Permalänk
Medlem

uppgradera datorn

Tja!

Det ligger till så här att jag börjar bli lite trött på den gamla trotjänaren nu. Har det som står i sign och ett HKC 580w agg.

Som ni ser så är det delvis föråldrade grejer som sitter i .

Eftersom jag sitter på studentbudget så finns inte pengarna till att köpa en ny rigg för ~15k även om det skulle vara det ultimata.

1. Det jag hade tänkt mig är ssd, moderkort, amd-prolle (med tanke på den tajta budgeten) och nya minnen i första hand, för en överkomlig summa.

Förslagsvis: (länge sen man körde med amd, kom gärna med förslag som skulle vara bättre)

2. Det jag hade lite funderingar kring var också grafikkortet, om jag köper ett beggat 4870 och sätter det i crossfire, vad skulle det prestera som av det utbud som finns idag, mellan tummen och pekfingret?

3. Skulle nätagget som nämndes ovan orka med de nya grejerna och 2st 4870?

4. Absoluta maxbudgeten är 6k och då med moderkort, prolle, minnen, ssd. Grafikkortet ingår inte i den budgeten, eftersom det går ju att vänta med ett tag, eventuellt att jag får loss pengar på annat håll.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Hedersmedlem

Varför köpa nytt minne om du redan har DDR3 till den gamla? Annars är det en hyfsad uppgradering, men jag hade sparat 200:- och köpt lillebrorsan PII 955 BE istället och lagt pengarna på ett nytt bättre nätagg typ Corsair eller Cougar runt 500W.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Varför köpa nytt minne om du redan har DDR3 till den gamla? Annars är det en hyfsad uppgradering, men jag hade sparat 200:- och köpt lillebrorsan PII 955 BE istället och lagt pengarna på ett nytt bättre nätagg typ Corsair eller Cougar runt 500W.

Eftersom jag ändå behöver byta ut prolle och moderkort så känns det som att det är lika bra att fixa bättre minnen. Jag har dock ingen aning om vilken skillnad eller hur stor skillnaden är som man märker i användandet av 1600Mhz jämfört med 1066Mhz minnen, i främst spel.

Men det känns som ett lyft på alla plan eller hur man ska förklara det.

Okej, nytt agg mot en lite billigare prolle låter som en bra idé då kanske.

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48