installera linux på usb-minne

Permalänk
Medlem

installera linux på usb-minne

Funderar på att installera ubuntu server på ett 4gb usb-minne (eller två, i raid 1). Datorn kan boota från usb-minnen. Är detta smart? Alternativet är att jag fixar compactflashkort + hållare eller en 2,5" ata-disk men båda de alternativen är dyrare. Visst borde det räcka med 4gb? Ubuntu-installen tar idag 1,4gb.

Har bara 4st 3,5" sata-platser i min server, och vill helst ha de till lagringsdiskar.

Hur är hållbarheten på usb-minnen? Är det några speciella inställningar man ska göra i ubuntu för att minska antalet skrivningar till disk? Det är en server som sagt, den står på för jämnan.

Permalänk
Medlem

Det borde fungera bra med 4gb usb-minnen, och för att minska antalet skrivningar kunde man innan lägga till noatime i fstab, dock verkar det som att man inte behöver göra det sen Ubuntu 10.04

Dock har jag själv erfarenheter av att det blir otroligt segt att installera själva disten på usb:et, tror det har och göra med att när man kör live så lägger sig allt på ram-minnet vilket det inte kan göra då man installerat det.

Är inte så haj på servrar och sånt men är det inte onödigt att köra raid 1? Är det för att ha backup på config filerna och sånt?

Men prova, tror det kommer fungera bra

Permalänk
Inaktiv

Du skulle ju kunna partitionera dina hårddiskar. Du behöver inte offra en hel hårddisk bara för att du har operativsystem där Gör en partition på 5-10 gb, resten för lagring.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Raid 1 va mest för att öka läshastigheten samt va säker på att ha backup ifall de pajjar för snabbt. Har läst att flashbaserade diskar (även SSDs) har ett visst antal skrivningar innan de pajjar. Lär väl iofs hålla ett antal år, men man vet ju inte kvalitén på billiga usb-minnen.

Visst kan jag partitionera diskarna, men chassit (Chenbro ES34069) har hotswap på diskarna så vore skönt att slippa. Dessutom vore det skönt att inte behöva starta upp en disk (ifall den sover) bara för att behöva läsa någon systemfil.

Jag är rätt ny när det gäller linux och servrar så säg till ifall jag har tänkt fel eller gjort bort mig, tar gärna kritik ifall den är befogad. Nu är det dock bara en hemmaserver med torrents, webserver och lagring så det är inte hela världen ifall jag får börja om.