Casio visar världens minsta skärm med 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Vill ha den pixeltätheten på 24". NU!

är du säker?
det blir 25 ggr fler pixlar, dvs drygt 50 megapixels, dubbla ATI 5970 kommer inte räcka långt

Permalänk
Medlem

Ja gillart! En bit till sen kan man fokusera på att göra färgerna bättre.. löjligt illa att skärmarna inte kan visa HDR-bilder än...

Permalänk
Medlem

Jädra tjat om vad ögat kan se o inte se.

Det finns bara en väg att gå och det är mer och bättre, fler pixlar till folket!
Vem bryr sig ifall alla världens forskare kommer fram till att ögat av nån anledning inte skulle behöva mer pixlar? Är väll klart som tusan vi skall ha mer.
Utvecklingen går framåt för att vi vill ha mer, bättre, effektivare etc etc saker, aldrig varit med om att man stoppat för all framtid bara för att "man behöver inte".
Skulle gärna vilja ha en 22tummare med 4k upplösning dock så borde jag nog uppgradera min dator först :).

Tack o hej.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

... Eller så enas världen om ett bildformat. Om det är 16:9 eller 16:10 spelar mig ingen större roll, men jag är trött på skalning och svarta fält.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

... Eller så enas världen om ett bildformat. Om det är 16:9 eller 16:10 spelar mig ingen större roll, men jag är trött på skalning och svarta fält.

Nja jag vill då att Bio film fortsätter med 2.39:1 som dom har haft nu i ganska många år
alternativt 1.85:1 dock sistnämnda är ju nära 16:9

dock 16:9 / 16:10 kunde ju slås ihop och bli en, frågan är vilken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraXula:

Ögat har en oändlig upplösning.

Det jag undrar bara vilken sorts enhet som kommer ha beräkningskraften för att t.ex. spela upp video i 1080p :>

Yeah Riiiiiiight... Läste du det i Kalle Anka eller? Haha

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

... Eller så enas världen om ett bildformat. Om det är 16:9 eller 16:10 spelar mig ingen större roll, men jag är trött på skalning och svarta fält.

vad är problemet med svarta fält? Jag har aldrig förstått det, folk som klagar på svara fält klagar aldrig på den svarta ramen runt skärmen, eller den fula tavlan ovanför skärmen, eller pärmarna till höger om skärmen osv,

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av teejee:

vad är problemet med svarta fält? Jag har aldrig förstått det, folk som klagar på svara fält klagar aldrig på den svarta ramen runt skärmen, eller den fula tavlan ovanför skärmen, eller pärmarna till höger om skärmen osv,

En massa pixlar förblir outnyttjade, skärmyta som du i praktiken har betalat för.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Häftigt, men ser man någon skillnad när man tittar på den och en retina display? det är väll ändå fler pixlar än man kan se liksom

Permalänk
Medlem

Vore schyst med den skärmen och win mobile eller android. Saknas bara skjysta film- och serie tjänster. Spotify fast för serier och film där det kanske kostar extra ibland, det hade varit något det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakfil:

Häftigt, men ser man någon skillnad när man tittar på den och en retina display? det är väll ändå fler pixlar än man kan se liksom

Jag ser ingen skillnad på min desires slcd-skärm och min kompis iphone 4 lcd-skärm. SÅ högre upplösning är rätt onödigt. Fast jag tror ändå att snart kommer vi ha mobiler med 3200 X 2400 upplösning, inte för att man ser någon skillnad, men konsumenterna tror att det ger bättre bild och fina färger. Liksom megapixlarna hos kameror. Vem fan behöver mer än 3.2 mp egentligen, likt förbannat trycker tillverkarna i 12mp i mobiler istället för att sattsa på bra bild och fina färger. Det säljer helt enkelt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Skrivet av Devrer:

Jag ser ingen skillnad på min desires slcd-skärm och min kompis iphone 4 lcd-skärm. SÅ högre upplösning är rätt onödigt. Fast jag tror ändå att snart kommer vi ha mobiler med 3200 X 2400 upplösning, inte för att man ser någon skillnad, men konsumenterna tror att det ger bättre bild och fina färger. Liksom megapixlarna hos kameror. Vem fan behöver mer än 3.2 mp egentligen, likt förbannat trycker tillverkarna i 12mp i mobiler istället för att sattsa på bra bild och fina färger. Det säljer helt enkelt

Högre upplösning är alltid bättre.

På en kamera måste dock sensorstorleken hänga med, för att slippa brus. Likaså optiken.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hmm, dubbla pixeltätheten på den här skärmen, så kanske man kan göra ett par VR-glasögon värda namnet sen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DraXula:

Ögat har en oändlig upplösning.

Det är endast (?) världen vi lever i som har oändlig upplösning, dock är upplösning ett mått på hur mkt bildpunkter vi ser när vi beskådar ett medie genom en skärm, ögonen mm. Så själva objekten vi ser har ingen upplösning men det finns inget som hindrar en att köra så hög upplösning man skulle vilja.

Vet inte var du tänker på när du skriver det jag citerade, jag kommer o tänka på någon som hade i sign i ett forum där personen jämförde våran värld som ett spel med oändlig upplösning och där himlen var en expansion ^^.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk

Vafasen.... Jag trodde detta var ett datorforum och så möts man av en högst veteskaplig diskussion om människans öga, intressant!

Min mobil har ju 240x320... det är grejer det!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

är du säker?
det blir 25 ggr fler pixlar, dvs drygt 50 megapixels, dubbla ATI 5970 kommer inte räcka långt

Om man har en skärm som klarar 1920*4 x 1080*4 och kör spelet i 1920 x 1080 så kommer det fortfarande se bra ut. Men men, önskedrömmande. Kommer dröja med så högupplösta skärmar

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Antzo:

Det är endast (?) världen vi lever i som har oändlig upplösning, dock är upplösning ett mått på hur mkt bildpunkter vi ser när vi beskådar ett medie genom en skärm, ögonen mm. Så själva objekten vi ser har ingen upplösning men det finns inget som hindrar en att köra så hög upplösning man skulle vilja.

