AMD Catalyst 10.10 ser dagens ljus

Permalänk
Melding Plague

AMD Catalyst 10.10 ser dagens ljus

Hack i häl på de nya grafikkorten i Radeon HD 6800-serien passar AMD även på att rulla ut oktober månads version av drivrutinen Catalyst i inte mindre än tre olika versioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Med risk att låta bitter, men varför optimera för gamla spel istället för nya t ex Fallout Vegas?

Far Cry 2, spelar någon det? Det var ju redan ett skitspel när det släpptes...

Permalänk

Hum, undrar om drivrutinen gör någon skillnad alls för äldre kort, jag har HD3870. Ska dock byta till Nvidias 500-serie så snart det släpps.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk

Installerat och klart!

Visa signatur

Mvh Emil Kihlström
|| Intel Core i5 750 @ 3,7 ghz || Corsair H50 || Asus P7P55D PRO || A-data 8GB || AMD 6970 || Corsair HX 750W || Lian Li K62 || Windows 8 || Samsung P2350 || Logitech MX518 || Razer Lycosa || Klipsch F3 5.1 || Infocus IN80 || Sherwood R972 || iPhone 5S 16GB ||

Permalänk

OJ ! Vilken överaskning! Ny drivrutiner när ett ny hårdvara kommer ut ?

Allvarligt nu: Snyggt jobbat av AMD att lägga in ny funktioner som även stöds av gamla kort.

Bara för man har släppt ut ny hårdvara så överger man inte dom gamla korten/ägarna. Snyggt!

Hoppas att MS kan lära och släppa DX10/11 till XP.

Skrivet av Fluffster:

Med risk att låta bitter, men varför optimera för gamla spel istället för nya t ex Fallout Vegas?

Far Cry 2, spelar någon det? Det var ju redan ett skitspel när det släpptes...

Eeeh, är det inte spelmakarnas uppgift att fixa spelen ?

Om ATI/Nvidia skulle tvingas optimera sina drivrutiner för varje spel så skulle de minst

vara 5-10 gig stora.

Och korten skulle kosta ca 25-45 k

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Med risk att låta bitter, men varför optimera för gamla spel istället för nya t ex Fallout Vegas?

Far Cry 2, spelar någon det? Det var ju redan ett skitspel när det släpptes...

Körs väl i rätt så många tester fortfarande så optimering ger bättre resultat för dem. Sen är det inte alltid de kan optimera för ens egna favoritspel, får väl hoppas att det finns generella förbättringar av prestandan i driveruppdateringar också. Dessutom släpptes Fallout New Vegas officiellt igår, så tror knappast det kan dyka upp förrän i en senare hotfix eller nästa månads driver.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Körs väl i rätt så många tester fortfarande så optimering ger bättre resultat för dem. Sen är det inte alltid de kan optimera för ens egna favoritspel, får väl hoppas att det finns generella förbättringar av prestandan i driveruppdateringar också. Dessutom släpptes Fallout New Vegas officiellt igår, så tror knappast det kan dyka upp förrän i en senare hotfix eller nästa månads driver.

Jo, det är väl benchmarkspelen som har prio, men jag tycker det är ledsamt att det är samma 10 spel månad efter månad. Generella prestandaförbättringar tycker jag är få om jag ska vara ärlig. KAN bero på att jag sitter på ett "gammalt" kort (4870x2).
Vegas kanske var ett dåligt exempel men tog det iom att jag spelade det igår kväll. Sen tycker man väl att ett företag av AMDs storlek kanske borde ha en beta-kod tillgänglig att optimera lite efter.

Citat:

Eeeh, är det inte spelmakarnas uppgift att fixa spelen ?

Om ATI/Nvidia skulle tvingas optimera sina drivrutiner för varje spel så skulle de minst

vara 5-10 gig stora.

Och korten skulle kosta ca 25-45 k

Förstår inte riktigt vad du menar. AMD/nVidia ska inte "fixa" spelen, däremot ska de optimera sina drivrutiner till dom. De ska inte göra om, som mitt exempel var, Far Cry 2 till ett bra spel. Däremot ska de se till att deras drivrutiner fungerar så bra som möjligt med spelen som deras kunder vill spela.

Eller menar du att de endast ska prioritera spel som ingen annan än benchmarkstest anväder sig av och alla andra glömt för länge sedan?

Permalänk
Medlem

Får hoppas med de nya drivrutierna att bla. DOW II fungerar, med 10.9 så crashade alltid DOW II PRECIS när matchen va slut så matcherna reggistrerades aldrig Och då har dessutom AMD både AMD-logga och ATI-loggan satt på spelet, småilla tycker jag

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Vegas kanske var ett dåligt exempel men tog det iom att jag spelade det igår kväll. Sen tycker man väl att ett företag av AMDs storlek kanske borde ha en beta-kod tillgänglig att optimera lite efter.

Jo, Vegas är också så stort spel så det borde komma optimeringar/fixar till det rätt snart.

Permalänk
Skrivet av Luxor ABC80:

Hoppas att MS kan lära och släppa DX10/11 till XP.

Kommer aldrig att hända eftersom Vista/Win7 har annan drivrutinsmodell än stenålderns XP...

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

Borde dom inte byta från ATI-CCC till AMD-CCC nu? Dom har ju tagit bort ATI som varumärke.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Jo, Vegas är också så stort spel så det borde komma optimeringar/fixar till det rätt snart.

Ja, jag personligen har inte haft problem med det men har läst att typ 2 miljoner har det. De flesta tyvärr AMD-brukare. Detta är tyvärr rätt vanligt tycker jag som ATI/AMD-användare.
Jag har använt många olika ATI/nVidia-kort genom historien och brukar aldrig ta parti för något märke när det gäller hårdvaran, men gällande mjukvaran är det svårt att låta bli att erkänna att AMD ligger efter, långt efter.

Det var lite detta jag for efter. Det kanske är lätt att få kunden att köpa ett kort när denna läser ett benchmarktest där det briljerar i Far Cry 2 och Crysis Warhead. Svårare kanske att få samme kund att köpa ett nytt kort av samma märke när man märkt att i vardaglig användning funkade det inte alls så bra...

IMHO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Hoppas att MS kan lära och släppa DX10/11 till XP.

Detta kommer dock aldrig hända.

Permalänk
Avstängd

Fungerar 10.10 bättre än 10.9 tex? Hade grova prestandaproblem i Tex 3ds max (Cad)

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

10.10 fungerade inge vidare med min dator och youtube iaf..
Fryser, drivers sluta funka, sen blir rutan grön. Sweet (Y)

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Skrivet av LeafBox:

10.10 fungerade inge vidare med min dator och youtube iaf..
Fryser, drivers sluta funka, sen blir rutan grön. Sweet (Y)

Testa Far Cry 2, fett med extra prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Tänk vad kul om de kunde fixa musbuggen som har varit nu i nästan ett år!!!

Den händer mig extremt sällan i 10.8 iaf. (10.9 va nästan oanvändbar dock, säkert samma med 10.10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Testa Far Cry 2, fett med extra prestanda!

Ha, mjaa.
Men det vore ju trevligt att kunna göra vardagliga saker oxå.

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Med risk att låta bitter, men varför optimera för gamla spel istället för nya t ex Fallout Vegas?

Far Cry 2, spelar någon det? Det var ju redan ett skitspel när det släpptes...

Fallout new vegas använder ju exakt samma motor som fallout 3 och oblivion. så är drivrutinerna redan "optimerade" för spelet innan så kan de nog kanske inte göra så mycket nytt på de frontarna, Far Cry 2 är ju så bra att det baseras på "Dunia Engine" så optimeras grafikkorten lite mer för den så kommer ju alla andra spel att redan ha lite optimering (t.ex Assassin's Creed II och Assassin's Creed: Brotherhood (om de väljer att ha samma motor i 2an och brotherhood))

Permalänk
Medlem

Vill ha dedär multitrådade drivisarna som Firaxis snackade om

Permalänk
Avstängd

haha... så underhållande och läsa igenom allt krångel varenda gång AMD släpper en ny drivrutin när ska folk inse att AMD aldrig kommer fixa drivrutinsbuggarna? det har varit såhär i över 10år nu.

Satt och funderade seriöst på att köpa ett 6870, hade nästan gått på allt snack om hur grymt AMD är iomed detta AMD/ATI proppfulla forum. Nej, tack och hej sweclockers forum.

Citat:
Ursprungligen inskrivet av LeafBox
10.10 fungerade inge vidare med min dator och youtube iaf..
Fryser, drivers sluta funka, sen blir rutan grön. Sweet (Y)

Svar på hans problem: Testa Far Cry 2, fett med extra prestanda!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Tänk vad kul om de kunde fixa musbuggen som har varit nu i nästan ett år!!!

Svar: Den händer mig extremt sällan i 10.8 iaf. (10.9 va nästan oanvändbar dock, säkert samma med 10.10)

Detta är nog med anledning till att Aldrig mer gå över till ATI/AMD igen. Har gjort det misstaget många gånger innan. Har sedan många år tillbaka bojkottat dem . Visst, dom tillverkar mycket bra kort. Men deras drivrutiner är sämre än någonting annat. Du kan inte bli nöjd med A, om inte B funkar.

Permalänk
Medlem

Funka nu ju! Var tvungen att installera om?
Jävligt märkligt, menmen

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Vilka grafikkort kommer detta HD3D fungera med? Endast 6xxx serien? Vill minnas att det inte fungerar att köra med 120hz med ATi kort förutom nu med 6xxx serien pga nya HDMI och displayport

Permalänk
Medlem

har aldrig forstått vad folk har för problem med AMD´s drivers. Har aldri haft någon mus bugg med 5870. köpte mitt direkt vid release . o har aldri haft problem. förutom i 120hz , som blev fixat. och det var pga förlåg mhz på graffet i 2d. var bara o öka så var det fixat. 4870 fanns inga problem heller. AMD är bra enligt mig på både drivers & korten.. Starcraft AA om nån tar de som AMD´s ansvar visar bara på hur okunniga folk är. Det är blizzards ansvar att bygga in riktigt AA istället för nått skit från drivers som inte är lika snyggt&drar mer prestandard än vad det ska..

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Skrivet av Tyreiz:

Massa text...

Jag hoppades du insåg att mitt svar till Leafbox var starkt ironiskt.

Lagade citering.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Vilka spel spelar du? Såg du bilden jag hostade? Det är inte den "vanliga" feta muspekaren.

Ja jag såg dem, har exakt samma problem (förutom att jag till skillnad från de flesta med problemet bara har en skärm). Spelet som är bäst provocera fram problemet för mig är Heroes of Newerth men i 10.8 funkar det helt okej. Har inte testat StarCraft II på länge men tydligen upplever många samma problem med det.

Edit:

Skrivet av necry:

har aldrig forstått vad folk har för problem med AMD´s drivers. Har aldri haft någon mus bugg med 5870. köpte mitt direkt vid release . o har aldri haft problem. förutom i 120hz , som blev fixat. och det var pga förlåg mhz på graffet i 2d. var bara o öka så var det fixat. 4870 fanns inga problem heller. AMD är bra enligt mig på både drivers & korten.. Starcraft AA om nån tar de som AMD´s ansvar visar bara på hur okunniga folk är. Det är blizzards ansvar att bygga in riktigt AA istället för nått skit från drivers som inte är lika snyggt&drar mer prestandard än vad det ska..

Hade inte heller problemet, tills jag bytte till en Full HD skärm.

Permalänk
Skrivet av Fluffster:

Förstår inte riktigt vad du menar. AMD/nVidia ska inte "fixa" spelen, däremot ska de optimera sina drivrutiner till dom. De ska inte göra om, som mitt exempel var, Far Cry 2 till ett bra spel. Däremot ska de se till att deras drivrutiner fungerar så bra som möjligt med spelen som deras kunder vill spela.

Eller menar du att de endast ska prioritera spel som ingen annan än benchmarkstest anväder sig av och alla andra glömt för länge sedan?

Och hur lång är listan över spel som kunderna vill spela ?

Jag själv har precis lagt in Rogue Squadron 3d i ett nostalgi anfall.

Spelmakarna måste anpassa sig till win och korten, inte tvärtom!

Att sedan ATI/Nvidia "råkar" göra optimeringar som får dem att prestera bättre

i benchmark spel går under kapitlet taskig marknadsföring.

Men om ett spel hänger sig allt bsod så är det spelmakarnas problem!

Att man ofta får installera om efter en updatering av drivrutiner beror nästan alltid på andra prog.

Tweak prog är ofta en bov.

Jag vet att dx10/11 till xp är en dåres förhoppning, men man skall aldrig ge upp.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluffster:

Jag hoppades du insåg att mitt svar till Leafbox var starkt ironiskt.

Jag vet, citerade det du skrev för att det du skrev, även fast det är starkt ironiskt, så är det tyvärr så folk tänker ... dom blundar för verkligheten och stirrar sig blinda på fps räknaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyreiz:

Jag vet, citerade det du skrev för att det du skrev, även fast det är starkt ironiskt, så är det tyvärr så folk tänker ... dom blundar för verkligheten och stirrar sig blinda på fps räknaren.

Måste ju vara väldigt individuellt då jag aldrig haft ett problem med ett ati kort och den där musbuggen har jag aldrig upplevt.

Med nvidia har jag dock fått blåskäm nån gång pga deras drivare men inte tänker jag bojkotta dom för det?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arius:

Måste ju vara väldigt individuellt då jag aldrig haft ett problem med ett ati kort och den där musbuggen har jag aldrig upplevt.

Med nvidia har jag dock fått blåskäm nån gång pga deras drivare men inte tänker jag bojkotta dom för det?

Så du säger att problemen folk har , är inte drivrutins relaterade? utan det är i största sannolikhet hårdvaru fel ? Drivrutiner handlar inte om tur eller otur. Hårdvara är tur eller otur.