Okej, för att göra något rättvist här.
1. Du pratar om fördröjning vilket i sig inte har direkt något med programet du använder dig av utan det avgörs av din internet uppkoppling och routning där emellan. Alltså ping. Så det har ingenting med vent/mumble/TS att göra.
2. Bäst ljudkvalité?, håller inte med, I Ventrilo så kan du höja din ljudkvalité i setup filen där det blir klockrent ljud, som att prata i telefon. Detta kräver då givetvis lite mer bandbredd, men med dagens uppkopplingar är det inte några som helst problem.
3. Förstår egentligen inte vad mer man behöver konfiguera i ett kommunikations program, allt det man behöver finns i Ventrilo.
Kan dock hålla med dig om att se in-game vem som pratar är ju ganska trevligt och bra sak. Ifall man sitter med några som man inte direkt känner igen rösten på som man precis träffat på i ett spel.
Men men, det är väl som allt här i livet, Nvidia/Radeon, Intel/AMD. Alla har de väl för och nackdelar.
Att fördröjning endast påverkas av ping och inte av programmet i sig är faktiskt ren och skär osanning. Bland annat codecen som används, protokollet bakom det samt hur programmen processar paketen påverkar fördröjningen. För exempel se videon som backspace länkade. Ytterligare exempel: YouTube - Mumble vs Ventrilo Latency Test
Hur man uppfattar ljudkvalité är givetvis personligt. Men som sagt, jag och de personer jag spelar med tycker att mumble ger bäst ljud.
Angående konfigurationsmöjligheter så vill jag påstå att avancerade konfigurationsmöjligheter endast kan ses som positivt, och eftersom det finns så många kombinationer av högtalare, headsets, hörlurar, mikrofoner, ljudkort etc så kan det vara bra att ha de så att man kan finjustera allt för sin uppsättning.