Permalänk
Medlem

Led modda fläktar

Tjena, jag har köpt några fläktar med färdig borrade hål för att kunna stoppa in 5mm dioder och jag hade tänkt modda dem med vita dioder men behöver hjälp med räkningen beroende på om jag måste ha motstånd för att driva dem.

Jag köpte x antal vita dioder med följande specc

Lysdiod, 5mm, vit
6000 mcd, 40°, klar
Färg 6000~12000 K
Intensitet 4000~6000 mcd
Spridningsvinkel 32°~40°
Späning (max) 3,4 V
Spänning (typisk) 2,8 V
Ström 20 mA

Kommer köra fläktarna på 12v och jag hittade denna guide på nätet.

64bits arkiv

Som jag har beräknad per fläkt bör de vara. 2,8*4=11,2
12v-11,2(vad dioderna drar tsm) = 0,8/0,020 = 40ohm

Men eftersom att spänningen max är 3,4v så skall jag väll inte behöva motstånd om jag nu seriekopplar alla dioderna och får ca12 volt? Hade jag parallellkopplat hade jag väll behövt motstånd?

Tack på förhand

Mvh//Tyran26

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Hej!

Du vill ha en resistor seriekopplat med dina lysdioder för att få strömbegränsning, du är välkommen att prova utan, men om du använder datorns nätaggregat för att driva belysningen, så förbered dig på lukt och eventuellt även rök.

Saxat ifrån en av de första träffarna på strömbegränsning på google.com:
"Lysdioder lyser därför att en bestämd ström flyter genom dem.

För att få denna bestämda ström använder man motstånd. Motståndets värde bestäms av spänningen man matar lysdioden med, samt vilken ström som ska flyta igenom den.

I produktbeskrivningarna på vår hemsida finns angett vilken spänning dioden ska ha för att få den bestämda strömmen. Vi ger ett exempel:

Lysdioden ska kopplas till 12 Volt. Den ska enligt uppgifterna köras på 3,2 Volt och 20mA.

Så på något sätt måste vi ta bort en del av spänningen, nämligen 12V-3,2V=8,8 Volt.

Detta beräknar vi med något som heter Ohms lag. Om vi räknar spänningen/strömmen får vi:

8,8V/0,02A=440 Ohm. Närmaste högre standardvärde är 470 Ohm som vi då väljer.

Ska man seriekoppla samma diod räknar man bort spänningen på de dioder som ska kopplas in, och räknar på samma sätt:

3 st gånger 3,2V ger 9,6. Vi har 12 Volt så 2,4 Volt ska bort (12-9,6=2,4).

2,4V * 0,02A=120 Ohm. Vilket Watt tal behöver jag?

Man multiplicerar spänningen och strömmen: 2,4V*0,02A=0,048W.

I detta fall räcker det alltså med ett ¼ Watts motstånd."

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jo men de är ju ungefär vad jag har kommit fram till

"3 st gånger 3,2V ger 9,6. Vi har 12 Volt så 2,4 Volt ska bort (12-9,6=2,4)"
jag har 4st gånger 3v ger 12volt. 12-12=0

Därför tycker jag inte jag behöver något motstånd om jag kör alla i en serie?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Om vi tar ett mer utförligt exempel, där vi även blandar in begreppet effekt (P), U=I*R gamla trotjänaren Ohm's lag, i den vanligaste formen, här är effektlagen från samma person P=U*I där byter vi ut U mot I*R, så vi får P=I*R*I eller enklare P=R*I²

Och när nu både U och I är givna för lysdioden, 2,8 till 3,4V och 20mA, då kan vi få fram lysdiodens effekt (P), vi använder för exemplet 2,8V, P=U*I P=2,8*20mW => P=56mW Med hjälp av detta kan vi sedan både se och förstå, att om vi inte begränsar I, genom att att vi helt enkelt slopar R, som du undrade i din frågeställning, vad händer då [P="I²"] [0,056=0,02*0,02] Aha, men detta ser ju inte ut att stämma, det gör det inte heller, eftersom 0,02² blir 0,0004 och inte 0,056, vilket var vad vi nyss konstaterade var lysdiodens effekt under 'ideala' förhållanden. Så om du slopar R, resistorn i det här fallet, så kan du få en rätt så saftig ström genom lysdioderna en stund. Roten ur 0,056 får jag till ungefär 0,236A och det är ju styvt tio gånger mer än vad de 0,02A som de var specificerade till.

Mycket läsning, och säkert ett och annat fel, men, om du struntar i motståndet så kommer nätaggregatet att lämna så mycket ström lysdioderna klarar av att ta emot, och sen ett busslass med elektroner till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Ah okej. Vad rekommenderar du för styrka på resistorerna?

Jag e inte den bästa på detta med ellära utan jag följde hans exempel på sidan. Snubben som sålde dioderna rekommenderade 400ohms R till 12 volt. men de är väll bara om jag kör den parallellt och inte serie?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Det finns annars diverse lathundar när man skall koppla lysdioder, denna tycker jag är bra:
Resistor calculator for leds from MetkuMods - Because you love your hardware!

Men, 47 Ohm och 0,25W räcker gott i detta fall.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Testade din sida och när jag kör parallellkoppling vill den ha 120ohm motstånd men när jag kör i en serie är de 1ohm alltså kan jag skita i motstånd när de gäller serie?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Den säger 1ohm för det är det teoretiska svaret med perfekta dioder. Men resultatet kommer bli mycket instabilt pga tillverknings fel med dioderna så sannolikheten att det funkar bra är minimal (funkar det inte så kan det brinna)...

Ska du koppla så då behöver en resistor på minst 47ohm, mitt tips är att seriekoppla 3 och köra på 120 ohm det brukar bli bra.

Permalänk

ta 4 st dioder i seriekoppling om du matar dem med 2.8V ska du använda ett motstånd på 47ohm

om du sätter dem parallellt så blir det 120ohm

fördelen med parallellt är att om en diod går sönder slocknar inte dom andra 3

och man ska ALDRIG skita helt i resistor... du kommer korta ner livslängden på dina dioder avsevärt. resistorn fungerar som strömbegränsare och utan den är det typ kortslutning

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

okey tack så mycket för svaren Får se vilket som passar bäst. Måste ju få in motståndet någonstans oxå

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix