AMD rapporterar nytt förlustkvartal

Permalänk
Melding Plague

AMD rapporterar nytt förlustkvartal

Det numera fabrikslösa halvledarföretaget AMD lyckas inte få ordning på finanserna. För årets tredje kvartal rapporteras åter röda siffror.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med ännu ett förlustkvartal. Men det blir kul att se vad som händer nu när de ska lansera Ontario.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

IDG vill få det till tvärt om, "Vänder till vinst" - AMD vänder till vinst - IDG.se

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Tycker det borde vara på väg att vända, ser mååånga fler AMD-datorer hos leverantörerna efter hur det blev med Intel och stämningen och allt. Tidigare har det varit i stort sett helt tomt på AMD-sidan men nu börjar det krylla av dom, särskilt V120:n med 42xx-grafik. Lär bli ett rejält lyft då dom ligger så bra till i pris.

Permalänk

Hoppas det går bättre snart, men det är nog inga problem med 68xx på intåg skulle vara kul med ett tredje företag i CPU och GPU branshen.

Permalänk
Medlem

Advanced Micro Devices (AMD) this afternoon posted Q3 revenue of $1.62 billion, about in line with the Street consensus at $1.61 billion. The company posted non-GAAP profits of 15 cents a share, well ahead of the Street at 6 cents.

AMD also said it expects Q4 revenue to be sequentially flat with the third quarter. That would imply $1.62 billion; the Street has been forecasting $1.67 billion.

On a GAAP basis, the company lost $118 million, or 17 cents a share.

“AMD’s third quarter performance was highlighted by solid gross margin and a continued focus on profitability, despite weaker than expected consumer demand,” CEO Dirk Meyer said in a statement. Gross margin in the quarter was 46%.

AMD said microprocessor ASP was down slightly from Q2, but higher versus a year ago.

Computer solutions revenue was flat sequentially, but up 13% from a year ago, driven by “record notebook microprocessor unit shipments.” Graphics chip revenue was down 11% from Q2, but up 33% from a year ago.

AMD in late trading is up 32 cents, or 4.5%, to $7.46.

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

IDG vill få det till tvärt om, "Vänder till vinst" - AMD vänder till vinst - IDG.se

Spännande.
Någon som kan utveckla detta lite?

Är lite för trött för att tänka siffror just nu >.>;

Hoppas verkligen AMD lyckas med något i stil med när Athlon kom igen.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Spännande.
Någon som kan utveckla detta lite?

Jag hänger inte alls med här...

"Advanced Micro Devices (AMD) this afternoon posted Q3 revenue of $1.62 billion, about in line with the Street consensus at $1.61 billion. The company posted non-GAAP profits of 15 cents a share, well ahead of the Street at 6 cents."

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

tråkigt

Va händer om Amd konkar?
inte för att de ens konkurrerar längre med intel.
körde amd på den gamla goda tiden
amd 486/66mhz amd k6 osv... både k6-2 o 3
numera Intel only, tråkigt nog.
va rätt anti köpet av ATI men verkar ju va det enda dom tjänar pengar på idag... hmm

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Relik 📜

Såhär ligger det till för morgontrötta..

Man kan redovisa siffror enligt "GAAP" eller enligt "non-GAAP". GAAP-siffrorna är mest relevanta då de är enkelt jämförbara mellan olika företag, de följer samma "standard".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Va händer om Amd konkar?
inte för att de ens konkurrerar längre med intel.
körde amd på den gamla goda tiden
amd 486/66mhz amd k6 osv... både k6-2 o 3
numera Intel only, tråkigt nog.
va rätt anti köpet av ATI men verkar ju va det enda dom tjänar pengar på idag... hmm

Jag är ytterst tveksam till att ens Intel själva vill att det händer. Monopol + EU = S-K-I-T...

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Hedersmedlem

E jaha, det går bättre på processorsidan än vad det går på grafikkortssidan??
Jag som trodde det skulle vara tvärt om :S
Ska bli spännande att se Nvidia's siffror.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

E jaha, det går bättre på processorsidan än vad det går på grafikkortssidan??
Jag som trodde det skulle vara tvärt om :S
Ska bli spännande att se Nvidia's siffror.

Finns inget som säger detta i den här nyheten, det står bara att försäljngningen av grafikkort har minskat mellan Q2 & Q3, och tvärtom för CPU'er.
Min gissning är att grafikkortssidan fortfarande visar plussifrror och har högre lönsamhet är processorsidan.

Permalänk
Medlem

Vi får hålla tummarna för deras Fusion- och Bulldozer-processorer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

monopol + USA + resten av världen = underbart (för intel).
Det tar väl tid att komma ikapp då vinsten läggs på forskning och utveckling.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

monopol + USA + resten av världen = underbart (för intel).
Det tar väl tid att komma ikapp då vinsten läggs på forskning och utveckling.

Knappast. Det kommer att bli ett rent helvete för Intel om de skaffar sig monopol inom EU...

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk

Hur är det med AMD på serversidan, är dem helt körda där eller ? har själv ingen uppfattning, men kan tänka mig att det finns pengar där.

Permalänk

De kommer nog ändå att gå med vinst inom EU. Intel har ändå resten av världen där EU inte har någon makt.

(OM) AMD skulle gå konkan så skulle nog ett annat bolag köpa upp AMD och få nytt liv i företaget en bit till. som med SAAB...

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Avstängd

fast snart lär nog amd börja gå med vinst. problemet har väl varit att de har varit undanträngda av intels olagliga metoder. nu när de kommer med fusion och lanserar barts så tror jag de kan börja gå med lite vinst ändå

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför människor som inte vet vad "monopol" är eller hur "konkurrens" fungerar tvunget måste uttala sig om det.
Konkurrenslagstiftning är antikonkurrenslagstiftning. Det har _aldrig_ någonsin existerat ett långvarigt monopol på en fri marknad.

EU är _inte_ någons vän i sammanhanget, inte annars heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Hur är det med AMD på serversidan, är dem helt körda där eller ? har själv ingen uppfattning, men kan tänka mig att det finns pengar där.

Sist jag kolla var AMD rätt körda på CPU-sidan så länge det inte ligger i budgetklass (under 2000 kr typ). Prestanda = Intel. Pris/prestanda AMD i vissa fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Om jag kommer ihåg rätt har AMD en väldigt liten andel på server sidan. Tråkigt att det ska gå såhär tungt för AMD. Tycker själv att dom har bra CPU och GPU lösningar. AMD är faktiskt det ända företaget som kan erbjuda en komplett spelplattform något Intel inte klarar av. Hoppas det vänder med Fusion ser ut att vara en klockren satsning. Sen när Bulldozer kommer har man nya arkitekturer på hela sitt sortiment.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

en anledning till att AMD säljer färre grafikkort kan ju även vara att kunder väntar på deras 6000-serie och inte bara att nvidia stulit kunder från AMD som författaren nämner... (ja, jag läser mellan raderna)

Permalänk
Medlem

Undra hur det hade sett ut som intel aldrig lanserade core 2 duo, utan fortsatt med att utveckla netburst. Hatar mig själv för jag köpte en core 2 duo. Det var där allting började gå utför för amd.

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

De verkar ha konstiga skatteregler? Normalt betalar man väl bara skatt på vinsten så om rörelseresultatet är positivt bör väl även nettoresultatet bli positivt såvida man inte betalar mer än 100% av vinsten i skatt? Som det märks är jag ingen ekonom så jag har säkert missat något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De verkar ha konstiga skatteregler? Normalt betalar man väl bara skatt på vinsten så om rörelseresultatet är positivt bör väl även nettoresultatet bli positivt såvida man inte betalar mer än 100% av vinsten i skatt? Som det märks är jag ingen ekonom så jag har säkert missat något...

Tycker också det låter konstigt... :s

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av ronnylov:

De verkar ha konstiga skatteregler? Normalt betalar man väl bara skatt på vinsten så om rörelseresultatet är positivt bör väl även nettoresultatet bli positivt såvida man inte betalar mer än 100% av vinsten i skatt? Som det märks är jag ingen ekonom så jag har säkert missat något...

Det är mer som hamnar i nettoresultatet än skatt. Det gäller även engångsposter och lite annat. I detta fall är det GlobalFoundries, ett företag som AMD är delägare i, som står för en stor kostnadspost eftersom den del av deras resultat (som i detta fall är negativt) skall räknas med som en förlust. Rent tekniskt redovisar AMD en vinst om man bortser från detta vilket kallas för "justerat resultat" vilket viss media rapporterar om, men det reella resultatet är alltså fortsatt negativt.

Vidare så var GlobalFoundries tidigare AMD:s egna fabriker men tyngde resultatet för AMD något enormt, så strategin där var att sälja ut fabrikerna till ett nytt bolag från AMD:s sida som man nu är delägare i (äger cirka 30%), och sedan att dra in fler kunder till fabriken än AMD själva för att få den delen att spinna runt. Men än så länge så tynger alltså ägandeskapet i GlobalFoundries AMD:s resultat.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

För att tydliggöra lite ang vinst/förlust.
I slutändan så är det förlust -0,17/aktie enligt redovisningen, men som kan ses i deras PR så är -0,25/aktie kopplat till förluster i samband med Global Foundry, som har att göra med redovisningstekniska detaljer (GAAP). Så att många rapporterar det som vinst är förmodligen dels för att det handlar om mer redovisning än verksamhet och dels för att GF grejen är lite jämförelsestörande.

(AMD Reports Third Quarter Revenue)

Skrivet av ronnylov:

De verkar ha konstiga skatteregler? Normalt betalar man väl bara skatt på vinsten så om rörelseresultatet är positivt bör väl även nettoresultatet bli positivt såvida man inte betalar mer än 100% av vinsten i skatt? Som det märks är jag ingen ekonom så jag har säkert missat något...

Tiden då redovisat resultat och skattemässigt resultat hängde ihop försvann för länge sedan. Så den resultaträkning/balansräkning som presenteras här är förmodligen väldigt väldigt annorlunda mot den som deras skattesats grundas på. Så det är inget kostigt i sig.

Permalänk

Kändes oväntat att de skulle dra så stor förlust! Är det deras prissättning som är för aggressiv eller är de för små för att ha några kunder?
Iaf så kommer jag stötta de med en Bulldozer sen som man kan använda mot intel ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Inte bra för konkurrens är viktigt för bra priser och produkter, Intel och Nvidia ska inte få ha monopol på CPUer respektive GPUer.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.