Ladda upp film, format program?

Permalänk
Medlem

Ladda upp film, format program?

Hej

Jag filmar en del med min systemkamera (full HD) som jag brukar klippa och nu ska en del upp på webben.

Vilket format och program skulle ni rekommendera för komprimera streamad video som ska upp på en vanlig hemsida (alltså inte en streamingserver).

Permalänk
Medlem

h.264 video med aac ljud i mp4 container kan ju funka. Eller så om du vill slippa flash kan du testa nya html5-formatet WebM, men det funkar bara med allra nyaste webbläsarna. Man kan ju göra en kombination så att om inte html5 funkar så laddar den in flash istället.

Här finns bra info: Video on the Web - Dive Into HTML5

Sedan får man tänka på bandbreddsbehov kontra kvalitet. Om dina besökare sitter på långsamma internetanslutningar då kommer det inte funka med full-hd. Likaså om din server har en dålig lina eller om du har många samtidiga besökare. Då kan det ju vara bra med lågupplösta hårdare komprimerade alternativ. Själv skulle jag som besökare uppskatta om det även fanns nedladdningslänk till originalvideon så kan man ladda ner den i bra kvalitet även på en sämre internetanslutning (man får låta det ta den tid det tar).

EDIT: Från ovanstående länk hittade jag denna länk:
code · Video for Everybody!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

h.264 video med aac ljud i mp4 container kan ju funka. Eller så om du vill slippa flash kan du testa nya html5-formatet WebM, men det funkar bara med allra nyaste webbläsarna. Man kan ju göra en kombination så att om inte html5 funkar så laddar den in flash istället.

WebM är inte det enda formatet som funkar med <video>-elementet i HTML5 — bland annat Theora i OGG-containers eller H.264 i MP4-container fungerar i de flesta. Inget format stöds i alla webbläsare, men det kan åtgärdas genom att erbjuda flera olika format. Mer om det på Video on the Web - Dive Into HTML5

Permalänk
Medlem

Synd att webläsarutvecklarna inte kan enas om något format som funkar i alla läsare tycker jag. Antar att det ligger politik bakom. Eftersom h.264 kan ge bättre kvalitet än VP8 och theora så borde ju alla ha stöd för h.264 tycker jag, men så är det här med "ofria format" som kommer och ställer till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Synd att webläsarutvecklarna inte kan enas om något format som funkar i alla läsare tycker jag. Antar att det ligger politik bakom. Eftersom h.264 kan ge bättre kvalitet än VP8 och theora så borde ju alla ha stöd för h.264 tycker jag, men så är det här med "ofria format" som kommer och ställer till det.

I framtiden är det troligtvis H.264 som kommer vara vanligast; Firefox och Opera kommer dock inte att implementera det av patentskäl (tror jag). WebM är nästa alternativ, men då måste Safari-användare installera en QuickTime-plugin, såvida QuickTime inte får inbyggt stöd. Att Safari använder QuickTime är fullständigt logiskt, det finns ingen anledning för Apple att implementera samma sak två gånger.

Det står mer om licensproblemen med H.264 på Dive into HTML5, och även här och här.

Permalänk
Medlem

Tack för all info killar. Jag testade lite snabbt med WebM men resultatet blev inte så bra eftersom det hackar:
WebM HD Video Example VP8 HTML 5
Dock tog jag bara första bästa program för att konvertera. Får ta och testa lite mer...

Dessutom är det lite knas att videon inte ens funkar med betan av FF 4 utan bara med Chrome
Man vill ju även ha möjlighet att kunna köra filmen i fullscreen...