AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag ser ingen direkt anledning att köpa ett 460 eller ett 480.. Men 470 vetefan, det presterar lika och bättre i de flesta av speltesterna än 6870 och kostar typ lika också. Så IMO tycker jag att dom skulle sänka priset på 6870'an till 2000:- och 6850'an också ca 200:- lägre genast.

http://www.sweclockers.com/nyhet/12368-radeon-hd-5000-i-16-mi...

Om vi halverar detta direkt bara för skojskull.
8.000.000*200kr=1.6miljarder

De kanske chansar på att de säljer allt de tillverkar utan att sänka de där ~200:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag ser ingen direkt anledning att köpa ett 460 eller ett 480.. Men 470 vetefan, det presterar lika och bättre i de flesta av speltesterna än 6870 och kostar typ lika också. Så IMO tycker jag att dom skulle sänka priset på 6870'an till 2000:- och 6850'an också ca 200:- lägre genast.

Lägsta pris just nu 1985:- resp 1690:- enligt prisjakt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

http://www.sweclockers.com/nyhet/12368-radeon-hd-5000-i-16-mi...

Om vi halverar detta direkt bara för skojskull.
8.000.000*200kr=1.6miljarder

De kanske chansar på att de säljer allt de tillverkar utan att sänka de där ~200:-

Om priset ändras 200kr till slutkund så tillfaller inte hela skillnaden AMD. 1/5 vill staten ha direkt i form av moms. Sen har vi åf, distributörer, tillverkare och slutligen AMD. Så om vi gör det enkelt för oss och säger att alla får lika stor del så får AMD 40kr av en höjning till kund på 200kr. Nu är ju 320M fortfarande fett med pengar men riktigt så bra som i ditt räkneexempel är det inte.

När det gäller strömförbrukningen så är det en viktig faktor vid CF/SLI. Sen får man räkna med kostnaden för fetare nätagg om man vill köra nVidia. Så man kan inte bortse från den helt ens som gejmer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Ja det är synd att Nvidia inte kan låta ATI användare använda ett physx dedikerat grafikkort vid sidan om sitt ATI kort. För att man ska få det att funka idag måste man väl använda gamla drivrutiner som faktiskt stödjer det också, och det är kanske inte att rekommendera.

Gällande 3D vision tror jag mest det är jobbigt i början. Det tog en stund innan jag blev van vid att spela med det. Efter ett tag var det dock inte längre jobbigt att titta genom glasögonen och idag spelar jag med 100% depth utan problem och det ger en oerhört mycket högre spelupplevelse. Speciellt i Fallout 3 och Fallout: New vegas där 3D vision lyfter upp grafiken oerhört mycket.

Fast som jag nämde så funkar PhysX med ATI och nvidia kort tillsammans utan problem med hacken. Och det är inte nvidias drivrutiner som påverkar PhysX prestanda så det är lite irrelevent hur nya nviodia drivisarna är om du bara kör kortet som PhysX.
Sen är det extremt lite bra spel som faktiskt använder PhysX. Och det är lite tack vare nVidias rövhål taktik med att försöka stänga ute ATI kort.

På tal om Stereskopisk 3d. AMD har ju kommit ut med 3d stöd såg jag precis. Både 5000 och som sagt nya 6000 serien ska ha 3D gaming stöd.
Och nu har AMD också sin egen motsvarighet till CUDA. Vet inte om det finns nått som stöder deras ännu. Men det kommer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Aha! Så det var därför Swec inkluderade EVGA-kortet i testet.. Påtryckningar från Nvidia. Tyckte allt det var lite konstigt att ett kort som inte fanns i Sverige var med. Tyckte också det var konstigt att detta kort var med på typ alla sajter.
Your Feedback On The Use of EVGA's GeForce GTX 460 FTW in Last Night's Review - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nirth:

Har inte HD5870 1600sp? Vore konstigt ifall nya high-ends inte har nära dubblat med tanke på att HD4870 hade 800. Samtidigt, ifall shader power är starkt nog och inte flaskhalsen på kortet lär AMD utveckla sina kort starkare på andra delar, onödigt att ha för mycket på en och för lite på annan.

anledningen till att det var möjligt för amd att köra en dubbelt allt på 5870 från 4870 var att 5870 stämplas ut på finare tillverkningsteknik.

