AMD Radeon HD 6870 och HD 6850

Permalänk
Medlem

Så 6870 är inte bättre än 5870?

Antar att de kommer att komma 6890 eller 69xx som kommer vara lite mer prestandakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Bra test och kul för AMD!

Kan dock inte hjälpa att tycka detta nog är som att skjuta sig själv i foten av AMD genom att döpa korten för 6870/6850 som alltid förknippats med prestanda, men nu ska ses som mid end.

Kan bara hålla med. Det är dumt att använda ett inarbetat namn och ge det en ny betydelse, då kunde de lika gärna bytit namnsystem helt typ som när nvidia gick ifrån 9800->2xx serien.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

om man vill simulera faktisk förbrukning är väl mätning av ett helt system det absolut bästa. Vad skulle vara mer realistiskt och bättre?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Låter riktigt lovande! Hoppas att AMD och nvidia hamnar så nära 50/50 i market share som möjligt. Det jobbiga är att det enda nvidia har kvar är 480, och AMD har flera kort kvar att släppa... Får se vad dom gröna har kvar att släppa

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk

Ska bli internsant att se hur 69** korten presterar Tror dock jag behåller mitt 5850 ett tag till.

Visa signatur

Antec P183 | Gigabyte GA-P55-USB3 | Intel i5-760@3612Mhz | Noctua NH-U12P SE2 | 8GB Corsair Vengeance DDR3 @1720Mhz 8-9-8-24 | Geforce GTX 570 | Intel X25-M G2 80GB SSD + 3.7TB HDD | Creative X-FI Platinum | Corsair TX650 | Win 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sixerzi:

Så 6870 är inte bättre än 5870?

Antar att de kommer att komma 6890 eller 69xx som kommer vara lite mer prestandakort.

Här är ett tips; man borde inte kommentera om man inte är insatt överhuvudtaget. *rullar med ögonen*

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

tycker folk verkar hänga upp sig för mycket på vilket kort som skall konkurrera med vilket och vilken prestandasegment korten skall konkurrera i.

Inte intressant för mig. Jag vill ha mer prestanda per krona. För några dagar sedan fick jag x prestanda för ca 2000:-. Hur mycket mer prestanda får jag med 68xx för samma peng? Jag ser inte att det hänt så mycket här. Not impressed. Eller har jag missat något?

Du har inte missat något. Sitter själv och undrar lite över uppståndelsen kring 6870 och 6850. Om du frågar mig så skulle jag säga att det bästa med releasen av dessa kort är prisdumpningen på GTX470 och 460. Underligt att folk är så blinda att de inte lägger märke till att prestandan har blivit dyrare på AMD-korten. Ett ex, 6870 har 50-55% bättre prestanda, till 70-75% högre pris, än sin föregångare 5770.

Jäkligt konstigt tycker jag är att det inte skrivs ett skit om pris/prestanda nu när NVidia leder det racet. Annat var det på 4870-tiden när trådana fullkomligt smetades ner av prestanda/pris kommentarer.

Skrivet av aMp:

Alltså, du verkar ha fått det där om bakfoten. Konkurrenten till 6870 är såklart motsvarande grafikkort från Nvidia om man går efter pris, och då är GTX 470 närmast i pris, man kan ju inte jämföra med ett grafikkort från nvidia som kostar 400-500 mindre. Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Det är alltså nu (efter att Nvidia sänkte priserna) 6870 vs GTX 470 imo (man får väl se det hur man vill, detta är hur jag ser det iaf).

GTX 470 Zotac GeForce GTX 470 Mini HDMI Dual-DVI 1280MB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
ATI 6870 Gigabyte Radeon HD6870 HDMI Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)

Båda för 2200 kronor med frakt + - 20 kr

Självklart är det så.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Måste säga jag gillar nya display port 1.2.

Hoppas det kommer många bra display port 1.2 monitorer under 2011, riktigt coolt o köra en 6 monitor setup

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Enligt TechPowerUp konsumerar HD 6850 och HD 6870 mer effekt än GTX 460, vilka ska man tro på TechPowerUp eller SweClockers?
Här finns ett test av SC2 med HD 6850 och HD 6870 för de som saknade det.
De som klagar på att inte HD 5870 inte är med men som den inte ska ersätta kan ju bara jämföra detta test med ett test av 5870.

För övrigt tycker jag det var ett bra test av SweClockers.

Effektförbrukningen varierar mkt mellan enskilda exemplar av kretsarna, kan nog lätt vara +-10W på ett chip av den här typen vid load. Kan skilja en hel del även vid idle.

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att Nividia svarar upp med så aggressiva prissänkingar, det gynnar ju bara oss vanliga konsumenter, nvidia fans och amd fans alike.

Vi får se hur länge de kan konkurrera på de vilkoren, för att citera Tom's Hardwares spekulation:

Citat:

It also remains to be seen if Nvidia can maintain the long-term price war it recently declared. Every single GeForce GTX 470 is equipped with a monolithic GF100 GPU in the 530 square millimeter range. That’s close to twice the size of the Radeon HD 6870’s 255 mm2 die. How long can Nvidia keep up such a numbers-based fight? Not long, we’d guess, if there’s nothing else waiting in the wings. But this sure would be a good time to introduce a card with a fully-equipped GF104 and 384 CUDA cores enabled

Så passa på nu, ni som är sugna på GTX470

Hade jag köpt något i den klassen så hade det nog blivit ett GTX460FTW kort från EVGA, om man gått på price/performance/noise, eller ett 6870 om man planerar en framtida DP1.2 multimonitor lösning.

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Spill:

...Jäkligt konstigt tycker jag är att det inte skrivs ett skit om pris/prestanda nu när NVidia leder det racet...

Gör dem? Som när amerikanska muskelbilar ledde detsamma på 60-70-talet? Har man varit med lite vet man varför det gick åt skogen. Med pukor och trumpeter.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Spill:

...Om du frågar mig så skulle jag säga att det bästa med releasen av dessa kort är prisdumpningen på GTX470 och 460.

Håller med, lutar mot 2st GTX 470 nu, ska dock som andra redan nämnt vänta ett par veckor för att se vad som händer med priser och annat. Det jag vill se nu är fler alternativ till Asus 6870 som man kan leka med volten på

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

Spännande med de nya grafikkorten!

Funderar dock lite på nästa release, 6950/6970.
vad är det för prisskillnad det handlar om? jämfört med 6870?
som jag förståt det är 68xx mellanklass och 69xx prestanda.

En annan fråga är (hoppas att man får lov att ställa den här) angående 6870 CL och nätaggregat.
enligt testet drar den 486 watt. kan man ha det med en 550 watt nätaggregat? eller vad mer ska räknas in? processorn och något annat?

Just nu har jag en 4850 grafikkort så det är dags för en uppgradering!

Permalänk
Medlem

Om AMD kan lägga sig nära GTX470 i prestanda med en kiselyta på bara 255mm^2 så skall det bli väldigt intressant nästa månad då de släpper Cayman...

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Håller med, lutar mot 2st GTX 470 nu, ska dock som andra redan nämnt vänta ett par veckor för att se vad som händer med priser och annat. Det jag vill se nu är fler alternativ till Asus 6870 som man kan leka med volten på

Ska du satsa på en dubbel-setup så är nog 2 st HD6870 det givna valet. 100watt mer i strömförbrukning kan jag leva med, men nästan 200watt mer med NVidia-korten, det vete faen. Dessutom skiljer det 40watt i idle till AMD:S favör. Vilket blir en del pengar om man har datorn på mycket.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av overheizer:

Om du ändå tänkt köpa två grafikkort så är ju 6870 CF det självklara valet redan nu. Varför? Bättre prestanda, billigare, strömsnålare och strömsnålare

Permalänk
Skrivet av Spill:
Skrivet av furuliden:

Ström och prestanda

haha, ja KANSKE då, effektförbrukningen bryr jag mig ärligt talat inte om, och prestandan är väldigt jämn i mina ögon. Får kolla runt nu efter andra spel och lite snällare inställningar före jag bestämmer mig

Edit: Sen har vi ju PhysX också, som jag inte riktigt vet vad jag tycker om det längre

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Om du ändå tänkt köpa två grafikkort så är ju 6870 CF det självklara valet redan nu. Varför? Bättre prestanda, billigare, strömsnålare och strömsnålare

Bättre prestanda = Falskt (vilket test har du läst?)
Billigare = Falskt (skiljer kanske en tjuga eller två)
Strömsnålare = Sant (en hel del faktiskt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är ju helt underbart! Helt rätt väg att gå av AMD att sänka strömförbrukningen och dessutom fixa crossfire. Är grymt sugen på att köpa nytt kort innan julsemestern.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Lägre strömförbrukning är modernt att sikta in sig på. Det handlar bara mer och mer om miljön och optimering av energin. En klapp på axeln till AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gör dem? Som när amerikanska muskelbilar ledde detsamma på 60-70-talet? Har man varit med lite vet man varför det gick åt skogen. Med pukor och trumpeter.

Hahaha, vet vad du menar, mannen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Spill:

Nu blev jag glad för du har nämligen fel.
1. 6870 presterar bättre än 470 i CF, kanske i single oxå men jag surfar på en iphone nu så jag hinner inte titta igenom all fakta
2. 6870 kostar 2098kr, vilket är billigare. Även OM 6870 skulle vara "20"kr billigare så är den FORTFARANDE billigare
3. Japp den är strömsnålare (vilket du vet)

Permalänk
Avstängd

Har svårt att förstå de som skriver "not impressed" och liknande saker. Att de nya korten inte är tillräckligt bra osv. Anser att Amd har tagit fram två mycket moderna och fina kort med en hel del nya finneser och förbättringar. De har dessutom lyckats med detta på en betydlig mindre yta samt lägre energiförbrukning och lägre ljudnivå gentemot tidigare generation. I just det avseendet framstår ju nvidias kort som tex 470 som rena skämtet. 6870 och 6850 korten framstår som en ingenjörsbedrift utan motstycke för tillfället.

Har absolut inget att invända mot detta test men i andra test som länkats här verkar dessa kort framstå i en bättre dager. I hardpc eller vad de heter blev ju nvidia totalt krossade ech de flesta exepert recensenter verkar eniga om dessa korts förträfflighet. Med tanke på hur dessa presterar så kan man ju bara gissa hur 6900 serien kommer att arta sig.

Det enda "men" just nu för Amd är väl att nvidia i ren desperation chocksänker sina kort tex gtx 470. Naturligtvis kommer även Amd att justera sina priser inom kort ( korten har ju knappt lanserats ännu) och då framstår nvidias kort som helt ointressanta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Nu blev jag glad för du har nämligen fel.
1. 6870 presterar bättre än 470 i CF, kanske i single oxå men jag surfar på en iphone nu så jag hinner inte titta igenom all fakta
2. 6870 kostar 2098kr, vilket är billigare. Även OM 6870 skulle vara "20"kr billigare så är den FORTFARANDE billigare
3. Japp den är strömsnålare (vilket du vet)

1. Nej, kolla testet. GTX470 vinner med 3-2.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

En tjuga eller två är billigare.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

En tjuga eller två är billigare.

Inte speciellt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spill:

Du har inte missat något. Sitter själv och undrar lite över uppståndelsen kring 6870 och 6850. Om du frågar mig så skulle jag säga att det bästa med releasen av dessa kort är prisdumpningen på GTX470 och 460. Underligt att folk är så blinda att de inte lägger märke till att prestandan har blivit dyrare på AMD-korten. Ett ex, 6870 har 50-55% bättre prestanda, till 70-75% högre pris, än sin föregångare 5770.

Jäkligt konstigt tycker jag är att det inte skrivs ett skit om pris/prestanda nu när NVidia leder det racet. Annat var det på 4870-tiden när trådana fullkomligt smetades ner av prestanda/pris kommentarer.

Självklart är det så.

Men visst är det så att dem sätter priset efter vad konkurenten erbjuder?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Vilken tur att AMD å Nvidia inte släpper kort samtidigt, nu finns de ju nåt å bråka om hela året

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Skrivet av teckim:

Det är nog din engelska lärare också

hahaha word!

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Entusiast

Fan jag som köpte ett GTX 470, för ett tag sedan, SLI var ju såklart en del av argumentet men nu skalar ju CF nästan bättre:(
Mycket trevligt kort GTX 470, men tycker om att 6XXX serien är så strömsnål.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit