Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ny dator, ge råd till en gamer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Låter ju perfekt. Tror jag gör så som du säger då och eftersom du säger att H50 har funkat utan några problem blir det antagligen en sådan också, får se hur jag mår när jag ska handla allt

Så du menar att H50 fläkten ska sitta baktill utåt?

Wedes: ja, jag ska vänta och se hur dyra och bra dom är. Är det ett fint pris köper jag nog ett sådant grafikkort och då kommer de väl räcka med ett, då det kommer prestera som 5970?

Tekniskt sett så säger Corsair att man ska sätta flökten så den blåser in. Men jag tycker det bara stör med fläkt placeringen man redan har i chassiet och att sätta det så det blåser ut funkar hur bra som helst, förutsatt du har hyffsat med fläktar som blåser kall luft in i chassiet.
Sen om man sätter det som inblås så kan man bli tvungen att sätta ett fläkt filter där, annars kommer det bygga upp damm snabbt som satan..
Intel Chipsettet blir inte speciellt varmt och grafikkortets standard kylare blåser ut all varm luft så det finsn inte riktigt något inne i chassiet som hettar upp luften där så mycket.
Sen på Fractal chassiet så kan du montera nätdelen så att den drar in luft från utsidan i ett botten luft hål (med filter) som ger nätdelen bättre kylning och får den köras tystare som resultat.

På tal om 6970, Vad ja gförstått det så kommer det vara ett singel GPU kort som kommer va ca 20% snabbare än GTX 480. Det kommer dock inte vara snabbare än 5970 som har 2st GPU chip.
Den som kommer ersätta 6970 blir 6990 kortet som väntas komma i december tor jag. Den kommer vara AMDs värsting kort. Räckna med att den kommer ligga runt 6000 i pris. Medans 6970 förmodligen hamnar på ca 3500:- gissar jag på (hoppas jag på också )
AMD har snurrat till saker lite med hur dom numrerat dom nya modellerna..
Men ha öga på när sweclockers recenserar 6900 korten. Lär bli väldigt intressanta prestanda siffor.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tekniskt sett så säger Corsair att man ska sätta flökten så den blåser in. Men jag tycker det bara stör med fläkt placeringen man redan har i chassiet och att sätta det så det blåser ut funkar hur bra som helst, förutsatt du har hyffsat med fläktar som blåser kall luft in i chassiet.
Sen om man sätter det som inblås så kan man bli tvungen att sätta ett fläkt filter där, annars kommer det bygga upp damm snabbt som satan..
Intel Chipsettet blir inte speciellt varmt och grafikkortets standard kylare blåser ut all varm luft så det finsn inte riktigt något inne i chassiet som hettar upp luften där så mycket.
Sen på Fractal chassiet så kan du montera nätdelen så att den drar in luft från utsidan i ett botten luft hål (med filter) som ger nätdelen bättre kylning och får den köras tystare som resultat.

På tal om 6970, Vad ja gförstått det så kommer det vara ett singel GPU kort som kommer va ca 20% snabbare än GTX 480. Det kommer dock inte vara snabbare än 5970 som har 2st GPU chip.
Den som kommer ersätta 6970 blir 6990 kortet som väntas komma i december tor jag. Den kommer vara AMDs värsting kort. Räckna med att den kommer ligga runt 6000 i pris. Medans 6970 förmodligen hamnar på ca 3500:- gissar jag på (hoppas jag på också )
AMD har snurrat till saker lite med hur dom numrerat dom nya modellerna..
Men ha öga på när sweclockers recenserar 6900 korten. Lär bli väldigt intressanta prestanda siffor.

Okej, verkar ju som att jag får köpa 2 fläktar isåfall, en till botten och en till sidan, dock va där ju inget filter på sidan så datorn kommer ju bli väldigt dammig ändå.. Tror jag börjar med att köpa till 1 fläkt och sätter den på sidan om inte undertill är bättre?

Kan du rekommendera någon annan disk istället för WD? Annars tar jag nog en blue om den är bra, får dock hoppas att den inte går sönder som alla andra...

3500 för 6970 verkar ju vara ett väldigt fint pris, får se hur budgeten ser ut men det lutar faktiskt åt 6970 hållet, ska bli kul att se recensionerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Okej, verkar ju som att jag får köpa 2 fläktar isåfall, en till botten och en till sidan, dock va där ju inget filter på sidan så datorn kommer ju bli väldigt dammig ändå.. Tror jag börjar med att köpa till 1 fläkt och sätter den på sidan om inte undertill är bättre?

Kan du rekommendera någon annan disk istället för WD? Annars tar jag nog en blue om den är bra, får dock hoppas att den inte går sönder som alla andra...

3500 för 6970 verkar ju vara ett väldigt fint pris, får se hur budgeten ser ut men det lutar faktiskt åt 6970 hållet, ska bli kul att se recensionerna

Bäst är att först sätta fläkt på sidan. Kyler man grafik och komponenter mer direkt. Ska helst snurra i minst 1000rpm. Optimalt är 1200-1400, beror lite på hur bra fläkten är på att minimera ljud nivå.

Är rätt säker botten fläkten är filtrerad. Ska kolla med min kompis senare ikväll som jag byggde dator med fractal chassie åt. Annars är enda ingång hålet som itne är filtrerat sidan.

Här är filtret jag nämde innan. Kommer i 2 pack iofs så ifall jag har fel om botten fläkten så har man ett extra filter för det
Fläktfilter Lian Li AF14-3B 140mm tvättbart 2-pack | Indomo Online AB

Tänk på att sida, topp och botten tar upp till 140mm fläktar så köp helst 140mm för dom.

Samsungs 7200rpm hårdiskar är bra och billiga alternativ till WD
Samsung SpinPoint F3 1TB SATA-II 32MB Cache - OEM (HD103SJ) [HD103SJ] Internal Hard Drives SATA 1TB & Over

Själv föredrar jag WD utav ren smak sak

3500:- för 6970 är dock ren gissning bara. Troligast hamnar det kanske mellan 3500-4000:- är tänkt att den ska direkt konkurera mot GTX 480 så den lär hamna på ungefär samma pris.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

ParasiteX: Tänkte väl att sidan va bättre. Ja de ska vara filter där tror jag.

Jag föredrar också WD men efter att jag såg så många klagomål på att den gick sönder första månaden så börjar jag bli lite fundersam.. (tror dock att jag väljer WD före samsung ändå.
Efter att jag läst recensionerna blir det en helt klart en samsung före WD. Tack för de tipset

Jag sitter fortfarande i Irland så jag får nog hoppa över indomo sålänge.

Jo jag förstod att det bara va en gissning

Jag har försökt att hitta ett bra chassi som inte kostar allt för mycket.

Undrar lite om ni har något bra förslag på chassin från Overclockers som inte är allt för dyra, helst under 60£? Kraven är att det ska kyla bra+++ och sen ska den gå hyfsat tyst, ljudisoleringen spelar inte så stor roll dock.

Om ni inte orkar kolla så kan ni väl iallafall säga vilket ni valt mellan dessa(tycker dock att dessa kostar lite mycket, vill hellre satsa på innehållet!):

Coolermaster CM-690 II Advanced Dominator Case - Black [RC-692-KKN2] Cases Cooler Master

Coolermaster HAF 922 Case - Black [] Cases Cooler Master

Antec Dark Fleet Series DF30 Gaming Enclosure - Black [0761345-15231-0] Cases Antec

Fractal Design Define R3 Midi Tower Case - Black Pearl [] Cases Fractal Design

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

ParasiteX: Tänkte väl att sidan va bättre. Ja de ska vara filter där tror jag.

Jag föredrar också WD men efter att jag såg så många klagomål på att den gick sönder första månaden så börjar jag bli lite fundersam.. (tror dock att jag väljer WD före samsung ändå.
Efter att jag läst recensionerna blir det en helt klart en samsung före WD. Tack för de tipset

Jag sitter fortfarande i Irland så jag får nog hoppa över indomo sålänge.

Jo jag förstod att det bara va en gissning

Jag har försökt att hitta ett bra chassi som inte kostar allt för mycket.

Undrar lite om ni har något bra förslag på chassin från Overclockers som inte är allt för dyra, helst under 60£? Kraven är att det ska kyla bra+++ och sen ska den gå hyfsat tyst, ljudisoleringen spelar inte så stor roll dock.

Om ni inte orkar kolla så kan ni väl iallafall säga vilket ni valt mellan dessa(tycker dock att dessa kostar lite mycket, vill hellre satsa på innehållet!):

Coolermaster CM-690 II Advanced Dominator Case - Black [RC-692-KKN2] Cases Cooler Master

Coolermaster HAF 922 Case - Black [] Cases Cooler Master

Antec Dark Fleet Series DF30 Gaming Enclosure - Black [0761345-15231-0] Cases Antec

Jag har tyvärr mer koll på mellan klass och hög klass chassina. Inte så mycket koll på vad som är bra bland låg klarr chassin under 60£.
Men som tum regel så ska du kolla så att chassit har plats för 120mm bak och fram. och helst plats för sid fläkt. Stort plus är att nätdelen monteras på botten istället för som standard där uppe, det ger bättre ventliation i chassiet och kyler nätdelen bättre. Och så fläkt filter som man kan plocka av någorlunda lätt för att rengöra. Veti fan om det finns nått i låg klassen som kan uppfylla allt det dock..
Men 120mm fläkt plats bak och fram är dock det viktigaste.

Hmm CM Storm Scout är jävligt nice iofs. Och ska ha fläkt filter. Åtminstone där framme. Lite osäker om sidan har filter. Men filter på sidan är skit enkelt och billigt att fixa.
Coolermaster Storm Scout Gaming Case - Black [SGC-2000-KKN1-GP] Cases Cooler Master

Recension
CM Storm Scout Case Review | Hardware Secrets

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag har tyvärr mer koll på mellan klass och hög klass chassina. Inte så mycket koll på vad som är bra bland låg klarr chassin under 60£.
Men som tum regel så ska du kolla så att chassit har plats för 120mm bak och fram. och helst plats för sid fläkt. Stort plus är att nätdelen monteras på botten istället för som standard där uppe, det ger bättre ventliation i chassiet och kyler nätdelen bättre. Och så fläkt filter som man kan plocka av någorlunda lätt för att rengöra. Veti fan om det finns nått i låg klassen som kan uppfylla allt det dock..
Men 120mm fläkt plats bak och fram är dock det viktigaste.

Hmm CM Storm Scout är jävligt nice iofs. Och ska ha fläkt filter. Åtminstone där framme. Lite osäker om sidan har filter. Men filter på sidan är skit enkelt och billigt att fixa.
Coolermaster Storm Scout Gaming Case - Black [SGC-2000-KKN1-GP] Cases Cooler Master

Recension
CM Storm Scout Case Review | Hardware Secrets

Ja det ser ut att vara rätt bra men bara kolla på dom fula handtagen på toppen, känns som jag kommer störa mig på de rätt så mycket.
Får ta en ordentlig koll och se om jag hittar något!

Vad tycker du om de 4 jag länkade då? Advanced dominator är nice för där får jag ett nätagg med på köpet, dock är de så likt mitt gamla så jag vill knappt köpa de..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Ja det ser ut att vara rätt bra men bara kolla på dom fula handtagen på toppen, känns som jag kommer störa mig på de rätt så mycket.
Får ta en ordentlig koll och se om jag hittar något!

Vad tycker du om de 4 jag länkade då? Advanced dominator är nice för där får jag ett nätagg med på köpet, dock är de så likt mitt gamla så jag vill knappt köpa de..

