Automount på usb disk i server?

Permalänk
Medlem

Automount på usb disk i server?

Tjena!

Jag har en usbdisk som jag använder i min server som kör Ubuntu 9.10.
Jag har disken för backup och kör ett par cronjob med rsync och mv på nätterna.

Detta gör jag för att ha en backup på vissa saker på min server, men även för att kunna ta med mig innehållet på servern vid behov. Det spelar inte så stor roll om jag missar några schemalagda backuper.

Mitt problem är att om jag tar med mig disken och sedan kopplar tillbaka den så vill den inte monteras riktigt. Jag pluggar bara ur disken eftersom att jag inte har tid med att umounta disken när jag ska iväg, och jag har inte tid att remounta den manuellt heller.

Det ska bara fungera utan att jag behöver göra något med servern.

Jusst nu så måste jag starta om servern varje gång jag kopplar tillbaka disken, vilket är sjukt overkill.

Jag monterar disken efter UUID i fstab:

UUID=4F3A71791B2CFB4E /mnt/terok ntfs-3g defaults 0 0

När jag sedan kopplar i den och går in i mappen och kör ls så får jag:

user@Servern:/mnt/terok# ls ls: reading directory .: Input/output error

Vad ska jag göra för att få allt att fungera som det ska?
Vad händer om disken inte är monterad riktigt när cronjoben körs?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Om disken inte är monterad när rsync körs så lägger den backupen på root partitionen. Inte roligt om man har en 10GB root och backup på 200GB, root:en fylls helt och saker slutar skrivas :/

Har en liknande situation som jag fixade med ett skript.
Skriptet monterar hårddisken om den inte redan är monterad, kollar att den verkligen blev monterad och kör sen rsync. Efter det avmonteras hårddisken tills nästa natt.

Du måste dock varje gång du vill hämta något från hårddisken när den är kopplad till servern montera (& avmontera). Vilket jag bara gör när backupen behövs för att återställa filer.

Då det är en backup på Git & SVN repos så händer det nästan aldrig

Permalänk
Medlem

Usch vad krångligt

Vill bara att disken monteras när jag kopplar i den och avmonteras när jag kopplar ur den.
Sen kan jag ju skriva script för sycningen, men först och främst måste automount ordnas.

Jag har nämligen andra filer på disken med som ska vara tillgängliga över CIFS/SMB när disken är i servern.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag tar gärna källkoden till det där programmet som klarar av att läsa dina tankar och avmontera volymen INNAN du tänker rycka ut den. Det går inte att avmontera volymer på efterhand! Det finns en poäng med det där.

Men visst, det skulle kunna vara görbart med en kamera och t.ex. ZoneMinder för rörelsedetecktering, så fort något rör sig nära servern så avmonteras volymen, eller ja, ZoneMinder kan ju också övervaka delar av bilden, sak samma. Overkill men görbart till skillnad från tankeläsning..

Övrigt är det väll inte så himla svårt att skriva ett bashskript/cronjobb som känner av om stickan sitter i och monterar volymen när backupen ska göras och avmonterar när det är klart, då är du ju iaf home-safe. Sen om du råkar rycka ut stickan under pågående backup är väll en annan femma.

Permalänk
Medlem

Disken ska inte behöva avmonteras innan jag pluggar ur den, jaja jag kan få korrumperad data osv men det är inte det som är problemet. Däremåt så ska den monteras när den pluggas in igen, ja som på vilken Windowsburk som helst.

Det enda som spelar roll är att den måste återmonteras när den pluggas i åter igen.
Låt mig oroa mig om datakorruption.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

så här har jag hemma och de funkar bra. men när jag har auto mount från en disk på
dock är de tagit från internet så för jag minns ej om de var hdd hdb eller hur de va efter /dev

#extern disk
/dev/hdd1 /media/whatever ntfs defaults 0 0

sedan från en annan dator på lanet har jag går att göra utan att skriva in usersname och lössen genom att lägga i de i en anna fil som man ska koppla fstaben för att få de säkrare så ingen bara går in och tar lössenordet den vägen, men jag har vart lat av mig.

192.168.0.12/e: /media/windows1 ntfs-3g username=xxxxx;password=xxxx 0 0

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Disken ska inte behöva avmonteras innan jag pluggar ur den, jaja jag kan få korrumperad data osv men det är inte det som är problemet. Däremåt så ska den monteras när den pluggas in igen, ja som på vilken Windowsburk som helst.

Det enda som spelar roll är att den måste återmonteras när den pluggas i åter igen.
Låt mig oroa mig om datakorruption.

Kolla om du är medlem i Grupperna "plugdev" och "cdrom" Om inte. Gör dig till medlem i dom och testa igen..

Vet inte egentligen om det relaterar till ditt problem men läste det i denna tråd..
Linux Mint Forums • View topic - External drive no longer works if disconnected [SOLVED]