Ventrilo eller Teamspeak HJÄLP

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Okej, för att göra något rättvist här.

1. Du pratar om fördröjning vilket i sig inte har direkt något med programet du använder dig av utan det avgörs av din internet uppkoppling och routning där emellan. Alltså ping. Så det har ingenting med vent/mumble/TS att göra.

2. Bäst ljudkvalité?, håller inte med, I Ventrilo så kan du höja din ljudkvalité i setup filen där det blir klockrent ljud, som att prata i telefon. Detta kräver då givetvis lite mer bandbredd, men med dagens uppkopplingar är det inte några som helst problem.

3. Förstår egentligen inte vad mer man behöver konfiguera i ett kommunikations program, allt det man behöver finns i Ventrilo.

Kan dock hålla med dig om att se in-game vem som pratar är ju ganska trevligt och bra sak. Ifall man sitter med några som man inte direkt känner igen rösten på som man precis träffat på i ett spel.

Men men, det är väl som allt här i livet, Nvidia/Radeon, Intel/AMD. Alla har de väl för och nackdelar.

Att fördröjning endast påverkas av ping och inte av programmet i sig är faktiskt ren och skär osanning. Bland annat codecen som används, protokollet bakom det samt hur programmen processar paketen påverkar fördröjningen. För exempel se videon som backspace länkade. Ytterligare exempel: YouTube - Mumble vs Ventrilo Latency Test

Hur man uppfattar ljudkvalité är givetvis personligt. Men som sagt, jag och de personer jag spelar med tycker att mumble ger bäst ljud.

Angående konfigurationsmöjligheter så vill jag påstå att avancerade konfigurationsmöjligheter endast kan ses som positivt, och eftersom det finns så många kombinationer av högtalare, headsets, hörlurar, mikrofoner, ljudkort etc så kan det vara bra att ha de så att man kan finjustera allt för sin uppsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Okej, för att göra något rättvist här.

1. Du pratar om fördröjning vilket i sig inte har direkt något med programet du använder dig av utan det avgörs av din internet uppkoppling och routning där emellan. Alltså ping. Så det har ingenting med vent/mumble/TS att göra.

Beror på hur ditt program fungerar. För att spara bandbredd spelar voip program in ljudet du snackar om konverterar det och komprimerar det för att sedan skicka det.
Nu skulle man kunna göra som en telefon och streama det live men det skulle äta enorma mängder bandbredd (som tex. Skype) och det skulle mer eller mindre döda din ping i CS.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1mike20:

Kör man 2.1.4 finns det bara en "use direct sound" och det finns inte något att lösa det som jag känner till.

Då har du med andra ord inte senaste versionen av Ventrilo, och kan heller inte förvänta dig att det ska fungera med Windows 7. Dock gör de det i den äldre versionen med. Enda skillnaden för att lösa problemet är att du måste välja att sätta den äldre Ventrilo versionen på "Realtid" i processer. Det löser problemet att man hör allt ljud samtidigt och får fördröjning i Windows 7.

Skrivet av roxarn:

Att fördröjning endast påverkas av ping och inte av programmet i sig är faktiskt ren och skär osanning. Bland annat codecen som används, protokollet bakom det samt hur programmen processar paketen påverkar fördröjningen. För exempel se videon som backspace länkade. Ytterligare exempel: YouTube - Mumble vs Ventrilo Latency Test

Hur man uppfattar ljudkvalité är givetvis personligt. Men som sagt, jag och de personer jag spelar med tycker att mumble ger bäst ljud.

Angående konfigurationsmöjligheter så vill jag påstå att avancerade konfigurationsmöjligheter endast kan ses som positivt, och eftersom det finns så många kombinationer av högtalare, headsets, hörlurar, mikrofoner, ljudkort etc så kan det vara bra att ha de så att man kan finjustera allt för sin uppsättning.

Ok, fair enough. Ska kika ytterliggare lite på Mumble/codecs och latency hur det är på min server. Återkommer lite senare.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Beror på hur ditt program fungerar. För att spara bandbredd spelar voip program in ljudet du snackar om konverterar det och komprimerar det för att sedan skicka det.
Nu skulle man kunna göra som en telefon och streama det live men det skulle äta enorma mängder bandbredd (som tex. Skype) och det skulle mer eller mindre döda din ping i CS.

beror väll på vilket bredband man har ?... har 100/100 hemma och sitter jag på skype medans jag spelar cs på de flesta serverar har jag mellan 5-10 ping vare sig skype är på eller inte

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Ok, fair enough. Ska kika ytterliggare lite på Mumble/codecs och latency hur det är på min server. Återkommer lite senare.

Skönt att se att det fortfarande finns folk på nätet som kan ta till sig information utan att bli sur och vrång och bara fortsätta tugga emot! Cred!

För övrigt så är Mumble 1.2.3 alldeles runt hörnet (bara översättningarna kvar) och där används ett uppdaterat codec

EDIT: Hittade ytterligare en länk och här får TS3 vara med i leken: Ventrilo vs Teamspeak vs Mumble | Gentlemen's Club of Korgath

Skrivet av nothingtoxic:

beror väll på vilket bredband man har ?... har 100/100 hemma och sitter jag på skype medans jag spelar cs på de flesta serverar har jag mellan 5-10 ping vare sig skype är på eller inte

Stämmer att det beror på bredbandet men en lina med högre bandbredd måste inte nödvändigtvis ha bättre ping. Nu sitter du på 100/100 (fiber/lan) vilket betyder riktigt bra svarstider samt högbandredd så var glad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

beror väll på vilket bredband man har ?... har 100/100 hemma och sitter jag på skype medans jag spelar cs på de flesta serverar har jag mellan 5-10 ping vare sig skype är på eller inte

Beror också på hur du belastar ditt nätverkskort. En uppkoppling är inte starkare än den svagaste länken.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Beror också på hur du belastar ditt nätverkskort. En uppkoppling är inte starkare än den svagaste länken.

kan ju gott backa up detta med att jag kan sitta och downloads och uploads igång utan problem

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd

Kör själv en TS3 server med plats för 512 users (max hittills har varit 120 pers online samtidigt) och jag har 100/100 fiber lina fungerar perfekt.

Valde mest TS3 för det är gratis för non profit users.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Kör själv en TS3 server med plats för 512 users (max hittills har varit 120 pers online samtidigt) och jag har 100/100 fiber lina fungerar perfekt.

Valde mest TS3 för det är gratis för non profit users.

Varför nöja sig med 1 server när du kan lika gärna köra flera stycken små?
TeamSpeak kan ha uppemot 1000 pers samtidigt på Non-profit servrarna och det betyder att du kan sätta upp flera stycken av mindre mängd slots igång på samma "server".

Jag har 10 publika + 1 clan server körandes på min server, vardera med 32 slots. Clan servern har lösenord, resten är öppna.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Har nu konfigurerat en Humble server, jag märker ingen skillnad på kvalitén överhuvudtaget faktiskt. Dock är respons tiden som sagts innan mycket vassare i Humble.

Något som är lite störande vad jag har kommit fram till är att om någon pratar så börjar den lågt för att sedan höja upp användarens röst om han pratar "för lågt". Visst är det en bra idé och funktion att rösten ska vara på en jämn nivå. Men jag finner mig det otroligt jobbigt att det går upp och ner i ljudet. Inte hunnit kolla om det finns någon lösning på detta ännu.

Där någon nämnde konfigurations möjligheter, jo det finns en del. Men det ända vettiga som jag vill ha ifrån Mumble är egentligen den snabba respons tiden som man får ifrån Speex. Speex finns att använda i Ventrilo också vilket jag inte lagt märke till förrens jag kikade på det för en stund sedan. Dock så tror jag inte samma bitrate/kvalité finns i Ventrilo på just speex codec.

Sammanfattningsvis, samma kvalité på båda klienterna, men vassare respons tid på Mumble's codec.

Visa signatur

"Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker."

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3flex:

Har nu konfigurerat en Humble server, jag märker ingen skillnad på kvalitén överhuvudtaget faktiskt. Dock är respons tiden som sagts innan mycket vassare i Humble.

Något som är lite störande vad jag har kommit fram till är att om någon pratar så börjar den lågt för att sedan höja upp användarens röst om han pratar "för lågt". Visst är det en bra idé och funktion att rösten ska vara på en jämn nivå. Men jag finner mig det otroligt jobbigt att det går upp och ner i ljudet. Inte hunnit kolla om det finns någon lösning på detta ännu.

Där någon nämnde konfigurations möjligheter, jo det finns en del. Men det ända vettiga som jag vill ha ifrån Mumble är egentligen den snabba respons tiden som man får ifrån Speex. Speex finns att använda i Ventrilo också vilket jag inte lagt märke till förrens jag kikade på det för en stund sedan. Dock så tror jag inte samma bitrate/kvalité finns i Ventrilo på just speex codec.

Sammanfattningsvis, samma kvalité på båda klienterna, men vassare respons tid på Mumble's codec.

Det gör du i settings. Du kan manuellt själv välja hur stor skillnad du vill ha eller ingen alls när det gäller ändra volymen i spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

här finns en bättre jämförelse mellan vent och ts YouTube - Mumble vs Ventrilo Latency Test

håller med föregående personer som sagt att mumble är det enda rätta. dessutom är det opensource och sånt gillar vi!

Permalänk
Skrivet av Arius:

Finns flera anledningar, för mig iaf.

* Jag har dålig lina och vill därför inte tynga ner den mer än nödvändigt.
* Jag har ingen lust att ha en dator ståendes på dygnet runt.
* Det blir billigare än att ha en dator på dygnet runt.

Nah, svårare att hålla runt en server en så..

Polarn hostade server, på ett gammal rackel istortsett. Varav att servern dog 1 gång i veckan och beroende på hur han jobbade så berodde det på när servern kom upp igen.

Han böt sedan ut hårdvaran till mer massiva grejjer jämfört med det gammla och satte i en "auto-backup" samt att om servern skulle läggas ner så börjar det tjuta från hans mobil.

Men ja, för att ha en server tillfälligt skulle det funka, du skulle ju alltid kunna hosta en på dagen och sen att någon annan står för natten om man vill göra sådant.
Annars kostar våran 35 slottare 69 spänn. Några burkar cola fattigare men det behövs.

EDIT:

Läste datumet på tråden försent, ursäkta för det!

Visa signatur

Riktigt gammal signatur, för bra för att tas bort! Mvh 2011.

CPU: AMD Phenom | X4 955 3,8 GHz GPU: XFX Radeon HD 5970 Nätaggregat: Fractal Design 550W Chassi: Cooler Master HAF 932 Minne: Corsair Vengeance 8GB 1666 Mhz Moderkort: Gigabyte 990FXA-UD3 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB DVD/CD: Sony Optiarc 7620 Kylare: Noctua NH-D14

Permalänk
Medlem

Jag körde Team speak och Ventrilo förr i tiden, Nu mera är det bara Skype, simpelt och sedan är det bara skapa Konferenssamtal när det ska vara flera spelare/kompisar som vill chatta lite.. Använder den nästan mera en MSN också.. då man kan chatta lika bra där med kompisar som på just msn.

Med vänliga hälsningar
MS / Marcus