Permalänk
Medlem

Inloggningsnyckelring?

Har nu installerat Ubuntu Remix på en burk som jag tänkte ha som headless server. Valde vanliga versionen istället för server eftersom jag är rätt så nollställd i allt som har med linux att göra. Och vad jag fattat det som så kan jag bara lägga in det jag behöver.

Så har fått fjärrskrivbord att fungera och tänkte ställa undan servern i garderoben och fortsätta ställa in allt/leka via fjärrskrivbordet. Har dock fått ett problem.
När jag startar om datorn och försöker logga in via VNC så poppar följande meddelande upp i Ubuntu:

Citat:

Ange lösenordet för att låsa upp din inloggningsnyckelring
Din inloggningsnyckelring låstes inte upp när du loggade in på din dator

Skriver jag in mitt lösenord så fungerar det så länge jag inte startar om burken. Hur tar jag bort detta? Har automatisk inloggning på. Ställer till en del problem när jag inte kommer ha en skärm eller tangentbord inkopplat

Permalänk
Medlem

Fyller på med en ny fråga Har lagt till 2 diskar, formaterat dem i ext4. Har monterat dem i /media.

Problemet är nu att jag inte kan göra någonting med dem i det grafiska UI's. Ägare är root och jag kan inte ens skapa mappar i dem. Har loggat in som root och skapat mapp i terminalen. Men kan fortfarande inte göra någonting i GUIt. När jag försöker dela ut mappen står det bara att jag inte har rättigheter.

Om jag loggar in som root i terminalen borde jag väl få fulla rättigheter? Är väl inte en optimal lösning heller. Skulle helst se att det skulle fungera normalt för normala användare.

EDIT: Och behöver fortfarande hjälp med frågan i post 1.

Permalänk
Medlem

Gå in i seahorse och ta bort lösenordet för nyckelringen, antaget att inte mycket andra människor kommer använda din dator. (öppna en terminal och skriv "seahorse") Det är rätt enkelt att ändra rättigheter för de diskarna. Säg att du har en disk mountad i /media/mount så ändrar du ägare med "sudo chown -R dittnamn /media/mount". Vill du ändra rättigheterna kör du med "sudo chmod -R xxx /media/mount" där xxx beror på hur du vill att rättigheterna ska se ut, t ex "777" är att alla användare får läsa, skriva och exekvera och t ex "700" är att ägaren får läsa, skriva och exekvera men ingen annan användare får göra något (förutom root).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för svaret

"sudo chown -R dittnamn /media/mount" fungerade ypperligt.

Dock så blev det värre med nyckelringen. Gick fint att ta bort lösenordet med seahorse. Blev bara så att det inte gick att connecta med VNC klienten.

Gick in och kollade inställningarna för fjärskrivbordet och såg att då var även det lösenordet borttaget. Gick dock inte att logga in med lösenordet blankt, authentication failed.

Skrev in ett nytt lösenord för fjärrskrivbordet och fick direkt upp en ny popup om att skapa en ny inloggningsnyckelring vid namn "Standard".
Avbryter jag det går det inte att skriva in ett nytt lösenord för fjärrskrivbordet, och anger jag ett lösenord för "Standard" så händer samma sak som förr vi en reboot.

Tillbaks vid ruta ett på den punkten med andra ord Något annat tips? Tycker att den borde logga in automatiskt om jag har autoinloggning vid boot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Tack för svaret

"sudo chown -R dittnamn /media/mount" fungerade ypperligt.

Dock så blev det värre med nyckelringen. Gick fint att ta bort lösenordet med seahorse. Blev bara så att det inte gick att connecta med VNC klienten.

Gick in och kollade inställningarna för fjärskrivbordet och såg att då var även det lösenordet borttaget. Gick dock inte att logga in med lösenordet blankt, authentication failed.

Skrev in ett nytt lösenord för fjärrskrivbordet och fick direkt upp en ny popup om att skapa en ny inloggningsnyckelring vid namn "Standard".
Avbryter jag det går det inte att skriva in ett nytt lösenord för fjärrskrivbordet, och anger jag ett lösenord för "Standard" så händer samma sak som förr vi en reboot.

Tillbaks vid ruta ett på den punkten med andra ord Något annat tips? Tycker att den borde logga in automatiskt om jag har autoinloggning vid boot.

Nyckelringen är inte en "inloggning" utan det är att alla dina sparade lösenord som standard skyddas av ett globalt lösenord. När den ber dig skapa en ny nyckelring trycker du inte på avbryt, utan på ok utan att skriva in något. Prova med det, och säg till om det inte funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fungerade perfekt Försökte installera FreeNX och fick det nästan att fungera. Allt konfigurerat och klart, men efter att klienten connectat och autentiserat och skulle ladda ner skrivbordet så krashade den utan något felmeddelande.

Men allt ser ut att funka nu som sagt så redo att slänga in burken i garderoben.

Permalänk
Medlem

Trodde jag det...

Så fort jag startar om burken utan en monitor inkopplad så får jag följande i VNCviewer:

Citat:

Failed to connect: connection refused (10061)

Servern bootar för jag har tillgång till mina shares.
Kopplar jag in en monitor och bootar om så fungerar det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kesse2:

Trodde jag det...

Så fort jag startar om burken utan en monitor inkopplad så får jag följande i VNCviewer:

Servern bootar för jag har tillgång till mina shares.
Kopplar jag in en monitor och bootar om så fungerar det igen.

Det är antagligen för att X inte startas utan monitor. Om du SSHar in (med putty, antar att du kör windows på din andra dator?) och installerar tightvncserver bör du kunna starta en ny vnc-server med kommandot "vncserver". Var ett tag sen jag lekte med allt det där, så jag kommer tyvärr inte precis ihåg hur man väljer vilken x-server man ska ansluta till sen osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Det är antagligen för att X inte startas utan monitor. Om du SSHar in (med putty, antar att du kör windows på din andra dator?) och installerar tightvncserver bör du kunna starta en ny vnc-server med kommandot "vncserver". Var ett tag sen jag lekte med allt det där, så jag kommer tyvärr inte precis ihåg hur man väljer vilken x-server man ska ansluta till sen osv.

Japp läste mig fram till det.

Som sagt, XN tog det tvärstopp med. Eftersom klienten bara dog när den skulle ladda ner skrivbordet utan felmeddelande så visste jag inte riktigt i vilken ände jag skulle börja.
Fick VNCserver att fungera och laddas vid boot efter några timmars pill. Så nu fungerar det äntligen

Skoj det här. går saaaakta och hälften av gångerna vet jag knappt vad det är jag skriver in för något. Men det kommer med tiden Har en fungerande headless server nu iaf, så resten får komma efterhand.

Tack för hjälpen

EDIT: Ropade hej lite för tidigt igen. När jag försöker köra "Shutdown" eller "Restart" så stänger den bara ner själva skrivbordet. Det som syns är endast bakgrunden.
Startar jag om VNC klienten och försöker connecta kommer jag endast till samma bakgrund. För att stänga av måste jag fysiskt gå och trycka på powerknappen.
Fungerar visserligen då jag har den i garderoben, men är väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

För att få VNCserver att starta vi boot lade jag till denna rad i /etc/rc.local:

Citat:

sudo -b -H -u användarnamn /usr/bin/vncserver

Enkel lösning tyckte jag då jag såg en hel del andra mer komplicerade. Kan det vara det som ställer till det på något sätt?

Permalänk
Medlem

Om jag vore du hade jag stängt ned den osv med SSH bara (eller en terminal i VNC-fönstret).
"sudo reboot" för att reboota och något i stil med
"sudo shutdown -h -P -t now" för att stänga av.

Raden i rc.local borde lösa det bra, tror bara "Shutdown" och "Restart" buggar sig lätt, och helt enkelt inte fungerar som det ska eftersom det inte är en "riktig" x-server. (du skulle iofs kunna prova att starta x-servern som root, alltså ta bort "-H -u användarnamn")

Visa signatur