Permalänk

Hellraiser (Puzzle box) chassi

Ända sen pico itx formfaktorn lanserades har jag varit sugen att bygga en så liten dator som bara var möjligt men har haft problem att komma något schysst chassi att stoppa in själva datorn i. För några helger sedan kollade jag på hellraiser och insåg att jag absolut behövde en puzzle box dator. Så jag började bygga, det som saknas just nu är själva mässingsdetaljerna. De är beställda men tyvärr gjorde företaget som sköter etsningarna fel (kolla bifogad bild) så det kommer dröja ett tag innan jag kan sätta fast dem.
Hoppas i alla fall ni gillar chassit.
Jag kan också passa på att be om ursäkt för de usla bilderna, jag tar bättre när allt är klart.

Specifikationer:

Moderkort/Processor: VIA EPIA-P700-10L, C7
Hårddisk: Crucial RealSSD C300 1,8" 64GB
Minne: Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 1GB CL5
Grafik: VIA UniChrome Pro II
Nätverk: D-Link DWA-125
Nätagg: Integrerat på moderkort
Sorlek: 105x105x105 mm

Jag vet att jag borde bifoga bilder på datorns insida men den är ett råttbo för att hålla ned storleken, så för att slippa skämmas lägger jag inte upp bilder på den. Ljud, Vga och Nätkabel är lött direkt på moderkortet för att spara utrymme. Tangentbord, mus är givetvis trådlöst.
Har ni några frågor är det givetvis bara att skriva här så svarar jag så fort jag kan!

/Peter

Permalänk
Proffsmoddare

Riiktigt brutal!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Avstängd

Sjukt trevligt...

Mycket trevliga byggen pågång nu!

Permalänk

Kanonkul :-D. Hur fungerar kylningen? Passivt med hjälp av chassiet? Men kom igen, vi vill se bilder från insidan

Permalänk

Haha!
Nä, jag vågar inte visa insidan av lådan. Den är så jävla oorganiserad och rörig. Tanken var att den skulle vara fin även på insidan men eftersom jag gjorde misstaget att köpa en 1,8" disk så var jag tvungen att sätta på en adapter för att vanliga satakablar skulle gå att ansluta. Så disken blev 11,5 cm lång och var tvungen att monteras diagonalt för att få plats och där sabbades all planering.
Men mässingsdetaljerna ligger på posten nu så snart är bygget klart!

Angående kylningen så är processorn aktivt kyld med fläkt, det finns dock inga ventilationshål i lådan så datorn blir rätt varm. Fast jag har kört den i sex timmar med full cpu användning utan några problem, så det verkar som att den kommer fungera stabilt. Som tur är blir ju inte via-processorerna speciellt varma, baksidan är väl att de har vedervärdig prestanda...

Och tack alla för schysst feedback!

Permalänk

men du, du kan inte på något sätt använda chassit som kyling? som bland annat NASar och liknande kör? tyvärr har jag ingen bra idé på hur

Permalänk
Skrivet av Zolektric:

men du, du kan inte på något sätt använda chassit som kyling? som bland annat NASar och liknande kör? tyvärr har jag ingen bra idé på hur

Jo, det är en idé. Fast lådan är ju gjord av trä och trä funkar ju inte så bra som värmeledare. Dessutom är den så packad med saker så det skulle inte få plats.
Just nu sitter det en usb-hub, bluetooth, wlan, trådlös power button, trådlöst tangentbord och mus i den förutom moderkort och ssd. Så som du förstår är det rätt snålt med utrymme på de 10,1 cm som lådan rymmer.

Permalänk
Medlem
Permalänk

trådlös on-off knapp? berätta mer