Permalänk
Medlem

ip via cmd

Går det att se alla datorer i nätverkets ip via cmd?

Permalänk

Du kan ju köra en loop som pingar alla ipn, men det finns bättre sätt

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Hur gör man det?

Permalänk

Varför vill du det?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Eftersom jag nyligen upptäckt hur användbart cmd är och vill lära mig mer om det, en av de sakerna jag undrar är som jag skrev tidigare hur man kollar ip på datorerna i nätverket från en dator.

Permalänk

För att få ut det till en fil:

FOR /L %i IN (1,1,254) DO ping -n 1 192.168.0.%i | FIND /i "Reply">> c:\ipaddresses.txt

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Finns det inget cmd kommando som visar ip på alla i nätverket?

Permalänk
Entusiast

Bara att skriva,: ipconfig
och för att kolla någon annans ip så tror jag det var något med: Tracert ''Dator namn''
Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Det enda sättet att lista alla är att pinga alla...

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Hur gör man det?

Permalänk
Skrivet av N00bAbbe:

Hur gör man det?

Kolla först din ip med ipconfig, om din ip är 192.168.0.x så gör du följande (den pingar alla, du märker vilka som svarar, ifall du inte vill övervaka gör du som jag skrev ovan)

FOR /L %i IN (1,1,254) DO ping -n 1 192.168.0.%i

Visa signatur

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem

Beroende på vad det är för nätverk så är egentligen det enda vettiga sättet att kolla via eventuell router eller motsvarande om möjligt. Alla datorer svarar inte på t.ex. ping, och då blir det svårt

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurreKula:

arp -a (ibland i alla fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

arp -a (ibland i alla fall)

Poängen är att det inte finns något kommando som gör det, utan man måste "missbruka" diverse nätverksprotokoll och/eller verktyg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av You:

Poängen är att det inte finns något kommando som gör det, utan man måste "missbruka" diverse nätverksprotokoll och/eller verktyg.

Man skulle väl dock kunna tänka sig att någon burk som blockerar ping dyker upp förutsatt att man har haft någon annan kommunikation?

Permalänk

Ta och gå lite Cisco kurser och läs någon bok så får du en stor inblick hur Nätverk fungerar. tar hand om en del i CMD med.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Om du med CMD menar windows command line och inte generellt command line språk i allmänhet så är svaret nej av den anledningen att en windowsburk oftast är en host och en sådan behöver inte känna till så mycket på IP-nivå eftersom nätverk av bandbreddsskäl är uppbyggt på need-to-know-basis.

En host känner oftast bara till sin gateway och sitt eget subnät och sin egen adress, allt annat måste den fråga vidare, oftast genom att fråga sin gateway eller närmaste switch. (därutöver minns den sånt den frågat om nyligen också så den behöver inte ställa om samma fråga varje gång)

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar.
Nu vet jag i alla fall att det inte går, men arp -a tyckte jag verkade funka eftersom jag fick fram ip adresser på andra datorer i nätverket av den, men vissa av ipadresserna var inte kompletta (t.e.x 192.168.0.0 så var vissa) men jag fick några att fungera.

Permalänk
Skrivet av N00bAbbe:

Okej, tack för alla svar.
Nu vet jag i alla fall att det inte går, men arp -a tyckte jag verkade funka eftersom jag fick fram ip adresser på andra datorer i nätverket av den, men vissa av ipadresserna var inte kompletta (t.e.x 192.168.0.0 så var vissa) men jag fick några att fungera.

arp-kommandot vet bara om MAC-adresser som har pratat med det interface man frågar. Därför är det ofta ofullständig information man får fram. Det räcker alltså inte att de är anslutna utan det måste ha utväxlats trafik

Permalänk
Medlem

Okej, så alla datorer som har utväxlat trafik med datorn som används syns?

Permalänk
Skrivet av N00bAbbe:

Okej, så alla datorer som har utväxlat trafik med datorn som används syns?

nja, inte riktigt sant det heller. ARP-tabellen är en översättning mellan mac-adresser och ip-adresser som interfacet (dvs nätverkskortet i detta fall) känner till, inklusive broadcastadresser etc. Alla datorer på andra sidan gatewayen som datorn utväxlat trafik med syns ju inte, eller rättare sagt de syns som gatewayens IP och MAC för det är dit man skickat alla paket som ska utanför egna subnätet.
Dessutom så syns bara de sen senaste omstart eller sen man tömde arp-cachen.

Permalänk
Medlem

KurreKulas forloop funkar nog bra, om det av något skäl skulle vara vissa datorer vars brandväggar blockerar ping så kan du använda nmap (Nmap - Free Security Scanner For Network Exploration & Security Audits.) för att kontrollera kommunikation via andra portar.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Skrivet av slackr:

KurreKulas forloop funkar nog bra, om det av något skäl skulle vara vissa datorer vars brandväggar blockerar ping så kan du använda nmap (Nmap - Free Security Scanner For Network Exploration & Security Audits.) för att kontrollera kommunikation via andra portar.

Kurrekulas loop funkar bra inom egna subnätet ja.

Ska man genom brandväggar är det ganska troligt att det inte fungerar med nmap eftersom lite mer avancerade brandväggar är gjorda för att känna igen och blocka även IP-scanning vilket är lätt så länge sökningen kommer från en och samma source-adress. (dessutom sker ju ofta NATning i brandväggar som krånglar till det)