Advanced Dominator ser nice ut. Fast ser ut som man får ev köpa till lite damm filter på sidan och botten.
Men jag kan inte se var det står att nätdel är inkluderat med den?

Personligen tycker jag det är alltid värt att lägga lite extra på chassie kostnaden bara för att får ett chassie man ät nöjd med helt utseende mässigt. *r ju det man kommer sitta stirra på en massa... Fast man kan iofs alltid gömma det nånstans under bordet om man tycker det är fult

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Advanced Dominator ser nice ut. Fast ser ut som man får ev köpa till lite damm filter på sidan och botten.
Men jag kan inte se var det står att nätdel är inkluderat med den?

Personligen tycker jag det är alltid värt att lägga lite extra på chassie kostnaden bara för att får ett chassie man ät nöjd med helt utseende mässigt. *r ju det man kommer sitta stirra på en massa... Fast man kan iofs alltid gömma det nånstans under bordet om man tycker det är fult

Ja det ser rätt fint ut men det är nästan exakt som mitt gamla, ska se vilket de blir. Blev rätt sugen på Storm Scout caset efter att kollat recensionen, dock tyckte jag man delade på chassit lite konstigt. Ska kolla recensionerna på dom som intresserar mig nu så får vi se vilket jag kommer fram till.

Här är förresten länken till dominatorn med PSU
Coolermaster CM-690 II Advanced Dominator Case & Coolermaster GX 750W Power Supply [] Cases Cooler Master

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att jag antingen ska köpa Coolermaster Storm Scout eller Coolermaster HAF 922.

Vilket hade du valt mellan Storm scout, HAF 922 och fractal design?

Dock undrar jag om jag väljer Storm scout, kommer 69xx få plats(om jag köper de)? För ett 5870 och 5970 får inte plats.

Sedan om jag väljer HAF 922: kommer jag bli tvungen att ha sladdarna kors och tvärs eller finns där något sätt att dölja sladdarna? Jag ser att det står cable management men när dom visade på Cooler Master HAF 922 Review - Overclockers Club så har dom sladdarna hit och dit..
Jag ser också att där inte är några filter, behövs de, hur noga är det?

En annan fråga, kommer jag behöva köpa till kylpasta eller använder man inte de när man kör vatten(om det används, räcker den som kommer med paketet?)?

Varför väljer jag inte sapphire eller HIS istället för Asus, då dom är billigare? är kvalitèn mycket sämre om man jämför med asus?

Taaack för all hjälp!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Jag har kommit fram till att jag antingen ska köpa Coolermaster Storm Scout eller Coolermaster HAF 922.

Vilket hade du valt mellan Storm scout, HAF 922 och fractal design?

Dock undrar jag om jag väljer Storm scout, kommer 69xx få plats(om jag köper de)? För ett 5870 och 5970 får inte plats.

Sedan om jag väljer HAF 922: kommer jag bli tvungen att ha sladdarna kors och tvärs eller finns där något sätt att dölja sladdarna? Jag ser att det står cable management men när dom visade på Cooler Master HAF 922 Review - Overclockers Club så har dom sladdarna hit och dit..
Jag ser också att där inte är några filter, behövs de, hur noga är det?

En annan fråga, kommer jag behöva köpa till kylpasta eller använder man inte de när man kör vatten(om det används, räcker den som kommer med paketet?)?

Varför väljer jag inte sapphire eller HIS istället för Asus, då dom är billigare? är kvalitèn mycket sämre om man jämför med asus?

Taaack för all hjälp!!!

Har byggt en HAF 922 åt min syster-son och har utrymme på baksidan att gömma kablarna. Den har dock bara filter på front fläkten. Så man får köpa till extra filter om man skaffar fler fläktar. Sen är hela sid hålet helt ofiltrerat och 200mm stort. lite kluddigt att hitta bra filter lösning för det.. Kanske nylon strumpa funkar
Annars helt ok chassie. Bara ger den lite minus på filter tillängligheten.

Skulle nog gått med Fractals chassie dock. Mycket smartare design. Och med filter man lätt kan plocka av för att rengöra.

Från vad jag kan hitta så ska man nog kunna få plats med 5870 i Storm Scout chassiet. Men endast om det är en modell där PCI-e ström kontakterna är monterat på sidan. Fast det blir en tajt passning, men ska gå. Med tur så är nog 6970 kortare.

Kvalite mässigt skiljer sig inte komponenterna så himla mycket. Det enda som mest skiljer dom olika grafikkorts tillverkarna är typ om dom har egen kylare och hur mycket garanti dom ger. En annan sak som är till fördel på Asus t.ex kort är att man kan voltage tweaka dom, som är endast lönt om man ska klocka kortet. Vissa brukar även bundla ihopa ett spel osv..

Kylpasta får man med färdig applicerat på H50/H70 kylplatta. Och det är jävligt bra kyl pasta också.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Kylpasta får man med färdig applicerat på H50/H70 kylplatta. Och det är jävligt bra kyl pasta också.

Vad jag har hört så är de bara färdig applicerad kylpasta på h70 och inte h50 men jag kan ju fått fel information med så rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimJimJim:

Vad jag har hört så är de bara färdig applicerad kylpasta på h70 och inte h50 men jag kan ju fått fel information med så rätta mig om jag har fel.

Tja. H70 är jag lite osäker på om det är färdig applicerat.. Men H50 vet jag för säkert kommer färdigt...
Vilket fall som helst så inkluderar alla "vettiga" tillverkare av kylare, kylpasta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Har byggt en HAF 922 åt min syster-son och har utrymme på baksidan att gömma kablarna. Den har dock bara filter på front fläkten. Så man får köpa till extra filter om man skaffar fler fläktar. Sen är hela sid hålet helt ofiltrerat och 200mm stort. lite kluddigt att hitta bra filter lösning för det.. Kanske nylon strumpa funkar
Annars helt ok chassie. Bara ger den lite minus på filter tillängligheten.

Skulle nog gått med Fractals chassie dock. Mycket smartare design. Och med filter man lätt kan plocka av för att rengöra.

Från vad jag kan hitta så ska man nog kunna få plats med 5870 i Storm Scout chassiet. Men endast om det är en modell där PCI-e ström kontakterna är monterat på sidan. Fast det blir en tajt passning, men ska gå. Med tur så är nog 6970 kortare.

Kvalite mässigt skiljer sig inte komponenterna så himla mycket. Det enda som mest skiljer dom olika grafikkorts tillverkarna är typ om dom har egen kylare och hur mycket garanti dom ger. En annan sak som är till fördel på Asus t.ex kort är att man kan voltage tweaka dom, som är endast lönt om man ska klocka kortet. Vissa brukar även bundla ihopa ett spel osv..

är anledningen till att du vill köpa fractal chassit att där inte finns fläkt filter på haf 922an?

Jag hörde att de va riktigt dålig ventilation i de förra define R2, har de blivit så mycket bättre eller kan de ligga på gränsen fortfarande? btw, hur ska de komma in ren luft när det skyddet på framsidan är där?

Okej, ajja då kan jag lika gärna köra på Sapphire tycker jag. Får se hur de blir som sagt

Jaja men då är där kylpasta till h50 iallafall.

EDIT: Fick precis reda på min lön så det blir nog att jag köper datorn nu istället.
Ett sapphire 6870 blir väl bra sålänge jag inte ska överklocka?
Får se hur de blir med chassit, efter du svarat på det ovan

Tack så jä*la mycket för hjälpen alla! Främst till parasiteX!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

är anledningen till att du vill köpa fractal chassit att där inte finns fläkt filter på haf 922an?

Jag hörde att de va riktigt dålig ventilation i de förra define R2, har de blivit så mycket bättre eller kan de ligga på gränsen fortfarande? btw, hur ska de komma in ren luft när det skyddet på framsidan är där?

Okej, ajja då kan jag lika gärna köra på Sapphire tycker jag. Får se hur de blir som sagt

Jaja men då är där kylpasta till h50 iallafall.

EDIT: Fick precis reda på min lön så det blir nog att jag köper datorn nu istället.
Ett sapphire 6870 blir väl bra sålänge jag inte ska överklocka?
Får se hur de blir med chassit, efter du svarat på det ovan

Tack så jä*la mycket för hjälpen alla! Främst till parasiteX!!!

R2ans problem var att fläktarna blåste lite för dåligt (en astmatiker blåser hårdare). Den nya har dom ökat RPM på fläktarna till 1350 som ger bättre ventilation. Om du köper till fläktar så rekommenderar jag att 120mm har minst 1200rpm, och 140mm minst 1000rpm.
HAF 922an har som sagt bara filter i framsidan. Kan bli en del damm rengöring annars man får göra lite ofta. Filter minimerar det en hel del. Annars inget dåligt chassie. man får en 200mm fram och på toppen. Sen kan man köpa till en extra för sidan. Alternativt kan man montera 2st 120mm istället för 1st 200mm på sidan. Då kan man slänga st 120mm filter där.
Mest jag tjatar om filter är att det hjälper en himla massa i att minimera underhåll. med filter så kommer det bara in små små damm partiklar. och man behöver då bara damsuga filtren lite grann eller dra hander och blåsa går också bra. Sen behöver man bara göra lite små blåsning inne i chassiet max nån gång om året.

Så länge filtret inte är för tjokt så kommer det in bra med luft. Ett tips är att ha många fläktar som blåser in så kompenserar man för det filtren blockar. Men helst som jag sa ska fläktarna ha en rpm på minst 1200rpm för 120mm och 1000 rpm för 140mm.
Också viktigt att man har fler fläktar som blåser in än ut för att generera ett positivt tryck. Har man för många som blåser ut så skapas ett negativt tryck. Och då suger chassiet in luft och damm genom alla små öppningar i chassiet.

I det fallet så kan HAF 922 funka iofs så länge man har det så att fler fläktar blåser in än ut. Då kan man kontrollera var dammet kommer sugas in. Behöver sen bara dra handen över filtret nån gång i veckan och dammsuga vid behov så kommer det funka skit bra.
Har som sagt kört med filter i mina två senaste chassin och det har hjälpt mycket och funkat bra med ventilationen.

Men kör du annars med 6870. är ett jävligt nice kort. Sen om du köper till en ca 600-650W nätdel så kan du slänga i en extra 6870 senare när du känner för det. 650 rekommenderar jag dock om du ska klocka CPUn. CPUn behöver en extra 50-60W när man klockar den till 3.8GHz.

Och behöver du klocknings tips för i5an så fråga bara mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

R2ans problem var att fläktarna blåste lite för dåligt (en astmatiker blåser hårdare). Den nya har dom ökat RPM på fläktarna till 1350 som ger bättre ventilation. Om du köper till fläktar så rekommenderar jag att 120mm har minst 1200rpm, och 140mm minst 1000rpm.
HAF 922an har som sagt bara filter i framsidan. Kan bli en del damm rengöring annars man får göra lite ofta. Filter minimerar det en hel del. Annars inget dåligt chassie. man får en 200mm fram och på toppen. Sen kan man köpa till en extra för sidan. Alternativt kan man montera 2st 120mm istället för 1st 200mm på sidan. Då kan man slänga st 120mm filter där.
Mest jag tjatar om filter är att det hjälper en himla massa i att minimera underhåll. med filter så kommer det bara in små små damm partiklar. och man behöver då bara damsuga filtren lite grann eller dra hander och blåsa går också bra. Sen behöver man bara göra lite små blåsning inne i chassiet max nån gång om året.

Så länge filtret inte är för tjokt så kommer det in bra med luft. Ett tips är att ha många fläktar som blåser in så kompenserar man för det filtren blockar. Men helst som jag sa ska fläktarna ha en rpm på minst 1200rpm för 120mm och 1000 rpm för 140mm.
Också viktigt att man har fler fläktar som blåser in än ut för att generera ett positivt tryck. Har man för många som blåser ut så skapas ett negativt tryck. Och då suger chassiet in luft och damm genom alla små öppningar i chassiet.

I det fallet så kan HAF 922 funka iofs så länge man har det så att fler fläktar blåser in än ut. Då kan man kontrollera var dammet kommer sugas in. Behöver sen bara dra handen över filtret nån gång i veckan och dammsuga vid behov så kommer det funka skit bra.
Har som sagt kört med filter i mina två senaste chassin och det har hjälpt mycket och funkat bra med ventilationen.

Men kör du annars med 6870. är ett jävligt nice kort. Sen om du köper till en ca 600-650W nätdel så kan du slänga i en extra 6870 senare när du känner för det. 650 rekommenderar jag dock om du ska klocka CPUn. CPUn behöver en extra 50-60W när man klockar den till 3.8GHz.

Och behöver du klocknings tips för i5an så fråga bara mig.

Haha låter ju bra.

Eftersom fractal design chassit är slut så blir det ett HAF 922, om nu inte fractal kommer in imorgon :p. Hur tycker du jag ska göra med H50 kylaren? Ska jag sätta den baktill på chassit och sätta den baktill i botten eller på sidan?
Kanske t.o.m kan flytta den som sitter på toppen och sätta den på sidan, sen sätta den baktill på toppen?

okej låter bra, minst 1200rpm då alltså.

Japp det blir 750W nätagget(de du länkade på 650, bara att jag tog 750).

Great! Då kommer jag med stor sannolikhet skicka ett meddelande när jag ska överklocka, kommer nog dröja till början av december dock eftersom jag inte kan köpa kylaren och skärmen just nu.

Sen undrar min polare hur mycket W han behöver på sitt nätagg. Kan du kolla upp de? Han ska köra HD5970, AMD phenom quad, 1hdd, 1 ssd, 4 fläktar, 4gb ram(1600Mhz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Haha låter ju bra.

Eftersom fractal design chassit är slut så blir det ett HAF 922, om nu inte fractal kommer in imorgon :p. Hur tycker du jag ska göra med H50 kylaren? Ska jag sätta den baktill på chassit och sätta den baktill i botten eller på sidan?
Kanske t.o.m kan flytta den som sitter på toppen och sätta den på sidan, sen sätta den baktill på toppen?

okej låter bra, minst 1200rpm då alltså.

Japp det blir 750W nätagget(de du länkade på 650, bara att jag tog 750).

Great! Då kommer jag med stor sannolikhet skicka ett meddelande när jag ska överklocka, kommer nog dröja till början av december dock eftersom jag inte kan köpa kylaren och skärmen just nu.

Sen undrar min polare hur mycket W han behöver på sitt nätagg. Kan du kolla upp de? Han ska köra HD5970, AMD phenom quad, 1hdd, 1 ssd, 4 fläktar, 4gb ram(1600Mhz).

H50 kan man kontera på baksidan eller topp fläkt platsen på Fractal chassiet. Dock inte på sidan.. blir lite svårt att öppna stänga den då. Botten sitter tyvärr lite för långt för slangarna att nå. Pga av att hela kylaren är sluten med pump och radiotar osv. Så kan man inte koppla bort radiatorn för att montera på utsidan. När du monterar radiatorn och fläkten så fäster du det som i manualen visar Plåt->Fläkt->Radiator. Sen lite upp till dig vilket håll du vill fläkten ska blåsa. Corsair säger den ska blåsa in. Men personligen tycker jag det funkar bra att ha den blåsa ut så länge man har bra med fläktar som blåser in kall luft.

Jag räckna på din kompis Watt och 600W ska räcka för det. Så länge han inte klockar upp något för mycket bara. Har han tänkt klocka eller eventuellt ha utrymme för fler hårddiskar så för han lägga på en
extra 50-100W.

Jag använder denna online calkylatorn för att räckna ut Watten.
eXtreme Outer Vision - eXtreme tools for computer enthusiasts
Sak att tänka på när man använder den är att räkna på "capacitor aging" Jag sätter den normalt på 25-30% för att va på säkra sidan. Å ena sidan så kan man ha det på 15-20% om nätdelen man ska köpa är av hög kvalite med lång garanti.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

H50 kan man kontera på baksidan eller topp fläkt platsen på Fractal chassiet. Dock inte på sidan.. blir lite svårt att öppna stänga den då. Botten sitter tyvärr lite för långt för slangarna att nå. Pga av att hela kylaren är sluten med pump och radiotar osv. Så kan man inte koppla bort radiatorn för att montera på utsidan. När du monterar radiatorn och fläkten så fäster du det som i manualen visar Plåt->Fläkt->Radiator. Sen lite upp till dig vilket håll du vill fläkten ska blåsa. Corsair säger den ska blåsa in. Men personligen tycker jag det funkar bra att ha den blåsa ut så länge man har bra med fläktar som blåser in kall luft.

Jag räckna på din kompis Watt och 600W ska räcka för det. Så länge han inte klockar upp något för mycket bara. Har han tänkt klocka eller eventuellt ha utrymme för fler hårddiskar så för han lägga på en
extra 50-100W.

Jag använder denna online calkylatorn för att räckna ut Watten.
eXtreme Outer Vision - eXtreme tools for computer enthusiasts
Sak att tänka på när man använder den är att räkna på "capacitor aging" Jag sätter den normalt på 25-30% för att va på säkra sidan. Å ena sidan så kan man ha det på 15-20% om nätdelen man ska köpa är av hög kvalite med lång garanti.

ahh jag menade på haf 922 chassit, går det bra att sätta h50 på toppen och sen sätta den fläkten som va på toppen, på sidan?
eller om jag sätter h50 baktill sen sätter den fläkten som satt baktill på toppen och flyttar den som satt på toppen till sidan?

btw; hade du valt XFX eller sapphire? för XFX finns att välja mellan 6870 kortet nu.

okejokej, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

ahh jag menade på haf 922 chassit, går det bra att sätta h50 på toppen och sen sätta den fläkten som va på toppen, på sidan?
eller om jag sätter h50 baktill sen sätter den fläkten som satt baktill på toppen och flyttar den som satt på toppen till sidan?

btw; hade du valt XFX eller sapphire? för XFX finns att välja mellan 6870 kortet nu.

okejokej, tack för hjälpen!

Jo du kan flytta 200mm till sidan och fästa 120mm på toppen. Alternativt går det också sätta H50 på baksidan och ta den gamla 120mm och fästa i toppen. Du får dock räkna med massa damm om du sätter 200mm på sidan utan filter. Värt att kolla runt om man kan hitta ett damm filter man kan klippa till och sätta där. Säljs tyvärr inga 200mm filter vad jag vet... En ide jag hört om är att man klipper en nylon strumpa och har det som filter.. inte säker hur bra det är på att släppa igenom luft dock
Å ena sidan. mesta dammet kommer fastna i h50 radiatorn, som är lite som ett filter i sig. Så bara öppna upp då och då och dammsuga radiatorn och grafikkort kylaren lite så klarar det sig. Tryck luft i burk funkar också skit bra. Andas bara inte in dammet.. Dator damm är inte vidare hälsosamt..

XFX och Sapphire är typ samma. kanske enda som skiljer är kanske hur mycket garanti dom ger. XFX ger iofs livstid garanti. fast kolla up precis och visar sig det bara gäller i USA... Dom är båda referens design med referens kylare så ta det billigaste eller den med längst lokal garanti.

EDIT: Hmm ser ut som nån säljer damm filter på ebay uk rätt billigt *NEW* HiFlow Dust filter - 20cm x 20cm ( 200mm x 200mm) on eBay (end time 09-Nov-10 01:29:20 GMT)
Kan va värt ett inköp om du inte pallar öppna lådan och dammsuga för ofta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyJ:

Tjena!

tänkte köpa ny dator i slutet av november, dock så ska jag köpa chassi, dvd-rom och ett par hårddiskar denna månaden för att ha pengar till allt.

Kan ju säga att jag kommer använda datorn till framförallt gaming.

Först och främst behöver jag hjälp med chassit, det ska kyla bra men ändå vara hyfsat tystgående.
Den andra saken jag behöver hjälp med att välja är hårddiskar, vet inte om jag ska köpa en SSD och en Sata eller 2 Sata, tror dock det blir 2st sata då det är några hundralappar billigare.
Antar att dvd läsaren inte spelar så mycket roll?

Sedan väljer jag mellan i5 och i7 då jag alltid gillat intel mer men kanske kan köpa en AMD om ni verkligen övertygar mig.

Det sista jag behöver hjälp med är att välja moderkort. Jag tycker själv att detta är rätt så svårt, då jag inte alls är uppdaterad och vet inte så bra vad jag ska kolla på.

De saker jag kollat på och tänkt köpa är dessa(budgeten är max 100euro extra):

Asus ATI Radeon HD 6870 OC 1024MB GDDR5 PCI-Express Graphics Card [] Graphics and Video ATI HD 6800 Series

Intel Core i5 760 2.80GHz (Lynnfield) (Socket LGA1156) - Retail [BX80605I5760] Processors Intel Core i5

Cooler Master GX 750W Power Supply [RS-750-ACAA-E3] Power Supplies Cooler Master

MSI P55A-G55 Intel P55 (Socket 1156) DDR3 Motherboard [] Motherboards Intel LGA1156 (P55 Chipset)

Corsair XMS3 4GB (2x2GB) DDR3 PC3-12800C9 1600MHz Dual Channel Kit (CMX4GX3M2A1600C9) [CMX4GX3M2A1600C9] Memory DDR3 Dual-Channel - PC3-12800

Corsair H50-1 High-Performance CPU Watercooler (Socket LGA775/1156/1366/AM2/AM3) [CWH50-1] Complete Kits

Western Digital Caviar Green 1TB SATA-II 64MB Cache - OEM (WD10EARS) [WD10EARS] Internal Hard Drives SATA 1TB & Over

Samsung SH-S223C/BEBE 22x DVD±RW SATA ReWriter (Black) - OEM [SH-S223F/BEBN] Optical Drives DVD-RW SATA

Samsung SM2233RZ 22" 120Hz
Samsung SM2233RZ 22" 120Hz 3D Widescreen LCD Monitor - Black [LS22CMFKFV/EN] 22" LCD

Några frågor:

1. Kommer nätaggregatet räcka och är de modulärt så jag kan ta av resterande sladdar?
2. Hur stor är skillnaden mellan 2000Mhz och 1600Mhz på minnen?
3. Ska man satsa på dual eller quad?
4. Tycker ni skärmen är ett bra val?
5. Är hårddiskarna bra?

Val av delar är ju baserat på personliga preferenser.
Men sen jag bytte från AMD till Intel så har jag noterat en sjuk prestanda förbättring.
Min gamla PC ser ni i min signatur nedan.

Den nya gaming PC´n är baserad på i7 920 med Win7 och DirectX 11.
Nya PC speccen är: i7 920 ( OC 4ghrz ), Corsair Hydro Series H70 CPU vattenkylning, asus rampage extreme III, 4gig RAM ( Kingston HyperX T1 DDR3 PC16000/2000MHz CL9 XMP 3x2GB), dual Nvidia 470 i SLI, win7 ( directx 11 ).

svar på frågorna:
1.Ska du köra dual SLI så rekommenderar jag 850 watt minimum, för quad SLI 1000-1250 watt.
2.Den upplevda skillnaden märker du direkt.
3.Dual SLI fungerar väldigt bra för dom allra flesta gamers med höga krav, quad SLI är mest för folk med sjukt mycket pengar och gamers som spelar på yttersta elitnivå.
4.När det gäller skärmen rekommenderar jag LED, men LCD funkar lika bra, dock så är 22tum lite lite om du ska profilera dig som gamer, titta hellre på 23-24tum skärmar.
5.Jag skulle rekommendera en 120gb eller större Intel generation 2 eller 3 SSD disk för operativ systemet, och en vanlig 7200RPS SATA 600 hårdisk på runt 1.5-2TB med minimum 32mb cache.

Visa signatur

Intel Core i7 3930K 3.2GHz socket 2011, Asus Rampage Extreme IV, Corsair 16GB (4x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE LP Quad Channel, Cooler Master Cosmos II Big Tower Black, Corsair AX 1200W 80+ Gold Modulär, Corsair H100 CPU water cooling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders.L:

Val av delar är ju baserat på personliga preferenser.
Men sen jag bytte från AMD till Intel så har jag noterat en sjuk prestanda förbättring.
Min gamla PC ser ni i min signatur nedan.

Den nya gaming PC´n är baserad på i7 920 med Win7 och DirectX 11.
Nya PC speccen är: i7 920 ( OC 4ghrz ), Corsair Hydro Series H70 CPU vattenkylning, asus rampage extreme III, 4gig RAM ( Kingston HyperX T1 DDR3 PC16000/2000MHz CL9 XMP 3x2GB), dual Nvidia 470 i SLI, win7 ( directx 11 ).

svar på frågorna:
1.Ska du köra dual SLI så rekommenderar jag 850 watt minimum, för quad SLI 1000-1250 watt.
2.Den upplevda skillnaden märker du direkt.
3.Dual SLI fungerar väldigt bra för dom allra flesta gamers med höga krav, quad SLI är mest för folk med sjukt mycket pengar och gamers som spelar på yttersta elitnivå.
4.När det gäller skärmen rekommenderar jag LED, men LCD funkar lika bra, dock så är 22tum lite lite om du ska profilera dig som gamer, titta hellre på 23-24tum skärmar.
5.Jag skulle rekommendera en 120gb eller större Intel generation 2 eller 3 SSD disk för operativ systemet, och en vanlig 7200RPS SATA 600 hårdisk på runt 1.5-2TB med minimum 32mb cache.

Vet inte riktigt vad du menar med dual sli och quad SLI, jag menar om det är bättre att satsa på dual core eller quad core inom processorer.
4. Hur många HZ har en LED skärm? Köper mest den skärmen för att den har 120HZ. Storleken vet jag inte riktigt, tror jag klarar mig bra med 22 eftersom jag kört 19 innan, kanske blir lite större om jag hittar en inte allt för dyr 120HZ skärm.
Ja, SSD hade ju varit bäst, sålänge pengarna räcker till så kanske det blir en sådan, dock inte 120GB, det blir max 60GB. Sen har jag kört med ca 400GB innan så det kommer räcka bra med 1TB.

EDit: Jag kollade precis på en LED skärm med 120HZ. Den hade väldigt bra kontrast, vet ni hur stor skillnad det är? typ dubbelt så bra eller trippelt? Märker man stor skillnad inom gaming?
Jag funderade lite på att välja den skärmen där man får med 3D glasögon med men då måste jag även använda nvidia 470, kommer då 750W nätagget räcka?

Skulle ni rekommendera LED eller LCD med 3d glasögon?

Vad är skillnaden mellan i3, i5 och i7(prestanda mässigt)? Som gamer, är i3 dåligt?

Har kollat på lite bundles, både dyrare och billigare, bland annat dessa:

Argon Intel Core i3 2.93GHz @ 4.00GHz Overclocked Bundle [] Overclocked Bundles Gamer - Argon
Krypton Intel Core i7 950 3.06GHz @ 4.00GHz USB3 Overclocked Bundle [] Overclocked Bundles Extreme - Krypton
Argon Extreme Intel Core i3 530 2.93GHz @ 4.20GHz USB3 Overclocked Bundle [] Overclocked Bundles Gamer - Argon
Argon Extreme Intel Core i3 2.93GHz @ 4.20GHz Overclocked Bundle [] Overclocked Bundles
Radon Intel Core i5 760 2.80GHz @ 4.00GHz Overclocked Bundle [] Overclocked Bundles Pro Gamer - Radon

tacksam för hjälpen

Permalänk
Medlem

Angående processorer som är bäst lämpade för gaming så brukar det sägas quad core ( 4 kärnor ) eller mer, dock så har jag hört att AMDs senaste processor med 6 kärnor skall vara sämre för spel då den har klockats ner av tillverkaren.
Men rent allmänt så är 4-6 kärnor bäst lämpade för spel.

SLI är ett begrepp som berör användandet av flera grafikkort, dual SLI betyder 2 grafikkort samtidigt, quad SLI betyder 4 kort.

När det gäller skärmar och uppdateringsfrekvens så är nog 120hrz max i teorin, men vanligtvis har du 50-75hertz när du använder den högsta upplösningen som skärmen och grafikkortet tillåter och med true color 32bit.
Värt att nämnas när man ska skaffa ny skärm så är en skärm med 2ms bättre än 5ms i spel sammanhang.

Svaret på frågan om vilka skärmar som har bäst kontrast är lite svår att svara på då vissa tillverkare använder dynamisk kontrast, men LED är nog bättre på alla plan jämfört med gamla standarden LCD gissar jag.

Om du funderar på att köpa en SSD disk bör du vänta tills i vår då Intel släpper 3:e generationen av SSD diskar som är större och snabbare, isamband med släppet väntas priserna på befintliga SSD diskar sjunka.

Om du bara har ett 470 grafikkort borde 750 watt räcka.

När det gäller i3,i5,i7 så är det vanligtvis plånboken som har avgörandet, men jag har hört från flera håll att i5 räcker ganska långt för spel. Men självklart är processorn både bättre ( prestanda mässigt ) och snabbare ju högre upp i processor generationerna man kommer men då ökar även priset som bekant.

Men om du tittar på billiga datorer så är det oftast inte processorn som är eller blir flaskhalsen i systemet utan det är vanligtvis moderkortet då förklaringen lyder att gamla delar ger billigare datorer.

Visa signatur

Intel Core i7 3930K 3.2GHz socket 2011, Asus Rampage Extreme IV, Corsair 16GB (4x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE LP Quad Channel, Cooler Master Cosmos II Big Tower Black, Corsair AX 1200W 80+ Gold Modulär, Corsair H100 CPU water cooling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders.L:

Angående processorer som är bäst lämpade för gaming så brukar det sägas quad core ( 4 kärnor ) eller mer, dock så har jag hört att AMDs senaste processor med 6 kärnor skall vara sämre för spel då den har klockats ner av tillverkaren.
Men rent allmänt så är 4-6 kärnor bäst lämpade för spel.

SLI är ett begrepp som berör användandet av flera grafikkort, dual SLI betyder 2 grafikkort samtidigt, quad SLI betyder 4 kort.

När det gäller skärmar och uppdateringsfrekvens så är nog 120hrz max i teorin, men vanligtvis har du 50-75hertz när du använder den högsta upplösningen som skärmen och grafikkortet tillåter och med true color 32bit.
Värt att nämnas när man ska skaffa ny skärm så är en skärm med 2ms bättre än 5ms i spel sammanhang.

Svaret på frågan om vilka skärmar som har bäst kontrast är lite svår att svara på då vissa tillverkare använder dynamisk kontrast, men LED är nog bättre på alla plan jämfört med gamla standarden LCD gissar jag.

Om du funderar på att köpa en SSD disk bör du vänta tills i vår då Intel släpper 3:e generationen av SSD diskar som är större och snabbare, isamband med släppet väntas priserna på befintliga SSD diskar sjunka.

Om du bara har ett 470 grafikkort borde 750 watt räcka.

När det gäller i3,i5,i7 så är det vanligtvis plånboken som har avgörandet, men jag har hört från flera håll att i5 räcker ganska långt för spel. Men självklart är processorn både bättre ( prestanda mässigt ) och snabbare ju högre upp i processor generationerna man kommer men då ökar även priset som bekant.

Men om du tittar på billiga datorer så är det oftast inte processorn som är eller blir flaskhalsen i systemet utan det är vanligtvis moderkortet då förklaringen lyder att gamla delar ger billigare datorer.

Haha, jag vill ta och tacka för den väldigt detaljerade informationen, kan ju säga att jag kan en del så riktigt så detaljerat behövs inte.

Ja, jag kollade ju på den LCD skärmen jag ville ha först och den hade kontrast ratio 20000:1 medans LED skärmen hade 10000000:1, vilket är väldigt mycket högre.
De skärmar jag väljer mellan är:
Benq XL2410T 24" TRUE 120Hz 3D Widescreen LED Monitor - Black [] 24" LCD
Samsung SM2233RZ 22" 120Hz 3D Widescreen LCD Monitor - Black [LS22CMFKFV/EN] 22" LCD
Effekter/mark och allt sådant borde väl vara mycket mer detaljerat med LED skärmen?
Känns som att jag helt klart kommer välja LED skärmen.

Okej, tänkte att jag kanske skulle köpa SSD nu till slutet av november, vilken månad tror du dom kommer?

Jag ska köra på XFX ATI 6870 har jag tänkt och enligt parasiteX så drar ju ATI mindre än Nvidia så det blir ju inga problem.

Okej men jag tror jag håller mig till min i5 som jag redan valt då.

Vad tycker du om det moderkortet jag valt, det ska inte vara några problem va?

är fortfarande orolig över H50 kylaren, kommer den hålla bra?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fann att monteringan av min Corsair Hydro H70 var lite av ett pill jobb, men läser man instruktionerna noga och har tålamod så ska det nog gå bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Moderkortet ser ok ut, stödjer USB 3.0 och SATA III. En sak slår mig bara, att hårddisken du valt bara stödjer SATA II.....Tycker du ska överväga skaffa en HD som stödjer SATA III när moderkortet stödjer detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag menade att jag var orolig över H50 eftersom min polare som jobbade på någon slags datorbutik sa att han fick in dom rätt ofta. H70 skulle ha bättre kvalitet.

Kan någon svara på det där med LED skärmen; kommer det vara mycket bättre bild än på LCDn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders.L:

Moderkortet ser ok ut, stödjer USB 3.0 och SATA III. En sak slår mig bara, att hårddisken du valt bara stödjer SATA II.....Tycker du ska överväga skaffa en HD som stödjer SATA III när moderkortet stödjer detta.

Det är väl bara SSD diskar som stödjer SATA III? om inte, kan du rekommendera ett par?

Edit:
Hittade denna:
Western Digital Caviar Black 640GB SATA 6Gb/s 64MB Cache - OEM (WD6402AAEX) [] Internal Hard Drives SATA 450GB - 750GB
Det är nog den ända på overclockers. Finns det fler?
Ska man hellre välja denna?

Western Digital Caviar Black 1TB SATA 6Gb/s 64MB Cache - OEM (WD1002FAEX) [] Internal Hard Drives SATA 1TB & Over
Hittade denna också. Vilken tycker ni man ska välja?

640 räcker bra om jag köper SSD
1TB räcker bra utan SSD, vet inte om jag köper SSD om jag köper denna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anders.L redigera gärna dina inlägg istället för att göra 3st.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

underbart. Varför fortsätter folk skicka länkar från komplett osv? jag bor fortfarande i irland och har inte tillgång till den sidan/kommer inte beställa en sak därifrån. men ja, vet iaf att jag ska ha någon av dom jag länkat ovan.

Tack ändå