Permalänk
Medlem

SSD i Antec P182

Måhända ett trivialt ämne. Men what the heck

Dessa tingestar går alltså EJ att montera på något vettigt sätt i en Antec P182 då samtliga hårddiskvaggor i lådan använder hårddiskarnas bottenskruv.

MEN.. om man använder lite våld... så ser det ut så här. Skulle nog kunna göra det snygga men det enda verktyget jag hade för att bocka plåt var min bordskant...

De finns två hål som NÄSTAN passar. Trodde de skulle passa helt först. Därav två skruvar på föregående bild. Men drar man ett buntband underifrån och ett på det som lås så går det lika bra. Försökte tvinga dit en skruv - därav den böjda plåten. Skruven får man skruva ner så den precis sticker ut då den kommer gänga både i plåten och lådan. Lådan saknar för övrigt gängor i det där hålet. Så man får ta i lite.

Man skulle kunna montera disken vertikalt i dessa hål utan att böja plåten. Men ska man sätta disken på rätt sida mot plåtens skruvförsänkningar (alltså montera den i vaggan som vanligt) så kommer man inte åt att skruva fast härligheten för att själva hårddisken sitter i vägen. Är man inte så fin i kanten så sätter man disken på "fel" sida, så att plåten sitter verktialt och disken sitter på baksidan mot moderkortet till. Då kan man skruva fast den. Eller vända på det så disken blir utåt ändå. Men då är det lite klurigt att komma och skruva.

Sådär blev det. Funkar ju inte om man har en massa grafikkort och annat bös där men funkade för mig iallafall Slipper ha den liggandes lös. Snyggt också. Om det inte blivit lite småkrokigt

Hade man haft riktiga verktyg så skulle man alltså lätt kunna göra detta snyggt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Har också et P182, men istället för att sätta den där gjorde jag nya hål under rälsen på HDD hållaren bredvid nätaggregatet, trodde först att den skulle passa när jag köpte men icke sa nicke, så blev att modda till lite lite

Permalänk
Medlem

Det är rätt illa att de inte kan göra en hårddiskadapter som passar... P182 kan ju inte vara det enda chassiet som är konstruerat såhär.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackBird:

Det är rätt illa att de inte kan göra en hårddiskadapter som passar... P182 kan ju inte vara det enda chassiet som är konstruerat såhär.

Tror dock det är mer standard använda sidoskruvar på 3.5" enheter.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen ett P180 men det finns en plats i "mitten" för ex kortläsare etc som passar perfekt för corsairs SSD-vagga. Sätt på plastskenorna av den mindre sorten som följer med chassit så funkar det prima.

Permalänk
Medlem

Den nedre buren då? Där använder man ju sidoskruvarna.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Musikälskare

Eller extra stark dubbelhäftande tejp om man inte kan sätta den på andra sätt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Eller extra stark dubbelhäftande tejp om man inte kan sätta den på andra sätt

Gjorde precis sådär.. Fungerar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Den nedre buren då? Där använder man ju sidoskruvarna.

Nej, den är för bred också. Du tar bort en plastskiva i framkant och skjuter in framifrån. Funkar på samma sätt som för platserna för CD, DVD etc. I mitt chassi sitter de överst, underst är filter för inluft och i mitten sitter en speciell plats för mindre saker såsom kortläsare och som funkar perfekt för SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Nej, den är för bred också. Du tar bort en plastskiva i framkant och skjuter in framifrån. Funkar på samma sätt som för platserna för CD, DVD etc. I mitt chassi sitter de överst, underst är filter för inluft och i mitten sitter en speciell plats för mindre saker såsom kortläsare och som funkar perfekt för SSD.

Vadå för bred, menar du att den är för 3,5"? Grejen var väl att han inte hade nåt ställe att sätta sin adapter med sidoskruvar, men det kan man göra i nedre buren. Jag har mina SSD'er i nedre buren.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelo:

Vadå för bred, menar du att den är för 3,5"? Grejen var väl att han inte hade nåt ställe att sätta sin adapter med sidoskruvar, men det kan man göra i nedre buren. Jag har mina SSD'er i nedre buren.

Eh ja, precis. Enda med slädarna är ju att hålbilden är fel men det går ju också att fixa förståss. Platsen jag nämner funkar dock direkt så såvida man bara har en SSD så sitter den fint där.

Permalänk
Medlem

I den där lilla 3,5" platsen där man kan ha en minneskortsläsare har jag hör o häpna... en minneskortläsare Så det gick tyvärr bort. Men tittade lite på den och svor en gnutta.

Ang nedre buren så är bredden korrekt, men som sagt - hålen är borrade efter det kortare avståndet som finns på floppyenheter, så det går bara att skruva den med två parallella skruvar. Vilket gör att den kan snurra runt sin egen axel. Inte ens att borra nya hål skulle funka, då adaptern bara är lika lång som en 2,5" disk - den är helt enkelt för kort för att nå till 3,5"-diskens hålmått.

Har läst nånstans att disken sitter så här snett monterat på adapterplattan för att passa evenutella hotswaprack - då kontakterna hamnar på korrekt ställe sidledes jämfört med en vanlig 3,5". Hur man nu skulle fästa den där då skruvhålen inte passar...

Hade varit mycket bättre om de skickat med sånna old school U-profiler i guldaktigt metall, sådana som man hade för att fästa 3,5"-enheter i 5,25"-platser. Sett att det finns till 2,5" > 3,5". Andelen SSD-köpare som behöver kunna montera den på en 3,5"-plats måste vida överstiga dessa som behöver en offsett-montering i ett hotswaprack.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk

Tack så mycket! Blev lite ställd när jag upptäckte att jag inte kunde montera ssd.n. Funkar ju helt ok!

Permalänk

Jag hade min ssd i den ensamma hdburen mellan den övre och undre 3.5" vaggorna. Passa perfekt med en 3.5-2.5" adapter...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Jag hade min ssd i den ensamma hdburen mellan den övre och undre 3.5" vaggorna. Passa perfekt med en 3.5-2.5" adapter...

Har du likadant chassi? Jag hade samma adapter som TS, ocz ist. Den passade inte i buren, för liten och skruvarna med buren var för stora för att passa i adaptern.

Permalänk
Medlem

Har också ett P182 (fast Special Ed) satte min SSD utanpå facket för reservskruvar/dämpkuddar, den som sitter på baksidan av övre HDD-buren. 4små hål borrade genom plasten där, och sen bara att skruva fast. Det enda är att det kan bli lite trångt med kablarna om man har moderkort som har vinklade SATA-portar, men det går om man vill

Permalänk
Skrivet av PapaEcho91:

Har du likadant chassi? Jag hade samma adapter som TS, ocz ist. Den passade inte i buren, för liten och skruvarna med buren var för stora för att passa i adaptern.

samma chassi och använde skruvarna som följer med hårddiskarna då de har mindre skalle....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2