4870 bygger på 55 nm
5870 bygger på 40 nm

6000 korten bygger på samma tillverkningsteknik som 50000 korten.
vilket betyder att om man skulle vilja köra "dubbelt allt" igen , så hade kretsen blivit dubbelt så stor.
dubbelt så dyr och käkat ca dubbelt så mycket ström, om inte mer.

istället har de effektiviserat så att ett mindre antal transistorer grejjar samma uppgift som innan.

6970 ryktas ha 1920 sp's , inte precis en fördubbling mot 5870's 1600 i antal, men samtidigt så är 6000 serien effektivare än 5000 serien.

Skrivet av Albinfiskare:

Tycker inte att prestandan imponerar faktiskt

Tycker att bästa mellanklass kortet (6870) borde vara snäppet bättre eller likvärdigt med det högst presterande kortet från föregående generation (5870)

Precis som det var med 4870 och 5770. (efter någon mjukvaru update iaf)

Av denna anledningen gnäller jag också lite på swec, varför har ni inte med 5870 i testet?

Ps. hann inte kolla igenom hela tråden

typ ett år efter lansering så ser jag att 4870 är hack i häl på 5770 , precis som du säger så har det gått några driver updateringar sedan 5700 korten släpptes .

inte alls omöjligt att 6800 korten kommer ikapp samma siffror i 5800 serien efter samma antal updateringar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Trevligt, trevligt, starkt jobbat AMD/ATi!!
Goda nyheter minsannn.

Nu är jag så nöjd med mitt 5770 att jag gott kan suga på det ett tag till, så får vi se om det blir 68xx eller 69xx. Måste säga att jag trots allt mest sitter och idlar i desktop när jag sitter vid burken, så det blir väl en 75-80% desktop/2D och 20-25% 3D-"arbete, så det är nice med en komponent som bara drar lite kräm när det inte behövs.

Ser att som grädde på moset (typ) så sänker nVidia sina kort, det är ju bra på kort sikt för konsumenten. Troligen försäker de pressa bort AMD så gott det går.

Men om jag måste välja mellan två kort på gränsen så lutar det nog åt AMD som sagt då de visar framfötterna på mer än ett sätt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

sitter och har besluts ångest här :/ Sparkle GTX 470 och xfx 6570 ligger på ungefär samma pris på inet, vilket ska man välja? lutar mest åt GTX 470 atm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Trevligt, trevligt, starkt jobbat AMD/ATi!!
Goda nyheter minsannn.

Nu är jag så nöjd med mitt 5770 att jag gott kan suga på det ett tag till, så får vi se om det blir 68xx eller 69xx. Måste säga att jag trots allt mest sitter och idlar i desktop när jag sitter vid burken, så det blir väl en 75-80% desktop/2D och 20-25% 3D-"arbete, så det är nice med en komponent som bara drar lite kräm när det inte behövs.

Ser att som grädde på moset (typ) så sänker nVidia sina kort, det är ju bra på kort sikt för konsumenten. Troligen försäker de pressa bort AMD så gott det går.

Men om jag måste välja mellan två kort på gränsen så lutar det nog åt AMD som sagt då de visar framfötterna på mer än ett sätt.

resonerar lite som du där, är onekligen nöjd med mitt 470, men skulle jag handla idag blir det nog amd. Lite omvänt mot förut, nvidia priskrigar det var nog nå nytt för dom

Permalänk
Avstängd

Då blir det väl ett HD 6870 som får ersätta min gamla tro tjänare HD 4850

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av xps_martin:

sitter och har besluts ångest här :/ Sparkle GTX 470 och xfx 6570 ligger på ungefär samma pris på inet, vilket ska man välja? lutar mest åt GTX 470 atm

Antar att du menar 6870 :>

Sitter själv och velar fram och tillbaka mellan de två korten och vet inte vilket man ska ta! Om man kollar prestanda känns det som att GTX470 är bättre, sen är jag lite av en Nvidia fanboy också då jag haft problem med ATI/AMD kort förut men det har väl blivit betydligt bättre med åren. Tror i vilket fall att man blir nöjd vilket man än köper, och som det är nu på inet.se iaf så är ju Sparkles 470 billigare än det billigaste 6870. Dock så är ju drivrutinerna för 6870 fortfarande alldeles nya och antagligen blir dom bättre med tiden och kanske ökar prestandan något i vissa spel. -- Svårt val måste jag säga :/

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Skrivet av xps_martin:

sitter och har besluts ångest här :/ Sparkle GTX 470 och xfx 6570 ligger på ungefär samma pris på inet, vilket ska man välja? lutar mest åt GTX 470 atm

Båda korten har fördelar men själv skulle jag valt 6870. gtx 470 presterar lite mer men den är betydligt mer energislukande och skapar mer värme. 6870 är lite svagare men är betydligt kallare. Sen har 6870 bra crossfireX skalning och om du funderar på ett till kort senare så är den nog bättre med tanke på att den drar mindre ström. Tror det var så att systemet med 2 6870 tog 480 W och systemet med ett gtx 470 tog 430 W. Tror gtx 470 behöver runt 750 W psu för SLI medan 6870 behöver runt 550W

Permalänk
Skrivet av BoofnBafn:

Båda korten har fördelar men själv skulle jag valt 6870. gtx 470 presterar lite mer men den är betydligt mer energislukande och skapar den mer värme. 6870 är lite svagare men är betydligt kallare. Sen har 6870 bra crossfireX skalning och om du funderar på ett till kort senare så är den nog bättre.

isåfall så verkar ett 6870 något "bättre", men om man köper gtx 470 så kan man ju köra med physX oxå och det tkr jag som har kört med Ati kort innan verkar hel grymmt.

Permalänk
Skrivet av xps_martin:

isåfall så verkar ett 6870 något "bättre", men om man köper gtx 470 så kan man ju köra med physX oxå och det tkr jag som har kört med Ati kort innan verkar hel grymmt.

Ja det är sant. Man ska tänka på funktionerna Radeon och Geforce korten har. Jag menar tex att nivida har 3d-vision och att man kan anvädna ett tidigare geforce kort som physx och att amd har Eyeinfity. det handlar mest om vad du prioterar. Jag väljer själv ett lite kallare kort även om man förlorar ett par fps men det är bara jag
Btw jag läste något om att AMd skulle ha någon egen 3d funktion. Vet någon lite mer om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Om priset ändras 200kr till slutkund så tillfaller inte hela skillnaden AMD. 1/5 vill staten ha direkt i form av moms. Sen har vi åf, distributörer, tillverkare och slutligen AMD. Så om vi gör det enkelt för oss och säger att alla får lika stor del så får AMD 40kr av en höjning till kund på 200kr. Nu är ju 320M fortfarande fett med pengar men riktigt så bra som i ditt räkneexempel är det inte.

Tänkte ta med det men eftersom jag inte har en aning om hur procentfördelningen är så lämnade jag det utanför då jag trodde det var självklart att alla begriper att inte 200 går rätt ned i lädret hos endast amd.

Var som sagt bara en (väldigt) enkel förklaring på varför de inte dumpar priserna i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

4870 till 5870 var samtidigt en krympning av tillverkningstekniken. Det bidrog till att antalet shaders kunde fördubblas utan kretsen blev för stor. 6000-serien är precis som 5000-serien tillverkad i 40 nm, vilket gör att det inte är möjligt att fördubbla antalet shaders utan att kretsen blir alldeles för stor.

Jo jag tänkte också det men jag visste inte att Cayman kommer vara en refresh men high-end, jag trodde den skulle vara en ny arkitektur. Så på Cayman lär vi se lite fler SPs kanske 1300-1600 sps, högre clocks, 256-bit bus, DDR5? Aja, får vänta och se. Än så länge har jag ingen brådska personligen men jag är då riktigt sugen på att uppgradera från min gamla 8800GT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Inte speciellt.

[överdrivet]Jo det är fortfarande billigare. Har jag en produkt av värdet 1200kr i min ena hand och en likadan produkt i min andra för priset av 1199kr. Vilken är billigast? Är matematiken så dålig på Swec?[/överdrivet]

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flaxehytt:

Dock så är ju drivrutinerna för 6870 fortfarande alldeles nya och antagligen blir dom bättre med tiden och kanske ökar prestandan något i vissa spel. -- Svårt val måste jag säga :/

Det tror jag, har sett i två spel hur 6870 är uppe och slickar 480 i ryggen, antar att de spelen är bättre optimerade för radeon 6800 serien, och om AMD optimerar drivrutiner ytterligare så kan jag mycket väl tänka mig att lite längre fram har du liknande prestanda i fler spel dvs strax bakom 480 och det säger en hel del om korten. Att dom sedan drar hälften så lite ström som 480 försämrar ju inte direkt argumentet. Jag tycker 6870 är ett bättre val än 470, eller ännu hellre som jag skulle gjort; tagit ett 6850 för 1700:- och klocka det till samma hastigheter som bror 6870 så presterar det då också som honom. Du får alltså i vissa spel ett kort för 1600:- som är uppe i samma league som 480! Kan bara säga NAJS JOBBAT AMD!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det tror jag, har sett i två spel hur 6870 är uppe och slickar 480 i ryggen, antar att de spelen är bättre optimerade för radeon 6800 serien, och om AMD optimerar drivrutiner ytterligare så kan jag mycket väl tänka mig att lite längre fram har du liknande prestanda i fler spel dvs strax bakom 480 och det säger en hel del om korten. Att dom sedan drar hälften så lite ström som 480 försämrar ju inte direkt argumentet. Jag tycker 6870 är ett bättre val än 470, eller ännu hellre som jag skulle gjort; tagit ett 6850 för 1700:- och klocka det till samma hastigheter som bror 6870 så presterar det då också som honom. Du får alltså i vissa spel ett kort för 1600:- som är uppe i samma league som 480! Kan bara säga NAJS JOBBAT AMD!

När presterar 6870 som ett gtx480 eller nära inpå? Dessutom, en stabil överklockning i samma läge som 6870 med en 6850 lär nog kräva lite kunskap, om inte så skiljer det ju inte allt för mycket mellan kortet vilket skulle göra ett av dem helt onödiga köp (dvs 6870 om man har lite pengar eller 6850 om man har överflödigt med pengar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det där är alltid samma dilemma när man ska handla. Men kanske är denna serie och Nvidias eventuella svar de sista 40nm vilket innebär att det sen är en liten paus till nästa generation. De kommande 6950/70-korten lär nog kosta en hel del mer, beroende på hur snabba de är. Köp det som verkar vettigast när du själv känner att det är dags och försök att koppla bort marknaden ett tag efter det (dvs kolla inte priser osv, som jag gjorde och såg att mitt moderkort hade sänkts 400:- en vecka efter min beställning).

Exakt, man får som ha den inställningen. Köpte mig härom veckan en extern hårddisk Seagate 1.5TB 2.5" och en SSD Corsair 120GB. Finns som ingen anledning att gå och se vad som händer med priserna på dom produkter jag har köpt, kommer säkert göra mig nedstämd, även om jag vet att det har ju alltid varit sådär och är en naturlig gång.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Lägsta pris just nu 1985:- resp 1690:- enligt prisjakt.

Kollade och det är en liten affär i göteborg som säljer HD6870 för 1985, däremot ligger de på 2090-2150 på flera ställen, bland annat webhallen/dustinhome m.fl. De billigaste priserna på prisjakt är inte alltid på ställen jag vill köpa i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

JBtw jag läste något om att AMd skulle ha någon egen 3d funktion. Vet någon lite mer om det?

Jupp, de kallar det AMD HD3D (ADHD kanske? ) men det är mer att de har bättre stöd för stereoskopisk 3d i drivrutinerna, så att man t ex kan utnyttja 120 Hz-skärmar. Sedan måste du skaffa mjukvara och hårdvara på annat håll. Men det är ett öppet system, dvs du ska kunna köra på allt som följer standarder (skärmar kommer t ex inte att vara låsta som 3DVision-skärmarna är till Nvidia).

För 3D Bluray krävs: Ett 6000-kort, en blurayspelare som läser 2x eller mer, ett program som hanterar s3d, t ex PowerDVD 10 Mark II (fr om 5 nov), en bildskärm med DP 1.2 eller HDMI 1.4a och tillhörande glasögon som passar skärmens teknik.

För s3d i spel: Ett 6000/5000-kort, en s3d-drivrutin från antingen iz3D eller DDD (som är rabatterad för AMD, 20$ resp 25$), bildskärm med tillhörande glasögon (oklart med anslutningen, det beror troligtvis på s3d-drivrutinen).

Lite länkar:
Hårdvara:
Supported Hardware
s3d-drivrutiner:
AMD HD3D - Click below to continue - iZ3D Drivers and Software for Stereoscopic 3D - iZ3D
DDD USA Inc::TriDef 3D for AMD HD3D - Welcome
Powerdvd:
The best 3D video, Blu-ray player & DVD player software ? PowerDVD 10

Enda monitorn hittills är den här (annars funkar ju 3D tv-apparater med HDMI 1.4a):
Viewsonic V3D241wm-LED

Själv är jag klart intresserad av det här (och har testat iz3D's drivrutin men bara i gratisversion - anaglyfiskt läge röd/cyan), men det vore fint med en 120 Hz-monitor med DP 1.2, så att 3D-bluray kan köras i 1080p60Hz, HDMI 1.4 är begränsat till 1080p@24. Om det gör någon skillnad, beror ju på hur materialet är kodat. S3d-spelande över HDMI 1.4a är iaf begränsat till 720p (@60Hz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

eller ännu hellre som jag skulle gjort; tagit ett 6850 för 1700:- och klocka det till samma hastigheter som bror 6870 så presterar det då också som honom.

