Fem uppgraderingar som förgyller vardagen

Permalänk

Mitt drömtangentbord är trådlöst, mekaniskt, bakgrundsbelyst (diskret, helst vitt ljus, eller rött som är snällare för mörderseendet) med mediatangenter, och är anslutet över bluetooth. Utan att vara överdesignat.

Ett sådant ligger dock låååångt in i framtiden känns det som ^^

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

kör med en IKEA bonny kontorsstol för ca 600 kr och för att få armstöd med gick nästan på tvåhundra till, så totalt 800 kr. kommer inte ihåg exakt pris, men den har utgått ur sortimentet tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Har en ISP panel jag kommer aldrig gå tillbaka till TN, usch och fy! fattar inte hur folk kan ens stå ut med en så kass bild. Jag är iof ganska kräsen men endå!

Hehe, jag sitter på en BenQ V2420 LED, tydligen en TN-skärm. Förstår inte riktigt hur det skulle kunna bli överdrivet mycket bättre. Har i och för sig aldrig kört med en ISP-skärm, så har inget att jämföra med, men JAG är i alla fall sjukt nöjd med min

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Quizzy:

Hehe, jag sitter på en BenQ V2420 LED, tydligen en TN-skärm. Förstår inte riktigt hur det skulle kunna bli överdrivet mycket bättre. Har i och för sig aldrig kört med en ISP-skärm, så har inget att jämföra med, men JAG är i alla fall sjukt nöjd med min

Nyare TN-skärmar är visserligen bättre än tidigare, men det är fortfarande en bra bit kvar till IPS. Spring in på Mediamarkt och ta en titt på Imac exempelvis.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Avstängd

What ingen ful(l) HD skärm bland dom rekommenderade? nee J/K Tror själv att både skärmen och stolen är dom prylar som folk försöker spara in pengar på, väldigt synd då dom båda har en enorm betydelse för spelupplevelsen.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nyare TN-skärmar är visserligen bättre än tidigare, men det är fortfarande en bra bit kvar till IPS. Spring in på Mediamarkt och ta en titt på Imac exempelvis.

Får ta och göra det alltså, det här kan bli en upplevelse som heter duga!

Permalänk
Medlem

Sitter på en del saker jag faktist kan rekomendera, mycket av det som mämnts här.

Skärm: Dell U2711 tydligen bland dom bästa skärmarna just nu.
Dyr som fan men man får vad man betalar för. Citat från Cnet: "Har du inte pengarna? Börja spara!" eller nåt liknande. Klår min Dell 2407 SPVA utan problem.

Mus (som nån fråga efter): Qpad 5k
Mkt bättre än min gamla diamondback med hästlängder. Sitter som ett "smäck" i handen som swecl skrev i nån review tror jag.

Headset (som inte nämns men är en viktig del för "gamers"): Sennheiser PC 360 (öppen samt heltäckande)
Dyr som fan men man får vad man betalar för. Den äger min fd steelseries 5H headset.

En review på datorstolar vore faktist underbart!!!
Ring till kinnarps m.m och fråga om dom vill skicka in lite exemplar till er, kan va bra marknadsföring för dom. Säg att det efterfrågas.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk

Att sitta i en skön stol är något som många tycks underskatta/förbise. Har flera gånger själv tänkt på hur mycket det höjer känslan/stämningen att slå sig till ro framför datorn i en riktigt skön kontorsstol. Kul med en artikel som tar upp just detta!

Visa signatur

"You called down the thunder, now reap the whirlwind"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

What ingen ful(l) HD skärm bland dom rekommenderade? nee J/K Tror själv att både skärmen och stolen är dom prylar som folk försöker spara in pengar på, väldigt synd då dom båda har en enorm betydelse för spelupplevelsen.

Dom skärmarna är mer än full hd bara så du vet det.

Visa signatur

Intel i7 950 oc 4,0ghz , 18gb ram, 6950 crossfire, 11tb lagring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quizzy:

Hehe, jag sitter på en BenQ V2420 LED, tydligen en TN-skärm. Förstår inte riktigt hur det skulle kunna bli överdrivet mycket bättre. Har i och för sig aldrig kört med en ISP-skärm, så har inget att jämföra med, men JAG är i alla fall sjukt nöjd med min

VHS var ju grymt bra ända tills man såg den första DVD filmen, samma med skärmarna har du inte sett bättre så var nöjd med det du har men när du får råd så är det lätt värt det att lägga lite pengar på en riktig skärm, en bra skärm håller i många år så per år blir det ju ändå inte så mycket.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Citat:

Den som bestämmer sig för att öppna plånboken kan dock se fram emot en investering som håller i många år framöver.

Mycket sant! Köpte min 20" IPS @ 1680x1050 för 4000 i början av 2005. Det är nästan 6 år.
Planerar dock inköp av en 27" ips och ha den äldre som extra skärm i portrait.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mothic:

Dom skärmarna är mer än full hd bara så du vet det.

Va hur kan nått vara mer än full HD? det är ju det bästa.

(Även detta inlägg är ironi precis som det du quotade mig på)

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Va hur kan nått vara mer än full HD? det är ju det bästa.

(Även detta inlägg är ironi precis som det du quotade mig på)

Jag har tidigare skrivit nånstans att nästa HD format lär ju kallas "Full HD+" vänta bara :> 2560x1440

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Geeks
SweClockers

En video som jämför färgskiftningarna mellan TN och IPS. Tror det går att gissa vilken som är vilken.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Håller med om att skärm och stol är två saker man oftast bortprioriterar, tyvärr.

Har en kontorsstol som är 2år och den är redan nersutten, så efter några timmars spelande så börjar man ändra sittställning vart 5:e minut. Ska prioritera en bra ganska snart.

Ang skärmar, vilken av dom IPS skärmar som listas, skulle vara bäst lämpad för spel? Om jag vill hålla mig under 6000kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Själv tog jag första steget in i SSD-världen genom att köpa en Corsair Nova 32GB, räcker för Windows 7 och de program man använder. Även om den inte är den vassaste SSD:n så...jävlar vilken skillnad.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

VHS var ju grymt bra ända tills man såg den första DVD filmen, samma med skärmarna har du inte sett bättre så var nöjd med det du har men när du får råd så är det lätt värt det att lägga lite pengar på en riktig skärm, en bra skärm håller i många år så per år blir det ju ändå inte så mycket.

Ungefär som samma känsla som man får när man först ser en HD-film (om än "bara" 720p) för att sedan kolla på en vanlig DVD. Eller som att kolla på en riktigt bra plasma-TV och sedan gå till LCD, vilket var ett nerbyte jag gjorde då jag inte stod ut med plasmans surr. Har väldigt bra bild på min LCD-TV men fan en riktigt bra plasma har ett sånt tryck i färgerna att det går inte jämföra, de lever inte ens på samma planet. Likadant är det med IPS vs TN

Saknar dock lite ljuddämpning på den listan, de som suttit med knäpptysta datorer och får höra på s.k. Gamerchassin med stora fläktar på fullvarv vet att man inte står ut, och då räknar jag även med s.k. "tysta" lådor såsom Antec Three-Hundred som i själva verket lever om utav bara den...

Permalänk
Medlem

Gillar att ni la upp en Aeron stol, går lös på ca 10k!
Men skön är den.

Visa signatur

|3930K@4Ghz|MSI X79A-GD45|64GB DDR3|Samsung 840 Pro 256GB|GeForce GTX 570 SO|Antec H2O 620|Lian Li PC-A05FNB|
|QX6850@3.4Ghz|P5B-E Plus|8GB DDR2|Intel X25 G2 80GB|AMD 6870 1GB|Tuniq Tower|Lian Li PC-A05B|

Permalänk
Medlem

Jag gav runt 15 000 för min S-PVA-skärm för cirka 3-4 årsedan. Är det värt att kolla på en IPS-skärm istället? Är skillnaden så stor?

Permalänk
Medlem

Mycket bra artikel! har själv funderat på en IPS skärm ett tag, kanske får bli en sådan snart, efter den videon du visade ovan Andreas så , ja det var convincing!
fö. sitter på en Markus stol från IKEA just nu, är helt okej för sin peng, dock skulle det inte vara mitt första val efter att ha använt den ett tag, men den är bra för man blir aldrig svettig av att sitta ett tag eftersom ryggen är i nät, vilket är skönt när man sitter en längre stund.
IKEA | Arbetsstolar med hjul | Stolar godkända för kontorsbruk | MARKUS | Arbetsstol

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockeo:

Jag tror jag har en kinnarps Plus[8] 8784N78 och den är riktigt skön. Får inte ont i ryggen av att sitta längre perioder framför datorn som jag fick förut när jag hade en ikea kontorsstol.

Kan man prova dessa stolar någonstans i stockholmstrakten?

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en stenhård/oskön trädgårdsstol, har gjort det i flera månader. Slå det ni.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite fokus på tillbehören. Extra roligt att IPS-skärm fick förstaplatsen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

DP7C00BIzH8

En video som jämför färgskiftningarna mellan TN och IPS. Tror det går att gissa vilken som är vilken.

Bara det som är skillnaden? Tur att man sitter framför en skärm utan att sväva eller huka sig

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Musikälskare

Hmm hur är IPS paneler att spela på?

Tex Dell 22"aren som var med som exempel i artikeln

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Bara det som är skillnaden? Tur att man sitter framför en skärm utan att sväva eller huka sig

Kan du inte uppskatta den stora skillnaden i färgerna så vetetusan om du såg skillnad på VHS och blueray..

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hmm hur är IPS paneler att spela på?

Tex Dell 22"aren som var med som exempel i artikeln

Oroar jag mig också för, bildbehandling och att titta på högupplösta foton i all ära men...

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Märkligt att inte ljud kom med på en punkt. Kanske för att den inte lika ofta blir bortglömd av gamers med det är fan så viktigt med bra ljud!

Sitter på S-PVN (samsung syncmaster 215w) samt en TN och då min TN-panel (Samsung syncmaster P2450) kom ut fyra år senare så är den ganska mycket trevligare med framförallt mycket bättre svärta samt snabbare accesstid.

Skrivet av Rickard11:

IKEA Marcus duger gott

Sitter på precis den (utan de störande armstöden då förstås! Det är ju en helt underbar stol!

Det enda jag kände att jag saknade i listan var SSD hårddiskarna. De ligger som prio ett när det gäller datorn dock så det borde inte vara så lång tid kvar tills det är fixad med.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk

Är väldigt nöjd med min Dell UltraSharp 2209WA, beställde också ett Logitech Illuminated igår.. väntar nu bara på att Intel ska lansera deras nya generation av SSD!

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PontaP:

Gillar att ni la upp en Aeron stol, går lös på ca 10k!
Men skön är den.

Haha skulle precis säga det. Herman-Miller Aeron är bland det dyraste man kan köpa i kontorsstolsväg, men det finns få stolar som slår den kan jag säga.

I övrigt är vi svenskar bra på just kontorsstolar, både Malmstolen och Kinnarp är föredömen. Just en ny stol var faktiskt min näst senaste investering.

Trevlig artikel!