AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Inaktiv

Ser ju ut att vara riktigt trevliga kort faktiskt. Inte för att jag vill ha AMD; men jag uppskattar en god konkurans,...det gynnar slutkunden.

Permalänk
Medlem

När kommer 6870 med tillverkarna egna kylare? veckor? månad? Månader?

Permalänk

5870 saknas i testet, det är ju ett ganska relevant kort att jämföra med.
Skulle inte bli ledsen om man tog med 4870 också, gammalt men många har det, och det är ju ivf för mig min referenspunkt.

Permalänk
Avstängd

När alla pratar om hur de nya korten är prisvärda och Nvidias eventuella prissänkingar så förs tankarna till Webhallens superdeal på GTX 465. Det måste väl ändå vara ett konkurrenskraftigt erbjudande?

Man kan argumenter länge om hur prestandan hos gtx 460 1gb är nästan likvärdig men min uppfattning är attt gtx 465 är bättre, överklockning inräknat. Så klarar man av storlek och extra strömförbrukning är det ett givet köp.

Permalänk

Tack för en bra recension. Alltid kul med med nya produktlanseringar.
6870 för 2000 kr. Skulle förmodligen bli ett otroligt prisvärt alternativ. Vi får se hur priserna ter sig framöver.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av multicore:

Tack för en bra recension. Alltid kul med med nya produktlanseringar.
6870 för 2000 kr. Skulle förmodligen bli ett otroligt prisvärt alternativ. Vi får se hur priserna ter sig framöver.

Yes. Lika prisvärt som ett 5850 ;). ungefär samma prestanda och ungefär samma pris.

Med lite prissänkning så blir de riktigt prisvärt och detta händer när nvidia kan tänkas sänka sin priser ännu mer eller när de kommer med nya kort.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

När kommer 6870 med tillverkarna egna kylare? veckor? månad? Månader?

Undrar precis samma sak, kommer köpa ett 6870 när de kommer med nya kylare.
Har ett 5770 med referenskylare atm och det låter som ett tröskverk i load och är till råga på det varmt!
Fullkomligt hatar kylaren :<
(för lat för att montera en aftermarket kylare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontuz1972:

Förstår inte hysterin på att köpa nytt grafikkort så fort där dyker upp en ny modell, mitt singel 4890 kan fortfarande köra alla dagens spel på max resolution på min 24" monitor....

För att man är intresserad av hårdvara? Man kanske tycker 30FPS inte duger och man vill ha 4xAA? Sen stödjer inte ditt kort DX11 om man nu är intresserad för de senaste spelen eller benchmarks för sådant.

Något jag undrar över varför inte Stone Giant togs (kanske missade?), den verkar vara rätt grym tessellation/DX11 test och den är ju t.o.m svensk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Undrar precis samma sak, kommer köpa ett 6870 när de kommer med nya kylare.
Har ett 5770 med referenskylare atm och det låter som ett tröskverk i load och är till råga på det varmt!
Fullkomligt hatar kylaren :<
(för lat för att montera en aftermarket kylare)

Jag undrar också det, enda som håller mig borta från HD6870. Men inom en månad lär det nog komma men då kommer Cayman samtidigt så då kanske man ska vänta och se hur de presterar också hehe.

Permalänk

Blir nog ett sånthär ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Lika prisvärt som ett 5850 ;). ungefär samma prestanda och ungefär samma pris.

Det var exakt samma situation när GTX 460 lanserades. Det "enda" ATI hade behövt göra var att sänka priset på HD5850 för att kontra GTX460. HD5850 presterar lite bättre, drar lika mycket ström etc. Enda anledningen att ATI inte gick in i priskrig med HD5850 mot GTX 460 bör ha varit att man inte tjänade på det och att man hade HD6850/6870 på gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slimjim10:

Något jag inte förstår är alla som säger att de ska beställa dubbla 6870, eller dubbla GTX 470, tjänar man inte mer på att då bara köpa ETT bättre grafikkort? typ 6970 eller 6990 (vet ju ej hur de presterar, men ni förstår säkert vad jag menar;))

Självklart har du rätt men det är inte alla som har ett chassi som räcker till för grafikkort som är 30cm+:(

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Bra tankesätt du har där, "det som jag spelar är det som gäller och dom andra spelen är bara skit och är ogiltiga när man kör benchmarks."

