Problem med eeepc och os installation

Permalänk
Medlem

Problem med eeepc och os installation

Hej!

Har försökt installera diverse OS på min sambos Asus eeepc, då hennes nuvarande (Mandriva) krånglar, men stöter på problem hela tiden.
Det OS jag försöker med just nu är easypeasy, men det har en förmåga att låsa sig vid starten.
Har provat eeebuntu och två andra som jag inte kommer ihåg namnet på (försökt i tre dagar nu).
Har även försökt med olika usb-stickor och olika program för att föra över os:et till stickorna.
Bios settingen "install new OS" har både varit på "Start" och "Finished", men problemet med hängningarna fortlöper..
Är det någon av er som vet vad jag gör för fel?

Tack på förhand

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk
Medlem

Vilken modell av Asus EEE är det?
Kan du uppgradera BIOS-mjukvaran (firmware)?

Ett enkelt program för att skapa USB-stickor är UNetbootin - Homepage and Downloads (Funkar både i windows och linux), 1. Formatera en USB-sticka som FAT. 2. Kör igång Unetbootin och välj distribution att ladda ner, alternativt väljer du en iso-fil som du redan har laddat ner. Jag använde Unetbootin för att installera ubuntu 10.10 på en pc nyss.
BIOS-inställningen "install new os" osv har jag ingen aning om vad det betyder.. har ingen EEE PC själv.

Visa signatur

Dell D630 Ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Det är en eeepc 900.
Unetbootin har jag redan provat, men att uppdatera BIOS var en bra idé, det har jag faktiskt inte tänkt på
Tack så mycket, ska göra ett försök imorn!

Edit: Bios uppdatering hjälpte inte, men jag upptäckte att jag får en massa squashfs errors och annat, när jag försöker installera os.. kan kanske vara fel på Ram minnet.
Får iof inte igång memtest via unetbootin, men köper ett nytt och kollar ifall det funkar bättre.. annars knäcker jag skräpet över mitt knä.

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3

Permalänk
Medlem

Hmm mysko, har själv en 1005ha som jag har kört måna olika distar på , men just nu ubuntu/ windows 7

Du borde kolla in EeeUser.com ? The Eee PC Community forumet om det är något specifikt problem med just 900 modellen.

Windows guide annars ifall det ens funkar
Installing Windows XP on Eee PC, Made Easy

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt minne och den lille rackaren drog igång för fullt
Sambon sitter just nu och leker med eeebuntu 3.0 och allt är frid och fröjd.
Stort tack till alla som kom med förslag!

Visa signatur

MSI P67A-GD65 | I5-2500K+Scythe Mugen 2 rev B | Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz XMS3 | PowerColor Radeon HD6950 2GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED | Fractal Design Define R3, Svart
Zepto 6224w
Ps3