Permalänk
Medlem

Uppgradering råd och synpunkter!

Min gamla trotjänare håller inte måttet längre och jag tänkte byta ut min E6400 mot ett AMD baserat system. Detta är inget som är skrivet i sten att det måste vara AMD men det känns som att de helt enkelt är för prisvärda för att ignoreras. Jag har även en tight budget och kommer lägga till ny GPU etc när pengar för det finns. Datorn kommer användas till nöje och en del 3D program såsom Maya. Detta är vad jag har kommit fram till efter viss forskning:

Två 890FX krets baserade Mobos, en MSI och en ASUS, varav den första har stöd för fler varianter av DDR3 minnen:
MSI MSI 890FXA-GD70 AM3 KAMPANJ! - Inet.se
ASUS Asus M4A89TD PRO/USB3 - Inet.se

Det lutar mot en 955 BE. Den har bara 200 mhz mindre än 965:an i övrigt är den identisk. Jag har kollat en del på X6an men den presterar inte bättre än en X4 i spel och dessutom känns det överflödigt med 6 kärnor i dagsläget. Jag undrar dock en sak; stödjer 955an direct access (qpi liknande) funktionen till RAM minnet som 890FX chipset möjliggör? (Om inte blir x6 betydligt mer intressant):
AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se

Kylning:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se

Till sist ett par "standard" minnen.
Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se

Har det här obskyra nätaggregatet just nu och undrar om det skulle klara driva ovan spec + ett X1950pro? Jag tänkte köpa nytt nätagg sen tillsammans med ny GPU, förmodligen någon från 6XXX serien.
Welcome to Apevia.com | ATX-AS550W-BK

Kom gärna med råd och synpunkter. Är det något jag missat eller valt galet så säg gärna till!

Tack på förhand. // Elias

Permalänk
Medlem

Phenom II X4 955 har väl (som alla andra AMD-processorer idag) minneskontrollern inbyggd i processorn så det blir ju direkt access till RAM från processorn. Så chipset har ingen betydelse när det gäller den biten. Verkar vara ett smart val av processor tycker jag.

I övrigt får andra kommentera.

Permalänk
Medlem

ronnyluv

Tack för svaret, då är det frågetecken uträtt. Direct access till RAM check!

Vidare:
Det skulle uppskattas om någon kunde kommentera PSU. Tanken är att jag skall bygga upp mitt system successivt efter behov. Framtidssäkrat är ledordet. Frågan är om jag då inte skall lägga ner ytterligare pengar på ett nytt PSU med åtminstone 650w+? Eller behöver jag ännu mer för dubbla 5830s t ex?

Beträffande moderkortet lutar det mer mot Asus. Det känns bara allmänt som att de har mer koll på vad de gör än MSI men jag kan ha fel. Den viktigaste frågan nu är den kring PSU.