Om något så är Metro ett "tungdrivet" spel.

Jo och det är det enda spel som existerar som gör gtx400 serien rättvisa,så vi skall alla köpa ett gtx 460/480 bara för att metro 2033 som är tesseleringsintensivt kräver det?
Bra tankesätt där,jag köper grafikkort för att få bra prestanda i alla spel inte i ETT spel som metro.Men du kanske gillar att spela unigine heaven också som drar stor nytta av tesselering?Oj ursäkta,jag glömde att man inte kan spela ett benchmarkprogram:((
Så vilka mer spel än metro använder tesselering till den milda grad att vi alla andra skall köpa ett nvidiakort?Jag bara undrar:)Och please kom inte med skiten piss-x tack för det använder bara mafia2 fullt ut..

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S1im:

Det var exakt samma situation när GTX 460 lanserades. Det "enda" ATI hade behövt göra var att sänka priset på HD5850 för att kontra GTX460. HD5850 presterar lite bättre, drar lika mycket ström etc. Enda anledningen att ATI inte gick in i priskrig med HD5850 mot GTX 460 bör ha varit att man inte tjänade på det och att man hade HD6850/6870 på gång.

Ja visst är det så. Skulle väl vara dumt att säga annorlunda ;).

Ökade marginaler för AMD per sålt kort är en bra motivation att lansera såklart.
Menee... ser inte att 6870 är så mycket mer prisvärt än 5850 för konsumenten. Det gyllne läget att köpa ett fantaaastiskt prisvärt kort har funnits i över ett år. Same same för mig iaf.

Men det är ju intressant att AMD inte sänkte utan höjde priset på 5850 och sänkningen uteblev väl nästan helt? Ovanligt för grafikkortsserier kan man säga. Intessant. Och förståeligt. Med tuffa marginaler i branschen och en bra position på marknaden så uteblev väl motivet att konkurrerar med prissänkningar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja visst är det så. Skulle väl vara dumt att säga annorlunda ;).

Ökade marginaler för AMD per sålt kort är en bra motivation att lansera såklart.
Menee... ser inte att 6870 är så mycket mer prisvärt än 5850 för konsumenten. Det gyllne läget att köpa ett fantaaastiskt prisvärt kort har funnits i över ett år. Same same för mig iaf.

Men det är ju intressant att AMD inte sänkte utan höjde priset på 5850 och sänkningen uteblev väl nästan helt? Ovanligt för grafikkortsserier kan man säga. Intessant. Och förståeligt. Med tuffa marginaler i branschen och en bra position på marknaden så uteblev väl motivet att konkurrerar med prissänkningar.

Varför sänka priset när ingenting kan matcha det?Då är det väl bara att blåsa på och dra in cash?
Ärligt talat förstår jag inte ens vad du skriver här??

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

min gud har du bott i en bunker byggd av bly dom senaste månaderna?

Varför släppa en midserie med samma skit som redan finns? Bättre sänka priset på 5850 lr 5870 och på så vis ha konkurerande kort för 460 och 470.

Dessa nya kort är ju mer lr mindre omsminkade 5xx0 serie känns de som.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mobne:

Varför släppa en midserie med samma skit som redan finns? Bättre sänka priset på 5850 lr 5870 och på så vis ha konkurerande kort för 460 och 470.

Dessa nya kort är ju mer lr mindre omsminkade 5xx0 serie känns de som.

Ingen tvingar dig att köpa dom så vad ville du säga med ditt inlägg?

EDIT:Börjar verkligen tröttna på besvikna gtx460/480 köpare som bara gnäller i tråden för att dom handlade vid fel tillfälle:(Har ni inget vettigt att tillföra så skriv ingenting är ni snälla:))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem

Stora skillnaden mellan 6870 och 5850 (för mig) är hur dom skalar i crossfire. 6870cf drar jämnt med 5870cf i många lägen. Men visst Evga 460 1gig FTW verkar riiktigt prisvärd, bara det att hjärtat värmer lite mer för AMD/ATI.

Edit: Härligt test fö.

Visa signatur

I7 4790k - Asus Z97 A - Palit Gtx 1070 JS - 16GB ram - 620 GB SSD - 2TB WD Black - Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Ingen tvingar dig att köpa dom så vad ville du säga med ditt inlägg?

Vill inte säga nått direkt, utan ser inte varför man ska släppa en ny serie som inte är bättre än de som redan finns när man lika gärna kan sänka priset på existerande kort och uppnå samma resultat.

Jag kommer verkligen inte köpa dom, men kan disskutera om det ändå.

Edit:!

"""EDIT:Börjar verkligen tröttna på besvikna gtx460/480 köpare som bara gnäller i tråden för att dom handlade vid fel tillfälleHar ni inget vettigt att tillföra så skriv ingenting är ni snälla)"""

Jag har aldrig varit så nöjd som med mitt 480 och har inte en sekund i mitt liv ångrat bytet från 5970 till ett 480.

Mycket nöjd som svar åt dig där!

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mobne:

Vill inte säga nått direkt, utan ser inte varför man ska släppa en ny serie som inte är bättre än de som redan finns när man lika gärna kan sänka priset på existerande kort och uppnå samma resultat.

Jag kommer verkligen inte köpa dom, men kan disskutera om det ändå.

Dom är bättre framförallt på lägre strömförbrukning som ligger i tiden nu,men det har du inte märkt att det är såkallat modernt att vara energieffektiv eller?
Och dom har bättre stöd för fler skärmar samtidigt,upp till 6 skärmar med ett kort finns det inget nvidiakort som klarar idag:)

Men jag märker att det är ingen ide att jag ens diskuterar med dig som redan är frälst på fermireaktorn:))

nanok.com

Kolla andra artikeln,stämmer väldigt väl med fermis release i början av året:)))

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Vill inte säga nått direkt, utan ser inte varför man ska släppa en ny serie som inte är bättre än de som redan finns när man lika gärna kan sänka priset på existerande kort och uppnå samma resultat.

Jag kommer verkligen inte köpa dom, men kan disskutera om det ändå.

Edit:!

"""EDIT:Börjar verkligen tröttna på besvikna gtx460/480 köpare som bara gnäller i tråden för att dom handlade vid fel tillfälleHar ni inget vettigt att tillföra så skriv ingenting är ni snälla)"""

Jag har aldrig varit så nöjd som med mitt 480 och har inte en sekund i mitt liv ångrat bytet från 5970 till ett 480.

Mycket nöjd som svar åt dig där!

Vet inte om du har förstått att AMDs nya 68XX serie är Midrange kort som den förra 57XX serien var. Alltså är den nya serien bättre iom att midrange korten i den nya serien är lika bra som 5000 seriens High end kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiano:

Vet inte om du har förstått att AMDs nya 68XX serie är Midrange kort som den förra 57XX serien var. Alltså är den nya serien bättre iom att midrange korten i den nya serien är lika bra som 5000 seriens High end kort.

Ja de ligger väl viss sanning i det.

Det ända ja menar är att dom kunde nått samma resultat och konkurerat ur nvidias "midrange" kort genom att bara prissänka 5850-5870 och samtidigt släppt några nya highend kort.

Men de är väl mer lr mindre det dom gjort, sminkat upp dom lite med lägre strömförbrukning och pressat priserna sen kallar dom de för 6xxx serien

Jag är inte direkt frälst av fermi, var själv negativ till dom korten i början när jag bestämde mig för prova atis 5xxx serie. Hade först 5870 sen 5970. Presterade bra men pga allt strul med deras drivrutiner va ryktet sant. Aldrig ägt något som strulat så mycket som amd i crossfire. (aldrig igen).

Därför gick jag tillbaks till nvidia, blev tvungen att köpa fermi som slukar ström men blec CHOCKAD över prestandan som 480 leverarar. Den är minst lika bra som 5970 i allt ja använder de till. Tom bättre i tester som använder tesselation.

Nog om det.

Edit: "Handla i fel tillfälle" låter som något personer som gråter när dom skiter kläcker ur sig??
Vem bryr sig om de man köpt sjunker i pris senare? Smakar det så kostar det väl också?

Har man inte råd o köpa prylar ska man inte göra det, och absolut inte tjura över att de kommer billigare grejer 2 månader senare.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem

Känns som om Nvidia har skickat ut EVGA 460 FTW -kort till alla recensenter på nätet... med en runt 25 % överklockning är detta kortet knappast representativt för GTX460... Kolla på Anandtech idag så förstår ni att det har varit påtryckningar att använda överklockat 460 mot 68xx-serien. Kan ju meddela att mitt Gigabyte GTX 460 inte når 850 MHz stabilt...

Var iaf riktigt bra att ser Sweclockers använda 68xx-kort man kunde höja volten på och därmed överklocka mer... inte alla som gjort det. Men några sidor lyckades bättre med att överklocka korten på stock volten

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

spännande med 6900 serien sen iaf, nått av korten skulle väll ha ca 1920 sp
men 2GB versioner för min del eller inte alls...

Permalänk
Medlem

för mycket nyhetens behag detta. kör sli på 9800gtx o klarar mej bra på de. men nyfikenheten ligger på 69xx serien annars kan de kvitta

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

spännande med 6900 serien sen iaf, nått av korten skulle väll ha ca 1920 sp
men 2GB versioner för min del eller inte alls...

om man bara ska ha enstaka kort så är det inte säkert att 2GB är nödvändigt alls.

ska man köra 2-4 kort däremot , då kan det nog vara vettigare.

fint att crossfire skalar bättre på 6800 korten i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Ja de ligger väl viss sanning i det.

Det ända ja menar är att dom kunde nått samma resultat och konkurerat ur nvidias "midrange" kort genom att bara prissänka 5850-5870 och samtidigt släppt några nya highend kort.

Men de är väl mer lr mindre det dom gjort, sminkat upp dom lite med lägre strömförbrukning och pressat priserna sen kallar dom de för 6xxx serien

Anledningen till man väljer att släppa ett nytt kort är ju pga av själva krympningen. Man har alltså gått ner ca 400 miljoner transistorer jämfört med 58 serien (som redan den var en ganska effektiv krets).

Det betyder att korten blir mycket billigare att tillverka = att man tjänar mer pengar.
Tro det eller ej, men detta är vad både AMD och nvidia är ute efter

Själv tycker jag det är ganska otroligt att man kommer upp i nästan samma prestanda som GTX470 som är nära nog en dubbelt så stor krets.
Det bådar även väldigt gott för hög prestanda på kommande Cayman krets som är den riktiga ersättaren av 58 serien.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

har vi något spikat datum för 6950 och 6970?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

PhysX kan man lätt fixa om man kör AMD primärt, genom typ ett enkelt litet GT 240 ellr kommande GT 430 kort som dedikerat PhysX. Nvidia har iofs desperat försökt blocka en från att kunna göra så med ATI som primärt. Men det finns fina hacks som låter en komma runt det. Sen tycker jag mest får ont i huvet av att kolla på 3d Vision..

Ja det är synd att Nvidia inte kan låta ATI användare använda ett physx dedikerat grafikkort vid sidan om sitt ATI kort. För att man ska få det att funka idag måste man väl använda gamla drivrutiner som faktiskt stödjer det också, och det är kanske inte att rekommendera.

Gällande 3D vision tror jag mest det är jobbigt i början. Det tog en stund innan jag blev van vid att spela med det. Efter ett tag var det dock inte längre jobbigt att titta genom glasögonen och idag spelar jag med 100% depth utan problem och det ger en oerhört mycket högre spelupplevelse. Speciellt i Fallout 3 och Fallout: New vegas där 3D vision lyfter upp grafiken oerhört mycket.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

spännande med 6900 serien sen iaf, nått av korten skulle väll ha ca 1920 sp
men 2GB versioner för min del eller inte alls...

Har inte HD5870 1600sp? Vore konstigt ifall nya high-ends inte har nära dubblat med tanke på att HD4870 hade 800. Samtidigt, ifall shader power är starkt nog och inte flaskhalsen på kortet lär AMD utveckla sina kort starkare på andra delar, onödigt att ha för mycket på en och för lite på annan.