AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Har inte HD5870 1600sp? Vore konstigt ifall nya high-ends inte har nära dubblat med tanke på att HD4870 hade 800. Samtidigt, ifall shader power är starkt nog och inte flaskhalsen på kortet lär AMD utveckla sina kort starkare på andra delar, onödigt att ha för mycket på en och för lite på annan.

6870 har många färre sp än 5870 och presterar ändå bra nära, dvs 6k-serien har omdesignade streamprocessorer som är något effektivare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Jo och det är det enda spel som existerar som gör gtx400 serien rättvisa,så vi skall alla köpa ett gtx 460/480 bara för att metro 2033 som är tesseleringsintensivt kräver det?
Bra tankesätt där,jag köper grafikkort för att få bra prestanda i alla spel inte i ETT spel som metro.Men du kanske gillar att spela unigine heaven också som drar stor nytta av tesselering?Oj ursäkta,jag glömde att man inte kan spela ett benchmarkprogram:((
Så vilka mer spel än metro använder tesselering till den milda grad att vi alla andra skall köpa ett nvidiakort?Jag bara undrar:)Och please kom inte med skiten piss-x tack för det använder bara mafia2 fullt ut..

lol.. du missförstår mej antagligen med flit. Jag sa att metro vad det mest krävande spelet, inte att det var det enda spelet. Sedan så vinner GTX470 med 3-2 i spelen swec har testat.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv

bara jag som inte tyckte siffrorna var så imponerande? Eftersom de skulle konkurrera mot nvidias trodde jag då de skulle prestera bättre eller vara billigare, men nu verkar det som de ligger ganska lika..

Permalänk

Tycker inte att prestandan imponerar faktiskt

Tycker att bästa mellanklass kortet (6870) borde vara snäppet bättre eller likvärdigt med det högst presterande kortet från föregående generation (5870)

Precis som det var med 4870 och 5770. (efter någon mjukvaru update iaf)

Av denna anledningen gnäller jag också lite på swec, varför har ni inte med 5870 i testet?

Ps. hann inte kolla igenom hela tråden

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Sen så är väl inte drivrutinerna bäst optimerade. Anta att det kommer bli bättre resultat med nya korten med tiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mobne:

Vill inte säga nått direkt, utan ser inte varför man ska släppa en ny serie som inte är bättre än de som redan finns när man lika gärna kan sänka priset på existerande kort och uppnå samma resultat.

Jag kommer verkligen inte köpa dom, men kan disskutera om det ändå.

Edit:!

"""EDIT:Börjar verkligen tröttna på besvikna gtx460/480 köpare som bara gnäller i tråden för att dom handlade vid fel tillfälleHar ni inget vettigt att tillföra så skriv ingenting är ni snälla)"""

Jag har aldrig varit så nöjd som med mitt 480 och har inte en sekund i mitt liv ångrat bytet från 5970 till ett 480.

Mycket nöjd som svar åt dig där!

Att du Mobne inte har alla chips i påsen är uppenbart.

Som ngn skrev tidigare så kretsar inte världen runt individuella personer. Med utgångspunkt från Amd så är dessa kort en total triumf. Att sänka priset på 5850 och 5870 för att konkurrera med gtx460 är dåligt ur affärssynpunkt. Därför har man släppt nya kort med fler finesser, bättre bild, billigare tillverkning för lägre pris och förmodligen betydligt bättre marginaler vilket i sin tur gynnar bolaget Amd.

Det är inte meningen att de som sitter på 5850 och 5870 kort skall köpa dessa men det finns många därute som skall uppgradera som har gamla kort eller skall ha ny dator. Många har fortfarande datorer med p4 och motsvarande kringutrustning i dem och vad allt det innebär. Det är dessa prismedvetna kunder som skall köpa dessa kort.

6870 kortet hamnar ju till o med mellan 5850 kortet och 5870 kortet i prestandan. Och framför allt har de ju förbättrat CF skalningen avsevärt. Så att du Söderbäck som hela tiden gnäller på att de inte sänkte priset på förra generationen inte kan förstå poängen med detta släpp är märkligt då du hänger här på en hårdvarusite för jämnan. Så alla som gnäller, se det ur Amd´s synvinkel och fatta att detta är en klockrent släpp av grafikkort. Kanske inte just för Dig men för väldigt många andra, och speciellt för Amd.

