AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

Det enda "men" just nu för Amd är väl att nvidia i ren desperation chocksänker sina kort tex gtx 470. Naturligtvis kommer även Amd att justera sina priser inom kort ( korten har ju knappt lanserats ännu) och då framstår nvidias kort som helt ointressanta.

problematiken är väl dock att även om nvidia sänker tills de säljer sina gtx470 med förlust så borde amd kunna följa med till samma nivå o fortfarande sälja sina med vinst.

Permalänk
Skrivet av Orici:

1. Nej, kolla testet. GTX470 vinner med 3-2.

All spel där 470 vinner är spel som jag aldrig spelat förut. BC2 och crysis är långt mer populära spel och erkända tungdrivna spel. Så för mig (och majoriteten) skulle ett 6870 CF vara bra för maximala antalet FPS. Men ok, du har typ rätt.

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

problematiken är väl dock att även om nvidia sänker tills de säljer sina gtx470 med förlust så borde amd kunna följa med till samma nivå o fortfarande sälja sina med vinst.

Det är jag irreterad på. Varför kan inte AMD sänka sina kort med några hundra kronor?

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Fan jag som köpte ett GTX 470, för ett tag sedan, SLI var ju såklart en del av argumentet men nu skalar ju CF nästan bättre:(
Mycket trevligt kort GTX 470, men tycker om att 6XXX serien är så strömsnål.

Något jag inte förstår är alla som säger att de ska beställa dubbla 6870, eller dubbla GTX 470, tjänar man inte mer på att då bara köpa ETT bättre grafikkort? typ 6970 eller 6990 (vet ju ej hur de presterar, men ni förstår säkert vad jag menar;))

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det är jag irreterad på. Varför kan inte AMD sänka sina kort med några hundra kronor?

För att AMD är marknadsledaren för tillfället, och då behöver man inte nödvändigtvis alltid konkurrera hårdast med pris.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

All spel där 470 vinner är spel som jag aldrig spelat förut. BC2 och crysis är långt mer populära spel och erkända tungdrivna spel. Så för mig (och majoriteten) skulle ett 6870 CF vara bra för maximala antalet FPS. Men ok, du har typ rätt.

Bra tankesätt du har där, "det som jag spelar är det som gäller och dom andra spelen är bara skit och är ogiltiga när man kör benchmarks."

Om något så är Metro ett "tungdrivet" spel.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av slimjim10:

Något jag inte förstår är alla som säger att de ska beställa dubbla 6870, eller dubbla GTX 470, tjänar man inte mer på att då bara köpa ETT bättre grafikkort? typ 6970 eller 6990 (vet ju ej hur de presterar, men ni förstår säkert vad jag menar;))

Nja, man får ju oftast bättre prestanda med två mellanbra kort än med ett über-kort.
Typ som att GTX 460 SLI slår ett ensamt HD 5970;)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

För att AMD är marknadsledaren för tillfället, och då behöver man inte nödvändigtvis alltid konkurrera hårdast med pris.

Men om dom får en ännu större del av marknaden så är det väl bättre? Man kan inte sluta kämpa bara för att man leder lite gran. Fan när man har chansen så ska man ta den!
Så ditt "argument" håller inte, för att jag ska bli nöjd så krävs det lite mer än så för en förklaring. Sedan så tjänar väl AMD på att kunderna köper AMD kort istället för Nvidia?

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Nja, man får ju oftast bättre prestanda med två mellanbra kort än med ett über-kort.
Typ som att GTX 460 SLI slår ett ensamt HD 5970;)

Fast det är osant. Ett bättre exempel är: två GTX 460 slår ett GTX 480 i prestanda och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiffenL:

Nvidia gjorde en nettovinst på $107.6 million för Q3 2010. Det går bra nu.

Märkligt uttalande då resultatet för Q3 inte är presenterat ännu. nVidias finansiella tideräkning är förskjuten ca 1 månad och Q3 slutar om någon vecka.
2007 gick nVidia med vinst
2008 var förlustår
2009 var förlustår
2010 är hittills förlust, Q1 var vinst men Q2 raderade den och lite mer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Mitt XFX HD6870 är ca 400p bättre än Vertex3D (PowerColor) HD5850 & XFX HD 5850BE (1337) i 3dMarkVantage Performance i snabbtest.
2295:- inköpt 101022 mot 2675:- inköpt 091011 På Alina i Uppsala.
Bättre och billigare alltså.
Båda i referensdesign.
Dock var XFX HD5850BE 1337-Dealen på Komplett för 1547:- billigare men det kommer HD 5850 alldrig ner till igen innom överskådlig tid.

Edit: Lite brottom 400p ska det vara.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Men om dom får en ännu större del av marknaden så är det väl bättre? Man kan inte sluta kämpa bara för att man leder lite gran. Fan när man har chansen så ska man ta den!
Så ditt "argument" håller inte, för att jag ska bli nöjd så krävs det lite mer än så för en förklaring. Sedan så tjänar väl AMD på att kunderna köper AMD kort istället för Nvidia?

Men sedan när började världen kretsa kring enbart dig? Tror du inte ett företag som omsätter miljarder varje år har koll på vilka priser de kan sätta för att maximera vinsten samtidigt som de har tillräckligt mycket kunder? De kan inte hålla på anpassa priserna så att just du blir nöjd, men, prissänkningar kommer säkerligen att ske så om du känner att du är tvingad att köpa så är det bara att snällt vänta.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Märkligt uttalande då resultatet för Q3 inte är presenterat ännu. nVidias finansiella tideräkning är förskjuten ca 1 månad och Q3 slutar om någon vecka.
2007 gick nVidia med vinst
2008 var förlustår
2009 var förlustår
2010 är hittills förlust, Q1 var vinst men Q2 raderade den och lite mer.

Är väl ganska givet att nästa kvartal kommer vara vinst(gtx 460 har ju fått stående ovationer)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av furuliden:

Fast det är osant. Ett bättre exempel är: två GTX 460 slår ett GTX 480 i prestanda och pris.

Rättar mig själv då, GTX 460 SLI är ungefär samma prestanda som ett HD5970, då de är olika bra i olika spel:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Nu när det finns hyffsat billiga kort som går att köra i SLi / CF och således spöa monsterkort som GTX480 och 5970 så bör väl prisen på dessa också sjunka då man får mer prestanda för mindre pengar med t.ex. 2x460 ?

Eller vad tror ni i allvetande skräphögen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är väl ganska givet att nästa kvartal kommer vara vinst(gtx 460 har ju fått stående ovationer)

Ja, gtx 460 har varit väldigt billigt men glöm inte att kretsen är förhållandevis väldigt stor vilket resulterar i högre tillverkningskostnader vilket leder till sämre marginaler. Så det är inte säkert att nvidia har tjäna storkorvan på det kortet.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Men om dom får en ännu större del av marknaden så är det väl bättre? Man kan inte sluta kämpa bara för att man leder lite gran. Fan när man har chansen så ska man ta den!
Så ditt "argument" håller inte, för att jag ska bli nöjd så krävs det lite mer än så för en förklaring. Sedan så tjänar väl AMD på att kunderna köper AMD kort istället för Nvidia?

Jag tror inte riktigt du greppat drivkraften för börsnoterade företag ;).
Deras mål är inte att utveckla bäst grafikkort för billigast pris (eller andra produkter för andar marknader såkalrt) utan om att dra in cash.
Grafikkortsutveckling/försäljning är endast verktyget för att uppnå bra försäljning... såklart.
Mindre marginaler -> mindre vinst. "Sluta kämpa" är ett tokigt sätt att se på det...
Och jag lovar dig att de har ganska duktiga ekonomer som sitter med DSS för att utvärdera optimala prisförhållanden för maximal vinst. De chansar inte ut priserna, i promise.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det beror helt och hållet på vad för kort du sitter på nu. Sen är detta inte riktigt den lämpligaste tråden att fråga det på. Finns sektioner i forumet för just dom frågorna.

Det va inte menad som en fråga utan som ett förslag till sweclockers.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hoppas AMD fått ordning på drivrutinerna nu när de släppt sin nya serie iaf.. Alla dessa buggar i spel gör ju en tokig.. Jag bytte ganska nyss från mina GTX 280 i SLi till ett par 5850 i crossfire.. Visst ATi korten presterar bättre, men jag får sitta och leka i regedit för att få crossfire att fungera och jag sitter fortfarande och väntar på att ATi ska fixa alla buggar i spel, muspekaren ska ALLTID vara likadan i windows, inte hålla på och bli olika storlekar och delas i tre delar hela tiden.....

Usch vad bitter jag känner mig, men trodde faktiskt att allt gnäll om ATi kort var skitsnack och att de skärpt till sig efter 4xxx serien, men tydligen inte.

Nu återstår bara att se om de får ordning på alla buggar till nya serien då, då kanske man får njuta av sina kort i 5xxx serien också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Är väl ganska givet att nästa kvartal kommer vara vinst(gtx 460 har ju fått stående ovationer)

Inte alls givet, GTX460 är prissatt till att återta förlorade marknadsandelar. Det är trots allt ett grafikkort som har en tillverkningskostnad jämförbar med HD5870.
Redan i augusti började nVidia dumpa priser, och Q3 är augusti till och med oktober. Konsumentgrafiken är mest troligt en förlustaffär i Q3. En stark försäljning av professionella grafikkort behövs för att ge svarta siffror.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Nu när det finns hyffsat billiga kort som går att köra i SLi / CF och således spöa monsterkort som GTX480 och 5970 så bör väl prisen på dessa också sjunka då man får mer prestanda för mindre pengar med t.ex. 2x460 ?

Eller vad tror ni i allvetande skräphögen?

Singel kort har fortfarande fördelar, en som jag knappt ser någon nämna här på forumet är att man inte behöver köpa ett dyrare moderkort med sli/crossfire stöd(speciellt sli).
Alla snackar om prestanda per krona i spel men spenderar mer på moderkort och minnen tex än vad dom behöver.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nja, man får ju oftast bättre prestanda med två mellanbra kort än med ett über-kort.
Typ som att GTX 460 SLI slår ett ensamt HD 5970;)

Det gör det väl knappast, GTX 470 SLI slår dock 5970 med typ 10%.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det gör det väl knappast, GTX 470 SLI slår dock 5970 med typ 10%.

Va?
Man kan inte jämföra sådär. Är helt olika i olika tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om du ändå tänkt köpa två grafikkort så är ju 6870 CF det självklara valet redan nu. Varför? Bättre prestanda, billigare, strömsnålare och strömsnålare

Bättre Prestanda???

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Nja, man får ju oftast bättre prestanda med två mellanbra kort än med ett über-kort.
Typ som att GTX 460 SLI slår ett ensamt HD 5970;)

Aha ok förstår d nu, trodde verkligen inte att det var så! Fast varför köper någon då ett dyrare ensamt bra kort istället för 2 sämre i cf/sli? Alla borde jue köra cf/sli istället om det nu är bättre:S

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Måste säga att HD6850/6870 presterade bättre än jag hade förväntat mig och detsamma gäller Nvidia. Deras enda motdrag var att prisdumpa sin svindyra GF100 GPU i form av GTX470. Ni som är besvikna över att inte HD6850/6870 utpresterar GTX 460/470 i prestanda/kr så beror det ju helt på att Nvidia prisdumpar för att hålla uppe sin marknadsandel. Njut av ett ovanligt läge och köp hållbara kort för ~2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Måste säga att HD6850/6870 presterade bättre än jag hade förväntat mig och detsamma gäller Nvidia. Deras enda motdrag var att prisdumpa sin svindyra GF100 GPU i form av GTX470. Ni som är besvikna över att inte HD6850/6870 utpresterar GTX 460/470 i prestanda/kr så beror det ju helt på att Nvidia prisdumpar för att hålla uppe sin marknadsandel. Njut av ett ovanligt läge och köp hållbara kort för ~2000kr.

Mhm. kommer dock mest skada nVidia i längden med sina prisdumpningar för det kostar dom mer att producera sina kort än vad det kommer kosta AMD.
Om detta forsätter så här så kan det bli en rätt mörk och desperat framtid för nVidia.

Kommer minst sagt bli intresannt när 69xx rullar ut nästa månad och se vad för mer desperata moves nVidia gör för att hålla sig kvar på marknaden.

AMD däremot kommer rätt lungt hänga efter nVidias prisdumpningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det är jag irreterad på. Varför kan inte AMD sänka sina kort med några hundra kronor?

AMD är skuldsatta upp över öronen. Nvidia har fortfarande pengar på banken. Så det lär inte bli något priskrig till siste man, AMD vill dra in så mycket cash som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Tycker att alla bör vara i samma diagram, då är det lättare att jämföra tex. hur bra SLI/CF skalar. Däremot skulle SLI/CF kunna skrivas med fet text tex

Tycker snarare man ska separera SLI/CF från ensamma kort och sedan lägga till ett diagran med procent hur bra SLI/CF skalar. Ser jag bara en hel radda siffror med korten huller om buller är det svårt att se vilken ökning SLI/CF ger, oavsett om det är två diagram eller förenat till ett diagram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

AMD är skuldsatta upp över öronen. Nvidia har fortfarande pengar på banken. Så det lär inte bli något priskrig till siste man, AMD vill dra in så mycket cash som möjligt.

dom matchar nvidia med pris, prestandan är typ den samma, så om nvidia vill leka får dom väl göra sitt move

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry