Permalänk
Medlem

2 kärnig eller 4 kärnig???

Har ett beslut att ta och vill ha hjälp, ska inskaffa ny dator och jag står att välja mellan

AMD Phenom II X4 955 Black Edition Quad Core, 3,2Ghz, AM3, 8MB, 125W

eller

AMD Phenom II X2 555 Black Edition Dual Core, 3,2Ghz, AM3, 7MB, 80W

Datorn skall användas primärt till Wow: Cataclysm

(Hört att wow körts bäst i 2 kärniga tidigare hur blir det nu?)

Permalänk

955

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem

Alltid bättre och roligare med fler kärnor...men tror inte det är någon större skillnad i Wow.

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är en WoW'ist och 4 kärnor passar bättre än 2, eftersom man har ibland andra program igång samtidigt (TeamSpeak, Ventrilo, Skype, Mozilla eller MS Xplorer). Däremot så är Win 7 bättre som OS än XP för World of Walkalot. Cache och minnesbandbredd på processorn är fortfarande viktigast eftersom spelet är programmerat i stenåldern. WoW simulerar idag användningen av flera kärnor om OS stödjer det, vilket WinXP inte gjorde så bra. Win XP använde "ibland" 2 kärnor medans win7 har stöd för fler. För FPS i storstäder så är 4 kärnor med 30 addons bättre än 2 kärnor i högre GHz i regel. Och mängden minne avgör hur mycket man ska "vänta" på hårddisken i raider och huvudstäder. Var jag otydlig?
Edit*
Phenom 2 har mycket högre minnesbandbredd än Athlon 2, så med tanke på merkostnaden och er användning, så skulle jag nog köpa en AMD PII X4.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Jag är en WoW'ist och 4 kärnor passar bättre än 2, eftersom man har ibland andra program igång samtidigt (TeamSpeak, Ventrilo, Skype, Mozilla eller MS Xplorer). Däremot så är Win 7 bättre som OS än XP för World of Walkalot. Cache och minnesbandbredd på processorn är fortfarande viktigast eftersom spelet är programmerat i stenåldern. WoW simulerar idag användningen av flera kärnor om OS stödjer det, vilket WinXP inte gjorde så bra. Win XP använde "ibland" 2 kärnor medans win7 har stöd för fler. För FPS i storstäder så är 4 kärnor med 30 addons bättre än 2 kärnor i högre GHz i regel. Och mängden minne avgör hur mycket man ska "vänta" på hårddisken i raider och huvudstäder. Var jag otydlig?
Edit*
Phenom 2 har mycket högre minnesbandbredd än Athlon 2, så med tanke på merkostnaden och er användning, så skulle jag nog köpa en AMD PII X4.

Rätta mig om jag har fel men denna prolle för 100 spänn funkar säkert fint till WOW.
AMD Athlon 64 3000+ 1,8GHz Socket 939 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer
Dock är det ju trevligt med 4 kärnor till annat också och de billigaste 4-kärniga prollarna är ju inte dyra i dag...

Permalänk
Avstängd

nu är ju 955 så underprisad att man lika gärna kan köra på 4 kärnor.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Rätta mig om jag har fel men denna prolle för 100 spänn funkar säkert fint till WOW.
AMD Athlon 64 3000+ 1,8GHz Socket 939 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer
Dock är det ju trevligt med 4 kärnor till annat också och de billigaste 4-kärniga prollarna är ju inte dyra i dag...

Det är inte wow för 6 år sen längre, jag kommer applådera om någon får över 30 fps i Dalaran vid en ny patch eller klockan 19:00 varje onsdag kväll.. WoW är mer systemkrävande än vad man tror, och kraven höjs vid nästa expansion också.

Så jag tycker du kör på PII 955, jag själv kör betan till Cataclysm och det gick inte bra med en AMD Athlon X2 6000+ 3.2ghz någonstans tills jag uppgraderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det är inte wow för 6 år sen längre, jag kommer applådera om någon får över 30 fps i Dalaran vid en ny patch eller klockan 19:00 varje onsdag kväll.. WoW är mer systemkrävande än vad man tror, och kraven höjs vid nästa expansion också.

Stämmer! Kör med en Phenom II x4 940 och jag har långt ifrån bra FPS...

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alteam:

Stämmer! Kör med en Phenom II x4 940 och jag har långt ifrån bra FPS...

Okej well min andra dator som jag lirar wow på, så har jag en: Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz

och med den så har jag inga direkta fps problem, är det sån skillnad mellan intel och amd?
Amdn med 2 kärnor är den sämre än den intel processorn jag har i gamla datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunk016:

Okej well min andra dator som jag lirar wow på, så har jag en: Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz

och med den så har jag inga direkta fps problem, är det sån skillnad mellan intel och amd?
Amdn med 2 kärnor är den sämre än den intel processorn jag har i gamla datorn?

Det beror helt enkelt på omständigheterna i spelet, var du befinner dig och vad du brukar göra.
Rollspelar du i Elwynn Forest så räcker en P4 på 2 ghz och en 6600GT från Nvidia. Men nötar du AV, ICC 25, campar i Dalaran för raids kl 19:00 på kvällen så höjs kraven betydligt mycket mer. Det kan bara bli bättre med wow när man uppgraderar sina komponenter i alla fall :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det beror helt enkelt på omständigheterna i spelet, var du befinner dig och vad du brukar göra.
Rollspelar du i Elwynn Forest så räcker en P4 på 2 ghz och en 6600GT från Nvidia. Men nötar du AV, ICC 25, campar i Dalaran för raids kl 19:00 på kvällen så höjs kraven betydligt mycket mer. Det kan bara bli bättre med wow när man uppgraderar sina komponenter i alla fall :).

Jodå helt klart att fpsen dippar i dalaran o raids men även med intel processorn jag har nu så är det inga märkbara fps drops och seghet så jag hoppas 2 kärniga amdn håller samma lr bättre standard än den intel processorn ja köpte för 3 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det beror helt enkelt på omständigheterna i spelet, var du befinner dig och vad du brukar göra.
Rollspelar du i Elwynn Forest så räcker en P4 på 2 ghz och en 6600GT från Nvidia. Men nötar du AV, ICC 25, campar i Dalaran för raids kl 19:00 på kvällen så höjs kraven betydligt mycket mer. Det kan bara bli bättre med wow när man uppgraderar sina komponenter i alla fall :).

Om du rollspelar vill du helt klart att fet grafik. Då ska du minst ha ett 5870 1gb köra med DX11 beta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en amd 635 och ett 4890 och multiboxar 4 wow med runt 40-50 fps i Org och bg's m.m. Processorn ligger på 40 grader 100% load med stock kylare:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Jag sitter på en amd 635 och ett 4890 och multiboxar 4 wow med runt 40-50 fps i Org och bg's m.m. Processorn ligger på 40 grader 100% load med stock kylare:)

Kör du windowed mode eller bara 4 instancer av spelet men kör bara en åt gången synligt och dom andra följer bara dina rörelser?

Btw vad använder du för program för multiboxing mm?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Kör du windowed mode eller bara 4 instancer av spelet men kör bara en åt gången synligt och dom andra följer bara dina rörelser?

Btw vad använder du för program för multiboxing mm?

Har 4 stora rutor.
Använder Keyclone.
Alla följer mina rörelser kör 4 stycken Skugg Präster i lvl 80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Jag sitter på en amd 635 och ett 4890 och multiboxar 4 wow med runt 40-50 fps i Org och bg's m.m. Processorn ligger på 40 grader 100% load med stock kylare:)

max cataclysm settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

max cataclysm settings?

3.5 tror jag. Mitt grafikkort är gammalt nu så pallar nog inte med cataclysm multibox

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Alltid bättre och roligare med fler kärnor...men tror inte det är någon större skillnad i Wow.

Lönt o skriva om du "tror". För det gör galen stort skillnad.

Polare gick från en E6600 till en Q8300, dag och natt var det så....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs