Permalänk
Medlem

AMD3 System

Tänkte mig en ny burk nu...

Inte tänkt för överklockning och mest tänkt till mediaburk (spel och videouppspelning) även om en och annan kod rad kan skrivas.

ARCTIC COOLING FREEZER 7 PRO REV.2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3
LG CH08 BLU-RAY 10X BD-R RETAIL
GIGABYTE GA-870A-UD3, AMD870 AM3, ATX
COOLER MASTER MIDITOWER CM 690 II ADVANCED ATX BLACK
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB
CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC10666 1333MHZ (2X4GB)
AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX
Ca 6400 (utan studentrabatten)

Har en CORSAIR TX 650W och ett Sapphire HD5750 512mb ddr5 kort som skall in i systemet med.

Det jag e mest osäker på är moderkortet. Såg nu att det inte stödjer crossfire men vet ej om det är nödvändigt iofs. Gillar det för många usb2 och usb3 samt sata 6gb till priset. Finns det bättre? Vill hålla nere priset om möjligt, gärna under 7000 totalt.

Något annat om systemet?

Tack på förhand!
//Björn

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha detta mobo istället: ASUS M4A88TD-V EVO USB3 AM3 ATX - Produktinformation

965an skulle jag byta ut till 955, men skiljde så pass lite i pris så kanske är lika bra.

Blu-ray-läsaren känns onödig, men nyttjar du den så visst, känns dock inte särkilt realistiskt.
8gb ram känns även det onödigt, spar pengarna till ett vettigt grafik-kort istället?

Permalänk
Medlem

Någon mer anledning till bytet än för crossfire? 880G?
Den hade mycket färre usb2.0 och integrerade grafikkortet känns onödigt...
Moderkortet saknar även sata 3gb? (6gb bakåt kompatibel?)

Väldigt liten prisskillnad mellan 955 och 965 så det var ett måste

Blu-ray var tänkt för media-delen av datorn, se film etc. Dock om det används eller ej det får vi väl se...

8gb ram är väl delvis för att jag ville ha mer när jag köper nytt (har 2 i stationära och 4 i bärbara).
Samt att när man kodar simuleringar (vilket händer ibland) skadar inte mycket arbetsminne
Grafikkort känns onödigt i nuläget, nuvarande är bara några månader och duger gott än så länge.

Permalänk
Medlem

Funderat lite och man kanske skall lägga lite mer på moderkortet så man får crossfire etc alltid bra för framtiden

Hittade detta via AM3 guiden här på SC:
ASUS M4A89GTD PRO USB3 890GX AM3 ATX - Med supergrymma 890GX chipsetet, har stöd för Usb 3 & Sata 6 diskar! - Produktinformation
Hittade denna som verkar matcha ganska bra:
GIGABYTE GA-890GPA-UD3H DDR3 AM3 ATX - Specifikationer

Vad tror ni om dem? Hugget som stycket?
ASUS e bra då jag vet att cpu-fläkten passar iallafall.
Annars är det mest märkes preferens?

Permalänk
Medlem

Jag kan gå i god för att Gigabyte-kortet (870) gör sitt jobb. Asuset ovan har ju kylning på mosfet vilket ju ser bra ut men det verkar inte som om det har kylning på alla i.a.f (jämför med 890-moderkorten ovan). Sen inbillar jag mig att Asus har lite bättre fläktstyrning på sina kort, i bios t.ex. På Gigabytes 870 kan du bara styra hastigheten på CPU-fan och en Sys-fan. Vet inte hur Asus har det på sitt men värt en titt.

Utav 890GX-korten ovan kan jag inte säga. Tycker SATA 6-portarna sitter bättre på ASUS-modellen. Om man dessutom räknar med den alltigenom bättre fläktkontrollen på Asus (detta är obekräftat men någonting jag läst på nån sida) så skulle jag nog valt det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Blev att jag tog ASUS M4A89GTD PRO USB3 890GX AM3 ATX, fanns mycket info och rekommenderat från flera håll.

Bara att vänta på grejerna och bygga ihop