Var kan man köpa "DDR3 Memory sockets" och går det?

Permalänk
Medlem

Var kan man köpa "DDR3 Memory sockets" och går det?

En snabb fråga, någon som vet var man kan köpa nya ingångar/bussar/sockets för DDR3 minnen? Jag sitter idag med röda och hade därför, inför ett kommande projekt, velat byta färg på dessa. Så det hade varit väldigt smidigt ifall man kunde löda bort de gamla och sedan löda fast ett par nya, i "rätt" färg.

Ett alternativ jag kom att tänka är att man kanske köper ett helt nytt moderkort, som har "rätt" färg på sina sockets och snor dom därifrån?

Hjälp uppskattas!

EDIT:
Pratar alltså som ingången där man "stoppar i" sina minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

En snabb fråga, någon som vet var man kan köpa nya ingångar/bussar/sockets för DDR3 minnen? Jag sitter idag med röda och hade därför, inför ett kommande projekt, velat byta färg på dessa. Så det hade varit väldigt smidigt ifall man kunde löda bort de gamla och sedan löda fast ett par nya, i "rätt" färg.

Ett alternativ jag kom att tänka är att man kanske köper ett helt nytt moderkort, som har "rätt" färg på sina sockets och snor dom därifrån?

Hjälp uppskattas!

EDIT:
Pratar alltså som ingången där man "stoppar i" sina minnen.

Har du kollat ELFA eller Farnell?

ddr3 socket, sökte på Farnell

ELFA

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!

Permalänk
Inaktiv

den där plastiga saken?

Jag har för mig att den går att byta mellan moderkort om det är samma sorts minnen (DDR2/DDR3 etc). Vet ingenstans där man kan köpa de men att hitta någon att byta med är väl inte allt för svårt, och inte speciellt dyrt!

(som sagt har jag FÖR mig att man kan byta, bör bekräftas/kollas upp innan )

Permalänk
Medlem
Skrivet av poear:

Har du kollat ELFA eller Farnell?

ddr3 socket, sökte på Farnell

ELFA

Grymt, tyvärr finns den inte i färgen jag ville ha. Men detta är en bra början!

Söker för övrigt grön, samma färg som XFX har på sitt x58 moderkort.

Kan man byta PCI-E bussarna på samma sätt?

Skrivet av kaXe:

den där plastiga saken?

Jag har för mig att den går att byta mellan moderkort om det är samma sorts minnen (DDR2/DDR3 etc). Vet ingenstans där man kan köpa de men att hitta någon att byta med är väl inte allt för svårt, och inte speciellt dyrt!

(som sagt har jag FÖR mig att man kan byta, bör bekräftas/kollas upp innan )

Precis det som personen ovanför länkade, sådana är det jag söker. Angående ifall det går eller inte, så vet jag inte. Har försökt hitta någon som kan bekräfta eller som har gjort det här tidigare. Inte helt lätt dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Grymt, tyvärr finns den inte i färgen jag ville ha. Men detta är en bra början!

Söker för övrigt grön, samma färg som XFX har på sitt x58 moderkort.

http://img.hexus.net/v2/motherboards/intel/X58/XFX/MoboT-big....

Kan man byta PCI-E bussarna på samma sätt?

Precis det som personen ovanför länkade, sådana är det jag söker. Angående ifall det går eller inte, så vet jag inte. Har försökt hitta någon som kan bekräfta eller som har gjort det här tidigare. Inte helt lätt dock...

Sålänge det är hållödningar och inte för små/tätt lödda bör det gå finfint.

Misstänker dock att det är väldigt fina ytmonterade lödningar och då kan det bli lite pilligt. Har du tilltång till lödsug samt verktyg för ytmonterade lödningar samt viss kunskap inom lödning bör det väl dock funka, förutsatt att du vågar, för det finns mycket som kan gå fel

EDIT: När jag kikar lite närmare så bör det ju vara hålmonterade lödningar, så en lödsug och lite kunskap så är du fit for fight.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Sålänge det är hållödningar och inte för små/tätt lödda bör det gå finfint.

Misstänker dock att det är väldigt fina ytmonterade lödningar och då kan det bli lite pilligt. Har du tilltång till lödsug samt verktyg för ytmonterade lödningar samt viss kunskap inom lödning bör det väl dock funka, förutsatt att du vågar, för det finns mycket som kan gå fel

Att löda ska nog inte vara några större problem, har en viss erfarenhet utav detta. Och ja, jag har tillgång till lödsug/andra nödvändiga verktyg. Kommer förmodligen köpa XFX x58 moderkort och plocka DDR/PCI socketerna därifrån. Verkar inte vara så många som säljer den färgen som jag söker...

Permalänk
Medlem

Detta kommer garanterat att bli svårt då dessa kort är av flerlagers, har bytt en del kondensatorer på moderkort och tror du kommer att ta dig vatten över huvudet att få loss dem hela och att inte skada moderkortets ledarbanor mm.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Detta kommer garanterat att bli svårt då dessa kort är av flerlagers, har bytt en del kondensatorer på moderkort och tror du kommer att ta dig vatten över huvudet att få loss dem hela och att inte skada moderkortets ledarbanor mm.

1. Smälta lodet
2. Lödsug

Det är väl allt jag behöver göra för att få bort dom? Får väl i värsta fall prova på någon gammal skrot som ligger här hemma och skräpar...

Permalänk
Medlem

Jag tror du kommer få svårt att hitta just gröna men känner inte till någon annan återförsäljare som skulle vara mer välsorterad....

Lycka till!
låter som en spännande mod!

Visa signatur

A heavy bassline is my kind of silence!