Vet inte var du tänker på när du skriver det jag citerade, jag kommer o tänka på någon som hade i sign i ett forum där personen jämförde våran värld som ett spel med oändlig upplösning och där himlen var en expansion ^^.

Sen har inte världen oändlig upplösning heller. Med synligt ljus har vi först och främst en gräns som säger att vi inte kan se saker mindre än våglängden. Det är fysiskt omöjligt. Sen finns det ett par trevliga upplösningsvillkor också som har att göra med optiks förmåga att bryta ljus som vi inte kan komma runt.
Vidare är ju massa kvantifierad så någonstans finns det en minsta beståndsdel.
Så att säga att verkligheten har oändlig upplösning är att förenkla det två steg för långt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

En massa pixlar förblir outnyttjade, skärmyta som du i praktiken har betalat för.

Precis o alla dessa hd-filmer man köper med upplösningen 1920x816. Blir ju en ganska skaplig svart rand.
Man kanske är illa tvungen att köpa en sån här:
Philips 56PFL9954H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

Permalänk
Skrivet av Orici:

Dags för nya grafräknare kanske?

mm.. grafräkare med 1080p

Menar så! Ingen jävla 80-talsskärm som i TI-80 och TI-90 serierna.... varför betalar man 1000+ för dom när en vanlig smartphone besitter mer beräkningskraft?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Andreas D:

En massa pixlar förblir outnyttjade, skärmyta som du i praktiken har betalat för.

Jag använder inte alla pixlarna i högerkanten när jag surfar.. däremot de som är nedanför webläsaren

Allvarligt talat: Varför är folk så insnöade på filmformat (som inte ens används längre!) när det gäller upplösningar?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Dags för nya grafräknare kanske?

mm.. grafräkare med 1080p

Lite OT men jag kom och tänka dom denna stripen från XKCD:
1996

Permalänk

Ååååh ge mig en med HDMI, så jag kan koppla min 7d till den

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen har inte världen oändlig upplösning heller. Med synligt ljus har vi först och främst en gräns som säger att vi inte kan se saker mindre än våglängden. Det är fysiskt omöjligt. Sen finns det ett par trevliga upplösningsvillkor också som har att göra med optiks förmåga att bryta ljus som vi inte kan komma runt.
Vidare är ju massa kvantifierad så någonstans finns det en minsta beståndsdel.
Så att säga att verkligheten har oändlig upplösning är att förenkla det två steg för långt.

Rätt men fortfarande är det så att många här verkar underskatta ögats upplösning något ordentligt, på den plats som man fokuserar blicken har man en ganska rejäl upplösning vill jag lova.

Hur hög upplösning har vår syn? | Illustrerad Vetenskap

Permalänk

Jippiii1!1 mer utlösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av DAoG:

Precis o alla dessa hd-filmer man köper med upplösningen 1920x816. Blir ju en ganska skaplig svart rand.
Man kanske är illa tvungen att köpa en sån här:
Philips 56PFL9954H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om LCD-TV

Nä en sådan här:
Stewart Cine-W FireHawk G3 2.35:1 104"
Stewart Cine-W FireHawk G3 2.35:1 104" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 2.35:1-dukar

Plus
Panasonic PT-AE4000
Panasonic PT-AE4000 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Projektorer

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Menar så! Ingen jävla 80-talsskärm som i TI-80 och TI-90 serierna.... varför betalar man 1000+ för dom när en vanlig smartphone besitter mer beräkningskraft?

För att man inte får ha med en smartphone på prov för att dom kan göra så mycket mer?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

En duk för 40 000 är det så nödvändigt? Sen är duken i 16:9.
Edit: kostade visst 21 000 om man "drog vidare" till butiken.(minsta duken)

Permalänk
Skrivet av Rymdvanilj:

Menar så! Ingen jävla 80-talsskärm som i TI-80 och TI-90 serierna.... varför betalar man 1000+ för dom när en vanlig smartphone besitter mer beräkningskraft?

Hehe, jo det är sinnes, den här finns till N900, misstänker att det finns liknande till andra smartphones:
maemo.org - Downloads: AlmostTI Graphing Calc Emulator

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte_amal:

Hehe, jo det är sinnes, den här finns till N900, misstänker att det finns liknande till andra smartphones:
maemo.org - Downloads: AlmostTI Graphing Calc Emulator

Mobiler har varit snabbare i _många_ år nu. Däremot bytte jag nog batteri max nån enstaka gång under alla år jag haft miniräknare (och då använde jag ändå räknaren på de mest avancerade sätt och rätt ofta).

Finns fler fördelar, men det var en :). Däremot håller jag verkligen med om att de i normalpris absolut är för dyra, men det brukar vara kraftig subvention på linjer där man behöver en.

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Rätt men fortfarande är det så att många här verkar underskatta ögats upplösning något ordentligt, på den plats som man fokuserar blicken har man en ganska rejäl upplösning vill jag lova.

Hur hög upplösning har vår syn? | Illustrerad Vetenskap

Är illustrerad vetenskap en serriös källa? Är väl vriden populärvetenskap där gamla skumptna AB-medarbetare håller till (ej säker källa på detta).

För övrigt tolkar jag det som att mätningen där "200 punkter per grad" är i gula fläcken, och de har sedan applicerat detta på hela ögat. Detta är ju så felaktigt som det bara kan bli eftersom, som de själva påpekar, densiteten av stavar och tappar är mindre i perferin.