Permalänk
Medlem

saknar ett "ben" på men processor

jag har lyckats bryta av ett ben på min processor någon som vet om jag kan fortsätta använda den när jag överklockar eller ska jag satsa på en ny?

tack på förhand

Permalänk

Är nog "tuff lycka"... med att få den att funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl bara att pröva. Det kan kanske vara så att den fungerar felfritt ändå. Vad är det för CPU?.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem

de är en amd athlon x2 6000+

Permalänk

Om du inte har en insane lödnings skill, eller vill lägga ner massor med tid på att få det rätt, så tror jag inte att du har något val än att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Det enklaste man kan prova i detta fall är att försöka lokalisera var stiftet skall sitta i cpu socklen. Har du kvar stiftet som blev brutet. stoppa i det i cpu socklen i rätt hål. och montera cpun.

Om det brutna benet saknas, är det en jobbigt.
Lycka till.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem

Många av benen (de flesta?) används till strömmatning.
Om ett sådant är av, fungerar sannolikt processorn ändå.(men marginalerna i strömmatningen minskar)
Självklart ökar påfrestningarna om man överklockar...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

okej tack för alla svaren ska testa lite nu

Permalänk
Avstängd

Jag hade en processor med samma problem, jag petade ner lite silvertråd i hålet i sockeln där det trasiga benet skulle suttit och det funkade galant. Jag körde inte så speciellt länge kanske någon vecka sen lödde jag fast det ordentligt. Men om man inte har lött mycket tidigare eller har väldigt god finmotorik kan det bli lite krångligt.

Permalänk
Medlem

Hade en 4200+ förr som saknade ett ben, och processorn tickade på i ca 2år utan problem tills dess att jag uppgraderade till en annan.

Permalänk
Medlem

okej tack tack nu har jag en del att testa

Permalänk
Medlem

Råkade bryta ett stift på min 955:a för någa månader sedan och den har funkat som vanligt ändå men det är nog mest tur vilket stift man råkar bryta.