Blizzard: Datorspel långt ifrån döende

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

Eh, har du spelat diablo 2?

Du kommer inte kunna hålla reda på allt och det skulle kräva miljoner knappar på konsolen för att styra allt, (inventory, din "spellbar" som kommer med D3, skilltree, stats)

Hur ska du köpa hos en vendor? en vendor som har typ 20 saker +++ ?

Hur ska du flytta saker i din inventory?

Jag ser inga bra lösningar, men tror du på det så får du gärna föklara hur!

Jag tror och hoppas att blizzard aldrig kommer utveckla till konsoll, de e ju de som gör dem så bra, (b.la då...)

Förövrigt ser jag fram emot Diablo3 som fan, har lirat D2 sen det kom ut
Spelar inte i övrigt längre.

Med Kinect, PSMove och Wii styrsystem är det som mus fast snabbare.
Du kommer kunna springa och skjuta med pilbåge samtidigt eller kasta spells. Något som inte funkar med D2s interface. Lösningen på det problemet i D3 har dom lagt in 1-5 hotkeys på hotbar tillsammans med 3 knappar på musen.

Så dagens konsolspelare borde snarare fråga dig hur du kan spela på en PC med mus och tangentbord när det finns så många bättre alternativ till konsolerna. Hur ska du kasta spells i riktning X och springa i riktning Y samtidigt? Hur ska du köpa saker ur vendorn om det finns mer än 20 saker att köpa?
Hur ska du klicka på START game om du inte har X eller A på musen?

/facepalm

Skrivet av knaxiz:

Förstår inte argumentet att tex bilspel skulle vara roligare på konsol, är ju bara att koppla in burken i tvn å skaffa dig en handkontroll av valfri typ.

Tex. Dirt 2 till PS3 så är spelet anpassat till handkontrollen och behöver inte konfigureras.
Skaffar du märke X av kontroll till PC och ska köra Dirt 2 är den inte anpassad för kontrollen och det är efter kontrollen är konfigurerad. Och efter du har gjort allt så kommer det ändå inte att funka speciellt bra.

Nu har jag en G27 till PC där i stort sett alla nyare PC spel är anpassade för så det funkar bra. Men ville bara påpeka dom små felen med att skaffa random kontroll till PC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

jag skulle aldrig kunna tänka mig att spela nåt annat än bilspel på Konsoll..

1: vissa konsollspel hackar så förjävligt.. ruggigt dålig framerate så jag bara vill kräkas!
2: spela FPS spel på handkontroll är ju helt jävla muppigt..
3: man kan inte Alt+tabba ner mellan heaten och glutta sweclockers, fb eller annat
4: PC spel är alltid/oftast snyggare!

kan säkert komma på fler saker som får mig att välja PC, men dessa är dom viktigaste för mig.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att PC spel faktiskt är "döende" i den bemärkelsen att det är omodernt att göra renodlade pc spel och skillnaden gentemot pc och konsol spel är i dagens läge endast grafiken. nu kan man inte längre hoppa i shooters utan det ska va ett kontextkänsligt gameplay där du har en knapp som du använder för att göra lite allt möjligt som har med omgivningen att göra och alla andra knappar ska gärna göra minst 4 olika saker vilket självklart begränsar både valmöjligheterna för dig och utvecklingsmöjligheterna för utvecklarna av samtliga spel. Samtidigt ska spelen inte vara för avancerade så idéer som anses överflödiga tas gärna bort i fördel för ett spel som är lätt att plocka upp och börja spela utan någon träning eller titt på "Control Options" för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tex. Dirt 2 till PS3 så är spelet anpassat till handkontrollen och behöver inte konfigureras.
Skaffar du märke X av kontroll till PC och ska köra Dirt 2 är den inte anpassad för kontrollen och det är efter kontrollen är konfigurerad. Och efter du har gjort allt så kommer det ändå inte att funka speciellt bra.

Nu har jag en G27 till PC där i stort sett alla nyare PC spel är anpassade för så det funkar bra. Men ville bara påpeka dom små felen med att skaffa random kontroll till PC.

Kör sj med logitech Rumplepad 2 och behövde endast slänga in 2 filer i dirt2 mappen sen funkar det klockrent, kan hålla med om att det kan bli lite mer mek men upplevelsemässigt så är det klart värt det. Har ingen själv men tror 360 kontrollern har stöd för dom flesta nya spelen.

