Permanent sjuktdom skapar problem med jobb och försäkringskassa, vad göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Permanent sjuktdom skapar problem med jobb och försäkringskassa, vad göra?

Tja!

(Detta blir långt så att du inte skal behöva läsa i onödan så om du inte vet något om försäkringskassan, sjukskrivningar, sjukdommar osv så låt mig inte slösa din tid )

Ja Swecs forum kanske inte är det perfekta stället att fråga på men jag är inte medlem på några andra ställen som skulle kunna vara ett bättre alternativ, kanske någon här faktiskt varit i samma veva så:

För 14 månader sedan så var jag och syrran ute och paddlade kanot, lång historia kort: det slutade med att jag låg på bryggan och hade sjukt ont, hur jag än rörde mig gjorde det så ont att jag trodde jag skulle starva av, tillslut kom jag upp och in till en läkare där denna konstaterade att jag hade en inflammation i ländryggen.

Detta tog 4 veckor att läka, undertiden var jag sängliggandes, tog typ 1 timma att gå till toaletten osv, nu i efterhand hade jag troligen ett diskbråck.

Gick tillbaka till jobbet, tog 3 veckor sen fick jag denna akuta smärta igen, blev sängliggandes, samma visa, och såhär har det hållit på senaste året fram och tillbaka.

Efter ca 2 sjukskrivningar röntgades jag med vanlig röntgen, dom hittade något som kallas "smorlske noder" eller "intraspongiösa diskherneringar", det är typ dom diskbråck fast istället för att disken går sönder utåt så går den sönder och bubblar ut mot mjukvävnaden i ryggkotorna, detta på 3-4 ställen i ryggen, 1 diskbråck är tillräckligt för att göra ont.

Ändå var jag tvungen att jobba tills ryggen sprack igen och jag blir sjukskriven, som sagt hållt på såhär i 14 månader nu, jag pallar det inte, när domdär smärttopparna kommer, ja det går inte beskriva hur det känns, diskbråck är inte roligt.

Var hos läkaren förra onsdagen och pratade om min åkomma och när jag frågade hur lång tid det tar innan diskherneringarna läker om jag får vila tillräckligt länge, fick svaret "aldrig" så det kändes ju sådär, speciellt när det är ganska drygt att ha ont konstant, det värsta är att det inte går att sova då jag bara kan somna om jag är såpass trött att jag somnar inom 2-3 minuter, annars värker det för mycket så det är omöjligt att somna, detta innebär att jag kanske är vaken 30 timmar åt gången innan jag kan sova, och ibland kan arbetstiden falla sig in så att jag varit vaken i 30 timmar men skall till jobbet, det innebär 10 vakna timmar till, hur fan skall det gå till, det går lite då och då men är ju så konstant nu.

Problemet
Har ett tungt och repetitivt jobb så jag kontaktade arbetsförmedlingen och frågade om dom kunde hjälpa något men det kunde dom inte då dom sa "är du för dålig för att jobba så har du rätt att vara sjukskriven och om det fortlöper är det försäkringskassans ansvar att hitta ett alternativ".

Kontaktade försäkringskassan och dom ger aldrig något vettigt svar, varken på telefon eller på email då det är domdär vanliga supportnissarna som inte kan något om det enskilda ärendet och jag verkar inte komma högre i försäkringskassan än till dessa.

Läkarstationen har inte haft några problem att sjukskriva mig tidigare, kan man inte gå så är det självklart att man skall vara sjukskriven, dock i onsdags så fick jag inget läkarintyg för läkaren sa att han inte ville att jag skulle hamna i någon "sjukskrivningsfälla"

Så INGEN av dom 3 institutionerna som potentiellt skulle kunna hjälpa mig gör det, så vet inte riktigt vart jag skall vända mig eller vad jag skall göra?

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Askersund
Registrerad
Okt 2008

Bara att hitta en ny kariär, vet inte hur gammal du är eller hur vida du kan tänka dig att sätta dig i skolbänken igen. Men med tanke på vilket forum du sitter på så borde du ju kunna tänka dig en utbildning innom data där du i slutändan på sin höjd riskerar musarm.

Det är ingen lätt sits att behöva gå tillbaks till skolbänken, men det har du svenska folket och sittande regerign att tacka för

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Jo men jag förstår dock inte hur detta skall finansieras, hade jag varit miljonär hade jag kunnat ta ett sabbatsår från jobbet och studera, tyvärr är jag inte så lyckligt lottad att jag kan det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Trist situation
Men om du skulle vilja börja plugga, har du inte rätt till studiemedel?

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Jo studiemedel skulle nog gå att ansöka om, dock är denna långt under vad min levnadskostnad är, isåfall får jag flytta och sälja alla mina grejer, känns surt att vara sjuk samtidigt som man förlorar allt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

du måste ju kunna bli av med smärtan permanent. diskbråck brukar kunna läka inom ett år. tycker du borde kunna få ett bättre svar eftersom det blir bättre ibland och sen när du börjar jobba igen så blir det jobbigt. kanske kan du prata med din nuvarande arbetsgivare om ett annat jobb inom företaget?

sen kanske någon form av sjukgymnastik vore vettigt. jag har haft ont i både rygg och axlar från och till då även jag har ett tungt repetivt jobb. nu ca 4 månader senare efter jag börjat gymma så har jag aldrig ont, känns verkligen bra!

tråkigt att ingen verkar vilja hjälpa dig. bara ringa och tjata lite så kan det lösa sig, mina föräldrar har gjort det med viss framgång.

mot smärtan borde du kunna få smärtstillande och eventuellt någon form av sömnmedel när det är som värst. citodon kan hjälpa och imovane är ett ganska bra sömn piller.

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
V-ås - är jag inte söt?
Registrerad
Jul 2001

Jag har ett vagt minne om att ha läst något om en sorts sträckningsterapi för ryggen, som hade god effekt på svårartade diskbråck.

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Aka_The_Barf
Tack för svaret

Ja jag hoppades på ett bättre svar när jag var hos läkaren i Onsdags men jag hade inte den vanliga typen av diskbråck, min typ av diskbråck har förstört själva kotorna, detta läker aldrig ihop och eftersom kotorna är avskalade så gnider mina nervtrådar osv i håligheterna, typ fastnar, står lite om det här: Schmorl's nodes - Wikipedia, the free encyclopedia Det står att det i dom flesta fall inte får några åkommor men tyvärr gör det det i mitt fall, även om inte noderna i sig gör ont så kommer det alltid att orsaka inflammation i ländryggen, och eftersom nervtrådarna är precis där så kommer det kännas.

Varje gång jag rör mig gnids mjukvävnaderna mot varandra och skapar inflammation i mjukvävnaden, detta kommer som sagt alltid att hända då skelettdelarna aldrig läker ihop, så finns inte så mycket att göra, inflammationen kommer alltid att göra ont.

Har försökt få omplacering på jobbet ända sedan jag blev sjuk för 14 månader sedan, ingen av omflyttningarna har hjälpt, är jobbet inte tungt så är det istället väldrigt upprepande vilket är lika skadligt, tyvärr.

Jag sjukgymnastik har jag testat, dock med uteblivet resultat då det som sagt är skelettet som gått sönder, går inte laga så det kommer alltid att skava mjukvävnaden runtomkring, det ser ut såhär:

Tyvärr inget som går att träna bort eller sjukgymnastikas bort.

Medicinerna du snackade om verkade ju riktigt bra och verkar ju vara ämnade för just den åkomman jag har, eller i närheten iaf, konstigt att läkaren inte föreslagit det trots 7 besök, får ringa in och kolla vad han säger om det.

Tack för svaret.

llja Ok skall kolla upp det, tackar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Detta är i en dålig sits du har hamnat i, för en arbetsgivare idag undviker folk med sjukdomar, speciellt folk som tvingas byta från andra arbeten p.g.a. deras sjukdom. Sjukskrivning nu om det inte resulterar i att du blir bättre löser på lång sikt inget problem utan resulterar i ett dåligt cv.
Så vad man ska göra är en svårt fråga, självklart ska du inte fortsätta med det arbetet du har om detta resulterar i att du blir sämre, men samtidigt så är det inte lätt att byta arbete idag med motiveringen att ens hälsa inte är den bästa.

Du verkar arbeta inom industri och kanske truckförare skulle kunna vara något? Ii.o.f.s. så belastas ryggen där också.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stureplan
Registrerad
Mar 2008

Tråkigt det här, jobbar själv med en del tunga lyft och ibland undrar man bara hur mycket ryggen tål egentligen

Det är ju uppenbart att du inte kan fortsätta jobba med det du gör.
Nu vet jag inget om företaget du arbetar för eller hur stort det är, men det kan ju vara värt att kolla om de behöver folk till "kontoret"?

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2003

Jag såg tips om mediciner högre upp i tråden. Men jag tror inte starka smärtstillande är det bästa, jag tror ingen vill bli beroende av citadon t.ex.

Vore det inte bättre med anti-inflammatoriska mediciner, t.ex. mot reumatism, vilket är också inflammationer. Dock hoppas jag att din läkare har tänkt på dessa alternativ med tanke på dina kroniska inflammationer.

Dessutom vill jag önska dig lycka till med allt. Det är jobbigt att hamna mellan olika instanser, speciellt när man är sjuk. Jag hoppas du antingen blir någorlunda frisk så du kan arbeta eller få rätt till den ersättning du behöver!

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Doodle:

Jag såg tips om mediciner högre upp i tråden. Men jag tror inte starka smärtstillande är det bästa, jag tror ingen vill bli beroende av citadon t.ex.

Vore det inte bättre med anti-inflammatoriska mediciner, t.ex. mot reumatism, vilket är också inflammationer. Dock hoppas jag att din läkare har tänkt på dessa alternativ med tanke på dina kroniska inflammationer.

Dessutom vill jag önska dig lycka till med allt. Det är jobbigt att hamna mellan olika instanser, speciellt när man är sjuk. Jag hoppas du antingen blir någorlunda frisk så du kan arbeta eller få rätt till den ersättning du behöver!

Starka opiater är inte farliga när man har ont, det är därför cancersjuka kan gå på hästdoser utan att bli beroende av dem.

Skrev ett långt inlägg innan men datorn dummade sig och allt försvann, så skriver lite kort här.

Har aldrig hört talas om detta, så det var intressant läsning, om än jvligt tråkig sådan.

Du nämner att du varit hos läkare och läkarstation, är det allmänläkare och vård/hälsocentral?
har du varit hos en ortoped?

Försäkringskassan är ett helvete, handlar uppenbarligen om fel folk på fel plats som ska sköta svåra saker... Men ge inte upp, fortästt kontakta dem tills du hittar en handledare du är nöjd med.

Vad har du för mediciner i dagsläget?
Du behöver två typer av smärtstillanden, en långverkande och en snabb och kortverkande, och något för att hjälpa dig att sova. För att du ska ha en ärlig chans att komma någonvart måste du vara smärtfri (eller så gott som när) och ha bra sömn, din situation nu är inte hållbar, är bara en fråga om när det kommer gå käpprätt åt skogen.

Vad beträffar sjukskrivning: jag är helt för att du ska vara sjukskriven utifrån det du berättar nu, CV och sånt får man ta itu med sen.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av CSM101:

Starka opiater är inte farliga när man har ont, det är därför cancersjuka kan gå på hästdoser utan att bli beroende av dem.

Jag menar inte riktigt beroende som i fysiskt/psykiskt beroende. Tänkte mer på att man måste ta dom för att orka med smärta, öka toleransen och få många otrevliga biverkningar som man kanske eventuellt måste ta piller för.

Men det är väl bara att väga fördelar och nackdelar. Om jag var cancersjuk skulle jag nog välja förstoppning framför svåra smärtor

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Hoppas de löser sig, känns lite som moment 22 :/

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift ▩ CPU: Intel Core i7 4770K @ 4.2Ghz ▩ Motherboard: Asus Maximus VI Hero ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 160Mhz+ core / 700Mhz+ memory ▩ Memory: Kingston Beast 16GB @ 2400Mhz ▩SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 11047 ▩ Valley Benchmark: 6802

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005
Skrivet av Doodle:

Jag menar inte riktigt beroende som i fysiskt/psykiskt beroende. Tänkte mer på att man måste ta dom för att orka med smärta, öka toleransen och få många otrevliga biverkningar som man kanske eventuellt måste ta piller för.

Men det är väl bara att väga fördelar och nackdelar. Om jag var cancersjuk skulle jag nog välja förstoppning framför svåra smärtor

Om man ser till de generella biverkningarna som drabbar majoriteten så är det farligare att ha ständig smärta än att gå på smärtstillande.
Med smärtstillningen kommer inte bara minskad smärta, utan möjligheten att träna och leva sitt liv någorlunda normalt vilket gynnar sjukdomen man har och de facto minskar tiden man behöver gå på smärtstillande.

Men ja, du har helt rätt, finns alltid risk med toleransutveckling, men min erfarenhet har varit att människor lättare blir beroende än toleranta.

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2009

Hoppas att det löser sig med AF och F-kassan, den svåra biten är ju F-kassan då det i princip bara jobbar en bunt inkompitenta idioter där.

Men bara att ligga på dom så brukar man kunna lösa det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2003

Ojdå, hade glömt av att jag gjort en tråd om detta här, var ju ett tag sedan och har hänt endel sen dess så tänkte jag skulle göra en uppföljare, är uttråkad så kommer nog skriva för mycket för att någon skall orka läsa.

Tack för alla svar förresten

Kort version:
Bechterews sjukdom nu bekräftat, Spinal Stenos (inte av samma anledningar som gamlingar får det), smal spinalkanal, något som försnävar nervtrådar i ryggen och får nerskada/påverkan av detta (konstant aktiverade smärtsignaler), fick åka ambulans till akuten för några veckor sedan pga smärtan, där skissade dom och gissade osv osv osv. Fick kortisonspruta i röven, thats it.

Hälsan blir nu sämre och sämre, i Maj kunde jag typ gå till postlådan och tillbaka en bra dag, just nu idag kunde jag knappt lyfta mig ur sängen, sitter nu och väntar på att kunna sova, sömnen är ett av dom större problemen fortfarande men trots att jag drivit på detta till läkare ser han det som trivialt, vet inte hur det är tänkt att man skall fungera som människa med 30 minuter till 2-timmars sömn i streck följd av att vara uppe i 24-35 timmar (händer regelbundet) så man är såpass trött att man somnar trots smärtan.

Får ej vara sjukskriven, måste söka jobb, men har inte hittat något jobb som ligger inom gångavstånd för mig, dvs mellan sovrummet och toan, ont om jobb där emellan. Jag vet att sjukskrivning INTE är en lösning men mina 15 arbetsförsök borde bevisat att jag försöker att jobba och tar avstånd till sjukskrivning men just nu, vafan.

Tummen upp

Lång lång lång historia

Rätt roligt att Doodle drog upp det här med reumatism, ja min läkare har tidigare gett mig antiinflamatoriska mediciner, i början bara voltaren och sådana verkligen "lätta" NSAID, men inget fungerade, har experimenterat med massa andra med, även med smärtstillande, även tramadol (erbjuder din läkare tramadol, säg nej, ytterst sällan det fungerar och oftast tröga bieffekter) osv osv, inget har fungerat.

Jag lyckades efter mycket om och men komma in på multimodulär, multimudalar, vafan hette det :P, aja rehabilitering strax efter mitt senaste inlägg, fick träffa läkare, sjukgymnaster osv osv och det hetaste ämnet var ju mina ryggbesvär men hos sjukgymnasten fick jag måla upp en smärtkarta på kroppen, vart det gjorde ont och vilken typ av smärta det var, ritade ut ländryggen och lite längre upp mot skuldrorna MEN tog även med en öm punkt på vänster skinka som att jag börjat halta mer och mer, detta var i början av December 2010, strax efter började jag på sjukgymnastik 2ggr i veckan, försökte öka till 3 men gick inte, skapade för mycket smärta efter träning, eftervärkningar, medans jag tränade var det hanterbart.

Men problemen bestod och jag fick röntga mig den 15:e Januari 2011, hade ju redan hittat lite grejer på föregående strålröntgen över 1 år tidigare så tyckte det var kul att se hur det förändrats.

Den 17:e Januari försökte jag gå tillbaka till jobbet men omöjligt, jag kunde inte stå mer än 4-5 minuter åt gången innan det gjorde så olidligt ont att jag inte kunde stå upp så då måste jag sätta mig ner, problemet med det är att det tog över 1 timma att komma upp igen för gick inte sträcka ut kroppen, inte en chans i helvetet att det skulle gå. Lite drygt när jag bara kunde gå 100 meter en bra dag så ja, jobbet var drygt. Men höll ut, höll på såhär i 2 veckor, jobba några minuter, sitta i 1 timme, jobba några minuter, sitta osv osv, helt ohållbart, men jag bad inte om sjukskrivning ändå eftersom jag inte orkade med, var helt utmattad så ville bara ligga hemma och inte bry mig om något.

Men hade ett möte med sjukgymnasten i mitten av februari och då knackar min läkare på dörren och undrar hur läget är, förklarar att min hälsa bara blir sämre och sämre och jobbförsöket misslyckades, varpå jag får svaret "ja mm det är förståerligt, jag har fått svar från röntgen och jag kommer ge dig ett sjukintyg idag", har tyvärr inte en kopia här men var runt 6-7 olika defekter, allt från småsaker till lite större saker, vissa saker borde inte skapa smärta men totalt är det ju nu 8-9 olika defekter i ryggen så det blir ju kaka på kaka, men iaf: Smal spinalkanal, liten duralsäck, diskbråck, kommer inte ihåg vad det hette men någon defekt som försnävar nerverna på vänstersidan, 1 extra ländryggskota (verkar vara många som har) och lite andra grejer, sen det intressanta, dendär lilla punkten på vänster skinka som jag rapporterade om innan röntgen som ingen brydde sig som, vänstersidig sakroilit i bäckenlederna/korsryggen, men detta var ju bara ett bifynd eftersom jag var där för endast ländryggen så det lades inte så stor fokus på detta.

Det var det sista som var lite roligt för Doodle nämnde reumatisk sjukdom iom antiinflamatoriska mediciner och nu med tanke på sakroiliten så skickade min läkare mig till en reumatolog för undersökning. MEN min kontakt på f-kassan hade sagt till min läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut och mig att jag INTE skulle kunna vara sjukskriven längre än till den 3:e April, hon sa att det var omöjligt för mig att förlänga min sjuksrivning, tyckte detta var sjukt skumt med tanke på vad röntgen visade OCH att min hälsa blev sämre och sämre.

4:e April träffade jag reumatologen, jag undersöktes, berättade min historia osv osv men hon sa att jag till 100% INTE har någon reumatisk sjukdom, speciellt inte Bechterews, så ännu ett bakslag. Så nu fanns det inga nya rön vi kunde basera min sjukskrivning på.

Så ja, tog mitt pick och pack till arbetsförmedlingen, dom ville egentligen inte hjälpa mig för dom tyckte jag skulle vara sjukskriven, hur skall jag söka arbete när jag inte kan arbeta? Vi hade ju gjort arbetsprövning redan och det gick inte, oavsett hur lätt arbete jag skulle få skulle det inte gå då min hälsa nu i början av April var så dålig att jag även hade problem att bara ta mig till arbetsförmedlingen. Så fick ingen ekonomisk ersättning där, frågade socialen men nej, dom tyckte samma sak, sjukskrivning, dessutom var jag ju fortfarande anställd hos någon så ja, där fick man ingen hjälp.

Så jag är nu utförsäkrad från den 3:e April och fortsatt så nu, trots min hälsa blir sämre och sämre, i April kunde jag en bra dag ta mig till ICA 150 meter bort och handla, med cykel då, väl hemma var man tvungen att snabbt lägga sig så man kunde hantera eftervärkningarna från cykelturen lite enklare.

Maj var en katastrof, ungefär 20 dagar i Maj och in till 1 vecka i Juni kunde jag knappt gå till toan, ibland inte ens lufta mig upp från sängen, när jag insjuknade för 2 år sedan så satte jag smärtan när jag låg på bryggan på runt en 8 på en skala 1-10, det var olidligt, hade aldrig upplevt något såpass ont, och jag har skadat mig rejält tidigare. Maj månads smärta får ju inte plats på den skalan iaf, långt ifrån, trodde inte att det gick att känna såhär, kan inte beskriva det, när man i vanliga fall har konstant 2-10 på skalan så helt plötsligt ökar smärtan, blir värre och värre, sen passerar man den smärtan som var på bryggan som man för 2 år sedan tyckte var olidlig, smärtan bara ökar och ökar, det är som att äta riktigt heta kryddor, det kommer bara mer och mer, finns inget stopp på det, man får panik, man vill bara hoppa ur kroppen och vänta tills det är över, men nej det går inte, man är fast, finns ingenstans att ta vägen, bara att hålla i sig och hoppas på det bästa.

Så nu i början av Juni ringer reumatologen och säger att jag borde göra en röntgen till och denna gången fokusera på höften, japp, så jag väntar på remiss, men den kommer inte, blir några veckor senare uppringd av reumatologen igen och jag undrar om jag missat röntgentiden men jag har ju inte sett någon remiss? Så säger hon att hon bad röntgennissarna kolla röntgningen jag gjorde i Januari för att se vilket område dom skulle fokusera på, ja då visade sig att dom "plåtarna" var 100% klara på det området så då behövdes ingen ny röntgen, MEN eftersom vänstersidan bara var ett bifynd förra gången så la man inte så stor vikt på det, denna gången däremot så sa dom till min reumatolog att nej, det finns INGET som helst tvivel om saken, jag har högst troligen Bechterews, tack för den, gött att äntligen få en vettig diagnos bland allt kaos, men iaf, en sak stämde inte, dom andra med Bechterews blir ju bättre av träning, jag frågade henne men hon påstod att man måste upp över en speciell tröskel innan det ger nytta, hur skall jag klara det när jag nu idag knappt kan gå till postlådan och tillbaka innan det gör olidligt ont, för 1 månad sedan fick jag åka in med ambulans till akuten, kunde inte röra mig, låg på backen i flera timmar och polarna ville få upp mig men jag vägrade för det gick inte röra sig, det går inte, bad om att få ligga lite till för det brukar alltid gå över men nej, smärtan bara skenade iväg så blev ambulans, väl inne trodde dom att jag klämt ett par nerver alternativt att inflammationen ökat såpass att den aktiverar alla dom berörda nerverna osv osv, superskönt, känns som att slå armbågen i bordet och träffa en nerv, fast i ryggen, och 1000gånger värre + är konstant och inte går över på någon timme.

Nu tror dom även att tack vare ovanstående att jag kan ha någon Spinal Stenos liknande sjukdom, läste om den häromdagen och fan allt jag beskrivit till läkare och sjukgymnast i 2 års tid passar ju in till 100% på Bechterews och Spinal Stenos, och nu när det är en antiinflamatorisk sjukdom så tror dom att domdär Smorls noderna jag skrev om tidigare, att det kanske inte är det utan snarare att benmärgen attackeras likt sjukdommen MS eller något, men ja, krävs mer undersökningar för att bekräfta detta.

2 år har det tagit, jag har försökt gå tillbaka till jobbet säkert 15 gånger under den tiden, provat andra jobb och har bara varit sjukskriven en bråkdel av den tiden, oftast har min hemmavistelse betalats ur egen ficka, nu när man bekräftat dom flesta sjukdommar/defekter jag verkar ha, bekräftats att det kommer ta lång rehabtid, min rehabperiod börjar inte förräns i September då grupperna för reumatiska sjukdommar har sommaruppehåll, samtidigt skenar smärtan mer och mer och jag börjar bli orolig att jag aldrig kommer komma över dendär tröskeln för att bli bättre.

Men får jag vara sjukskriven nu? Nope, jag skall masa mig till arbetsförmedlingen, för att söka ett jobb som jag inte kan ha, till ett jobb vars arbetsgivare inte lär anställa någon som kan jobba 2 timmar per dygn i 2-3 dagar för att sen vara sängliggandes i 1 månad. Inte vara sjukskriven? Alltså det är ju helt jävla sjukt egentligen, hur skall jag komma tillbaka till arbetslivet om jag inte ens får fokusera på rehab? Inte kunna betala räkningar och bli utslängd ur min lägenhet och inte ha någonstans att bo, hur fan skall det hjälpa mig in till arbetet att stänga av alla ekonomiska skyddsnät.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2002

Oj, är allt ja kan komma på att säga. Ja lider med dig.

Låter fruktansvärt jobbigt allt ihop, hoppas det snart blir bättre!

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Dec 2009

Om man ändå hade vunnit 12 miljoner på lotta. Så man kunde ge dig 2-3 miljoner, så du kan iaf betala av dina räkningar och ha kvar din lägenhet.

Caselabs Merlin SM8 - 4,5 GHz 5820K - Asus x99 pro - 2x Evga GTX 1080 FTW 2152 MHz- 16 GB Dominator Platinum 2800MHz - Samsung 960 1TB pro - wb red 4tb 2x - Evga supernova g2 850 - Custom loop

Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002

Detta är förjävla sjukt, du som är sjuk på riktigt kan inte bli sjukskriven medans folk kan fejka sömnproblem och bli sjukskrivna i flera år

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nkpg
Registrerad
Jun 2006

Lider verkligen med dig, det är ett helvete med problem i ryggen. Jag kanske inte har lika allvarlig situation som dig men det började för 5 år sen, sen dess får jag djävulska smärtor i ländryggen minst 4-5 gånger per år vilket resulterar i 2 veckors sjukskrivning per gång då jag inte kan röra mig överhuvudtaget (diskbråck som leder till ischias). har själv testat naprapater, kiropraktor, massör med mera utan framgång. Självklart har man ett tungt jobb på lager likväl, men har dock varit ledig nu i ett par månader men för några veckor sedan brakade helvetet lös ändå. Jag ska börja jobba igenom om 4 veckor och är riktigt orolig att jag inte kommer klara av det, som tur är har jag haft en förstående chef, men vet inte pass länge det håller sig.

Den hela onda cirkeln med AF och FK som du hamnat i är fan förjävlig, jag hoppas det på något sätt blir bättre framöver

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Fyfan alltså vad man lider med dig, först en massa smärta och lidande så kommer försäkringskassan (som vanligt i dessa tider) och strör salt i ens sår.

Finns det inget dom kan göra för ryggen? Steloperera ryggen eller få diskproteser som är till för den som har ont i just ländryggen? kanske omöjligt när du har så många andra diagnoser också.

- i5 8600K@4.8ghz - 16gb DDR4@3000mhz - MSI Armor RTX 2070 +300/600mhz - Jonsbo VR2 - AOC Agon AG271QG - Bitfenix Whisper M 450w -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

väldigt tråkigt att höra att du inte blivit bättre. det där är ju en solklar sjukskrivning att dom verkligen vägrar låta dig få ett par år så du kan fokusera på rehablitering?

kanske finns det någon form av temporär lösning fram tills att dom ger dig rehabtid samt vettig sjukskrivning? det jag tänker på är steloperera ryggen. en kompis mor gjorde det efter massiva problem med ryggen och det hjälpte mycket, dessvärre så blir mobiliteten lidande men hon slapp smärtan så hon var helnöjd.
vet inte om det är något man kan ta bort sen?

verkligen hemskt att ha ont! har du fått något vettigt smärtstillande eller sömn piller som jag tippsade om förut? tramadol är precis som du säger ganska verkningslöst och ger mest biverkningar i form av beroende.

stesolid + imovane brukar man sova bra på. inte för att jag förespråkar tablett missbruk av något slag men du måste ju kunna sova!

hoppas att det löser sig för dig. ingen ska behöva lida och leva med smärta konstant.

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Vet en som var i en liknande situation fast med sina axlar, han fick gå från lagerarbete och tunga luft till att sitta på kontor på samma företag(tror att dom måste göra något liknande om du är fastanställd?).