Näe, ska man vara kinkig så har 6850 lite färre streamprocessorer och texture units (960 vs 1120 och 48 vs 56), så även om du får upp den i samma klockfrekvens så kommer inte prestandan generellt vara helt identisk...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bopp:

Jupp, de kallar det AMD HD3D (ADHD kanske? ) men det är mer att de har bättre stöd för stereoskopisk 3d i drivrutinerna, så att man t ex kan utnyttja 120 Hz-skärmar. Sedan måste du skaffa mjukvara och hårdvara på annat håll. Men det är ett öppet system, dvs du ska kunna köra på allt som följer standarder (skärmar kommer t ex inte att vara låsta som 3DVision-skärmarna är till Nvidia).

För 3D Bluray krävs: Ett 6000-kort, en blurayspelare som läser 2x eller mer, ett program som hanterar s3d, t ex PowerDVD 10 Mark II (fr om 5 nov), en bildskärm med DP 1.2 eller HDMI 1.4a och tillhörande glasögon som passar skärmens teknik.

För s3d i spel: Ett 6000/5000-kort, en s3d-drivrutin från antingen iz3D eller DDD (som är rabatterad för AMD, 20$ resp 25$), bildskärm med tillhörande glasögon (oklart med anslutningen, det beror troligtvis på s3d-drivrutinen).

Lite länkar:
Hårdvara:
Supported Hardware
s3d-drivrutiner:
AMD HD3D - Click below to continue - iZ3D Drivers and Software for Stereoscopic 3D - iZ3D
DDD USA Inc::TriDef 3D for AMD HD3D - Welcome
Powerdvd:
The best 3D video, Blu-ray player & DVD player software ? PowerDVD 10

Enda monitorn hittills är den här (annars funkar ju 3D tv-apparater med HDMI 1.4a):
Viewsonic V3D241wm-LED

Själv är jag klart intresserad av det här (och har testat iz3D's drivrutin men bara i gratisversion - anaglyfiskt läge röd/cyan), men det vore fint med en 120 Hz-monitor med DP 1.2, så att 3D-bluray kan köras i 1080p60Hz, HDMI 1.4 är begränsat till 1080p@24. Om det gör någon skillnad, beror ju på hur materialet är kodat. S3d-spelande över HDMI 1.4a är iaf begränsat till 720p (@60Hz).

Bra sammanfattning där! Tror vi kommer se en hel del skärmar och en hel del mjukvara för HD3D, främst för att dessa kort lär bli jäkligt populära. Är lite sugen på 3d själv till framtiden så kan ju bli nåt man kikar på

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

När kommer 6870 med tillverkarna egna kylare? veckor? månad? Månader?

Undrar fortfarande och är tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Blir nog att vänta på 6970.. och när man ändå gjort det, ska man vänta på bulldozer då?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att också veta med vad för inställningar ni kör. Catalyst AI på/av, standard/advanced? Nvidia optimeringar etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinCC:

Undrar fortfarande och är tacksam för svar!

Den är ju pinkompatibel med 58*0 så det är princip bara byta chip och nytt bios på korten och det syns ju redan då flera av 6850-korten i testet har egna lösningar på kylningen, så räkna med inom en månad då det dessutom antagligen blir lite dropp i priserna när 69*0 kommer.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jättebra test förutom en stor sak... varför testar ni inte det mest populäraste grafikkortet på marknaden. Gigabyte Geforce 460 OC 1GB.?????

Visa signatur

Asrock 970 Extreme4, FX-8350 4,0Ghz, Noctua NH-U9B, Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X, Corsair XMS3 4Gb, ,Intel SSD 330 120GB, 1TB HDD. Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Kul att se att nu börjar det dyka upp HD6850 & HD6870 i köpråden med kommentaren att det är bästa kortet.
Det har jag sagt hela tiden att det är varannan damernas och nu är det herrarna som för
Vad händer nästa månad när HD69xx kommer, blir det herrarnas tjuvdans då eller kommer damlaget att pressa in ett 5xx innan?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...