Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Bygga dator, nya minnesregler?

Hej!
Jag är lite ny-gammal på det här med att bygga datorer. Jag satte ihop ett system för ca ett år sedan som har fungerat bra som det ska. Men nu när jag skulle köpa mer RAM-minnen så blev jag varnad i butiken om att jag först måste se till att minnet är kompatibelt med moderkortet.

Jag är van vid att detta betyder att se till att man köper rätt typ av minnen (storlek, minnestyp (SDRAM, DDR, RAMBUSS, etc), frekvens)). Men han menade på att idag så måste man även kolla på moderkortstillverkarens hemsida om de stöder minnestypen.

Enligt Gigabyte så säger de att de inte kan testa alla marknadens minnen utan bara ett urval och väljer ett antal som de verifierar. Detsamma verkar gälla för minnestillverkarna, detta gör det väldigt svårt att matcha minne och moderkort.

Detta gjorde jag då inte när jag köpte de första minnena men det fungerade ändå.

Min fråga är därmed, stämmer påståendet om att en exakt matchning måste ske eller är det business as usual som gäller? (Förutsatt att man har ett moderkort som stödjer dualchannel-minnen)

K1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Sep 2010

Annan standard än DDR3, DDR2 har jag aldrig brytt mig om och jag har aldrig haft några problem (tur? ). Kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll såvida du inte köpte något jätte skumt minne

EDIT* vad har du för moderkort?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Jag har ett GA-MA78GM-S2H som stödjer DDR2-6400-800mHz. Jag har redan 4 GB DDR2-6400-800mHz och vill köpa 4 till av samma minnestyp men inte samma märke, och det var då jag blev varnad för att moderkortet kanske inte stödjer just det minnet från den tillverkaren (Corsair) och att jag bara hade tur sist jag köpte minne.

Jag har aldrig heller haft några problem med de gamla riktlinjerna när jag köper minnen.

K1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av K1:

Jag har ett GA-MA78GM-S2H som stödjer DDR2-6400-800mHz. Jag har redan 4 GB DDR2-6400-800mHz och vill köpa 4 till av samma minnestyp men inte samma märke, och det var då jag blev varnad för att moderkortet kanske inte stödjer just det minnet från den tillverkaren (Corsair) och att jag bara hade tur sist jag köpte minne.

Jag har aldrig heller haft några problem med de gamla riktlinjerna när jag köper minnen.

Dem som står i butiken verkar inte kunna sin sak ut till hundra procent. Man kan köra på vilken tillverkare som helst, bara du följer vilken typ av RAM du ska ha(240-pin DIMM) och ej över 800mhz i ditt fall(DDR2 Minnen)..

Edit*: Du kan köra 1066MHz minnen om du vill, det fungerar också..

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2002

Jag har bara haft problem med kombinationen Corsair/Gigabyte vad gäller minne/moderkort. Så just den kombinationen håller jag mig undan. Annars är det väl så att moderkortstillverkaren inte kan garantera att det funkar ifall de inte testat minnet. Dock finns det en standard som tillverkarna skall följa så i 95% av fallen brukar det inte vara några problem. Enligt mina erfarenheter dvs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2002

Ok, tack så mycket för hjälpen!
Då vet jag att de gamla vanliga reglerna gäller

Antagligen så vill de bara att jag ska köpa ett dyrare minne från en annan tillverkare som de har högre marginaler på.

K1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2004

Kan i alla fall vara bra att kolla upp vilken spänning som moderkortet kan ge minnena.

Jag har 1.8V minnen i min dator, men kör jag på auto i Bios, så får jag 2.0V på dom, så jag har fått öka spänningen med 0.025V, så de får 1.92V.

ASUS PRIME X470-PRO...AMD Ryzen 5 2600 @ 4190MHz/1.325V...Liquid Cooled...Fractal Design Define R5 "Black"
Corsair Vengeance LPX Red 2x8GB 3200MHz...Sapphire Nitro+ RX 580 4GB @ 1525/1875MHz...Alphacool GPX-A 580 M02
Samsung S27E390H...Cherry DW 5100...Logitech MX Master 2S...Corsair RM650x Gold
Samsung 850 EVO 250GB x 2...Seagate FireCuda 2.5" 2TB...WD Elements Desktop 3.0 4TB x 2