Visa signatur

Asus P6T Deluxe V2 | i7 920 | PowerColor 5870 | Corsair 6Gb DDR3 1333mhz | Corsair 850W | Corsair Force 120 GB | 2xWD CB 640 GB | Obsidian 700D

Permalänk
Skrivet av laggarbacken:

Tycker debatten mer har handlat om fördummandet av spel (och att detta skulle vara konsolernas fel). Problemet jag ser är att spelutvecklarna vill väldigt gärna bredda sina spel, för att nå ut till en större målgrupp. "Hardcore" gamers finns det ju inte så många av om man ser överlag (tråkigt nog).

Gothic 4 kanske är det färskaste exemplet på det?

Kommer till både PS3 och Xbox till skillnad från sina föregångare. Verkar bli en riktig flopp. Gothicspelen har i och för sig alltid varit problematiska och plågats av massa buggar vid release, men det här är inte Gothic längre.

Arcania: Gothic 4 for PC - GameRankings
Arcania: Gothic 4 for Xbox 360 - GameRankings

Arcania: Gothic 4: Pc: Amazon.de: Games

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av mannen99:

Vad kan du göra på en dator VS en konsoll?

Känns inte lönt att göra denna jämförelse, är man BARA ute efter att spela så sure köp en konsoll.

Personligen tycker jag att bilspel är bra mycket roligare på konsoll, + att det finns roligare bilspel till konsoll (dirt2 på PC är ju kul iofs, men roligare på konsol..)

Men om man har eyefinity så e inte det fallet....

Visa signatur

INTEL 6950X@ 4,2Ghz, GTX 1070Ti gigabyte SLI, 64GB DDR4, 1TB SSD, 1200w , 3x24" 5760x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neoplasm:

Givet men var hela tiden rädd för den. Totalt maximalt 20 tim speltid. Jag har/hade inte tiden för ett sådant beroende och jag vägrade uppdatera min gamla PC just för att undvika frestelsen. Är man svag för D2 är risken stor för ett beroende här. Samtliga mina spelkompisar blev helt slutsålda samt slutkörda på WoW.

Jag har en hel mental förberedelse inför D3.

Måste du se det som ett beroende? Kan du inte bara spela spelet som en kul grej?

Och det var kanske inte så jag menade.. jag menade mer att Blizzard verkligen INTE lyssnar på sina spelar och att dom verkligen använder dom som BETA testare i World of Warcraft.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Måste du se det som ett beroende? Kan du inte bara spela spelet som en kul grej?

Och det var kanske inte så jag menade.. jag menade mer att Blizzard verkligen INTE lyssnar på sina spelar och att dom verkligen använder dom som BETA testare i World of Warcraft.

Blizzard lyssnar på sina spelare. Balanseringen av arena har I stort sett varit efter spelartycken.
Ett bra exempel var mutilate som var svårtspelat men otroligt effektivt för bra spelare. Men eftersom endast dom bästa kunde spela den speccen tog dom bort kravet att stå bakom sin motståndare och helt plötsligt började alla spela den speccen.
All end game arena är balanserad efter en dålig spelare i senaste arena gear. Därför det alltid finns så stora skillnader mellan setups i toppen och mer balanserat mot mitten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag får väl rösta på PC eller HTPC för de få gånger jag spelar...Har inte ägt en riktig konsoll sedan Playstation 1 (har haft en PSP under en kortare tid också)

Bygger man en kraftig HTPC, kan man göra det mesta på tv'n..

Men jag tror nog mer att stora speltitlar hamnar mer på konsoller i framtiden än på datorer..

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Blizzard lyssnar på sina spelare...
Ett bra exempel var mutilate som var svårtspelat men otroligt effektivt för bra spelare. Men eftersom endast dom bästa kunde spela den speccen tog dom bort kravet att stå bakom sin motståndare och helt plötsligt började alla spela den speccen.

"Men eftersom endast dom bästa kunde spela den speccen tog dom bort kravet att stå bakom sin motståndare och helt plötsligt började alla spela den speccen."

