Permalänk

Ugnsbakat modekort, hjälp tack

Tjenare, jag ska köra in mitt ett moderkort från en stationär dator i ugnen, jag har tagit bort cmos batteriet och processorn, och allting, men alla plastbitar då ? tex dom som knippsarna som håller ram minnet på plats, kommer inte allt det smälta ? hur ska jag göra då ?

Permalänk

seriösa svar tack, hur gärna tror du att jag vill att det ska rinna ner vaniljglass på moderkortet ?

Permalänk
Avstängd

Sådan plast brukar vara ganska värme tålig vad jag vet
brukar inte vara några som helst problem med kontakter på tex grafik kort iaf

annars, vad har du att förlora med på ett trasigt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Sorry, jag antar att jag inte är tillräckligt överklockande för att förstå varför man skulle vilja stoppa in ett moderkort i ugnen, så jag antog att det bara närmade sig midnatt en vanlig lördagkväll...
Lycka till med vad det nu är du håller på med.

trasiga kretsar kan återupplivas med hjälp av ugnsbakning.. lod osv smälter lite och kan återfå kontakten igen om nu det är problemet:D

Permalänk
Proffsmoddare

Körde ett moderkort i ugnen för någon månad sen, kondensatorerna verkade ta mest stryk.
(Funkade inte efteråt heller tyvärr)

Grafikkort kanske är mer värmetåliga pga dess arbetstemp kan vara väldigt hög ibland. Körde ett skapligt nytt nvidiakort 10min @ 200 grader och det funkade klockrent efter.

Polaren har gjort likadant med sitt HD3870.

Grafikkorten tog inge stryk alls, moderkortet luktade bränt. (Dell moderkort)

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att lödda osv istället för att värma upp det ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glimbrink:

Självklart, speciellt när man inte vet vad som är felet. Börja du så kan jag ta över när du är halvvägs.

Kändes inte så seriöst.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Glimbrink:

Grejen är väl att man inte har någon som helst aning om var man ska börja? Vet inte ens om man kan se var det är fel. Med tanke på att det fixar sig i ugnen så är det ju inte tal om några stora lödningar..

Permalänk
Medlem

Yes, om moderkortet ändå är trasigt och man inte har någon garanti och man inte vet vart felet sitter så varför inte prova ugnen:D, men vet man felet så kan man ju prova löda om man vågar.

Permalänk
Medlem

jag skrämde liv i ett AM2 kort genom att baka det i 200c i 8 minuter. inget smälte eller liknande. tog inte ens ur batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timez:

Vet inte ens om man kan se var det är fel.

Om man kan lösa problemet med ugnsbakning går det att se felet men man behöver bra ljus, ett förstoringsglas samt att man måste veta vad man letar efter. (Sprickor i lödningarna)

Permalänk
Medlem

enda seriösa svaret här under natten då.. sätt på folie över dom delarna som du vill skydda lite mer..visst svårt om det inte går att lägga folie runt grejjerna men men

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad från ett antal tramsinlägg. Håll er till topic