Permalänk
Medlem

Problem med Linux Live

Hejsan!

Till att börja med ska jag berätta bakgrunden till att jag använder Linux live, något som jag verkligen inte är van vid.

Jag fick virus på min dator och till sist gick den inte att starta, utan den bootade om så fort den började ladda windows. En kompis sa till mig att det gick att rädda filer, vilket jag ville göra, genom att lägga in Linux Live på en USB-sticka, och här är jag nu.

Jag har lagt in Live på en usb-sticka, och kört in stickan i den drabbade datorn. Det fungerar så långt, jag kommer in i Linux och allting. Jag kopplar in en extern hdd, för att kunna flytta över alla filer till den. Så lång fungerar allt som det ska.

Det är när jag ska börja flytta filer som det blir problem. Linux har inte möjligheten att välja "Paste" eller "Cut" eller något sådant. Därför googlade jag och hittade att man kan vara tvungen att ändra rättigheter, vilket jag också försökte göra. Då får jag felmeddelandet att det är ett s.k. "Read-only file system".

Och nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå tillväga för att kunna börja flytta över filerna.

Windows versionen som inte fungerar är Windows XP.
Jag har matat in Ubunto Moblin 9.10 remix på stickan, vilket jag nu kör på den andra laptopen. (Jag gogglade helt enkelt Linux live och laddade ner något som kallades för LiLi USB Creator och på den vägen är det.)

Nu frågar jag er, mer kunniga och vana Linux-användare, om hjälp.

Mvh

Erik

Visa signatur

| Chassi: Cooler Master Cosmos S | Mobo: Asus z87 Deluxe | CPU: Intel i7 4770K | CPU-cooler: Noctua NH-U9B | Grafikkort: Asus GTX 780 DCII | RAM: 16GB Corsair Vengeance LP | SSD: Samsung 840 120GB | PSU: Corsair HX1050 |

Permalänk
Medlem

Det lättaste är att gå in på Ubuntu homepage | Ubuntu

Ladda ner 32bitars verisonen av Ubuntu 10.10 och sedan Universal USB Installer Universal USB Installer – Easy as 1 2 3 | USB Pen Drive Linux

Sedan drar du bara igång Universal USB Installer och går igenom stegen för att göra usb-minnet redo att boota Ubuntu.

När det är klart ska det bara vara att plugga in det och välja att boota ifrån usb:et, sen ska det bara vara att kopiera över filerna.

Sen om du är riktigt smart installerar du Ubuntu på hårddisken och slipper virus framöver

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |