Den stora tråden om Windows Phone

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Drog igång telefonen för att nollställa den innan jag sände iväg den och det var sannerligen som att komma hem eller som att träffa en polare man inte sett på flera år.

Men en trevlig polare 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Windows phone är ju på många sätt helt annorlunda mot Android/iOS. Det är inte lika belamrat med reklam i gratisappar, men inte heller lika nedlåst och begränsat användarmässigt som iOS har VARIT. (Nu är det väl lite enklare att personalisera tex hemskärm osv.)

Jag kan tänka mig att använda Windows phone idag är som en smartphone-detox light. Vilket kanske bara är nyttigt.

Undrar hur många HP Elite x3 som är i bruk idag, som ju var det sista flaggskeppet.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Windows phone är ju på många sätt helt annorlunda mot Android/iOS. Det är inte lika belamrat med reklam i gratisappar, men inte heller lika nedlåst och begränsat användarmässigt som iOS har VARIT. (Nu är det väl lite enklare att personalisera tex hemskärm osv.)

Jag kan tänka mig att använda Windows phone idag är som en smartphone-detox light. Vilket kanske bara är nyttigt.

Undrar hur många HP Elite x3 som är i bruk idag, som ju var det sista flaggskeppet.

Nu när den kommit fram, skulle du vilja berätta vad du var ute efter och om det blev som du tänkt?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på ett Windows Phone 11.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag hoppas på ett Windows Phone 11.....

Jag skulle köpa.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Snusfri

Saknar min underbara Lumia 1520, så härlig telefon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag hoppas på ett Windows Phone 11.....

Är nog inte så troligt.
Även nya Surface Duo2 (Android 11/5G) luren har ju inte haft några större framgångar ännu.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Nu när den kommit fram, skulle du vilja berätta vad du var ute efter och om det blev som du tänkt?

Jag vill utröna om det går att köra Windows 10 mobile och ta sig fram hjälpligt 2022
Bankappen, som ju är win10M appen för Swedbank fungerar, men swedbank har gått vidare med nya bankdosor och BankID på win10M vet vi ju inte fungerar längre.

På plussidan
* Spotify fungerar
* Instagram fungerar
* Messenger UWP fungerar

På minussidan
* BankID fungerar inte (Det visste vi redan 2019)
* Webbläsaren Edge kan inte läsa in tunga sidor.
* I den sista uppdateringen av win10M så lyckades MS med bedriften att peta bort drivrutiner för Bluetooth på 950 XL.

Summeringen vill jag be att få återkomma till då jag bara börjat peta med detta.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Jag vill utröna om det går att köra Windows 10 mobile och ta sig fram hjälpligt 2022
Bankappen, som ju är win10M appen för Swedbank fungerar, men swedbank har gått vidare med nya bankdosor och BankID på win10M vet vi ju inte fungerar längre.

På plussidan
* Spotify fungerar
* Instagram fungerar
* Messenger UWP fungerar

På minussidan
* BankID fungerar inte (Det visste vi redan 2019)
* Webbläsaren Edge kan inte läsa in tunga sidor.
* I den sista uppdateringen av win10M så lyckades MS med bedriften att peta bort drivrutiner för Bluetooth på 950 XL.

Summeringen vill jag be att få återkomma till då jag bara börjat peta med detta.

Jag tror du kommer bli positivt överraskad egentligen. När jag hade den så alternerade jag mellan den och en Samsung S10 och bland annat när man kopplade telefonerna till bilen så klarade S10an inte av flervals alternativ om man ringde en support (typ tryck 1 för det, tryck 2 för det) medan 950XL aldrig svek på sådana ganska viktiga saker man gör i 100 knyck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Jag vill utröna om det går att köra Windows 10 mobile och ta sig fram hjälpligt 2022
Bankappen, som ju är win10M appen för Swedbank fungerar, men swedbank har gått vidare med nya bankdosor och BankID på win10M vet vi ju inte fungerar längre.

