Uppgradera "antik" AM2 processor till Phenom Q4?

Permalänk

Uppgradera "antik" AM2 processor till Phenom Q4?

Jag har en 4-5 år gammal dator med Gigabyte ga-ma69vm-s2 AM2. Sitter nån Athlon 3800+ X2 i den. Det ska tydligen finnas stöd för att sätta en AM3 Phenom X4 processor på detta kort.

Frågan är: Lönar det sig att uppgradera processorn på ett så här gammalt system?

Specen i övrigt:
3 GB RAM
OCZ SSD hårddisk

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag tycker absolut att det lönar sig. Nu har amd vart så snälla och behållt samma sockel så länge. det är ju perfekt att uppgradera till en Phenom II om du nu kan det. Den är ju flera generationer bättre än din nuvarande CPU. Det kommer bli en rejäl skillnad i prestanda. Om du ska spela, bör du förmodligen uppgradera grafikkort också (om det också är 4-5år gammalt).

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Det är helt klart värt det. Du hade lite tur du körde en 3800 på en 939 så jag fick uppgradera hela köret

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Hedersmedlem

Dock tror jag inte på någon uppdatering till Athlon II eller Phenom II, och de andra finns ju bara begagnat, så det blir att byta moderkort iaf om du skall klara det, och först då är det länt med uppgradering av prollen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dock tror jag inte på någon uppdatering till Athlon II eller Phenom II, och de andra finns ju bara begagnat, så det blir att byta moderkort iaf om du skall klara det, och först då är det länt med uppgradering av prollen

Vad pratar du om? Om du kollar på gigabytes hemsida så ser du att hans moderkort klarar både Athlon II och Phenom II upp till 95W TDP.

Här är hela support listan:
GIGABYTE TECHNOLOGY Socket AM2 - AMD 690V - GA-MA69VM-S2 (rev. 1.0)

Phenom II 945 - 95W TDP borde funka fint se till att uppdatera till senaste BIOS bara innan du byter prolle.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad pratar du om? Om du kollar på gigabytes hemsida så ser du att hans moderkort klarar både Athlon II och Phenom II upp till 95W TDP.

Här är hela support listan:
GIGABYTE TECHNOLOGY Socket AM2 - AMD 690V - GA-MA69VM-S2 (rev. 1.0)

Phenom II 945 - 95W TDP borde funka fint se till att uppdatera till senaste BIOS bara innan du byter prolle.

Ok, då vart det bättre än jag befarade, kul för TS
Dock är ju inte kortet optimalt eftersom det "bara" har HT-buss upp till 1000 x 2 MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Otroligt egentligen att man kan hänga på en helt ny proc på detta gamla moderkort bara genom att updatera BIOS.

Satte nyligen in en SSD som jag kör OS:et på, med ofattbar prestandaskillnad som följd. Tänk att man kan göra dessa enkla uppgraderingar av den gamla häcken...

Enligt "CPU Usage" gadgeten går processorn i taket (100% på båda kärnorna) om jag tex öppnar Aftonbladet.se i ett antal sekunder, samtidigt som fläkten ökar i varvtal. Detta är väl ett tecken på att det skulle vara bra med en ny processor?

En fråga till när jag ändå är i farten... har jag för lite RAM om jag skaffar en betydligt vassare processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren2010:

En fråga till när jag ändå är i farten... har jag för lite RAM om jag skaffar en betydligt vassare processor?

Du behöver ju inte mer ram än vad du använder så att säga. 3Gb borde väl räcka till det mesta idag, om man inte kör väldigt tunga spel och har massor med bakgrundstjänster eller program som är tunga. Beror också på vilket OS du kör. Windows XP suger inte lika mkt ram som Vista och Windows 7. Men det är klart att det kan va bra att köpa mer ram, det kostar inte speciellt mkt nu för tiden. Men det påverkar ju inte processorns prestanda i den bemärkelsen. Men det påverkar ju den totala prestandan om du nu lyckas fylla ut hela ramminnet så att datorn måste använda swapfilen mkt (använda sig av hårddisken istället). Min joblaptop har 2gb och windows 7, och det funkar jätte bra på den, men skulle aldrig funka på min stationära hemma då jag ofta kan ha photoshop igång med 10-20 bilder samtidigt + Adobe bridge + webläsare med massa flikar, då går minnet åt snabbt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Vilket OS kör du ? Av frasen "Enligt "CPU Usage" gadgeten går processorn i taket (100% på båda kärnorna) om jag tex öppnar Aftonbladet.se i ett antal sekunder" så gissar jag på vista eller 7. Om du har vista så kasta ut skiten fortare än fan själv! 7 är överlägset vista, xp duger utmärkt även om det börjar bli gammalt (dx10/11 saknas etc).
Kör du 32 bit så ingen mening med öka minnet, efter som OS inte kan hantera mer an 3,2 gig.
Av ditt problem så låter som mjukvara, surfning är inte precis resurs krävande. Kolla upp antivirus prog, torrent prog etc.
Min brödburk brukar bete sig på de viset när den har varit i gång 2-3 veckor. Omstart fixar problemt.

Hårdvara: Windows 7 = enklare phenom II x4. XP = phenom II x2 eftersom XP inte har bra stöd för fler kärnor.
Max modell av CPU som ditt moderkort klara inte prisvärt pga låg HT.

Slutsats: En bra CPU och "gamla bettan" kan tjänstgöra ett bra tag till.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Vilket OS kör du ? Av frasen "Enligt "CPU Usage" gadgeten går processorn i taket (100% på båda kärnorna) om jag tex öppnar Aftonbladet.se i ett antal sekunder" så gissar jag på vista eller 7. Om du har vista så kasta ut skiten fortare än fan själv! 7 är överlägset vista, xp duger utmärkt även om det börjar bli gammalt (dx10/11 saknas etc).
Kör du 32 bit så ingen mening med öka minnet, efter som OS inte kan hantera mer an 3,2 gig.
Av ditt problem så låter som mjukvara, surfning är inte precis resurs krävande. Kolla upp antivirus prog, torrent prog etc.
Min brödburk brukar bete sig på de viset när den har varit i gång 2-3 veckor. Omstart fixar problemt.

Hårdvara: Windows 7 = enklare phenom II x4. XP = phenom II x2 eftersom XP inte har bra stöd för fler kärnor.
Max modell av CPU som ditt moderkort klara inte prisvärt pga låg HT.

Slutsats: En bra CPU och "gamla bettan" kan tjänstgöra ett bra tag till.

Vad jag vet så funkar XP med flerkärniga CPU:er dock enbart med två fysiska processorer.
Många av dagens websidor innehåller mychet Flash, vilket är väldigt CPU beroende, inte så konstigt att hans CPU går i botten precis i början när han laddar aftonbladet då det är fullt av flashbaserad reklam över hela sidan. Att köpa en 2kärnig cpu bara för att man ska köra XP är onödigt (som sagt,det funkar med quadcores), finns dessutom ingen anledning till att köra XP längre, iaf inte om man har hårdvara som är kompatibel med windows 7.

EDIT: Vill bara förtydliga, att samtliga operativsystem från W2k och fram(?) stöder oändligt(?) många CPU-kärnor, dock skiljer det sig på hur många fysiska CPU:er dom klarar av. XP pro klarar av att se två st CPU;er, tex moderkort där man kör dubbla xeon som var/är ganska vanligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Ok. Tack för all feedback.

Jag står nu i valet mellan dessa:

- AMD Athlon II X2 240 2,8GHz Socket AM3 Box (ca 500kr)
- AMD PHENOM II X4 945 3.0GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX (ca 1200 kr)

Kommer jag att kunna dra nytta av den snabbare processorn eller kan jag lika gärna nöja mig med den lite enklare? Ett problem verkar ju vara låg fart på HT-bussen på mitt MB.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så påverkar inte HT-bussen prestandan nämnvärt, någon annan får gärna rätta mig om jag har fel. (grundar detta på sweclockers artickel ang överklockning av Phenom II) Tycker absolut du ska sata på Phenom II X4, enligt min mening blir inte en Athlon II ett speciellt stort lyft mot din nuvarande CPU, då kan du lika gärna spara dom där 500kr till en krogrunda. Det stora lyftet blir ju att just ha 4kärnor, speciellt när många av dagens program och spel blir allt mer och mer optimerade för fler än 2 kärnor.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Även som Phenom2 är en bättre processor så funkar ju Athlon2 jättebra för surfning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Även som Phenom2 är en bättre processor så funkar ju Athlon2 jättebra för surfning.

Ja, det är klart att allt beror på vad man ska göra med datorn. Å andra sidan, för surfing, office m.m så kanske det knappt är någon ide att uppgradera. Han har ju redan en dualcore. Där emot photoshop, indesign, +andra tunga program gillar quad.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Ok. Det blir nog en Phenom då iaf.
Är lite skraj för flashningen av BIOS, att jag ska hänga hela skiten.
Är det att rekommendera att installera om Win7 i smaband med processorbytet. Eller fattar W7 själv att det fått en ny prolle med 4 kärnor?

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Vad jag vet så funkar XP med flerkärniga CPU:er dock enbart med två fysiska processorer.
Många av dagens websidor innehåller mychet Flash, vilket är väldigt CPU beroende, inte så konstigt att hans CPU går i botten precis i början när han laddar aftonbladet då det är fullt av flashbaserad reklam över hela sidan. Att köpa en 2kärnig cpu bara för att man ska köra XP är onödigt (som sagt,det funkar med quadcores), finns dessutom ingen anledning till att köra XP längre, iaf inte om man har hårdvara som är kompatibel med windows 7.

EDIT: Vill bara förtydliga, att samtliga operativsystem från W2k och fram(?) stöder oändligt(?) många CPU-kärnor, dock skiljer det sig på hur många fysiska CPU:er dom klarar av. XP pro klarar av att se två st CPU;er, tex moderkort där man kör dubbla xeon som var/är ganska vanligt.

Helt rätt. Man skall inte skriva inlägg 00:09 på natten! Windows server varinter (W2k server, W2003 server) har dessutom stöd många fler fysiska CPU;er trots att kärnan är nästan identisk. Begränsningen på 2 fysiska CPU;er i XP är inlagt av Microsoft !!
Vad jag menade var att flerkärnor stödet för programm är sämre på XP.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Fyren2010:

Ok. Det blir nog en Phenom då iaf.
Är lite skraj för flashningen av BIOS, att jag ska hänga hela skiten.
Är det att rekommendera att installera om Win7 i smaband med processorbytet. Eller fattar W7 själv att det fått en ny prolle med 4 kärnor?

Satasa på phenom x4. Räcker längre in i framtiden.
W7 skall fatta själv. Jag har bytt cpu ( AMD "x1", x2, x3) flera gånger på samma system utan problem.

Flash av bios borde inte ge problem. Gigabyte har ett bra flash program (Q-Flash).
Läs bara igenom manualen: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manua...
Sid 54 står om flash av bios. Personligen skulle jag använda Q-Flash från bios.

Tänk på att koppla bort andra USB enheter efter som dessa kan störa.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Rekommenderar också att flasha från BIOS. Men har själv flashat inifrån Windows många gånger utan problem, tror dagens flashverktyg är lite mer sofistikerade än förr i tiden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm