AM2 moderkort + AMD Phenom2 X4 955. Hur stor prestanda förlust?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2003

AM2 moderkort + AMD Phenom2 X4 955. Hur stor prestanda förlust?

Har flashat mitt gamla Gigabyte GA-MA74GM-S2H (rev 1.0) moderkort och satt dit en ny fräsh AMD Phenom2 X4 955 CPU. Helt otroligt att det fungerar.

Dock blir inte busshastigheten optimal när jag kör med ett så gammalt moderkort så jag funderar på att köpa ett nytt. Vad säger sweclocker-panelen om detta? Blir det någon påtaglig prestanda skillnad om jag dessutom köper skapliga minnen?

Det jag främst är ute efter är att få en dator som orkar remuxa 1080p semesterfilmer i realtid. Som det är nu så hinner den inte riktigt med detta.. :/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2009

testa super pi och jämnför med andra resultat med samma prolle?

1M = 19.656s har jag fast med ddr3 och överklockad prolle till 3600mhz (955an C2 rev)

[Dator: Amd Phenom II x4 955 |Corsair 4bg XMS3 | Sapphire 6950 @ 6970 RIP | Gigabyte 790XTA-UD4 | Corsair 850AX | Coolmaster Stacker]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jul 2001

Jag har just bytt från ett AM2/AM3 kort med DDR2 till DDR3 och har förvisso inte kört några benchmarks ännu då det är väldigt nyligt jag gjorde bytet men i spel märker jag då absolut ingen skillnad. Den enda anledningen till att jag bytte var för att jag ville ha ett moderkort med stöd för Crossfire istället för SLI som mitt gamla hade.
Jag och en kompis har båda var sin Phenom II 965 c3a och han hade DDR3 och jag DDR2 senast jag höll på med klockning och bänkning och då märkte vi ingen direkt mätbar skillnad mellan våra system mer än att jag hade ett lite snabbare grafikkort så jag tror du glatt kan köra vidare med gott samvete.

Numer nästan helt drogfri!