Permalänk
Medlem

Bygga serverrum! hjälp

Hej jag behöver hjälp med serverum! skulle vara jätte snällt ifall ni hjälpte mig med vad jag behöver och vad jag ska köpa, priset spelar ingen roll men jag måste skriva varför jag köper produkterna, hoppas ni kan hjälpa till !

På 3 år = 517 kunder
517 tb sammanlagt behöver jag.

Anställda: 35
Kunder: 125 + 5nya/2veckor
Lokalstorlek: 30m2
Lagringskrav (Data): 1TB/kund
Lagringskrav (Hastighet): 1Gbps
Backupkrav (tid): dagligen
Backupkrav (Data):Kunddata
Hotbild: Låg. Inga interna kunder surfar eller kör egna program. Viss risk för interna angrepp, eller externa i form av maskar/virus/spam eller liknande.
SLA: Vilken uptime känner du är rimlig för denna typen av verksamhet, och känner du att du byggt serverrummet för denna uptime?

Permalänk
Medlem

Om du måste kontakta folk på SweC om sådana här byggnationer så ställer jag mig direkt frågan: är han verkligen lämpad för ett sådant uppdrag?

Vad är det som är tänkt med detta server-rum? Ska det vara Co-location eller ett serverrum för något specifikt företag med sina egna krav? Eller du kanske ska driva ett webbhotell eller liknande?

Tror du verkligen måste precisera dig lite. Finns mycket man kan fundera över beroende på vad du har för krav och vad den skall användas till, ska du fixa någon form av SAN?

Väldans massa frågetecken kring detta :S.

[EDIT] När jag kollade på din kundkrets så känns det faktiskt relativt lite för att kunna försvara köpet av all utrustning till en dedikerad server-lokal, då inkluderat allt underhåll och det initiala hårdvaruköpet. Med 517 kunder under 3 år får du ungefär en ny kund var annan dag, eller ~170 kunder varje år (grov huvudräkning), räcker verkligen det för alla kostnader? Tar ni ut skyhöga priser? :S

[EDIT2] Haha, nu när jag tänker efter så låter det som en bra idé! Du kan ju alltid köpa mitt rack för en billig peng!
http://www.sweclockers.com/annons/52021-rackskap-42u-compaq-m...