Val av operativsystem för routersyssla med multiwan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

OpenSolaris tillåter dig att skapa routers och allt möjligt du kan tänka dig, med virtualisierad nätverksstack (Crossbow) och med virtuella maskiner Zones (typ som Jails). Varje zone tar 40MB RAM, dvs knappt ingenting och ingen CPU alls. Du får inga prestanda förluster med Crossbow. Crossbow är extremt simpelt och mycket robust.
Crossbow NIC Virtualization - Nicolas Droux' Blog

Private virtual networks for Solaris xVM and Zones with Crossbow - Nicolas Droux' Blog

Http proxy in a zone Chris Gerhard's Blog

Folk tror att OpenSolaris bara handlar om ZFS och DTrace, men Crossbow är lika stort som ZFS. Och även Zones. Och SMF. etc etc. Om du testar OpenSoalris så kan du dessutom köra ZFS som filserver. Den nya Solaris 11 Express versionen ser ut att komma i slutet av november/tidig december. Dvs, 3 veckor kvar, typ.

Allt det du vill göra, kan du göra med Crossbow i OpenSolaris.

Låter fint, tror dock att jag skall prova med linuxvarianten först då det verkar finns störst utbud av hjälp jämfört med opensolaris. Eftersom mina linuxkunskaper inte är allt för kraftiga.

Skrivet av The_SLain_Man:

Ta en titt på shorewall, det är ett gränsnitt för iptables som gör det enklare att administreara linux som en router. Det har stöd för multiwan, använder det själv med flera publika addresser.

Skrivet av The_SLain_Man:

Valfri Linux instalation + shorewall (eller valfri iptables frontend) + macvlan är precis vad du söker men du lär använda cli då.

Skrivet av twan:

En länk som kanske kan vara till nytta vid konfiguration av macvlan; Lastbalansering med MAC-VLAN - InferiaWiki

Detta är ett steg i rätt riktning, ska försöka mig på ubuntu-server, just för att det verkar finnas en större möjlighet att få hjälp jämfört med typ gentoo/debian etc. Så ska leka lite virtuellt för att försöka få igång shorewall till att börja med.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Skrivet av ziim0n:

Låter fint, tror dock att jag skall prova med linuxvarianten först då det verkar finns störst utbud av hjälp jämfört med opensolaris. Eftersom mina linuxkunskaper inte är allt för kraftiga.

Detta är ett steg i rätt riktning, ska försöka mig på ubuntu-server, just för att det verkar finnas en större möjlighet att få hjälp jämfört med typ gentoo/debian etc. Så ska leka lite virtuellt för att försöka få igång shorewall till att börja med.

Kolla igenom shorewalls manual på deras hemsida, den hjälper väldigt mycket.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att jag har ett till förslag.
MikroTiks mjukvara RouterOS.
Jag testkör det just nu i VirtualBox.

MikroTik Routers and Wireless

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX