Vad vinner jag på att ha 12 Gb RAM istället för 6 Gb RAM ?

Permalänk
Medlem

Vad vinner jag på att ha 12 Gb RAM istället för 6 Gb RAM ?

Hej,
Kan jag tänkas vinna nåt på att ha 12Gb 1600MHz trichannel minne istället för 6Gb?

Jag multitaskar mycket mellan Photoshop, Illustrator, InDesign och mindre program på min nuvarande dator (P4 3GHz med 3Gb RAM) och till och med på den så funkar det ganska bra även om det segar lite vid uppstart och växling mellan program. Plugins i Photoshop tenderar att ta lite tid dock.

Det enda jag tror jag skulle vinna på är när jag Bootar in i ett annat OS med VMware för det är helt sanslöst trögt i dagsläget. Men vinner jag nåt där genom att ha 12 istället för 6 GB?

Jag håller inte på med 3D eller kodning av video.

Vad tror ni? Skall jag lägga tusenlappen på nåt annat istället?

Minnet ska vara till en ny dator (i7 950, Sabertooth x58, typ 5850 GPU).

Permalänk
Vila i frid

Måste du välja mellan SSD och 12 GB internminne, välj SSD som systemdisk.

Permalänk
Medlem

Utan tvekan skulle jag lägga pengarna på SSD-disk......borde vara straffbart att ha en i7 baserad dator och inte lägga pengar på en SSD.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Hedersmedlem

Håller du inte på med större filmomkodningar eller stora batcher i Photoshop så är det helt wasted, så gör som de andra skrev lägg pengarna på en SSD

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej,
Tack för svaren.

Är det verkligen säkert att SSD är så jäkla bra? Ju mer jag läser så får jag intrycket att man visserligen får snabbare dator men att det egentligen inte känns så mycket snabbare utanför benchmarks när man väl bottat och sitter och jobbar. (Typ som en mp3:a kan låta helt ok efter ett par minuter jämfört med lossless på grund av att man har börjat lyssna på musiken istället för på kvaliteten).

Sen blir jag lite misstänksam för folk tycks också säga att man ska vänta på generation 3 av SSD för det är fortfarande ganska mycket barnsjukdomar och enheter som pajjar och har sig (även Intel). ??

Och så tänker jag på det där med VMware, skulle inte virtualiseringen få ett jätteboost av 12 Gb jämfört med 6 Gb?

Mitt problem med SSD är väl känslan att det buzzas lite för mycket angående SSD, lite mer än vad som faktiskt är motiverat.

Permalänk
Medlem

12 gb i ram i ram om du inte renderar eller jobbar med tung 3d tror jag aldrig att du lyckas dra nytta av. Jag sitter på 4gb ram och i7 740qm med ett 5850 och en ssd. Kör jag igång 20+ olika pdf dokument inkscape, firefox med massa flikar samt 128mb cache från ram minnet i firefox samt modern warfare 2, outlook express, mitt kalkylprogram och windows live samtdigt har jag ändå 25% kvar av mitt ram. Jag satt innan med en vanlig 7200 rpm i datorn och då boota datorn på strax under 2 min nu är den igång efter 20 sekunder. Starta upp fem olika pdf dokument på ca 1.5mb st tar bara några sekunder word och andra office moduler öppnas blixtsnabbt dom med samt att det känns som att även webläsaren blir snabbare. I spel så är skillnaden från min gamla disk och denna att jag kommer in i matcher i modern warfare en 10 sekunder snabbare än vad jag gjorde innan. Så i min mening är ssd inte överskattat någonstans. Jag kör en intel x25 g2 80gb som kostar ca 1800 med moms på inet vilket är väldigt prisvärt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Moderator
Moderator

Som tidigare talare sagt så räcker 6GB till i stort sett allt.
Om du nu bestämmer dig för en SSD (vilket jag antar blir din slutsats av allt detta xD) så har komplett denna vecka rätt fint pris på Corsair F60
Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan mekanisk disk och SSD är som dag och natt. Nästan alla program öppnas DIREKT och laddtider är som bortblåsta! Photoshop är ett bra exempel; förut med min gamla WD Raptor(som ändå är bland dom snabbaste mekaniska diskarna) tog det 10-15s att öppna PS, nu med min SSD tar det ca. 2-3s! Jag skulle aldrig kunna gå tillbaks till mekanisk disk som systemdisk.
Sen är ju också ljudlösheten ett stort plus med SSD.
Du lär nog utan tvekan tjäna mer på att byta till SSD istället för att uppgradera till 12GB RAM. Det är i få fall man ens behöver så mycket RAM.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

ssd är ditt nästa köp. sen är väl sandforce (eller vad det nu kallas) det roligaste du kan köpa i det budgetsegment du är i.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Som tidigare talare sagt så räcker 6GB till i stort sett allt.
Om du nu bestämmer dig för en SSD (vilket jag antar blir din slutsats av allt detta xD) så har komplett denna vecka rätt fint pris på Corsair F60
Komplett.se - Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

Det där är ett väldigt bra köp!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Ok, ni vinner. Det får väl bli en SSD, då....
Men ska jag verkligen köpa nåt annat än en Intel x25? Är inte de överlägset bäst i hållbarhet (d.v.s. de andra märkena går sönder mycket lättare)?

Är jag i ett budgetsegment? Jag trodde snarare att jag var i övre mid-range.

Och förresten, när kommer generation 3?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av guermantes:

Ok, ni vinner. Det får väl bli en SSD, då....
Men ska jag verkligen köpa nåt annat än en Intel x25? Är inte de överlägset bäst i hållbarhet (d.v.s. de andra märkena går sönder mycket lättare)?

Är jag i ett budgetsegment? Jag trodde snarare att jag var i övre mid-range.

Och förresten, när kommer generation 3?

Är inte så insatt men tycker att folk generellt rekommenderat särskilt Corsair Force-serien framför Intel i andra SSD-trådar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Går går väl emot folk här och skriver.. JA du behöver 12Gb RAM... Adobe-programmen är väldigt minneshungriga och även om en SSD snabbar upp saker och ting så är för lite minne aldrig bra.

Så 12Gb OCH en snabb SSD... då rockar det igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

guermantes: Du verkar minst sagt skeptisk mot SSD men jag kan tala för min egen del.....SSD är tveklöst värt varenda krona! Jag kommer aldrig mer gå tillbaka till en "vanlig" disk. Hade en velociraptor disk innan som måste ses som relativ kvick men steget till en SSD (kör med intel 80gb) var enormt.
Man märker definitivt skillnad mot en vanlig disk, visst inte om man bara surfar med datorn, men i övrigt så är skillnaden markant. Uppstart av program etc. är ljusår snabbare.
Höjer dock ett varningens finger: "Once you go black, you never...."

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ok, ni vinner. Det får väl bli en SSD, då....
Men ska jag verkligen köpa nåt annat än en Intel x25? Är inte de överlägset bäst i hållbarhet (d.v.s. de andra märkena går sönder mycket lättare)?

SSDer med Sandforce-kontroller, särskilt de från Corsair men även från t.ex. OCZ, har en del stabilitetsproblem så köp Intel om du vill slippa problem. Det ska komma en uppdatering "snart" som ska fixa problemen enligt Corsair, men den finns inte ännu.

Det är inga problem att fylla över 6GB ram med VMware-maskiner heller...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Har man någon nytta av 8GB eller funkar det bättre med 6? Jag håller på med en del 3d, lite after effects men mest spel.

Permalänk
Medlem

8Gb är något som jag tycker är snarast "minimum", 6GB är väll "helt ok" men 8GB så är man ganska safe...
även om det (beroende på vad man sysslar med) finns anledning till att kanske ha upp till 12GB i vissa fall.
Men 8GB kommer du MYCKET långt på

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zorobay:

Har man någon nytta av 8GB eller funkar det bättre med 6? Jag håller på med en del 3d, lite after effects men mest spel.

Vilken plattform kör du? Ganska avgörande i valet mellan 6 GB eller 8 GB är om man kör socket 1366 eller något annat som inte använder sig av triple channel. För relativt normal användning funkar 6 GB men har du inte triple channel så kör på 8 GB iaf

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Ok, ni vinner. Det får väl bli en SSD, då....
Men ska jag verkligen köpa nåt annat än en Intel x25? Är inte de överlägset bäst i hållbarhet (d.v.s. de andra märkena går sönder mycket lättare)?

Är jag i ett budgetsegment? Jag trodde snarare att jag var i övre mid-range.

Och förresten, när kommer generation 3?

Satsa på en disk ur Intels 320 serie, mest prisvärda diskarna samt dom överlägset mest stabila, finns snabbare men du kommer knappast märka skillnaden, att byta från mekanisk till SSD kommer göra en otrolig skillnad som det är, så ingen idé att jaga milisekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Vilken plattform kör du? Ganska avgörande i valet mellan 6 GB eller 8 GB är om man kör socket 1366 eller något annat som inte använder sig av triple channel. För relativt normal användning funkar 6 GB men har du inte triple channel så kör på 8 GB iaf

Eh...får man fråga vad triple channel är för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorobay:

Har man någon nytta av 8GB eller funkar det bättre med 6? Jag håller på med en del 3d, lite after effects men mest spel.

After Effects gillar RAM - ju mer desto bättre. Ska du rendera på flera processorkärnor samtidigt så kommer minnet garanterat gå åt; ju fler kärnor du vill använda desto mer minne behövs.
Jag har 12 gig på min jobbdator och kan ändå bara utnyttja 7 av 16 kärnor i AE...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zorobay:

Eh...får man fråga vad triple channel är för något?

http://en.wikipedia.org/wiki/Triple-channel_architecture
Dual-channel är i princip samma sak (fast självklart med två kanaler mot tre) och har en längre artikel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dual-channel_architecture

I kort så ger det en högst teoretisk tredubbling av minnesbandbredden. I praktiken så gör det vad jag sett (och enligt Wikipedia) inga dunderskillnader, men den enda nackdelen är väl att man måste ha samma mängd minne per kanal, t ex genom att ha 2/4 (dual) eller 3/6 (triple) minnesstickor av samma typ.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Jag Har 8 gb ram men känns lite overkill och en ssdisk lägg pengarna på ssdisken du blir inte besviken.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Jag har 16GB och använder mycket photoshop, VMWare, etc. Många program igång samtidigt. Jag får säga att jag som mest har 12-14GB använt minne. Särskilt när jag jobbar i photoshop med bilder i hög upplösning. Det är inte så stor mening med att lägga pengarna på en SSD då det gjorde knappt någon skillnad alls för VMWare eller Photoshop. Mer minne gör att du inte behöver använda scratchdisk eller swappa till disk så mycket. Och när du väl har laddat in programmet från en vanlig hårddisk, så flyter allt på snabbt ändå bara du har ordentligt med minne. SSD gör visserligen att du laddar photoshop etc. snabbare, men enligt min mening är det något du bör prioritera efter att ha mer minne. Särskilt om du kör de program du räknat upp samtidigt.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.