Tror ni att ni kan bli SC2 proffs?

Permalänk
Entusiast

Tror ni att ni kan bli SC2 proffs?

Lycka till:

Detta är monstren som man måste slå, detta är visserligen en legendarisk wc3 spelare som är kända för sin micro och apm.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fy fan vad han klickar XD Vet nån vad han har för APM??

Permalänk

Ja han har hög apm och det är coolt men det är inte alls lika viktigt med hög apm i sc2 som i wc3 lr framförallt sc1.
De som är bäst i världen just nu brukar ligga ngn stans runt 150apm. Som sagt nu när blizzard har gjort det så mkt lättare med multi-unit-casting och större unit-groups sjunker behovet av 600apm för att vara bäst.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

damn.. visste inte att man var tvungen att vara både autistisk och ha seriösa spasmer (typ över 200 spasmer i minuten) för att bli pro.. undrar hur fort dom skriver vanligt på ett tangentbord.. borde ha chans i tävlingar även på det.. det är för mig obegripligt hur de kan få informationen till hjärnan såfort att det blir rätt tryck.. nånstans mitt i allt där måste de ju ske feltryck,..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

vafan, korean?

Starcraft (allra första) var ju nordkoreas Nationalsport och många av dom har gått över till SC2. vilken som är nationalsport nu vet jag icke.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

damn.. visste inte att man var tvungen att vara både autistisk och ha seriösa spasmer (typ över 200 spasmer i minuten) för att bli pro.. undrar hur fort dom skriver vanligt på ett tangentbord.. borde ha chans i tävlingar även på det.. det är för mig obegripligt hur de kan få informationen till hjärnan såfort att det blir rätt tryck.. nånstans mitt i allt där måste de ju ske feltryck,..

Har för mig att de gjorde ett test för några år sen, där de jämförde ett SC proffs mot en "normal" spelare.
Proffset spelade på ett helt annat sätt, han kollade inte på skärmen för att få info, utan han gjorde det mesta på instinkt. Så med andra ord så var det inte mycket "hur går jag mot detta?" tänk.

Så det kan förklara varför proffsen i SC var så sjukt snabba.

Permalänk
Avstängd

Han kan omöjligt njuta av spelet........

Permalänk
Medlem

jag skulle vilja se day9 kommentera en sån kille live.. eller åtminstone se day9 lira live.. gissar på att han är lite mer fokuserad och inte spammar sådär frekvent..

Visa signatur

Permalänk

hoppas verkligen moon lyckas i sc2 också

Permalänk
Medlem

Day9 ligger ju på lite över 200 i SC2 och i SC1 så var han över 300.
Det fräna är ju att det inte är speciellt mycket spam i mid/late game utan verkligen micrar varenda gubbe.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Skrivet av mille666:

vafan, korean?

Starcraft (allra första) var ju nordkoreas Nationalsport och många av dom har gått över till SC2. vilken som är nationalsport nu vet jag icke.

Grymt fel.. Nordkorea är ju väldigt känt för sin esport... Oh wait, thats sydkorea!

Om jag inte pluggade på universitet så skulle jag satsa på att bli proffs.. La jag ner fokus tror jag att jag skulle kunna komma väldigt långt iaf !

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Grymt fel.. Nordkorea är ju väldigt känt för sin esport... Oh wait, thats sydkorea!

Om jag inte pluggade på universitet så skulle jag satsa på att bli proffs.. La jag ner fokus tror jag att jag skulle kunna komma väldigt långt iaf !

Sydkorea menar jag! blandar alltid ihop dom XD varför vet jag inte!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem

Det är lätt att bli proffs, bara att nöta. Fast en förutsättning är väl att man varken jobbar eller går i skolan.

Permalänk
Medlem

han kan ju inte må speciellt bra efter alla uppersitta kvällar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tyreiz:

Varför inte då? Om vi använder din logik så kan ju tex John Petrucci omöjligt njuta av att spela gitarr. Det är deras jobb, och chansen är mycket stor att som professionell gamer gillar man att jobba lika mycket som en musiker gillar att spela musik.

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Tyreiz:

Ehh han är progamer?

Tror han njuter när han vinner som alla andra...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

är det fysiskt möjligt för ett tangentbord att slänga över sådär många knapptryckningar samtidigt, nu har jag nåt gamingtangentbord som sägs klara 26 knapptryckningar samtidigt (men jag lär max behöva tre..;)) dock så sitter ju han med ett exakt likadant tangentbord i första filmen där som jag hade till min första 286'a pc jag hade en gång i tiden...

Visa signatur

Permalänk

Idra nämnde när han castade GSL nyligen att han ligger på 150 APM (_IBLAND_ 200-250) och han är uppe och tävlar med korrarna utan problem.

Sen så kommer ju APM:en hela tiden medan man blir bättre och övar mer och håller igång.
Jag har ganska låg APM men kan efter en kväll ligga på dubbla till slut.

EDIT: Kan även nämna att en av Sveriges bästa Terran-spelare som är SjoW ligger på 80-120.

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReloadMaster:

Idra nämnde när han castade GSL nyligen att han ligger på 150 APM (_IBLAND_ 200-250) och han är uppe och tävlar med korrarna utan problem.

Sen så kommer ju APM:en hela tiden medan man blir bättre och övar mer och håller igång.
Jag har ganska låg APM men kan efter en kväll ligga på dubbla till slut.

EDIT: Kan även nämna att en av Sveriges bästa Terran-spelare som är SjoW ligger på 80-120.

ja jag tror det handlar om att om du kan hålla ditt apm inom rimliga gränser så får hjärnan chans att tänka ut andra strategier än att spela på "känsla" även under matchen.. jag har faktiskt fått min apm att ramla in på runt 40.. mot 20 i början när jag lira.. så fördubbling på bara nån månad.. skulle jag nöta ännu mer kanske jag kan komma upp i 60 apm.,. kanske man skulle ha som mål, att hålla sina units mer sysselsatta.. men för mycket apm borde ju börja visa sig i sämre "övergripande strategier"? eller tänker man fel där kanske..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De sitter inte och funderar på vad de ska göra under en match, allt det tänkandet sker långt i förväg

Ju snabbare desto bättre!

Permalänk
Medlem

Det är ju jag på filmen

Om någon vill ha en APM-lektion, PM:a 25$/h

Permalänk
Medlem

Har nån verkligen kontrollerat så den där killen inte är en första prototyp producerad av Skynet!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pergius:

är det fysiskt möjligt för ett tangentbord att slänga över sådär många knapptryckningar samtidigt, nu har jag nåt gamingtangentbord som sägs klara 26 knapptryckningar samtidigt (men jag lär max behöva tre..;)) dock så sitter ju han med ett exakt likadant tangentbord i första filmen där som jag hade till min första 286'a pc jag hade en gång i tiden...

Han trycker ju inte ner flera tangenter samtidigt (iaf inte fler än 5 kanske)

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Inte för att jag bryr mig eller missunnar snubben att han är grym, men jag tycker det ser ut som att filmen körs lite uppspeedad. Det baserar jag på att kameran känns ganska ryckig, framförallt när det zoomas. Men, oavsett så är han sjukt snabb. Units ser ju ut att röra sig rätt normalt, men det kanske kan vara justerat till typ slow speed?
Grymt snabb snubbe oavsett.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Det är ju jag på filmen

Om någon vill ha en APM-lektion, PM:a 25$/h

hahaha !

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av daolo:

Inte för att jag bryr mig eller missunnar snubben att han är grym, men jag tycker det ser ut som att filmen körs lite uppspeedad. Det baserar jag på att kameran känns ganska ryckig, framförallt när det zoomas. Men, oavsett så är han sjukt snabb. Units ser ju ut att röra sig rätt normalt, men det kanske kan vara justerat till typ slow speed?
Grymt snabb snubbe oavsett.

Dom spelar självklart inte på slow speed i kval-matcherna för GSL. Så videon är legit.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju löjligt att ha flera hundra APM, jag kan verkligen inte förstår varför man någonsin skulle behöva mer än 150? Jag är ingen RTS-veteran eller proffs av något slag, men vem som helst kan ju se att majoriteten av alla tangenttryckningar är helt onödiga?

edit: Jag skulle till och med kunna gå så långt att jag kallar det tics.

Permalänk
Medlem

precis som ovan säger är det ju skillnad på apm och apm. Att styra sina enheter genom att trycka på högermus 20ggr på samma plats tex är ju helt onödigt men ger en högre apm.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

ju högre apm desto bättre? litegrann som att skjuta 300 kulor i cs under 1 runda så är man fetingelit

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000