Permalänk
Medlem

Peltier

Hej!
Jag har fått tag på en gammal vinkyl. Alla fläktar går, tempdisplayen lyser men det blir inte kallt i den.
Jag plockade isär den och körde den utan alla kåpor och flänsar och på 5-10 minuter blev den nakna peltiern inte kall/varm i handen. Så jag antar att den är trasig. Man kan ju ställa in tempen mellan 10-18 grader. Kan det vara det reglaget som är kasst? Hur tempreglerar man ett peltier element?

Frågan är hur troligt det är att man bara kan byta peltiern och hur viktigt det är att den nya går på samma volt och ampere?

Den gamla peltiern har måttet 5*5 cm. De flesta jag hittar på elfa och ebay verkar vara i 4*4 cm. Men det borde ju gå att fixa med lit isolering. Det jag däremot är lite mera orolig för är om mitt utbyteselement inte matchar med strömmen. Men det borde ju fungera bra om elementet jag köper har högre värden?

Tacksam för lite input )

Permalänk

Blev peltiern först inte varm på en sida för att sedan inte funka?
Man ska nämligen inte köra peltiers utan kylning på den varma sidan.

Du kan reglera temperaturen genom att ställa in spänningen till peltiern. Kolla vad nätagget ska klara så kanske man kan klura ut om det ska vara någon speciellt peltier. Troligen kan du bara köpa en vanlig 226w och trycka in. Kanske 89w eller vad de nu är på funkar bra också, beror på hur isolerad kylen är typ.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Peltiern i ska vara på 70w enligt specifikationen. Utbytes peltiern jag kikade på ligger på 90.

Jag upplevde inte att den blev varken varm eller kall på någon sida. Jag tycker ju att den borde blivit tillräckligt varm för att man ska känna det ordentligt innan den pajjar, eller har jag fel?
Borde jag inte också känna av en svalkande effekt på andra sidan?

Elementet sitter mellan två flänsar i kylen, den varma flänsen är säkert 10x så stor som den kylande flänsen. Men jag har inte kännt av någon temp skillnad på flänsarna heller varför jag tog isär även dem för att testa om det hände något med peltiern alls.