På plussidan
* Spotify fungerar
* Instagram fungerar
* Messenger UWP fungerar

På minussidan
* BankID fungerar inte (Det visste vi redan 2019)
* Webbläsaren Edge kan inte läsa in tunga sidor.
* I den sista uppdateringen av win10M så lyckades MS med bedriften att peta bort drivrutiner för Bluetooth på 950 XL.

Summeringen vill jag be att få återkomma till då jag bara börjat peta med detta.

Hur är det med säkerhetsuppdateringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazySoft:

Är nog inte så troligt.
Även nya Surface Duo2 (Android 11/5G) luren har ju inte haft några större framgångar ännu.

Nej jag vet, men man kan alltid hoppas

Om jag får spekulera friskt så kanske vi får ett Windows Phone 11 som är anpassat för mobiler som kan köra Androidappar.
Det finns ju idag, frågan är bara när någon kommer släppa det till mobiler men även om Google kommer tillåta det ske.

Eller så får man hoppas på att Sailfish blir lite större och får stöd för fler mobiltillverkare, som backup.

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Jag tror du kommer bli positivt överraskad egentligen. När jag hade den så alternerade jag mellan den och en Samsung S10 och bland annat när man kopplade telefonerna till bilen så klarade S10an inte av flervals alternativ om man ringde en support (typ tryck 1 för det, tryck 2 för det) medan 950XL aldrig svek på sådana ganska viktiga saker man gör i 100 knyck

Det hade ju säkert fungerat bra... Om inte MS dribblade bort BT i build 1709.
Jag ska ge mig på en rollback för att försöka få igång den biten
Den sista säkerhetsuppdateringen är från januari 2020. Så telefonen är ju "härdad" beroende på hur man ser det.

Just nu samlar jag på mig diverse appx filer, sådant som inte finns kvar i MS Store, men som för den sakens skull nödvändigtvis inte slutat fungera.
Är det någon mer som har en windows 10 mobile som INTE är återställd?
Dra ett PM så kanske vi lan extrahera några häftiga appar.

autocorrect
Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk

Liten uppdatering;
Jag har tagit kontakt med hjärnan bakom "Bankappen" och han ska se över vad som är möjligt att göra kopplat till Swedbanks byte till QR baserade bankdosor!
Jag gissar på att det inte är speciellt många här som bryr sig, men ifall att just du frångick Windows phone för den sakens skull så kan det finnas ett ljus i tunneln

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamerouge:

Liten uppdatering;
Jag har tagit kontakt med hjärnan bakom "Bankappen" och han ska se över vad som är möjligt att göra kopplat till Swedbanks byte till QR baserade bankdosor!
Jag gissar på att det inte är speciellt många här som bryr sig, men ifall att just du frångick Windows phone för den sakens skull så kan det finnas ett ljus i tunneln

Jag gillar din optimism! Hade bara bank-id funkat så hade jag nog också fortsatt med WP/WM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag gillar din optimism! Hade bara bank-id funkat så hade jag nog också fortsatt med WP/WM.

Samma här, att Swish och BankID slutade funka var spiken i kistan för W10M. Alla andra appar klarar man sig bra utan så länge det finns en vettig webläsare.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Samma här, att Swish och BankID slutade funka var spiken i kistan för W10M. Alla andra appar klarar man sig bra utan så länge det finns en vettig webläsare.

Det är bedömt helt avgörande idag att ha bankid. Jag räknar kallt med att behöva ha en surfplatta med bankid, Swish etc. Men jag hoppas och tror att man klarar sig med att göra sådana ärenden på kvällen/helgen.

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk

Uppdatering!
Bankappen har nu fått en stor uppdatering och stödjer numera BankID från annan enhet via QR scanning, samt inloggning via de nya bankdosorna!
Man kan precis som på Android och iOS aktivera snabbsaldo och fyll på, dvs man kan se sitt saldo utan att bära med sig BankID eller bankdosa

All credd till Andrec som tog sig an att uppdatera sin app såhär långt efter "bäst före datum"
In och testa om du har möjlighet, och lämna en recension!

Https://apps.microsoft.com/store/detail/bankappen/9P2X2ZG2Z4Z...

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD