Sänka hastigheten på systemfläktarna på Gigabyte GA-870A-UD3???

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2002

Sänka hastigheten på systemfläktarna på Gigabyte GA-870A-UD3???

Halloj,

Sitter och pillar med min nybyggda dator (yay! ) men lyckas inte sänka hastigheterna på systemfläktarna som snurrar alldeles för snabbt för mina öron. Jag har testat med speedfan men får det inte att fungera (tror inte det stödjer moderkortet).
Är det någon som vet hur jag skulle kunna göra eller t.o.m har lyckats med det på sitt moderkort?

Supertacksam för alla svar som vanligt!!
Tack på förhand!
/tuffe

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Gigabyte's programvara Easytune.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Superlight:

Gigabyte's programvara Easytune.

Jag har testat det men jag kan inte påverka systemfläktarna, har du/någon fått det att fungera med det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Kolla manualen för ditt moderkort. Du bör kanske aktivera "System Smart Fan Control" i bios först.

Dell XPS 13 9370 | i5-8250U | 8 GB RAM | Intel HD 620 | 256 GB SSD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2002

nu ser det ut som att jag fått det att fungera för en av fläktarna men bara systemfläkt 1, den andra snurrar fortfarande för fort...
Någon idé?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av tuffejalle:

nu ser det ut som att jag fått det att fungera för en av fläktarna men bara systemfläkt 1, den andra snurrar fortfarande för fort...
Någon idé?

Skaffa en fläktkontroll?

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Har samma MB, är bara CPU och sys1 som går att reglera. Dom andra får du gott skaffa en fläktkontroller till eller tjyvkoppla dom. Går ju att koppla kablarna så du får 12v, 7v eller 5v... 0v funkar också med det moderkortet

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D
LJUD: Philips Fidelio X2 | Creative SoundBlaster E5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Och fråga mig inte varför det inte går att reglera spänningen på sys2 och 3... antagligen för att du ska ha någonting att fråga om... nä allvarligt, hur jobbigt kan det vara?

DATOR: Ingen... Men jag har en Puch Mc50 Cross som ska renoveras! Kommer dokumenteras på Youtube i framtiden! :D

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av 24mbit:

Skaffa en fläktkontroll?

Varför ska han göra det när han moderkort har fläkstyrning inbyggd ?? .. herregud !

kolla i handboken så ska du nog hitta lösningen där.

// E

8700k @5.2ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av EddAa:

Varför ska han göra det när han moderkort har fläkstyrning inbyggd ?? .. herregud !

kolla i handboken så ska du nog hitta lösningen där.

// E

Det verkar ju som att det bara går att styra CPU- och System1-fläktarna...
Knasigt att dom gjort det så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Aug 2010

Ja, man får köpa tysta fläktar till chassit som kan gå i 100% jämt. 850 eller 1000 rpmare... Det suger att inte alla går att styra men sen är ju moderkortet inte direkt dyrt heller! Eller så tar du fram avbitarn och sockerbitarna och kopplar så du får 7 eller 5 V matning på fläktarna.