Permalänk
Entusiast

Hmm, blir nog o köpa nVidias nästa serie då min nForce 980a mobo låser fast mig vid nVidia-kort om jag vill köra två.
Hoppas bara de blir strömsnåla som dehär:)

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av NukeHenk:

Nej det gör dom inte. 6870 ska konkurrera med gtx 460 1gb och 6850 mot gtx 460 768mb. Cayman och Antilles kommer konkurrera med gtx 470 / gtx 480 vad jag läst.

Annars bra recension, lite synd med lite för få konfigurationer i testen. Dock helt ok kort, väntar som tusan på o se Cayman / Antilles prestanda

Extremist visst, men knappast någon nVIDIA extremist.

I Crysis; Warrhead, Resident Evil 5, 3D Vantage och Batterfeild ;BC 2 så presterar 6870 lika eller bättre än GTX 470. I Metro 2033, Stalker och Unigne så presterar lika som GTX460. Det är tydligt att prestanda för 6870 är sprid, och i Swec test så lutar det på att 6870 konkurrera mot GTX470 i prestanda. Därmed mitt utlåtande.

Men det beror på spel till spel.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Korten presterade väl ungefär som man kunde väntat sig, dvs något bättre än 460-serien från nvidia som de siktat in sig på. Bättre skalning med CF än vad jag förväntat mig och det var givetvis väldigt positivt! För mig som slutkonsument skiter jag dock fullständigt vilken serie AMD tänkt sig att dessa kort skulle konkurrera med. Korten ska givetvis jämföras med likvärdigt prissatta allternativ och inget annat.

Ser man till ingenjörskonsten är det svårt att inte bli lite imponerad av vad de lyckats med hos AMD. Som slutkund ser vi redan resultatet i form av lägre strömförbrukning och ett något lägre pris än på korten de ersätter. En ganska naturlig utvecklig men likväl kul att se att det går åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi som har AMD kretsar för CF kommer att bli nöjda med dessa kort.
Blir det ett litet priskrig dessutom så kommer iallafall jag at köpa ett till.
Det vart en liten uppgradering från HD5850, men mycket tystare och svalare tycker jag.
Dessutom behöver ju HD6850 bara en strömsladd och riktar sig mot folk med klena nätagg typ CX400 & VX550 med bara en PCI-E kontakt och slipper då använda adapter.

Som sagt...förra veckan gforce460/70...denna vecka HD6850/70...nästa vecka ...??
Varannan damernas

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Trevligta att dom lyckats få ett högpresterat kort att köra i vettiga temps, nvidias är ju på tok för höga och strömförbrukning, galet högt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av heatm:

Känns som om Nvidia har skickat ut EVGA 460 FTW -kort till alla recensenter på nätet... med en runt 25 % överklockning är detta kortet knappast representativt för GTX460... Kolla på Anandtech idag så förstår ni att det har varit påtryckningar att använda överklockat 460 mot 68xx-serien. Kan ju meddela att mitt Gigabyte GTX 460 inte når 850 MHz stabilt...

Var iaf riktigt bra att ser Sweclockers använda 68xx-kort man kunde höja volten på och därmed överklocka mer... inte alla som gjort det. Men några sidor lyckades bättre med att överklocka korten på stock volten

Lite skumt att det klockar så väl, om det alltid vare lika lätt att klocka borde väl alla tillverkare hänga på? misstänker att EVGA har fått tillgång till de kretsar som klarat testerna bäst.
Vad jag menar, är att man inte skall lura sig själv till att tro att man köpa vilken GTX 460 som helst och kunna klocka den lika väl, det kan man troligtvis inte.
Det här också ett skäl till att jag misstror testsaiternas överklockningsresultat, vad hindrar tillverkarna att skicka extra klockvänliga kort till saiterna när det är dags att testa?

Angående testresult:
Beror som sagts tidigare mycket på vad man testar, men det beror också på hur man testar, i Hardocp:s test av Metro 2033 presterar tex HD6850 lika med GTX260 1GB (gillar hardocp tester eftersom dom testar i spelbar fps).
Slutsatsen är nog att man skall ta något tiotal procent i skillnad med en klackspark, det skiljer så otroligt mycket fall till fall.
Det är lite komiskt att ett kort som i några test presterat 5% bättre än ett annat, utropas till den stora vinnaren.
Lite komiskt också att jämföra de fps Sweclockers fick i Metro, med den dom fick i Hardocp, det är nog en god ide att skippa Advanced DoF och sänka AA:n till nästan noll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Arghhh!