Anledning till att man har slutat spela. Det behövs inge skill längre, bara mangla knappar.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem

En stor anledning till att blizzard har lyckats med sälj på PC är att alla deras produkter har grymt mkt utveckling bakom sig. De släpper inte ETT enda spel som inte blir megastort. Folk måste dessutom betala för dom om de ska funka på rätt sätt, det går inte piratkopiera dom alltså. Detta eftersom det bygger på onlineupplevelser.

Blizzard är och kommer nog för lång tid framöver vara ett föredöme bland spelutvecklare.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Du har inte spelat World of Warcraft va?

Jag tycker det mesta av det låter rätt även för World of Warcraft. Du får gärna skriva vad du menar med det där.

Permalänk
Medlem

PC gaming är inte döende, men lidande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Jag tycker nog att PC spel faktiskt är "döende" i den bemärkelsen att det är omodernt att göra renodlade pc spel och skillnaden gentemot pc och konsol spel är i dagens läge endast grafiken. nu kan man inte längre hoppa i shooters utan det ska va ett kontextkänsligt gameplay där du har en knapp som du använder för att göra lite allt möjligt som har med omgivningen att göra och alla andra knappar ska gärna göra minst 4 olika saker vilket självklart begränsar både valmöjligheterna för dig och utvecklingsmöjligheterna för utvecklarna av samtliga spel. Samtidigt ska spelen inte vara för avancerade så idéer som anses överflödiga tas gärna bort i fördel för ett spel som är lätt att plocka upp och börja spela utan någon träning eller titt på "Control Options" för den delen.

Så sant!!. Det är den här "fördumningen" som tar död på inte bara pc spelandet utan spelandet som helhet

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagas:

Att spel som Dragon Age å CoD är mer populära på konsol säger en hel del om PC-marknaden.

RPG på konsoll, hemska tanke (FF etc får ursäkta, tänk er att köra BG-serien på konsoll... hädelse).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

RPG på konsoll, hemska tanke (FF etc får ursäkta, tänk er att köra BG-serien på konsoll... hädelse).

Dragon age/ Baldurs gate /Oblivion utan mods?.....skämtar nån med mej.Rollspel suger p... på konsol

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tEan:

Dragon age/ Baldurs gate /Oblivion utan mods?.....skämtar nån med mej.Rollspel suger p... på konsol

Vad blir nästa steg, RTS på konsoll?! Vart är världen på väg?, det var bättre förr

Permalänk
Medlem

Spelade xbox 360 för först gången för inte så länge sen. Halo reach tror det jag det var. Blev sjukt förvånad över hur jävla fult det var. Grafiken fullkomligt sög och känndes som jag spelade duke 3d eller nått.

Hoppas att fler börja köpa spel nu när de börjar bli billigare. Via g2play och erbjudanden och sånnt. Kanske vi kan få bättre optimerade spel och mindre buggiga. Plus kanske slippa den jävla 2005 grafiken som konsoler har.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Vad blir nästa steg, RTS på konsoll?! Vart är världen på väg?, det var bättre förr

Jag bävar för den dagen då Hearts of iron utvecklas på konsol

Amen broder,det var bättre förr!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Jag tycker tyvärr inte att problemen som du lägger fram verkar vara speciellt problematiska, istället för att ifrågasätta om jag spelat diablo 2 kan man undra om du använt en konsol sedan mario bros.

Tycker han har rätt i att det inte är speciellt bra på konsoll när det gäller "interface-krävande" spel. De löser dem ju självklart men med hjälp av förenklingar och funktioner som försvinner. Dvs, konsollspel är enklare och mer ytligare i den aspekten. Om det är positivt eller negativt beror nog mest på användaren.

Ang. topic så har aldrig pc-spelandet hållt på att dö ut, bara att bolagen gillar att ha piratkopieringen att skylla på när något säljer dåligt.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Hos konsollerna är det onlinespelen som regerar där också även om singleplayerspelen säljer bättre än på pc. Att dem får exklusiva spel T,ex Forza, gears of war är för att hålla den lågan levande. Förmodligen kommer dagens utbud av spel lämna plats åt ett fåtal där en del genrer tragiskt riskerar att fasas ut och lämna många till saknad T,ex Äventyrspel p.g.a finansiell trubbel utan någon lösning med genomslagskraft.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Konsolspel säljer så bra för att konsolspelare spelar kanske en månad sen köper dom ett nytt spel ..., det gör inte PC folket vi håller oss till ett få tal bra spel Därför vi är lite kräsna

Visa signatur

Intel Core i5-3570k@4,2GHz | H50 | Asus P8Z68-V/GEN3 | Gigabyte Radeon HD7970 | Corsair 2x4GB@1866Mhz | Intel X25-M G2 80GB | Corsair Force 3 120GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat problem är ju t.ex. de sk. kopieringsskydden; man blev inte så glad över att punga ut en massa pengar för spel som Assassin's Creed II när det godtyckligt tar bort sparfiler mm mm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

En stor anledning till att blizzard har lyckats med sälj på PC är att alla deras produkter har grymt mkt utveckling bakom sig. De släpper inte ETT enda spel som inte blir megastort. Folk måste dessutom betala för dom om de ska funka på rätt sätt, det går inte piratkopiera dom alltså. Detta eftersom det bygger på onlineupplevelser.

Blizzard är och kommer nog för lång tid framöver vara ett föredöme bland spelutvecklare.

Helt klart släpper Blizzard väldigt bra spel. Men Diablo 1 gick ju att piratkopiera och köra online, och jag har för mig att Diablo 2 funkade det också.
Dom spelen kom iof väldigt tidigt och får väl ses som en försökskanin.

Men dom senare spelen funkar inte att piratkopiera. Eller... ingen har lyckats än iallafall

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Det enda som hotar PCn som plattform är konsollerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gratzner:

Helt klart släpper Blizzard väldigt bra spel. Men Diablo 1 gick ju att piratkopiera och köra online, och jag har för mig att Diablo 2 funkade det också.
Dom spelen kom iof väldigt tidigt och får väl ses som en försökskanin.

Men dom senare spelen funkar inte att piratkopiera. Eller... ingen har lyckats än iallafall

Om man bortser från s.k private servers

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte den ena plattformen mer än den andra egentligen... men måste jag välja så får det bli konsolerna såklart. Just på grund av användarvänligheten - sätt in skivan och spela.

Hatar verkligen det här formatkriget som dyker upp i en massa trådar. PC:n är bäst eftersom hårdvaran uppgraderas enklare och snabbare, medans konsolerna är bäst eftersom de bara finns i en enda konfiguration så spelen optimeras enkelt till dem. Sen kan man hitta tusen nackdelar och fördelar till för vardera. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag gillar inte den ena plattformen mer än den andra egentligen... men måste jag välja så får det bli konsolerna såklart. Just på grund av användarvänligheten - sätt in skivan och spela.

Hatar verkligen det här formatkriget som dyker upp i en massa trådar. PC:n är bäst eftersom hårdvaran uppgraderas enklare och snabbare, medans konsolerna är bäst eftersom de bara finns i en enda konfiguration så spelen optimeras enkelt till dem. Sen kan man hitta tusen nackdelar och fördelar till för vardera. xD

Ser det mer som att vissa typer av spel lämpar sig för dator, andra kan köras på både dator och konsol (även om imo konsolerna åldras mkt innan det släpps nya).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Det enda som hotar PCn som plattform är konsollerna...

Vad skulle det annars vara?

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Ser det mer som att vissa typer av spel lämpar sig för dator, andra kan köras på både dator och konsol

Jag håller med, vissa spel gör sig bättre på PC, andra på konsol.
Sportspel, bilspel och dylikt tycker jag gör sig mycket bättre på konsol.

RTS, FPS och RPG med mycket klickande och/eller FPS-aktigt siktande gör sig definitivt bättre på PC.

Sen finns det massor med spel som gör sig bra på både och, Final Fantasy t.ex. men jag föredrar konsol för dom flesta spel då eftersom jag får större bild, bättre ljud och en mer avslappnad halvliggande ställning då.

Skrivet av Aser:

(även om imo konsolerna åldras mkt innan det släpps nya).

Det är på sätt och vis sant men jag tycker inte det är så dåligt.
Jag hade gärna sett att det lades mer tid på att optimera saker och ting innan det släpptes.
Jag tycker det är lite för mycket saker som kommer som tar sån tid innan det fungerar ordentligt bra och optimerat och då är det ändå dags för en ny sak.
Så lite färre men större steg tycker inte jag är dåligt.

Dessutom gillar jag hur det kommer nya modeller av konsolerna, vanliga Xbox360 är ju knappt intressant jämfört med nya Xbox 360 Slim med tanke på ljudnivå.