surfa" har olika betydelser beroende på sammanhang och det har fått det genom att samhället har förändrats. Det är idag sannolikt betydligt fler som tänker på att "surfa på nätet" än "surfa på vågorna" om de hör ordet utan närmare sammanhang, just på grund av att det är det vanligast förekommande.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Heja heja! Go Crazy Ferret!

För att svara Metalie
Jag trodde ju ALDRIG att jag skulle förlova mig eller gifta mig men...

Jag och min man hade bott ihop i ca ett år (och varit ihop i ca ett år och en månad) då vi började diskutera förlovning.
Inte egentligen för att nån av oss så gärna ville gifta oss utan för att vi älskade varandra, inte hade några tvivel om att vi ville leva tillsammans resten av livet, litade fullt ut på varandra och ville ha en fin symbol för vår gemensamma kärlek.

Det slutade iaf med att vi gifte oss, redan ett år senare.
Vi firade vår kärlek och vilja att leva tillsammans då när vi vigdes mitt ute i tallskogen med släkt och vänner som gladdes för vår skull.
Ett underbart minne för livet!

Våra förlovningsringar är av vitguld,släta enkla, graverade med namn, de kostade nog ca 4700 kr paret då.
Vi köpte likadana vigselringar men då hade priset gått upp, då kostade de ca 5200kr paret.
Vi köpte dem här: Välkommen till KJELLINS GULD i umeå.

Visa signatur

Asleep in my casket, all rotting and gory. Now, watch me dance in the purgatory!
I waltz with the devil, "Till death do us part". I tango with demons, eating my heart.
They feast on my soul, they feed on my fear. Hugs and Kisses, I wish you were here!