Vem spelar det mest ovanliga instrumentet? - OBS! Bara ovanliga instrument tillåtna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

En kompis till mig spelade bastuba förr. Helfestligt instrument, låter väldigt kul för sig själv

Tror nån jag kände/känner kunde spela säckpipa, har glömt vem och när det var så... Räknas nog inte

Min bror har spelat bastuba, det låter som sagt ganska lustigt ^^
Min svåger, som den skotte han är, spelar säckpipa. Sällan har jag har sett så flinka fingrar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av treffin:

Min bror har spelat bastuba, det låter som sagt ganska lustigt ^^
Min svåger, som den skotte han är, spelar säckpipa. Sällan har jag har sett så flinka fingrar!

Ja jävlar det var ett ovanligt instrument.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Har gått genom ett tiotal instrument i olika utsträckning, de flesta tämligen vanliga i mitt tycke men eftersom till och med trumpet låg på gränsen här så får jag väl gå genom de "ovanliga" jag spelat i större utsträckning än att ha lånat hem ett exemplar i några veckor och lekt fram grunder med.

Tuba:
1. När uppstod intresset att spela valt instrument: Efter det att jag lagt tuban "på hyllan".
2. När jag började spela: Började spela i sjunde klass. Började musikklass på högstadiet och tanken var att jag skulle ha spelat piano, men efter många turer om vad som skulle göras med allas spridda kunskaper så fick alla börja på ny kula med ett blåsinstrument. Jag drog nitlotten.
3. Vad det var som gjorde att ni "föll" för just ert instrument: Hatade som sagt skiten under de sju år jag spelade. Nu saknar jag dock det mesta med det, inklusive pengar till att köpa mig en.
4. Om ni spelar på professionell basis eller om ni spelar på hobbynivå: Gällande alla instrument jag spelar/har spelat så har det varit på mer eller mindre seriös hobbynivå.

Trumpet
1. När uppstod intresset att spela valt instrument: I åttan eller nian, i samma sväng som jag började med flertalet andra instrument. Troligen var det i jakten på att hitta roligare alternativ än tuban ... men likfan hängde tuban med ...
2. När ni började spela: Ja, det var väl i samma sväng där.
3. Vad det var som gjorde att ni "föll" för just ert instrument: Jag föll inte så värst för det måste nog sägas. Spelade i 1½ år, sedan lade jag ned.

Ukelele
1. När uppstod intresset att spela valt instrument: Någon gång under gymnasiet, mer exakt kommer jag inte ihåg. Köpte mig en ukelele bara för skojs skull och ja ...
2. Vad det var som gjorde att ni "föll" för just ert instrument: Hur kan man inte falla för ett så charmigt instrument?

Jag skulle dock vilja lära mig spela säckpipa och en vacker dag ska så bli av. Har en billig pipa liggande, men jag har inte ens lyckats få ihop skiten ännu. Känns som att det saknas delar ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Är helt förbluffad över att folk anser att instrument som ingår i vilken symfoniorkester som helst räknas som "ovanliga"...
Theremin, Zeusaphone eller Bazooka är väl bättre exempel på vad som är ovanligt.

Själv spelar jag det i mina ögon fullt konventionella instrumentet kontrabas.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Är helt förbluffad över att folk anser att instrument som ingår i vilken symfoniorkester som helst räknas som "ovanliga"...
Theremin, Zeusaphone eller Bazooka är väl bättre exempel på vad som är ovanligt.

Själv spelar jag det i mina ögon fullt konventionella instrumentet kontrabas.

Handlar nog närmast om en högst relativ uppfattning gällande begreppet "vanlig". Bleck- och träblåsinstrument är inte ovanliga, men antalet spelande för varje enskilt instrument relativt gitarr, piano, bas, trummor - de där som var och varannan svensk kan spela i någon utsträckning - är tillräckligt låg för att klassa instrumentet som ovanligt i jämförelse.

För att dra en jämförelse så var vi som flest fyra tubarister på musikskolan under de år jag gick där, totalt handlade det kanske om sex enskilda tubarister. Det kan jämföras med antalet pianister, violinister, tvärflutister eller gitarrister som uppskattningsvis var minst tio gånger så många, var grupp för sig, vid valfritt tillfälle.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Handlar nog närmast om en högst relativ uppfattning gällande begreppet "vanlig". Bleck- och träblåsinstrument är inte ovanliga, men antalet spelande för varje enskilt instrument relativt gitarr, piano, bas, trummor - de där som var och varannan svensk kan spela i någon utsträckning - är tillräckligt låg för att klassa instrumentet som ovanligt i jämförelse.

För att dra en jämförelse så var vi som flest fyra tubarister på musikskolan under de år jag gick där, totalt handlade det kanske om sex enskilda tubarister. Det kan jämföras med antalet pianister, violinister, tvärflutister eller gitarrister som uppskattningsvis var minst tio gånger så många, var grupp för sig, vid valfritt tillfälle.

Du har talets gåva min vän!:) Det är väl ungefär på detta vis man skulle kunna göra en grov indelning av "vanliga" vs. "ovanliga" instrument gemene man spelar (utan att ha gjort någon djupare studie i ämnet så att säga.^^

(Med ditt adekvata och stringenta vokabulär i kombination med bra argumentation tror jag att du är en vandrande, verbal flirtare...;) Lyckoost.:D - om inte annat övertalar du dom i säng: du argumenterar för sakfrågan så att säga;):D).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ingen som spelar hang? Vill så gärna ha en, men väntetid och dyra.
Billigare och snabbare bygga en själv, kanske.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Ingen som spelar hang? Vill så gärna ha en, men väntetid och dyra.
Billigare och snabbare bygga en själv, kanske.

Intressant instrument, trevlig klang.

Skulle jag själv spela något ovanligt instrument skulle det nog luta åt en teorb.

YouTube - Chaconne by Robert de Visee

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Jag spelar harpa

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MIFFo_BEast:

Jag spelar harpa

Fasen vad coolt ju!:) Spelar du i orkester då eller?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Är kanske inte så ovanligt, men ingen annan har nämnt klarniett. Spelade under ca 6 år i min barndom. Gick sen över till saxofon i ytterligare ca 6 år. Blev aldrig speciellt duktig, gjorde det mest för att jag hade en skön lärare typ.
Saxofonen finns kvar, tar upp den nån gång per år och spelar en trudilutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Är kanske inte så ovanligt, men ingen annan har nämnt klarniett. Spelade under ca 6 år i min barndom. Gick sen över till saxofon i ytterligare ca 6 år. Blev aldrig speciellt duktig, gjorde det mest för att jag hade en skön lärare typ.
Saxofonen finns kvar, tar upp den nån gång per år och spelar en trudilutt.

Känner många som spelar klarinett. Till och med fler än dom som spelar gitarr!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare