PS3 anslutningar, hdmi & spdif etc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
.se
Registrerad
Okt 2010

PS3 anslutningar, hdmi & spdif etc

Hejsan!

Det är så att jag skulle vilja koppla mitt PS3 till min datorskärm via HDMI. Eftersom det inte finns några högtalare inbyggt i skärmen, så undrar jag vart i helskotta jag ska få ljud ifrån.

HDMI är ju båda ljud och bild. Är SPDIF enbart en ren ljudkälla? Och isf kan jag koppla nån slags stero/högtalare/hörlurar via SPDIF anslutningen? "Överskrider" den då HDMI anslutningen så jag kan få ljud?

Kanske finns det någon slags adapter som gör om en 3,5 mm anslutning (typ hörlurar) till SPDIF?

Tacksam för svar!

Mvh Markus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Antar att din skärm inte har högtalare. Detta innebär att eventuellt ljud som skickas via HDMI inte kommer till nytta utan du får antigen använda den optiska uttaget på PS3an eller multi-AV-ut-kontakten för att få ut ljudet till en förstärkare/reciever med eller utan inbyggda högtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Höganäs
Registrerad
Aug 2002

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS4 (4TB, Nyko Data Bank) | iPhone SE 32GB Black | Huawei T3 MediaPad 10" | New 3DS XL + KatsuKity's Capture Card | PS Vita 32GB | pfSense PC 2x1Gbit + 16-port 1Gbit Switch + D-Link 868L (som AP) | Ryzen 1700, 16GB DDR4 3000Mhz, 240GBx2 SSD, GTX 980, 3TB, A320M-DS2 | Windows 10 Home 64-bit | Apple Macbook Pro 13" Mid-2013