Så då är ju frågan:
Beställa 2x 6870 här och nu. Eller ha lite is i magen och se om priserna sänks ytterligare efter några dagar.
Eller kanske rentutav vänta på 6950/70.... suck en hel månad bort, så länge orkar jag inte med att ha elektronik-abstinens.

Man kan ju tycka att AMD skulle kunna ge en fingervisning, mellan tummen och pekfingret, var Performance-korten kommer att hamna i pris/prestanda. Skulle ju vara aningen lättare att bestämma sig då.

Visa signatur

>Intel 8700K <> Geforce 1080 <>

Permalänk
Hjälpsam

Tror inte på prisänkningar inom några dagar, korten lär sälja som fan ändå.
Jag har aldrig sett prisänkningar innan Jul, på kort som lanserats på hösten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Till alla som inte förstår varför AMD lanserade HD68xx när HD58xx finns på marknaden. Koret är billigare att tillverka PUNKT Bara det är ju den viktigaste motivation för ett företag. Sen har det nya funktioner och dra mindre ström. Varför släppa HD5770 när HD4770 och HD4850 finns på marknaden? Visst det är DX11 men utöver det varför? Varför släppa GTX460 OC när GTX465 finns på marknaden? Jo för det är billiager att tillverka. Fattar mig inte på er bakåtsträvare. Ni kan ju lika gärna hänga på blocket och köpa det bästa från förr. Lär er lite företagsekonomi så ändras er syn. Så nu har jag avreagerat mig för idag. Katten höll mig vaken inatt

Permalänk
Medlem

EVGA GTX 460 FTW är ju mycket prisvärt får man väl säga. Det presterar 5% bättre än HD 6870 och är 100 kr billigare. Visst det finns inte mycket överklocknings marginaler kvar, men det har inte HD 6870 heller såvida man inte höjer volten. Jag skulle nog ta GTX 460 i dagsläget, då det även presterar överlägset bäst i CIV5 vilket är ett spel jag kör mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeffe:

Beställa 2x 6870 här och nu. Eller ha lite is i magen och se om priserna sänks ytterligare efter några dagar. Eller kanske rentutav vänta på 6950/70.... suck en hel månad bort, så länge orkar jag inte med att ha elektronik-abstinens.

Det där är alltid samma dilemma när man ska handla. Men kanske är denna serie och Nvidias eventuella svar de sista 40nm vilket innebär att det sen är en liten paus till nästa generation. De kommande 6950/70-korten lär nog kosta en hel del mer, beroende på hur snabba de är. Köp det som verkar vettigast när du själv känner att det är dags och försök att koppla bort marknaden ett tag efter det (dvs kolla inte priser osv, som jag gjorde och såg att mitt moderkort hade sänkts 400:- en vecka efter min beställning).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gurrty:

EVGA GTX 460 FTW är ju mycket prisvärt får man väl säga. Det presterar 5% bättre än HD 6870 och är 100 kr billigare. Visst det finns inte mycket överklocknings marginaler kvar, men det har inte HD 6870 heller såvida man inte höjer volten. Jag skulle nog ta GTX 460 i dagsläget, då det även presterar överlägset bäst i CIV5 vilket är ett spel jag kör mycket.

Dom är förvånansvärt billiga, med tanke på hur dom presterar jämfört med andra GTX 460.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

HD4770 & HD5770 är väldigt bra kort för pengarna och passar bra till billigt CF
HD6850 är efterföljaren i nya serien.
HD6870 motsvarar dessutom HD5850 både i pris och prestanda men är snålare på allt annat.
Vi får väl se i alla köpförslag om det blir HD6850/70 som föreslås istället för 460/70
Dessutom brukar AMDs moderkort vara billigare msd CF än sli.
Så AMD processor - Moderkort - Grafikkort rakt igenom bör väl bli både billigare och kanske bättre än intel/nvidia till bra budgetbyggen?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Till alla som inte förstår varför AMD lanserade HD68xx när HD58xx finns på marknaden. Koret är billigare att tillverka PUNKT Bara det är ju den viktigaste motivation för ett företag. Sen har det nya funktioner och dra mindre ström. Varför släppa HD5770 när HD4770 och HD4850 finns på marknaden? Visst det är DX11 men utöver det varför? Varför släppa GTX460 OC när GTX465 finns på marknaden? Jo för det är billiager att tillverka. Fattar mig inte på er bakåtsträvare. Ni kan ju lika gärna hänga på blocket och köpa det bästa från förr. Lär er lite företagsekonomi så ändras er syn. Så nu har jag avreagerat mig för idag. Katten höll mig vaken inatt

Vadå bakåtsträvare? Företagsekonomi!?, du är rolig du.

Det jag och några till ifrågasätter är hypen kring den nya serien. Prestandan för det priset har ju funnits ett bra tag nu. Och för min del är det prestanda/pris som räknas, inte hur stor eller liten krets det sitter på kortet eller om företaget tjänar si och så mycket på att sälja dessa kretsar. Vad fan hjälper det mig om ett företag säljer en mindre krets till samma pris som en större.

Prestandan på AMD-korten har gått upp i pris om man jämför med kort i föregående serie (i samma sagment). Ser inte att det är så mycket att hurra för, 50% bättre prestanda till 70% högre pris. Det är väl att gå bakåt om något.

Vill bara tillägga att "den viktigaste motivation för ett företag" är att dra in så mycket deg det bara går, oavsett storleken på produkten. Fast det visste väl du som kan så mycket om företagsekonomi, eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Hur pass mycket artefakter visar de nya korten upp ? Jag menar vid den senaste lanseringen från AMD så var det ju ett helvete med drivisar eftersom många fick de gråa linjerna över skärmen och datorn blev helt bäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Varför släppa en midserie med samma skit som redan finns? Bättre sänka priset på 5850 lr 5870 och på så vis ha konkurerande kort för 460 och 470.

Dessa nya kort är ju mer lr mindre omsminkade 5xx0 serie känns de som.

jävlar vad du är bitter då!

nej jag vet inte hmm det är ju inte så att det är samma shit som händer varje gång det släpps grafikort?
men enligt dig så borde dom enda korten som släpps vara bättre än dom gamla, så (6950?) 6970 och 6990 är det enda som ska komma från 6xxx serien ? smart där!

så fan att det är omsminkade kort lägre förbrukning bättre cf prestanda, sen är det ändringar på hur stemprocessorerna jobbar som är för tekniskt komplicerat, för att ge sig in på 6870 har 1120 st 5850 har 1440 st presterar lika det måste vara svart magi!

förstår att du är förvirrad för företag brukar börja med high end så det brukar inte märkas när dom gamla korten fasas ut, men det är inget nytt som händer det är bara i omvänd ordning

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Jag tycker att dessa kort 6850/70 var en fullträff, erkänner klart detta fast jag kör med gröna lagets kort i min maskin. Lyckas man lika med 69 serien då är det kanon, mycket bra även att nvidia tvingas att tänka om med sin prissättning som alltid har varit för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Vadå bakåtsträvare? Företagsekonomi!?, du är rolig du.

Det jag och några till ifrågasätter är hypen kring den nya serien. Prestandan för det priset har ju funnits ett bra tag nu. Och för min del är det prestanda/pris som räknas, inte hur stor eller liten krets det sitter på kortet eller om företaget tjänar si och så mycket på att sälja dessa kretsar.

Prestandan på AMD-korten har gått upp i pris om man jämför med kort i föregående serie (i samma sagment). Ser inte att det är så mycket att hurra för, 50% bättre prestanda till 70% högre pris. Det är väl att gå bakåt om något.

Vill bara tillägga att "den viktigaste motivation för ett företag" är att dra in så mycket deg det bara går, oavsett storleken på produkten. Fast det visste väl du som kan så mycket om företagsekonomi, eller?

kan nvidia sälja sina 460 för dem pengarna så kan amd sälja sina 6850 för lika mycket punkt
det är väl då märkligt att priserna går upp när dom hade fritt spelrum i ett halvår om inte mer för 4xx verkade aldrig riktigt hitta hem hos konsumenterna förens 460 kom

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Nice review Swec. Någon som vet när HD 6950 och 6970 släpps? Har bara hört november men inga datum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rullekorn82:

Till alla som inte förstår varför AMD lanserade HD68xx när HD58xx finns på marknaden. Koret är billigare att tillverka PUNKT Bara det är ju den viktigaste motivation för ett företag. Sen har det nya funktioner och dra mindre ström. Varför släppa HD5770 när HD4770 och HD4850 finns på marknaden? Visst det är DX11 men utöver det varför? Varför släppa GTX460 OC när GTX465 finns på marknaden? Jo för det är billiager att tillverka. Fattar mig inte på er bakåtsträvare. Ni kan ju lika gärna hänga på blocket och köpa det bästa från förr. Lär er lite företagsekonomi så ändras er syn. Så nu har jag avreagerat mig för idag. Katten höll mig vaken inatt

Finns kanske någon som undrar varför 68xx släpps. Jag är dock inte en av dem.
Ska väl egentligen bara tala för mig själv, men jag vet att det finns fler som funderar i samma banor.

Självfallet finns det motivation från AMD att släppa en krets med billigare tillverkningsteknik. Det jag ställer mig lite frågande till är de stående ovationer som korten får. Ur ett tekniskt perspektiv är det jättebra och som sagt ur ett företagsekonomiskt. Men från ett kundperspektiv så ger dessa kort inte nån särskild ökning i pris/prestanda mot vad som fanns för över ett år sedan. Det är alltså den otroliga hyllning dessa kort får som jag inte köper rakt av. Jag som konsument ser inte den fantastiska fördelen. Inte förrän priserna sänks på korten så att vi som konsumenter får fördel av den förbättrade designen.
Vill förtydliga för att slippa missriktade påhopp att jag förstår varför AMD inte vill sänka priserna om de inte behöver utan en undran över varför dessa kort är så fantastiska för konsumenten med nuvarande priser.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Att AMDs kort är bättre per watt borde inte vara en diskussion!

Att det går att hitta Nvidia kort som är mer prisvärda i prissegmentet 1500-2000 kronor just nu borde inte heller vara en diskussion!

Hur priserna ser ut om en månad vet vi inte, men idag verkar det vara lättare att hitta ett mer prisvärt Nvidia kort än AMD kort i det segmentet.

Och återigen, det här är otroligt intressant:
hd 6870 - 255mm2.
gtx 460 - 366mm2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Till alla som inte förstår varför AMD lanserade HD68xx när HD58xx finns på marknaden. Koret är billigare att tillverka PUNKT Bara det är ju den viktigaste motivation för ett företag. Sen har det nya funktioner och dra mindre ström. Varför släppa HD5770 när HD4770 och HD4850 finns på marknaden? Visst det är DX11 men utöver det varför? Varför släppa GTX460 OC när GTX465 finns på marknaden? Jo för det är billiager att tillverka. Fattar mig inte på er bakåtsträvare. Ni kan ju lika gärna hänga på blocket och köpa det bästa från förr. Lär er lite företagsekonomi så ändras er syn. Så nu har jag avreagerat mig för idag. Katten höll mig vaken inatt

Främsta anledningen till att man släpper HD68xx är att man saknade ett kort i det segmentet tidigare.
5770 var för långsamt och 5830 var för varmt, dyrt och ineffektivt.
Och när Nvidia släppte 460 som är ett skitbra kort som fyllde igen det hålet perfekt så blev det bråttom hos AMD att få ut ett kort som konkurrerade i det segmentet.
Och det segmentet är ett av dom viktigaste segmenten då det säljs väldigt mycket kort där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Främsta anledningen till att man släpper HD68xx är att man saknade ett kort i det segmentet tidigare.
5770 var för långsamt och 5830 var för varmt, dyrt och ineffektivt.
Och när Nvidia släppte 460 som är ett skitbra kort som fyllde igen det hålet perfekt så blev det bråttom hos AMD att få ut ett kort som konkurrerade i det segmentet.
Och det segmentet är ett av dom viktigaste segmenten då det säljs väldigt mycket kort där.

kunde inte sagt det bättre själv. +1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bom:

Nice review Swec. Någon som vet när HD 6950 och 6970 släpps? Har bara hört november men inga datum.

Jag har undrat det flera gånger, men ingen ger några svar. Så antingen vet ingen, eller så blir man ett objekt för "ignora"

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.